Το όνομα Cupra που συνόδευε τα Seat επιδόσεων για πολλά χρόνια, μετεξελίχθηκε στην μάρκα Cupra που ήδη κάνει δυναμική πορεία τόσο στην Ευρωπαϊκή αγορά, όσο και στον μηχανοκίνητο αθλητισμό.
Το Cupra Formentor που περιγράφουμε στη συνέχεια, είναι το πρώτο μοντέλο της μάρκας που δημιουργήθηκε εξαρχής ειδικά γι’ αυτήν. Πρόκειται για ένα αντικειμενικά όμορφο 5θυρο μικρομεσαίο SUV/κουπέ όχημα, με μήκος 4,45 μ. και μεταξόνιο 2.680 χιλιοστών. Ακολουθώντας την μόδα της εποχής, έχει μεγάλη απόσταση από το έδαφος, ποιοτικά υλικά και οδηγοκεντρική σχεδίαση του εσωτερικού. Η υψηλότερη τιμή από τα συγγενή Seat δικαιολογείται απόλυτα και στο ευχάριστο, καλά ηχομονωμένο, ποιοτικό και με προσεγμένο διάκοσμο εσωτερικό.
Ποιότητα, χώροι, εξοπλισμός
Οι χώροι επαρκούν για 4 ενήλικες, όπως επίσης και ο χώρος αποσκευών που με 450 λίτρα ανταποκρίνεται στις μεταφορικές ανάγκες μιας οικογένειας. Επιπλέον, οι πολλοί και πρακτικοί χώροι για μικροπράγματα επιβεβαιώνουν την προσπάθεια των σχεδιαστών, ώστε να αισθάνονται άνετα οι επιβάτες. Η θέση οδήγησης είναι από τις καλύτερες της κατηγορίας, με ανατομική σχεδίαση και έντονη πλευρική στήριξη, ενώ η οδηγοκεντρική σχεδίαση του ταμπλό διευκολύνει τον οδηγό και τον κάνει να αισθάνεται κυρίαρχος του παιχνιδιού.
Οι ηλεκτρονικές οθόνες για το καντράν οργάνων και το infotainment είναι στη σωστή θέση και ευανάγνωστες. Ειδικότερα, η μεγάλη οθόνη πολυμέσων δίνει πολλές πληροφορίες, παραμετροποιεί διάφορα συστήματα, έχει λειτουργία αφής, αλλά έχει και ευαισθησία καθώς στο παραμικρό άγγιγμα τα χειριστήρια που βρίσκονται στο κάτω μέρος της οθόνης ενεργοποιούνται αλλάζοντας ρυθμίσεις χωρίς την θέληση του οδηγού.
Η τσουχτερή τιμή πάντως δικαιολογείται μερικώς από το πολύ πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού, που – μεταξύ άλλων – περιλαμβάνει: ESP με ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό, αυτόματο φρενάρισμα με αναγνώριση πεζών και ποδηλάτων, σύστημα διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας, σύστημα αναγνώρισης κόπωσης οδηγού, 7 αερόσακους (ο 7ος ανάμεσα στον οδηγό και τον συνοδηγό), ηλεκτρικά παράθυρα, αυτόματο τριζωνικό κλιματισμό, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους, θερμαινόμενους και αναδιπλούμενους καθρέφτες, προσαρμοζόμενο cruise control, προβολείς LED, προβολείς ομίχλης με λειτουργία στροφής, κάμερα οπισθοπορείας, αισθητήρες παρκαρίσματος πίσω, αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, μπάρες οροφής, ασύρματη φόρτιση κινητού, σύστημα πολυμέσων με οθόνη αφής, Bluetooth, συμβατότητα με Apple CarPlay και Android Auto, ψηφιακό ραδιόφωνο, θύρα USB και χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών, αλλά και (σημαντικό) ρεζέρβα ασφαλείας.
Κινητήρας – Μετάδοση
Η έκδοση του Formentor που οδηγήσαμε κινείται από τον 1.5 TSI τούρμπο βενζινοκινητήρα 1.5 λίτρου, με απόδοση 150 ίππων και ροπή 250 Nm από μόλις 1.500 στροφές. Το έργο του κινητήρα μεταφέρει στους εμπρός τροχούς ένα εύχρηστο και σαφές χειροκίνητο εξάρι κιβώτιο, με κλιμάκωση που αναδεικνύει τις αρετές του κινητήρα και με ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό που επηρεάζει θετικά την οδηγησιμότητα ειδικά σε γλιστερούς δρόμους.
Ο συνδυασμός κινητήρα – κιβωτίου έχοντας να αντιμετωπίσει ένα βαρύ αμάξωμα (1.420 κιλά), τα καταφέρνει καλύτερα από …καλά, αφού για τα 0-100 χρειάζεται μόνο 8.9΄΄ και η τελική ταχύτητα φτάνει τα 204 χλμ/ώρα. Ταυτόχρονα, τα αποθέματα ροπής από χαμηλά εξασφαλίζουν σβέλτες ενδιάμεσες επιταχύνσεις (ρεπρίζ) που διευκολύνουν τα προσπεράσματα και μειώνουν τις αλλαγές ταχυτήτων.
