Το λογοπαίγνιο του τίτλου προέρχεται από τις λέξεις «τρέλα« mudness και «λάσπη “mud” που έγιναν ένα “mudness”».
Γράφει η Χαρά Κιούση
Η Carmille Claudel διαταραγμένη και εγκαταλελειμμένη, προδομένη και ρημαγμένη βρίσκεται στο δωμάτιο ενός ψυχιατρικού ασύλου της Βιλ Εβράρ. Ο εξάδελφός της Τσάρλς Τιερί κατηγορεί τη μητέρα και τον αδελφό τής γλύπτριας για τον εγκλεισμό της.
Οι θαυμαστές, ο δημοσιογραφικός και καλλιτεχνικός κόσμος, απαιτούν την αλλαγή του νόμου του 1838, που επιτρέπει τον εγκλεισμό των ανθρώπων με μια απλή συγκατάθεση της οικογένειας.
Η Κονστάνς Πασκάλ, η πρώτη κλινική ψυχίατρος και αργότερα επικεφαλής των Νοσοκομείων Ψυχιατρικής της Γαλλίας, βρίσκεται στο πλευρό της. Είναι το άτομο που η διάσημη γλύπτρια θα εμπιστευτεί τις εξομολογήσεις της και θα προτείνει τη σταδιακή επανένταξή της στο οικογενειακό της περιβάλλον. Δυστυχώς όμως κάθε εμπεριστατωμένη ιατρική διάγνωση αποβαίνει μάταιη.
Αν και απέχουμε χρονικά από τότε, οι θεατές διαπίστωσαν πικρές αλήθειες που δυστυχώς ισχύουν και σήμερα στον κόσμο ολόκληρο. Όσο κι αν βελτιώθηκε η ζωή των γυναικών με τη νομική τους χειραφέτηση και αναγνώριση ως ισότιμων πολιτών, οι απάνθρωπες ταχτικές κακοποίησής τους, εξακολουθούν να ισχύουν σε πολλά μέρη του πλανήτη.
Οι γυναίκες της Δύσης απέκτησαν το φυσικό τους δικαίωμα στην «ανθρώπινη υπόσταση», μέσα από σκληρή πορεία ζωής αμέτρητων αιώνων. Ο αποκλεισμός, ο σωματικός και πνευματικός τους βιασμός από τον «αρσενικό κόσμο» είναι ανηλεής, κτηνώδης και απάνθρωπος. Θύματα αυτής της εξοντωτικής τακτικής υπήρξαν και οι δυο γυναικείες μορφές της παράστασης.
Ο Γιάννης Λασπιάς, που σκηνοθετεί και έχει τη μουσική επιμέλεια επίσης, παρουσιάζει μια υποτιθέμενη φανταστική γνωριμία και συνάντηση των δυο σπουδαίων γυναικών που έζησαν στο πετσί τους τον εφιαλτικό διωγμό της φύσης τους και μεγαλούργησαν κόντρα στο κοινωνικό κατεστημένο.
Η Καμίλ Κλωντέλ, θύμα της ίδιας της μητέρας της, που την θεώρησε προσωπική της απειλή «γιατί δεν ήταν μια καθώς πρέπει κοπέλα» και μπελάς της οικογένειας, πεθαίνει μόνη.
Προηγουμένως αυτή η μούσα, ερωμένη και μοντέλο του Rodin, έχει καταστρέψει πολλά από τα έργα της. Κατηγορεί τον μεγάλο γλύπτη που ερωτεύθηκε παράφορα, πως έκλεψε τις πνευματικές της ιδέες. Η μη αναγνώρισή της ως καλλιτέχνης και ως γυναίκα, οδηγούν την σκεπτόμενη οντότητά της, σε μαρασμό και παρακμή.
Επί σκηνής την υποδύεται η Δάφνη Μανούσου. Συγκεχυμένη, φοβισμένη, απελπισμένη σ’ ένα βαθύ εσωτερικό παίξιμο αρχικά, που φωτίζεται με μια μικρή ελπίδα για να καταλήξει στο διασαλεμένο σκοτάδι.
