Το Citroen C5 Aircross είναι η «ναυαρχίδα» της Γαλλικής μάρκας και ανήκει εμπορικά στην κατηγορία των C- SUV, που εμπορικά ανεβαίνει ραγδαία.

Πρόκειται για ένα ακόμα SUV «χτισμένο» πάνω στην ίδια πλατφόρμα με το Peugeot 3008 αλλά με μακρύτερο μεταξόνιο.

Το επιβλητικό υπερυψωμένο όχημα το είχαμε παρουσιάσει συνοπτικά στις αρχές του χρόνου, αλλά πρόσφατα μας δόθηκε η ευκαιρία να ζήσουμε λίγες ημέρες με την πιο ενδιαφέρουσα για την Ελλάδα έκδοσή του, που φορά κινητήρα diesel 1,5 λίτρων, το έργο του οποίου μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς, μέσω αυτόματου κιβωτίου 8 σχέσεων (ΕΑΤ8).

Εμφάνιση

Το C5 Aircross είναι εντυπωσιακό, κυρίως λόγω του υπερυψωμένου εμπρός καπό, των περιμετρικών προστατευτικών και των LED φωτιστικών σωμάτων εμπρός και πίσω. Ακόμα περισσότερο εντυπωσιάζει η απόσταση από το έδαφος, που φτάνει τα 23 εκ. και παραπέμπει σε καθαρόαιμα off road μοντέλα, με την εικόνα αυτή να ενισχύεται τόσο από τους μεγάλους τροχούς, όσο και από τις μπάρες οροφής.

Με μήκος 4,5 μ. το Γαλλικό SUV διαθέτει ευρύχωρο εσωτερικό, όπου οι σχεδιαστές φρόντισαν να εκμεταλλευτούν προς όφελος επιβατών και αποσκευών, κάθε κυβικό εκατοστό του χώρου. Έτσι, ο διαθέσιμος χώρος υπερεπαρκεί για 5 ενήλικες (έως και εύσωμους) επιβάτες, καθώς και για 720 λίτρα αποσκευών, που αν διπλωθούν τα πίσω καθίσματα αυξάνονται στα 1630 λίτρα. Ταυτόχρονα υπάρχει δυνατότητα μεταφοράς αντικειμένων  μήκους έως και 1,9 μ.

Ο χώρος αποσκευών είναι ο μεγαλύτερος της κατηγορίας, με φαρδύ άνοιγμα (1.017 χλστ) και ορθογώνιο σχήμα του, ενώ το μήκος κυμαίνεται από 999 έως 1.907 χλστ (με αναδιπλωμένα τα πίσω καθίσματα) και το ύψος έως την εταζέρα είναι 583 χλστ. Για ακόμα πιο εύκολη πρόσβαση στο πορτμπαγκάζ, προαιρετικά το όχημα εξοπλίζεται με πόρτα «hands free», η οποία ανοίγει ηλεκτρικά όταν περνά το πόδι του χρήστη κάτω από τον προφυλακτήρα. Επίσης, οι θέσεις για μικροαντικείμενα περιλαμβάνουν ψυχόμενους αποθηκευτικούς χώρους, συνολικού όγκου 33 λίτρων.

Μοναδικό χαρακτηριστικό του C5 Aircross είναι τα τρία ανεξάρτητα πίσω καθίσματα, που ρυθμίζονται κατά μήκος (15 εκ. διαδρομή), με την πλάτη να ρυθμίζεται σε 5 θέσεις και δίνουν πολλές μεταφορικές επιλογές στον χρήστη.  Όλα τα καθίσματα είναι τεχνολογίας «Advanced Comfort», στα οποία χρησιμοποιείται μια νέα τεχνολογία κατασκευής κι ένα νέο αφρώδες υλικό (πάχους 15χλστ) υψηλής πυκνότητας, με στόχο να προσφέρουν ταυτόχρονα καλή στήριξη του σώματος και υψηλά επίπεδα άνεσης.