Στον τομέα της κατανάλωσης, τα κατασκευαστικά στοιχεία του που χρησιμοποιείται σε πολλά αυτοκίνητα από όλες τις μάρκες του γκρουπ VW. Ένα καλό κινητήρα, αρκετά δυνατό και ελαστικό (η μέγιστη ροπ Formentor 1.5 TSI, δεν επιτρέπουν θαύματα, αλλά με εγκράτεια και επιλογή comfort στο προφίλ οδήγησης (υπάρχει και sport), η μέση κατανάλωση της δοκιμής μας στάθηκε στα 7,4 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα μικτής διαδρομής, χάρη και στο σύστημα απενεργοποίησης κυλίνδρων στη λειτουργία με χαμηλό φορτίο, που διαθέτει ο συγκεκριμένος κινητήρας.
Από τη θέση του οδηγού
Στην εργονομική θέση του οδηγού η ποιότητα και ο ευχάριστος διάκοσμος του εσωτερικού γίνονται αμέσως αντιληπτά, ενώ στην συνέχεια η μεγάλη διαφορά προκύπτει από την ρύθμιση της ανάρτησης και κυρίως το σύστημα πολλαπλών συνδέσμων του πίσω μέρους. Το αποτέλεσμα της συνταγής αυτής είναι, πολύ καλή ποιότητα κύλισης, σταθερό κράτημα στις στροφές, ευθυβολία – άνεση στους αυτοκινητόδρομους και σπορ αίσθηση οδήγησης στην πίεση.
Η σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης και το ακριβές – γρήγορο τιμόνι δίνουν σπορ αίσθηση και σιγουριά στην γρήγορη οδήγηση ακόμα και σε γλιστερούς ορεινούς δρόμους. Συμπαραστάτης του οδηγού στους σβέλτους ρυθμούς τα αποτελεσματικά, με καλή αίσθηση του πεντάλ φρένα, ενώ η νύχτα αναδεικνύει την αποτελεσματικότητα των φωτιστικών σωμάτων. Στα θετικά και η ακαμψία του αμαξώματος που ακόμα και στα πιο κακοτράχαλα σημεία των δρόμων δεν παράγει κανένα απολύτως θόρυβο, όπως άλλωστε και τα μηχανικά μέρη.
Δια ταύτα
Το Cupra Formentor αποδεικνύει ότι, οι άνθρωποι της Seat μπορούν να κατασκευάσουν ακόμα πιο οδηγοκεντρικά οχήματα, που εκτός από οδηγική ευχαρίστηση μπορούν να προσφέρουν καλύτερη ποιότητα κατασκευής – υλικών, άψογο φινίρισμα, ευχάριστο διάκοσμο και αντιληπτή αίσθηση πολυτέλειας σε συνδυασμό με σπορ δυνατότητες. Πόσο μάλλον που το αυτοκίνητο της δοκιμής μας με «γρανιτένιο» αμάξωμα, ψηλό σε σχέση με το έδαφος μπορεί να τα καταφέρει και σε χωμάτινες διαδρομές, με λίγη προσοχή στα ελαστικά (εδώ είναι που μετράει η ύπαρξη ρεζέρβας).
Με όλα τα παραπάνω, η επιπλέον τιμή (από 30.500 ευρώ ), δικαιολογείται απόλυτα και όσοι δύνανται την συγκεκριμένη επένδυση δεν θα μετανοήσουν.
Υπέρ
- Σχεδίαση / Ποιότητα κατασκευής
- Ευχάριστο / Πολυτελές εσωτερικό
- Εξοπλισμός
- Κινητήρας
- Οδική συμπεριφορά
- Λειτουργικότητα
- Ηχομόνωση
- Κατανάλωση
Κατά - Περιορισμός της ορατότητας προς τα πίσω
- Δύσχρηστο infotainment
Τεχνικά χαρακτηριστικά
- Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, C-SUV, επιβατικό
- Διαστάσεις: 4.446 x 1.839 x 1.520 χλστ.
- Μεταξόνιο: 2.679 χλστ.
- Βάρος: 1.420 κιλά
- Ρεζερβουάρ καυσίμων: 50 λτ
- Χώρος αποσκευών: 450
- Κινητήρας: βενζίνης, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, τούρμπο, 1.498 κ.εκ.
- Ισχύς: 150 ίπποι / 5.000 – 6.000 σαλ
- Ροπή (Nm @ σαλ): 250 / 1.500 – 3.500
- Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
- Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
- Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα τύπου McPherson / Πίσω Πολλαπλών συνδέσμων
- Τροχοί: 245/45/18
- Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
- Σύστημα δ/νσης: Ηλεκτρομηχανική κρεμαγιέρα, με κύκλο στροφής 10,7 μ.
- Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 8,9΄΄
- Τελική ταχύτητα: 204 χλμ/ώρα
- Μέση κατανάλωση (δοκιμής): 7,2λτ/100χλμ
- Εκπομπές CO2 (WLTP): 141,0 – 153,0 γρ/χλμ
- Τιμή: από 30.500 ευρώ (δοκιμής 31.490 ευρώ).