Όταν πριν περίπου ένα χρόνο (6/2/20) παρουσιάζαμε από αυτήν εδώ την ενότητα το νέο –τότε- Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDI 130ps EAT 8, είχαμε βάλει τον τίτλο «Πενταθέσιο μαγικό χαλί» επικεντρώνοντας κυρίως στην άνεση, την ευρυχωρία και την δυνατότητα να προσφέρει μεγάλα, ξεκούραστα και οικονομικά ταξίδια.
Πρόσφατα, βρεθήκαμε και πάλι στην θέση του οδηγού ενός Citroen C5 Aircros, που όμως «φορούσε» τον βενζινοκινητήρα 1,6 λίτρων με απόδοση 180 ίππων, σε συνδυασμό με το αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων (ΕΑΤ8) του ομίλου PSA. Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ήταν στην έκδοση εξοπλισμού Auto Feel, με συνέπεια η τιμή του να εκτοξεύεται στα 33.000+€ από τα 22.550 που κοστίζει η βασική έκδοση του μοντέλου. Βέβαια δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι, το συγκεκριμένο μοντέλο βρίσκεται στο πάνω «σκαλί» της κατηγορίας των compact SUV και μαζί με άνεση, χώρους και εξοπλισμό, προσθέτει ένα κινητήρα που βελτιώνει σημαντικά τις επιδόσεις του, διευρύνοντας ακόμα περισσότερο τον ταξιδιωτικό τομέα της αποστολής του στην αυτοκίνηση.
Με μια ματιά
Σε επίπεδο διαστάσεων και εμφάνισης, τίποτε δεν αλλάζει από το dieselοκίνητο C5 Aircross που είχαμε παρουσιάσει τον περασμένο Φλεβάρη. Μόνο στο εσωτερικό ξεχωρίζουν τα μεταλλικά πεντάλ και το επίσης μεταλλικό foot rest, ενώ παντού είναι διάχυτη η φιλοσοφία Advanced Comfort της μάρκας που στοχεύει στην καλύτερη εξυπηρέτηση οδηγού και επιβατών χωρίς να θίγονται η ασφάλεια και τα οδηγικά χαρακτηριστικά.
Κορυφαία σχεδιαστική στιγμή τα τρία ανεξάρτητα πίσω καθίσματα που είναι συρόμενα μπρος-πίσω (150 χλστ), πλήρως αναδιπλούμενα και με ρυθμιζόμενη κλίση της πλάτης (από 19° έως 26,5°) δίνοντας πολλές δυνατότητες διαμόρφωσης του εσωτερικού χώρου και όγκο αποσκευών από 580 έως 720 λίτρα με 5 επιβάτες που εκτοξεύεται στα 1.630 λτ όταν τα τρία καθίσματα αναδιπλωθούν. Σε αυτό τον τεράστιο χώρο έρχεται να προστεθεί και το μεγάλο άνοιγμα του πορτμπαγκάζ με το εντελώς επίπεδο πάτωμα, ενώ από κάτω βρίσκεται η απαραίτητη για τα ελληνικά δεδομένα ρεζέρβα. Οι πολλές θήκες για μικροαντικείμενα, ο ψηφιακός πίνακας οργάνων TFT 12,3’’, η οθόνη αφής πολυμέσων 8’’, η ψηλή θέση οδήγησης, η εργονομική τοποθέτηση βασικών και περιφερειακών χειριστηρίων και η άνεση των καθισμάτων με ταυτόχρονα επαρκή πλευρική στήριξη, συμπληρώνουν το άρτια εξοπλισμένο και με ποιοτικά υλικά εσωτερικό.
Μοναδικό μειονέκτημα η ορατότητα προς τα πίσω που υποφέρει λόγω του μικρού παρμπρίζ της 5ης πόρτας.