Στο όμορφα σχεδιασμένο και λειτουργικό ταμπλό, δεσπόζουν, ο πίνακας οργάνων 12,3 ιντσών και η οθόνη αφής (στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις) που πληροφορεί, ρυθμίζει και ψυχαγωγεί. Η κεντρική οθόνη του infotainment διαθέτει σαφώς βελτιωμένη λειτουργικότητα σε σχέση με άλλες της μάρκας, ενώ εντύπωση προκαλεί η ογκώδης κεντρική κονσόλα, που πρακτικά κρατά αποστάσεις μεταξύ των εμπρός επιβατών.

Μηχανικά μέρη

Το αποκλειστικά προσθιοκίνητο C5 Aircross της δοκιμής μας είχε σαν κινητήρια μονάδα τον 1500άρη πετρελαιοκινητήρα BlueHDi (πληροί τις πολύ αυστηρές προδιαγραφές ρύπων του 2020), με απόδοση 130 ίππων και ροπή 300Nm στις 1.750 στροφές. Το έργο του κινητήρα μεταφέρει στους εμπρός τροχούς ένα αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων (ίδιο με αυτό του 3008). Το κιβώτιο αυτό είναι νέο, αντικαθιστά το αυτόματο 6άρι που χρησιμοποιούσε η Citroen, και παρά τις επιπλέον σχέσεις είναι κατά 2 κιλά ελαφρύτερο, ενώ προσφέρει μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου κατά 7%.

Σε κάθε περίπτωση, συνδυάζεται άψογα με τον κινητήρα και κινεί ιδιαίτερα σβέλτα τα 1430 κιλά βάρους του οχήματος, με αξιοπρεπέστατες επιδόσεις που είναι 10.6΄΄ για τα 0-100 και 189 χλμ/ώρα τελική ταχύτητα.

Ο οδηγός έχει στην διάθεσή του δυο ρυθμίσεις για την λειτουργία του κινητήρα (Eco & Sport), ενώ υπάρχει και σύστημα start/stop, που περιορίζει κυρίως την ρύπανση στις πόλεις, αλλά μειώνει και την κατανάλωση.

Η τελευταία στην διάρκεια της δοκιμής μας, κυμάνθηκε (μικτός κύκλος) στα 7,6 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα, τιμή χαμηλή για τον όγκο και το βάρος του οχήματος.

Ένα ακόμα «όπλο» στην διάθεση του οδηγού είναι το σύστημα Grip Control το οποίο ρυθμίζει την λειτουργία του ESP με δυνατότητα επιλογής από 5 διαφορετικά προγράμματα, ανάλογα με την επιφάνεια στην οποία κινείται το αυτοκίνητο.

Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει για την ανάρτηση του C3 Aircross, που είναι ευρεσιτεχνία της μάρκας, ονομάζεται  Progressive Hydraulic Cushions, είναι κάτι σαν σύγχρονο …μαγικό χαλί και προέρχεται από την εμπειρία της μάρκας στο μηχανοκίνητο αθλητισμό. Παρουσιάστηκε, δοκιμάστηκε και έδειξε τις δυνατότητές της σε αγώνες ράλι cross-country τοποθετημένη στις ZX που θριάμβευσαν στο Παρίσι-Ντακάρ του 1994, ενώ τώρα χρησιμοποιείται στο C3 WRC.

Στον εξοπλισμό του μοντέλου, περιλαμβάνονται 20 συστήματα υποβοήθησης του οδηγού και 6 συστήματα συνδεσιμότητας. Από αυτά ξεχωρίζουν το Highway driver assist (διαθέσιμο μόνο με το αυτόματο κιβώτιο) που παραμένει ενεργό έως τα 180 χλμ/ώρα και το Active safety brake που ενεργοποιείται έως και τα 140 χλμ/ώρα. Χρήσιμο επίσης και το ενεργό σύστημα τυφλού σημείου, που όταν αντιληφθεί εμπόδιο επηρεάζει το τιμόνι.

