Το χαρακτηριστικό Cupra συνόδευε ανέκαθεν σπορ και πλούσια σε εξοπλισμό μοντέλα της Seat, έως ότου το 2018 έγινε «ανεξάρτητη» μάρκα και ήδη τροφοδοτεί την αγορά με ιδιαίτερα όμορφα και προσεγμένα μοντέλα που έχουν έφεση στην καλή οδική συμπεριφορά και τις επιδόσεις.

Ένα από αυτά είναι το Formentor την βασική έκδοση (150 ίππων) παρουσιάσαμε εκτενώς στις 11/7/22 σε αυτήν εδώ την ενότητα, με τίτλο «Το αυτοκίνητο που προσφέρει περισσότερα από όσα κοστίζει». Ακολούθησε μια πολύ σύντομη επαφή με το Formentor VZ με plug-in υβριδικό σύστημα κίνησης, που μας έκανε να εκτιμήσουμε ακόμα περισσότερο την βασική έκδοση και έτσι ξαφνικά προέκυψε… έρωτας.

Πρόκειται για την κορυφαία έκδοση Formentor VZ5 που μας έκανε να θυμηθούμε πως μερικά αυτοκίνητα σε κάνουν να ξεχάσεις ΚΟΚ, περιβάλλον, ακρίβεια καυσίμων, κ.λπ. επιστρέφοντας σε στα χρόνια της αθωότητας, όταν η οδήγηση ήταν πρώτα από όλα ένα ευχάριστο παιχνίδι.

Πρόκειται για ένα μοντέλο αφιερωμένο στους petrolheads, με 5κύλινδρο κινητήρα 2,5 λίτρων και 390 ίππων που δεν χρειάζεται πρίζες, αλλά έχει περιορισμένη αυτονομία αν ο οδηγός ρουφάει τις δυνατότητες του κινητήρα, ο οποίος με τη σειρά του ρουφάει αχόρταγα την βενζίνη από το 55άρι ρεζερβουάρ.

Εμφάνιση τούμπανο

Φαρδύ και χαμηλό για SUV το Formentor VZ5 έχει κουπέ αναλογίες και δεν περνά ποτέ απαρατήρητο. Το μακρύ φουσκωμένο καπό με τους τεράστιους θόλους που γεμίζουν από 20άρες ζάντες με λάστιχα διάστασης 255/35, φανερώνουν τις επιδόσεις του πιο ισχυρού Ισπανικού μοντέλου, ενώ τα σαν ταψιά αεριζόμενα και διάτρητα δισκόφρενα με τις 6πίστονες δαγκάνες, εμπνέουν ασφάλεια. Την επιθετική εικόνα συμπληρώνει το από ανθρακόνημα εμπρός σπόιλερ εμπρός, ο διαχύτης πίσω με τις 4 απολήξεις της εξάτμισης και σκόρπιες διακοσμητικές πινελιές στο χρώμα του χαλκού.

Στο εσωτερικό, τα μπάκετ καθίσματα και το flat bottom πολυλειτουργικό τιμόνι, θα μπορούσαν να βρίσκονται και σε καθαρόαιμη αγωνιστική έκδοση. Πάνω στο πηδάλιο βρίσκεται το μπουτόν της μίζας, αλλά και το μπουτόν επιλογής προφίλ λειτουργίας που είναι πέντε (Comfort, Sport, Drift, Individual, Offroad και Cupra). Τα προγράμματα επιδρούν στην απόκριση του γκαζιού, το κιβώτιο ταχυτήτων, το τιμόνι, την ανάρτηση, το torque splitter και το σύστημα ευστάθειας (ESC) αλλάζοντας δραστικά τον χαρακτήρα (και τον θόρυβο) του Formentor. Εκτός αυτών, χάλκινες χρωματικές πινελιές βρίσκονται και εδώ διάσπαρτες, ενώ ο επιλογές δεν είναι παρά μια μικρή απόφυση στη μέση της κονσόλας.
Κατά τα λοιπά μέτριοι χώροι επιβατών (ας όψονται τα μπάκετ καθίσματα), δαιδαλώδες σύστημα πολυμέσων που -ευτυχώς- έχει ελληνικό μενού και πολλοί χώροι για μικροαντικείμενα.

Η καρδιά του ταύρου

Ο 2,5λιτρος υπερτροφοδοτούμενος 5κύλινδρος κινητήρας προερχόμενος από την Audi, διαθέτει άμεσο ψεκασμό και αποδίδει μέγιστη ιπποδύναμη 390 ίππων από τις 5.700 έως τις 7.000 στροφές, ενώ η μέγιστη ροπή των 480 Nm ξεκινά από τις 2.250 και διατηρείται flat έως τις 5.700 στροφές!

Το έργο του κινητήρα μεταφέρεται στους τέσσερις τροχούς με κιβώτιο DSG 7 σχέσεων. Το σύστημα μετάδοσης συνοδεύεται από πλήθος αναβαθμίσεων πλαισίου σε σχέση με το βασικό Formentor, όπως το Adaptive Chassis Control με 15 θέσεις απόσβεσης, αλλά και το ειδικά προσαρμοσμένο σύστημα τετρακίνησης.

