Για το Skoda Kamiq έχουμε επανειλημμένως αναφερθεί, καθώς είναι ένα από τα κορυφαία μοντέλα της κατηγορίας B-SUV και ταιριάζει για πολλούς λόγους στην Ελληνική πραγματικότητα.
Σε αυτήν εδώ την αναφορά θα ασχοληθούμε με μια έκδοση που έχει μεγάλο ενδιαφέρον, αλλά δεν προβάλλεται πολύ καθώς όλοι έχουμε πέσει με «τα μούτρα» στην ηλεκτροκίνηση.
Αναφερόμαστε στο Skoda Kamiq G-TEC, την έκδοση δηλαδή με κινητήρα που «καίει» εκτός από βενζίνη και φυσικό αέριο, ένα υλικό που βρίσκεται σε αφθονία στο υπέδαφος, στοιχίζει πάμφθηνα (περίπου 0,8 €/κιλό) και έχει σχεδόν μηδενικές εκπομπές μικροσωματιδίων, μηδενικά οξείδια του θείου, ελάχιστους κυκλικούς υδρογονάνθρακες, πολύ λιγότερα οξείδια αζώτου και ακόμα λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα (25% λιγότερο από την βενζίνη και 35% λιγότερο από το πετρέλαιο). Επιπλέον, το φυσικό αέριο (μείγμα υδρογονανθράκων με βασικό το μεθάνιο), είναι ασφαλές καύσιμο, δεν νοθεύεται και είναι πολύ πιο αποδοτικό από το diesel, βενζίνη, αλλά και το υγραέριο (LPG), καθώς η ενέργεια που παράγει από 1 κιλό φυσικού αερίου ισοδυναμεί με όση παράγουν 1,3 λίτρα diesel, 1,6 λίτρα βενζίνης και 2 λίτρα LPG.
Όλα τα παραπάνω δείχνουν την ωφελιμότητα των κινητήρων που κινούνται με φυσικό αέριο (CNG), με πολύ σημαντική αυτή της μείωσης του κόστους κίνησης, ιδιαίτερα σε μια χώρα σαν την Ελλάδα που βρίσκεται σε οικονομική ένδεια εδώ και 11 χρόνια. Το κόστος λοιπόν της κίνησης με φυσικό αέριο μεσοσταθμικά είναι μειωμένο κατά 40+% σε σχέση με αυτό του diesel και 60+% σε σχέση με την βενζίνη, αριθμοί που είναι καθοριστικοί για την τσέπη μας. Βέβαια το κόστος κτήσης είναι +2.000 ευρώ περισσότερα από ενός απλού Kamiq, μέγεθος που δεν θα αργήσει να αποσβεστεί από κάποιον που υπερβαίνει τα 10.000 χλμ/έτος.
Σχεδίαση
Εξωτερικά, η μόνη διαφορά βρίσκεται στο δεξί μέρος της 5ης πόρτας με την επιγραφή «G-TEC», ενώ πίσω από το πορτάκι πλήρωσης καυσίμου βρίσκονται τα δύο στόμια για αέριο και βενζίνη.
Εσωτερικά η διαφορά εντοπίζεται μόνο στον πίνακα οργάνων, όπου το μικρό αναλογικό όργανο που έδειχνε την θερμοκρασία νερού, δείχνει την στάθμη του φυσικού αερίου και κάτω από αυτό υπάρχει ενδεικτική λυχνία που όταν είναι πράσινη ο κινητήρας λειτουργεί με αέριο, ενώ όταν γίνει πορτοκαλί έχει πλέον περάσει σε βενζίνη. Επίσης στο trip computer αναγράφονται στοιχεία (κατανάλωση, αυτονομία) και για τα δυο καύσιμα.
Σε επίπεδο χώρο τώρα, το τίμημα αφορά μόνο τον χώρο αποσκευών που έχει μειωθεί από τα 400 στα 278 λίτρα και δεν έχει θέση για ρεζέρβα έστω και ασφαλείας. Κατά τα λοιπά η καμπίνα παραμένει απόλυτα χρηστική με άνετο χώρο για 4 ενήλικες και πολλές πρακτικές θήκες.