Από την θέση του οδηγού

Οδηγώντας το όμορφο και εντυπωσιακόι όχημα τόσο σε αυτοκινητόδρομο, όσο και σε διαφορετικής ποιότητας, χάραξης και επιπέδου συντήρησης επαρχιακούς δρόμους, αυτό που κυριαρχεί στις εντυπώσεις του οδηγού, είναι η ΑΝΕΣΗ. Η δουλειά που έχουν κάνει στις αναρτήσεις οι τεχνικοί της Citroen, βαθμολογείται με άριστα, ενώ τα ειδικά καθίσματα και οι μεγάλοι τροχοί, εξαφανίζουν κάθε είδους ανωμαλία του δρόμου και δίνουν πρωτόγνωρα επίπεδα άνεσης στους επιβάτες, που με κλειστά τζάμια έως και αποκόπτονται από το περιβάλλον. Την παραπάνω αίσθηση ενισχύει και η προσεγμένη ηχομόνωση, που δεν άφηνε ούτε κατ’ ελάχιστο να περάσει στην καμπίνα ο θόρυβος του diesel κινητήρα, ο ελάχιστος θόρυβος του οποίου ακούγεται μόλις στις χαμηλές στροφές.

Επιπλέον, οι 8 σχέσεις του κιβωτίου γεφυρώνουν κάθε πιθανό κενό στην καμπύλη απόδοσης του κινητήρα, η λειτουργία του οποίου μοιάζει με αυτή ενός ηλεκτρικού.

Το με ηλεκτρική υποβοήθηση τιμόνι (φλατ πάνω κάτω) είναι σβέλτο, ακριβές και εξασφαλίζει ευελιξία στο ογκώδες όχημα, αλλά στερείται αίσθησης, κάτι που δεν προτρέπει για σπορ οδήγησης, παρά το ότι η ανάρτηση (χωρίς αναπηδήσεις, μεγάλες κλίσεις και ασάφειες) μπορεί να την υποστηρίξει με τον καλύτερο τρόπο. Όμως, εντυπωσιάζει το πόσο – κατά την διάρκεια της οδήγησης -, ακόμα και σε στενούς δρόμους, ο όγκος του αυτοκινήτου «κρύβεται» και δεν δημιουργεί ερωτηματικά στον οδηγό.

Στο ταξίδι το Γαλλικό SUV/Crossover, διατηρεί χωρίς πρόβλημα υψηλή μέση ταχύτητα και η αυτόματη λειτουργία του κιβωτίου ικανοποιεί απόλυτα στο σύνολο των περιπτώσεων, ούτως ώστε να μην περνά ούτε καν σκέψη για χειροκίνητη επέμβαση του οδηγού. Με αργό ή γρήγορο ρυθμό, οι ταλαντώσεις του αμαξώματος αποσβένονται αποτελεσματικά, οι κλίσεις δεν προβληματίζουν και η ανάρτηση «ισοπεδώνει»  τις κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων, παρά τους τροχούς των 19 ιντσών με τους οποίους ήταν εφοδιασμένο το αυτοκίνητο της δοκιμής μας.

Εντυπωσιακό επίσης είναι ότι, ενώ αρχικά τα καθίσματα δείχνουν να μην παρέχουν επαρκή πλευρική στήριξη, στην πράξη αυτό δεν προκύπτει, καθώς η άνεση συνδυάζεται με σωστή στήριξη, ενώ η άριστη εργονομία και η σχετικά καλή περιμετρική ορατότητα (πάσχει προς τα πίσω), δημιουργούν ένα ασφαλές και ξεκούραστο «σκηνικό» για τον οδηγό.

Άριστες είναι και οι εντυπώσεις από τα φρένα (στάνταρ ABS με ΕBD & Brake assist), που με αεριζόμενους δίσκους εμπρός και απλούς πίσω, ελέγχουν απόλυτα το βαρύ όχημα, ακόμα και όταν ο οδηγός του διαπιστώνει πως έχει (εύκολα και αθόρυβα) αναπτύξει ταχύτητα πολύ μεγαλύτερη από αυτήν που «αντέχει» ο δρόμος.