Επιπλέον, το σύστημα Torque Splitter μέσω ενός ηλεκτρονικά ελεγχόμενου πολύδισκου συμπλέκτη, εγκατεστημένου στον πίσω άξονα, κατανέμει τη ροπή σε κάθε ημιαξόνιο αυξάνοντας το ποσοστό της στον εξωτερικό πίσω τροχό κατά τη δυναμική οδήγηση. Το ηλεκτροϋδραυλικό αυτό σύστημα χρησιμοποιεί δύο ξεχωριστούς συμπλέκτες για να επιτρέπει τον ανεξάρτητο έλεγχο της ροπής σε κάθε πίσω τροχό. Έτσι μπορεί να μεταφέρει ισχύ από τον κινητήρα μεταξύ των πίσω τροχών (όποιος είναι εξωτερικά) κατά τις στροφές προσφέροντας καλύτερη πρόσφυση και πλήρη έλεγχο στον οδηγό. Το σύστημα περιλαμβάνει τη δική του ηλεκτρονική μονάδα που αναλύει συνεχώς την ταχύτητα του τροχού, τη διαμήκη και πλευρική επιτάχυνση, τη γωνία στροφής, τη γωνία διεύθυνσης, τη θέση του πεντάλ γκαζιού και την επιλεγμένη ταχύτητα, πριν δώσει την απαιτούμενη ποσότητα ροπής στον τροχό με το μεγαλύτερο φορτίο.

Επίσης, με το ενσωματωμένο Drift Mode ο Ηλεκτρονικός Έλεγχος Ευστάθειας (ESC) αποσυνδέεται εντελώς επιτρέποντας στο torque splitter να κατευθύνει την πλήρη ισχύ στον εξωτερικό πίσω τροχό όταν χρειάζεται, βοηθώντας το αυτοκίνητο να πάρει θεαματικές τροχιές που εκτοξεύουν την αδρεναλίνη στα ύψη.

Με λίγα λόγια, η μετάδοση παίζει καθοριστικό ρόλο στο Formentor, που με τα 5 προγράμματα λειτουργίας, αλλά και των προφίλ Normal, Sport και Off του ESC μπορεί να προσαρμοστεί στα δεδομένα του δρόμου και στις διαταγές του οδηγού του σχεδόν σε κάθε συνθήκη.

Με όλα τα παραπάνω τα 1.685 κιλά του αμαξώματος εκτινάσσεται από στάση στα 100 χλμ/ώρα μέσα σε μόλις 4,2΄΄ και εύκολα φθάνει σε τελική ταχύτητα 250 χλμ/ώρα (περιορίζεται ηλεκτρονικά), ενώ στον πίνακα οργάνων το κοντέρ έχει και την ένδειξη 300.

Όμως, επειδή φθηνό, καλό και μπόλικο υπάρχει μόνο στα παραμύθια, οι δυνατότητες του εντυπωσιακού Cupra έχουν σοβαρό αντίτιμο στην κατανάλωση, η μέση τιμή της οποίας δεν έπεσε κάτω από τα 13 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα, ενώ αν επιμείνεις να οδηγείς με το προφίλ Cupra αποκτάς αυτονομία αμιγούς ηλεκτρικού οχήματος, η οποία μερικώς αποζημιώνει με τον υπέροχο ήχο των εξατμίσεων.

Το κουμπί της ευτυχίας

Στην άριστη θέση οδήγησης του πιο δυνατού Formentor τρία σημεία τραβούν τα μάτια του ανήσυχου οδηγού. Δεξιά το μπουτόν της μίζας για να έχουμε λειτουργία, αριστερά το μπουτόν της ευτυχίας (λέγε και προφίλ Cupra) για έκκριση αδρεναλίνης και σε θέση «εννέα & τέταρτο» τα δυο αυτιά (paddles) αλλαγής ταχυτήτων, επειδή στα πραγματικά αυτοκίνητα ο οδηγός πρέπει να έχει το πάνω χέρι και όχι οι ηλεκτρονικοί εγκέφαλοι.

Βάζοντας το 5κύλινδρο σύνολο σε λειτουργία, αν δεν είσαι ανυπόμονος θα προσέξεις στον ηλεκτρονικό πίνακα οργάνων πως δεν πρέπει να στροφάρεις πάνω από τις 4.800 στροφές έως ότου ο κινητήρας βρεθεί σε θερμοκρασία ιδανικής λειτουργίας. Αν το καταφέρεις αυτό, τότε μπορείς απευθείας να πιέσεις το κουμπί της ευτυχίας (Cupra mode), αλλάζοντας αμέσως τα επίπεδα του ήχου και στη συνέχεια να πατήσεις το γκάζι στο πάτωμα. Σαν αποτέλεσμα αυτού ή όποια ευθεία είναι θέμα περιορισμένου χρόνου, ειδικά από την ώρα που το στροφόμετρο ξεπεράσει την ένδειξη 2.000, μέχρι τον κόφτη κάπου κοντά στις 7.500 στροφές.