Κινητήρας – Κιβώτιο
Ας δούμε λοιπόν τι ακριβώς είναι αυτό το Kamiq G-TEC που σημειωτέον μαζί με το Seat Arona είναι τα μοναδικά SUV της αγοράς με φυσικό αέριο. Κινητήρια δύναμη είναι ο κατάλληλα τροποποιημένος 3κύλινδρος , 12βάλβιδος 1.000άρης TSI, με απόδοση 90 ίππων από τις 4.000 έως και τις 5.500 σ.α.λ., και μέγιστη ροπή 160 Nm από τις 1.800 σ.α.λ. έως και τις 3.800 σ.α.λ.. Το έργο του κινητήρα μεταφέρει στους εμπρός τροχούς ένα χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, κατάλληλα κλιμακωμένο ούτως ώστε τα 1300+ κιλά του αμαξώματος να μετακινούνται σβέλτα από τους μόλις 90 ίππους του κινητήρα.
Ο τελευταίος ξεκινά την λειτουργία του με φυσικό αέριο αποθηκευμένο σε τρεις δεξαμενές συνολικής χωρητικότητας 13,8 κιλών, που βρίσκονται τστο πίσω μέρος του αμαξώματος με συνέπεια να μην χωρά η απαραίτητη για την Ελλάδα ρεζέρβα. Όταν το αέριο εξαντληθεί, τότε χωρίς καμιά επέμβαση του οδηγού, ο κινητήρας συνεχίζει να λειτουργεί με βενζίνη αποθηκευμένη σε ένα μικρό ρεζερβουάρ 9 λίτρων, ποσότητα αρκετή ώστε να φτάσει σε ένα από τα ακόμα λίγα πρατήρια φυσικού αερίου. Με άλλα λόγια το ρεζερβουάρ βενζίνης είναι ένα είδος range extender που μειώνει την ανασφάλεια του οδηγού σε σχέση με τα ελάχιστα πρατήρια φυσικού αερίου (επεκτείνονται συνεχώς αλλά με αργά βήματα), αλλά και μεγαλώνει σχεδόν κατά το 1/3 την αυτονομία του Kamiq.
Από την θέση του οδηγού
Όσον αφορά την λειτουργία του κινητήρα, αυτός λειτουργεί πανομοιότυπα και με τα δυο καύσιμα με μόνη διαφορά στις χαμηλές στροφές (κάτω από τις 2.000) όπου το τράβηγμα με φυσικό αέριο υπολείπεται αυτού της βενζίνης, υποχρεώνοντας τον οδηγό ή να κατεβάσει ταχύτητα ή να πατήσει βαθειά το πόδι στο γκάζι.
Aπό εκεί όμως και πάνω –ειδικά στις μεσαίες στροφές- δύσκολα πιστεύεις ότι ο κινητήρας αποδίδει μόνο 90 ίππους και αυτό οφείλεται κυρίως στην ροπή που διατηρείται ίδια για ένα φάσμα 2.000 στροφών. Σε αυτό οφείλεται και η οικονομία καυσίμου που στην περίπτωση της δοκιμής μας ξεπέρασε τα αναμενόμενα.
Ξεκινήσαμε με πλήρεις φιάλες και ρεζερβουάρ με θεωρητική αυτονομία 340 χιλιομέτρων (240 με αέριο και 100 με βενζίνη), αλλά καταφέραμε τελικά να διανύσουμε 320 χιλιόμετρα με αέριο και 110 με βενζίνη, την ώρα που το trip computer είχε υπολειπόμενη αυτονομία 30 χιλιόμετρα.
Με άλλα λόγια είχαμε μέση κατανάλωση αερίου 4,3 κιλά/100 χλμ και μέση βενζίνης 6,5 λίτρα/100 χλμ., επιδόσεις που ευφραίνουν την τσέπη, ενώ διευρύνουν σημαντικά και την αυτονομία, τόσο ώστε να επιτρέπουν και ταξίδια, αφού με σωστή διαχείριση το εφεδρικό ρεζερβουάρ (βενζίνης) μπορεί και να ξεπεράσει τα 150 χιλιόμετρα.