Τέλος, το ύψος από το έδαφος των 230 χλστ., δίνει την δυνατότητα κίνησης και σε δύσκολες χωμάτινες διαδρομές (υπάρχει και ρεζέρβα ασφαλείας), όπου επίσης η απόσβεση της ανάρτησης αποδεικνύεται αποτελεσματική. Εδώ, το σύστημα Hill Assist Descent θα αποδειχθεί χρήσιμο σε κάποιες περιπτώσεις, αρκεί ο οδηγός να έχει επίγνωση των δυνατοτήτων μιας «απλής» δικίνητης κατασκευής (τα προσόντα του C5 Aircross άξιζαν και μια τετρακίνητη έκδοση).

Δια ταύτα

Το C5 Aircross είναι ένα ευρύχωρο οικογενειακό όχημα μεγάλων αποστάσεων, προορισμένο να εξυπηρετεί με την μεγαλύτερη δυνατή άνεση τον οδηγό και τους επιβάτες του, διατηρώντας τους ξεκούραστους ακόμα και μετά από πολλές ώρες ταξιδίου. Στα ταξίδια, διευκολύνει και η αυτονομία που με βάση την μέση κατανάλωση της δοκιμής μας (7,6 λτ/100 χλμ) και την χωρητικότητα του ρεζερβουάρ (53 λίτρα), μπορεί να ξεπεράσει τα 700 χιλιόμετρα.

Με πολύ καλή ποιότητα κατασκευής και πλούσιο εξοπλισμό (από την βασική έκδοση περιλαμβάνει στάνταρ ESP με hill holder, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος, σύστημα ελέγχου προσοχής οδηγού, σύστημα προειδοποίησης επικείμενης σύγκρουσης, ενεργό σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας, σύστημα αναγνώρισης σημάτων ορίων ταχύτητας, 6 αερόσακους, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και θερμαινόμενους καθρέφτες, cruise control, αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, αισθητήρες παρκαρίσματος πίσω, ζάντες αλουμίνιου, ηχοσύστημα με έγχρωμη οθόνη αφής, Βluetooth, 2 θύρες USB και χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ.), θεωρείται μια από τις πλέον (ίσως η καλύτερη) συμφέρουσες αγορές της κατηγορίας του, καθώς η τιμή (για την έκδοση που οδηγήσαμε) ξεκινά από τα 29.850 ευρώ

Υπέρ

Σχεδίαση

Χώροι/Πολυμορφικότητα εσωτερικού

Άνεση

Εργονομία

Ποιότητα κύλισης/Ανάρτησης

Οδική συμπεριφορά

Κινητήρας/Κιβώτιο

Εξοπλισμός

Φρένα/Φώτα

Κατά

Αίσθηση τιμονιού

Ορατότητα προς τα πίσω

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Κατηγορία: SUV/Crossover, 5θυρο, 5θέσιο, Επιβατικό

Διαστάσεις: 4.500 Χ 1.969 Χ 1.654 χλστ

Μεταξόνιο:  2.730 χλστ

Βάρος:        1.430 κιλά

Χώρος αποσκευών:  580 / 1630 λτ

Ρεζερβουάρ:  53 λτ

Κινητήρας:  4κύλινδρος, 16βάλβιδος, diesel, 1.499 κ.εκ.

Ισχύς:   131 ίπποι / 3.750 σαλ

Ροπή (Nm @ σαλ):  300 / 1.750

Κιλά ανά ίππο (kg / PS)10,92

Μετάδοση:  Στους εμπρός τροχούς

Κιβώτιο ταχυτήτων:  Αυτόματο 8 σχέσεων

Ανάρτηση:  Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Ημιάκαμπτος άξονας

Τροχοί: 205/5519

Φρένα:  Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι

Σύστημα διεύθυνσης:  Υποβοήθηση στάνταρντ, με κύκλο στροφής 10,7 μ.

Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα:  10,6΄΄

Τελική ταχύτητα:  189 χλμ/ώρα

Κατανάλωση (δοκιμής):  7,6 λτ/100

Εκπομπές CO2:  107 γρ/χλμ

Νίκος Τσάδαρης