Κινητήρας – Κιβώτιο
Η άνεση, το υψηλό επίπεδο ασφάλειας και οι μεγάλοι χώροι, βασικά χαρακτηριστικά των «ταξιδιάρικων» οχημάτων, υποστηρίζονται στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας από τον δυνατό 1.600άρη PureTech βενζινοκινητήρα, που με την βοήθεια turbo αποδίδει 180 ίππους και 250 Nm ροπής, ενώ ταιριάζει ιδανικά με το αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων ΕΑΤ8 (με paddles-χειριστήρια στο τιμόνι) που μεταφέρει το έργο του κινητήρα στους εμπρός τροχούς. Ο οδηγός έχει στην διάθεσή του τρία οδηγικά προφίλ (eco, normal & sport), ενώ η έλλειψη τετρακίνησης αντισταθμίζεται μερικώς από το Grip Control αρκεί ο οδηγός να μην το εκτιμήσει για πανάκεια.
Το σύστημα αυτό βελτιώνει τις δυνατότητες κίνησης σε συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης, με 5 προγράμματα που επιλέγονται μέσω του περιστροφικού διακόπτη στην κονσόλα και διαμορφώνουν αναλόγως την λειτουργία των ηλεκτρονικών (άσφαλτος, χιόνι, λάσπη, άμμος και ESP Off), ενώ σαν πρόσθετη βοήθεια έρχεται να προστεθεί το Hill Assist Descent, το οποίο ελέγχει το μεγάλο όχημα στις γλιστερές κατηφόρες.
Η δύναμη και η ροπή του σύγχρονου κινητήρα, εκτοξεύουν το «μαγικό χαλί» από τα 0-100 χλμ/ώρα μέσα σε 8.2΄΄ (diesel 130hp 10.6΄΄), για να το φτάσουν στην συνέχεια στα 220 χλμ/ώρα τελικής ταχύτητας, αντί των 189 χλμ/ώρα που έφτανε το diesel της προηγούμενης δοκιμής μας. Και όλα αυτά, με την κατανάλωση να μπορεί να πέσει αρκετά χαμηλά, δεδομένων του βάρους και των επιδόσεων.
Βλέποντας τις διαφορές αυτές δεν είναι λίγοι αυτοί που θα υποθέσουν ότι, το κόστος σε καύσιμο είναι τσουχτερό, τόσο ώστε να μην αξίζει τον κόπο. Κι όμως. Με προληπτική οδήγηση, εγκράτεια, αξιοποίηση του κιβωτίου και συχνή χρήση του προφίλ eco, η μέση κατανάλωση της δοκιμής μας δεν ξεπέρασε τα 7,6 λίτρα για κάθε 100 χλμ. μικτής διαδρομής, επίδοση που προστατεύει την τσέπη και εκτοξεύει στα σχεδόν 700 χλμ. την αυτονομία του C5 Aircross της δοκιμής μας.
Από την θέση του οδηγού
Οδηγώντας για πολλά χιλιόμετρα το εντυπωσιακό σε εμφάνιση C5 Aircross, διαπιστώσαμε και πάλι πως, ειδικότης του είναι η ασφαλής και άνετη μεταφορά επιβατών και πολλών αποσκευών από το ένα σημείο στο άλλο, όσο μακριά κι αν βρίσκονται μεταξύ τους.
Η δουλειά που έχουν κάνει στις αναρτήσεις οι τεχνικοί της μάρκας παίρνει άριστα, ενώ τα καθίσματα και οι μεγάλοι (αλλά χαμηλού προφίλ) τροχοί, ισοπεδώνουν κάθε ανωμαλία του δρόμου ακόμα και πάνω στις στροφές και παρά την ύπαρξη του ημιάκαμπτου άξονα πίσω.
Στην άνεση συμβάλλει και η προσεγμένη ηχομόνωση που απομονώνει την καμπίνα από κάθε λογής θορύβους.
Σε όλα αυτά προστίθεται τώρα και η σβελτάδα που κάνει παιχνίδι τις προσπεράσεις βελτιώνοντας ταυτόχρονα την ενεργητική ασφάλεια, ενώ σημείο αναφοράς είναι το 8άρι αυτόματο κιβώτιο (ιαπωνικής προέλευσης) που εκμεταλλεύεται στο έπακρο τις δυνατότητες του κινητήρα, προσφέροντας «μεταξένιες» αλλαγές ακόμα και στην περίπτωση που ο οδηγός επεμβαίνει με τα paddles στην διαδικασία. Πάντως στην γρήγορη οδήγηση το βαρύ όχημα εμφανίζει συγκροτημένη και προβλέψιμη οδική συμπεριφορά, με υψηλή ποιότητα κύλισης και αποτελεσματικότητα που πολλές φορές (σε συνδυασμό και με το γεροδεμένο πλαίσιο) μπορούν να παρασύρουν τον οδηγό στην υπερβολή.
