Ο νόμος 4850/05.11.2021, που αφορά το καθεστώς κυκλοφορίας των ιστορικών οχημάτων (ηλικίας 30+ ετών), τέθηκε σε εφαρμογή στις 3/4/2023 με το άρθρο 100 του Νόμου 5039/2023 που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 83-Α-03.04.2023.
Με την ψήφιση στις 11/4/2023 της τροπολογίας 1723/189-11.04.2023 τακτοποιήθηκε το θέμα του χρονικού περιθωρίου της μετάβασης από τις ιστορικές πινακίδες άλλων φορέων (ΕΟΦΙΛΠΑ, ΟΜΑΕ, ΕΛΠΑ, ΕΟΟΕ, ΑΜΟΤΟΕ) που διέπονται από την ΚΥΑ 82350-3809-24.12.2019 (ΦΕΚ 4948-31.12.2019) στις κρατικές ιστορικές πινακίδες του Ν. 4850/5.11.21, που θα εκδίδουν πλέον οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Μεταφορών.
Το άρθρο 11 παρατείνει την ισχύ της ΚΥΑ 82350-3809-24.12.2019 (ΦΕΚ 4948-31.12.2019) έως 31/12/2024 ΜΟΝΟΝ ως προς την κυκλοφορία των πινακίδων ΕΟΦΙΛΠΑ, ΟΜΑΕ, ΕΛΠΑ, ΕΟΟΕ, ΑΜΟΤΟΕ. Συγκεκριμένα, τα οχήματα με τις ως άνω πινακίδες μπορούν να κυκλοφορούν ΕΩΣ την 31/12/2024 ως εξής:
α) κατά τις εργάσιμες μέρες & ώρες για δικαιολογημένη επίσκεψη σε συνεργείο εντός οικείας & όμορης Περιφερειακής Ενότητας,
β) κάθε Κυριακή εντός της οικείας Περιφερειακής Ενότητας και
γ) για αδειοδοτημένες εκδηλώσεις λεσχών (ανά την περιφέρεια & το εξωτερικό).
Το ίδιο άρθρο (11) ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΙ ΤΗΝ ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΝΕΩΝ ΠΙΝΑΚΙΔΩΝ από τις ΕΟΦΙΛΠΑ, ΟΜΑΕ, ΕΛΠΑ, ΕΟΟΕ & ΑΜΟΤΟΕ. Οι νέες πινακίδες θα χορηγούνται πλέον ΜΟΝΟΝ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ, αφού τα οχήματα έχουν προηγουμένως πιστοποιηθεί από την ΕΟΦΙΛΠΑ ή την ΟΜΑΕ ή την ΑΜΟΤΟΕ. Οι τρείς φορείς που έχουν δικαίωμα πιστοποίησης ορίζονται από την Υπουργική Απόφαση 341900 που έχει δημοσιευθεί στο ΦΕΚ 5729-09.11.2022, η οποία ορίζει και την διαδικασία διαγραφής & χορήγησης ιστορικών πινακίδων.
Επίσης, η διαδικασία για το ΚΤΕΟ Ιστορικών Οχημάτων (υποχρεωτικό πλέον) ορίζεται στην Υπουργική Απόφαση 358999 που έχει δημοσιευθεί στο ΦΕΚ 6029/28.11.2022.
Πάντως, μέχρι και λίγο πριν τις αργίες του Πάσχα οι αρμόδιες υπηρεσίες έκδοσης αδειών & πινακίδων του Υπουργείου Μεταφορών δήλωναν ότι δεν έχουν ενημερωθεί για ότι αναφέρεται παραπάνω.