Διπλασιάστηκαν το 2021 οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων (πλήρως ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά), σημειώνοντας νέο ρεκόρ πωλήσεων. Άγγιξαν τα 6,6 εκατ. αυτοκίνητα παγκοσμίως, με τις πωλήσεις μόνο μιας εβδομάδας να είναι περισσότερες από αυτές που σημειώθηκαν όλο τον χρόνο το 2012, σύμφωνα με την τελευταία έκδοση του ετήσιου Global Electric Vehicle Outlook.
Ωστόσο, η μεγάλη αύξηση των πωλήσεων αναμένεται να συνεχιστεί και το 2022. Πρώτα οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να διασφαλίσουν την μελλοντική τους ανάπτυξη και να καταβάλλουν μεγαλύτερες προσπάθειες για την απρόσκοπτη κατασκευή των μπαταριών και της σωστής διαχείρισης των πηγών ενέργειας και των πρώτων υλών, ώστε να υπάρξει μείωση των κινδύνων συμφόρησης στις γραμμές παραγωγής των εργοστασίων τους, αλλά και στις αυξήσεις των τιμών, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας.
Παρά τις πιέσεις στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, οι πωλήσεις συνεχίζουν να αυξάνονται έντονα τους πρώτους μήνες του 2022, με 2 εκατ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα να έχουν πουληθεί παγκοσμίως το πρώτο τρίμηνο. Αυξημένα, δηλαδή, κατά τρία τέταρτα από την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους. Ο αριθμός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στους δρόμους παγκοσμίως μέχρι το τέλος του 2021 ήταν περίπου 16,5 εκατ., τριπλάσιος από τον αριθμό του 2018.
Τα μεγαλύτερα εμπόδια
Στην Κίνα, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων σχεδόν τριπλασιάστηκαν το 2021 σε 3,3 εκατ., αντιπροσωπεύοντας περίπου το ήμισυ του παγκόσμιου συνόλου ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Οι πωλήσεις αυξήθηκαν στην Ευρώπη (αύξηση κατά 65% σε 2,3 εκατ.) και στις Ηνωμένες Πολιτείες (υπερδιπλασιάστηκαν σε 630.000). Τα κινέζικα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι συνήθως μικρότερα από ό,τι σε άλλες αγορές. Εκτός από το χαμηλότερο κόστος κατασκευής, αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μειωθεί σημαντικά το χάσμα τιμών μεταξύ ηλεκτρικών και συμβατικών αυτοκινήτων. Σήμερα η τιμή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην Κίνα είναι μόνο 10% μεγαλύτερη από αυτή των συμβατικών οχημάτων, σε σύγκριση με 45% έως 50% κατά μέσο όρο σε άλλες μεγάλες αγορές.
Η πολιτική βούληση αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους λόγους προώθησης της ηλεκτροκίνησης, ενώ οι συνολικές δημόσιες δαπάνες για επιδοτήσεις και κίνητρα συνεχίζουν να δίνουν έναν σημαντικό λόγο απόκτησης ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Από την άλλη, πέντε φορές περισσότερα ηλεκτρικά μοντέλα ήταν διαθέσιμα παγκοσμίως το 2021 σε σχέση με το 2015, με τον αριθμό των διαθέσιμων μοντέλων να φθάνει τα 450 πέρυσι.
Βραχυπρόθεσμα, τα μεγαλύτερα εμπόδια στις συνεχιζόμενες ισχυρές πωλήσεις EV είναι η άνοδος των τιμών των ορυκτών που είναι απαραίτητα για την κατασκευή μπαταριών, καθώς και οι διακοπές της εφοδιαστικής αλυσίδας, απόρροια του πολέμου στην Ουκρανία. Οι τιμές για το λίθιο, που είναι ένα βασικό ορυκτό για τις μπαταρίες αυτοκινήτων, ήταν πάνω από επτά φορές υψηλότερες τον Μάιο του 2022 από ό,τι στις αρχές του 2021 και οι τιμές για το κοβάλτιο και το νικέλιο επίσης αυξήθηκαν σε μεγάλο βαθμό. Μάλιστα, η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει δημιουργήσει περαιτέρω πιέσεις, καθώς η Ρωσία προμηθεύει το 20% του παγκόσμιου νικελίου τύπου μπαταρίας αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Οι κυβερνήσεις στην Ευρώπη και στις Ηνωμένες Πολιτείες έχουν προωθήσει πολιτικές που στοχεύουν στην εγχώρια ανάπτυξη των αλυσίδων εφοδιασμού EV, καθώς και επεξεργασίας και ανακύκλωσης μπαταριών. Τα περισσότερα στοιχεία των μπαταριών βρίσκονται στην Κίνα, η οποία παράγει τα τρία τέταρτα του συνόλου των μπαταριών ιόντων λιθίου. Περισσότερα από τα μισά ηλεκτρικά αυτοκίνητα το 2021 συναρμολογήθηκαν στην Κίνα και όλα δείχνουν ότι θα αποτελέσει χώρα που θα πρωταγωνιστήσει τα επόμενα χρόνια στον τομέα της παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Σχεδόν το 10% όλων των αυτοκινήτων που πωλήθηκαν παγκοσμίως το 2021 ήταν ηλεκτρικά, με το ποσοστό για τις παγκόσμιες πωλήσεις φορτηγών να είναι μόλις 0,3%. Αυτό το μερίδιο θα πρέπει να αυξηθεί στο 10% μέχρι το 2030. Τα ηλεκτρικά φορτηγά χρησιμοποιούνται σε μεγάλο βαθμό στην Κίνα που υπάρχει ισχυρή κρατική υποστήριξη. Όμως σταδιακά και άλλες χώρες παίρνουν μέτρα προώθησης των ηλεκτρικών φορτηγών. Τέλος, γίνεται μεγάλη προσπάθεια προώθησης της ηλεκτροκίνησης στις μοτοσικλέτες και στα μικρά δίκυκλα, καθώς πολλές εταιρείες αρχίζουν σταδιακά να αυξάνουν τα ηλεκτρικά μοντέλα τους, επενδύοντας στη βιώσιμη κινητικότητα.