Τότε μόνο η μεγάλη κλίση του πλαισίου (φυσιολογική καθώς η απόσταση από το έδαφος είναι 230 χλστ κάνει εμφανές πως πρόκειται για ένα ψηλό SUV και ενδέχεται να ενεργοποιηθεί το ESP ή κάποιο από τα 20 συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης.
Κατά τα λοιπά, το σχετικά ασαφές τιμόνι που είχαμε εντοπίσει στην προηγούμενη δοκιμή, δεν μας ενόχλησε εδώ (ίσως η διαφορά βάρους των κινητήρων να κάνει την διαφορά), ενώ τα φρένα και τα φώτα είναι υπεράνω κριτικής. Ένα ακόμα πλεονέκτημα είναι το ύψος από το έδαφος που προαναφέραμε, το οποίο σε συνδυασμό με το Grip control και την ύπαρξη ρεζέρβας επιτρέπει περιπέτειες σε χωμάτινες διαδρομές, αλλά ακόμα καλύτερα θα ήταν αν οι έχοντες έφεση στο χώμα οδηγοί, επέλεξαν μικτά ελαστικά, με υψηλότερο προφίλ.
Δια ταύτα
Το «μαγικό χαλί» απέκτησε τα φτερά του 1.6 PureTech κινητήρα των 180 ίππων, χωρίς ιδιαίτερη επιβάρυνση στο κόστος κίνησης, ενώ οι σαφώς βελτιωμένες επιταχύνσεις ανεβάζουν το επίπεδο ασφάλειας και την άνεση του οδηγού. Με λίγα λόγια θα λέγαμε πως η προσθήκη του κινητήρα της δοκιμής μας συμπληρώνει με τον καλύτερο τρόπο τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά ενός από τα πλέον άνετα και λειτουργικά SUV της αγοράς, χωρίς να του στερεί κάτι και με μόνη την επιβάρυνση του κόστους κτήσης που δεν κρίνεται παράλογη για την συγκεκριμένη κατηγορία.
Υπέρ:
- Σχεδίαση
- Χώροι/Εκμετάλλευση εσωτερικού
- Άνεση
- Εργονομία
- Ποιότητα κύλισης
- Οδική συμπεριφορά
- Κινητήρας/Κιβώτιο
- Εξοπλισμός
- Φρένα/Φώτα
Κατά:
- Ορατότητα προς τα πίσω
- Τιμή
Τεχνικά χαρακτηριστικά:
- Κατηγορία: SUV/Crossover, 5θυρο, 5θέσιο, Επιβατικό
- Διαστάσεις: 4.500 Χ 1.969 Χ 1.654 χλστ
- Μεταξόνιο: 2.730 χλστ
- Χώρος αποσκευών: 580 / 1630 λτ
- Ρεζερβουάρ: 53 λτ
- Βάρος: 1.430 κιλά
- Κινητήρας: 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, βενζίνης, turbo,1.598 κ.εκ.
- Ισχύς: 181 ίπποι / 5.500 σαλ
- Ροπή (Nm @ σαλ): 250 / 1.650
- Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
- Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο 8 σχέσεων (EAT8) με paddles
- Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Ημιάκαμπτος άξονας
- Τροχοί: 205/5519
- Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
- Σύστημα διεύθυνσης: Υποβοήθηση στάνταρντ, με κύκλο στροφής 10,7 μ.
- Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 8,2΄΄
- Τελική ταχύτητα: 219 χλμ/ώρα
- Κατανάλωση (δοκιμής): 7,6 λτ/100
- Εκπομπές CO2: 131 γρ/χλμ
Νίκος Τσάδαρης