Το πρόβλημα δείχνει να έρχεται αμέσως μετά την ευθεία, όταν μια μάζα 1,7 τόνων φθάνει με «υπερηχητική» ταχύτητα και θέλει να στρίψει. Κατεβάζεις μια, δυο, τρεις σχέσεις και μπαίνεις διαπιστώνοντας αρχικά ότι το μεγαλύτερο μέρος του βάρους βρίσκεται μπροστά (978 – 708 κιλά εμπρός – πίσω) και το όμορφο SUV τείνει να… γουρουνομυτιάσει, κάτι που όμως τελικά δεν συμβαίνει αφού η αποτελεσματική ανάρτηση, η τετρακίνηση, οι τεράστιοι τροχοί 20 ιντσών, τα συστήματα ελέγχου πρόσφυσης και η άριστη κατευθυντικότητα του VZ5, υποστηρίζουν στο έπακρο τις επιδόσεις του κάνοντάς το να συμπεριφέρεται σαν ένα καλοζυγισμένο GT.

Εννοείται ότι, δεν μπορεί να καταργήσει τους νόμους της φυσικής, ούτε να γίνει εξ αρχής παιχνίδι στα χέρια του πρωτόμπαρκου οδηγού. Όμως είναι τόσο καλό, έχει τόσες δυνατότητες και σωστά ρυθμισμένα συστήματα υποστήριξης οδηγού που σε κάνει να ξεχνάς πως είναι ένα ογκώδες SUV, δίνοντάς σου ανά πάσα στιγμή δυνατές δόσεις ευχαρίστησης ακόμα και στην επιλογή Comfort που είναι η πλέον οικονομική στην κατανάλωση.

Όσον αφορά τα φρένα, τα φώτα ούτε καν σκέψη για κριτική, ενώ η σφιχτή ανάρτηση και ο αυξημένος θόρυβος κύλισης είναι μονόδρομος για ένα όχημα με αυτά τα χαρακτηριστικά.

Τι θα θέλαμε ακόμα; Ένα μεγαλύτερο ρεζερβουάρ για να μην περιορίζεται η αυτονομία των…κολασμένων και μια ρεζέρβα -έστω ανάγκης- γιατί το VZ5 μπορεί και εκτός ασφαλτόδρομου. Για τους περίεργους, να σημειώσουμε ότι, το drift mode δεν το δοκιμάσαμε, αφενός γιατί το ξεχάσαμε όντας με ένα χαμόγελο μέχρι τα αφτιά με όλα τα άλλα προγράμματα και αφετέρου γιατί το κόστος των ελαστικών 20 ιντσών είναι απαγορευτικό για να κάνεις δοκιμές που δεν τις έχεις άμεση ανάγκη.

Δια ταύτα

Ένα λαμπερό φως στο βάθος του τούνελ της οικονομίας, της εγκράτειας, της κοινωνικής ορθότητας, της μιζέριας (γιατί όχι) αντιπροσωπεύει αυτό το κατασκεύασμα του εργοστασίου του Μαρτορέλ. Ένα SUV / GT που αγγίζει την κατηγορία των supercars, με δυνατότητες οχήματος ελευθέρου χρόνου και κόστος απόλυτα λογικό, έως και φθηνό για όσα προσφέρει και ειδικά σε σχέση με τον πανάκριβο ανταγωνισμό.

Υπέρ

  • Επιδόσεις
  • Οδική συμπεριφορά
  • Φρένα
  • Θέση οδήγησης
  • Εξοπλισμός
  • Ήχος & επιλογές προφίλ κινητήρα
  • Τεχνολογία

Κατά

  • Ορατότητα
  • Κατανάλωση
  • Έλλειψη ρεζέρβας

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, επιβατικό, C-SUV/Crossover
  • Διαστάσεις: 4.468 Χ 1.852 Χ 1.505 χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.681 χλστ
  • Βάρος: 1.685 κιλά
  • Ρεζερβουάρ καυσίμων: 55 λτ
  • Χώρος αποσκευών: 410 – 1465 λτ
  • Κινητήρας: βενζίνης, 5κύλινδρος, turbo, 2.480 κ.εκ.
  • Ισχύς: 390 ίπποι / 5.700 – 7.000 σαλ
  • Ροπή (Nm @ σαλ): 480 / 2.250 – 5.700
  • Μετάδοση: Στους 4 τροχούς
  • Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο διπλού συμπλέκτη, 7 σχέσεων (DSG7)
  • Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Πολλαπλών συνδέσμων
  • Τροχοί: 255/35/20
  • Φρένα: Εμπρός – Πίσω Αεριζόμενοι Δίσκοι
  • Σύστημα διεύθυνσης: Μεταβλητή Υποβοήθηση με κύκλο στροφής 11,4 μ.
  • Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 4.2΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 250 χλμ/ώρα
  • Κατανάλωση καυσίμου (δοκιμής): 13,0λτ/100χλμ
  • Μέσος όρος εκπομπών CO2 (WLTP): 231,0γρ/χλμ
  • Τέλη κυκλοφορίας: 512,6 ευρώ
  • Τιμή: 66.490 ευρώ