Ως Κονστάνς Πασκάλ η Στέλλα Μπούρου εντυπωσιάζει με τη στωική και ανθρωπιστική της θέση. Περήφανη, αποφασισμένη για τον προσωπικό της σκοπό, φιλόδοξη κι επίμονη, με επαγγελματική συνείδηση, αρωγός των ασθενών της. Εντυπωσιακή στην αυστηρή εικόνα που υιοθέτησε εξωτερικά για τον εαυτό της, τρυφερή, ανθρώπινη, ζεστή και παθιασμένη ερωτικά στην κρυφή της σχέση με τον στρατηγό Ζαστίν Μεγκίν. Στην κόρη που απέκτησε μαζί του ως ανύπαντρη μητέρα και σε πλήρη μυστικότητα, έγραψε πριν τον θάνατό της, το 1937, «ζήσε όπως οποιοσδήποτε άλλος, είσαι οξυδερκής και θα τα καταφέρεις».
Η παράσταση που μιλά για τη «συντριβή και την επιβίωση, μέσα στον εφιάλτη του αρσενικού κόσμου» θα σας συγκινήσει. Το γαλλικό τραγούδι… «φρου, φρου» που ακούγεται στη παράσταση, είναι απόηχος της μισαλλόδοξης εκείνης εποχής.
Ζεστός φωτισμός, σκηνογραφική επιμέλεια και κοστούμια απέδωσαν το χρονικό δυο παράλληλων βίων. Δυο γυναικών που γνώριζαν να μάχονται για την «αυτοπραγμάτωσή τους πιστές στη θηλυκή τους φύση και έζησαν με απόλυτη συνέπεια τους καταστροφικούς τους έρωτες».
Πληροφορίες παράστασης
Συντελεστές
Κείμενο-Σκηνοθεσία: Γιάννης Λασπιάς
Σκηνογραφική επιμέλεια- Visual Art: Παντελής Ξηροχειμώνας
Σχεδιασμός φωτισμού: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Μουσική: Αλέξανδρος Βούλγαρης – THE BOY, Pan Pan
Sound Design: Βαγγέλης Μόσχος
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
Επιμέλεια κίνησης: Όλγα Σπυράκη
Βοηθός σκηνοθέτη: Πάνος Κούγιας
Φωτογραφία: Θοδωρής Μάρκου
Σχεδιασμός Web Site: Γρηγόρης Ευφραιμίδης
Φωτογραφίες: Θοδωρής Μάρκου
Παίζουν
Καμίλ Κλοντέλ: Δάφνη Μανούσου
Κονστάνς Πασκάλ: Στέλλα Μπούρου
Στην παράσταση ακούγονται στα ηχογραφημένα μέρη οι ηθοποιοί:
Στέλιος Μάινας (Ως Ροντέν)
Αγγελική Καρυστινού (Ως μητέρα της Καμίλ Κλοντέλ)
Ιωάννα Σταυροπούλου
Και ο δημοσιογράφος Γιάννης Νένες
Διάρκεια: 70′ χωρίς διάλειμμα
Ημέρες παραστάσεων
Σάββατο στις 19.15
Κυριακή στις 21.15
Διάρκεια: 70′ (χωρίς διάλειμμα)
Τιμές εισιτηρίων
Γενική είσοδος: 10 ευρώ
Προπώληση VIVA: 8 ευρώ
Μειωμένο: 5 ευρώ (Κάτοχοι Κάρτας Πολυτέκνων [ΑΣΠΕ]/ΑμΕΑ/Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας [ΟΑΕΔ])
Το έργο Camille Claudel Mudness κυκλοφορεί από την Κάπα Εκδοτική
Πολυχώρος Vault Theatre Plus
Μελενίκου 26 Γκάζι, Βοτανικός
Τηλέφωνο επικοινωνίας: 213-0356472, 6949534889