Στον βωμό της οικονομίας βέβαια έχουν θυσιαστεί οι επιδόσεις, καθώς τα 0-100 έρχονται σε 12.5’’ και η τελική ταχύτητα μόλις που ξεπερνά τα 175 χλμ/ώρα. Όμως η έφεση του κινητήρα στις μεσαίες στροφές, σε συνδυασμό με την σωστή κλιμάκωση και την ευχρηστία του χειροκίνητου κιβωτίου είναι επαρκή ώστε ο οδηγός ακόμα και με φορτίο να μπορεί εύκολα να μεταβάλλει την κινητική κατάσταση του Kamiq G-TEC. Λίγη προσοχή χρειάζεται το ξεκίνημα σε γλιστερούς ανηφορικούς δρόμους όπου η υποτονικότητα του κινητήρα χαμηλά απαιτεί ανέβασμα των στροφών πάνω από τις 2.000, οπότε οι τροχοί αρχίζουν να σπινάρουν και ο έλεγχος πρόσφυσης που επεμβαίνει «πνίγει» τον κινητήρα.
Όσον αφορά την οδική συμπεριφορά, τα 100+ κιλά επιπλέον βάρους δεν έχουν καμιά επίπτωση στο κράτημα, την αποτελεσματικότητα του τιμονιού, τις φιλικές αντιδράσεις και τις μικρές κλίσεις του αμαξώματος, ενώ τα φρένα (4 δίσκοι) παραμένουν επαρκή για τις επιδόσεις και το βάρος της κατασκευής.
Κατά τα λοιπά, το έμπειρο αυτί θα αντιληφθεί την πιο τραχιά λειτουργία του κινητήρα με το αέριο, ενώ ο έμπειρος οδηγός δεν θα παρασυρθεί από την άνεση του Kamiq στις χωμάτινες διαδρομές (ύψος από το έδαφος 18,6 εκ.), καθώς η έλλειψη ρεζέρβας μπορεί να οδηγήσει σε περιπέτειες.
Δια ταύτα
Το Kamiq G-TEC είναι μια λύση με πολλαπλά οφέλη, ειδικά για αυτούς που ενδιαφέρονται για το μειωμένο λειτουργικό κόστος, την προστασία του περιβάλλοντος και την άνεση στην κίνηση που δεν μπορεί να δώσουν τα ηλεκτροκίνητα οχήματα.
Με κόστος μόλις 2.000 ευρώ (19.500 ευρώ η έκδοση Abition) μεγαλύτερο από μια ανάλογη έκδοση βενζίνης, υποδιπλασιάζεται και πλέον το κόστος κίνησης και απολαμβάνεις τις ελευθερίες των οχημάτων μειωμένων ρύπων. Μοναδικό ανασταλτικό της επιλογής είναι το περιορισμένο δίκτυο πρατηρίων που όμως επεκτείνεται συνεχώς, ενώ στους βασικούς οδικούς άξονες (εκτός Πελοποννήσου) η κάλυψη θεωρείται επαρκής.
Υπέρ
Σχεδίαση
Ποιότητα κατασκευής
Ευκολία χρήσης
Εργονομία/Ορατότητα
Οδική συμπεριφορά
Φρένα
Χαμηλό κόστος κίνησης
Χαμηλό κόστος συντήρησης
Κατά
Μειωμένος χώρος αποσκευών
Έλλειψη ρεζέρβας
Έλλειψη ροπής χαμηλά
Τραχιά λειτουργία κινητήρα
Τεχνικά χαρακτηριστικά
- Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, επιβατικό SUV/Crossover
- Διαστάσεις: 4.241 x 1.793 x 1.527 χλστ
- Μεταξόνιο: 2.651 χλστ
- Χώρος αποσκευών: 278 / 1273 λτ
- Φιάλες αερίου: 13,8 κιλά
- Ρεζερβουάρ βενζίνης: 9 λτ
- Βάρος: 1.332 κιλά
- Κινητήρας: 3κύλινδρος, 12βάλβιδος, τούρμπο, CNG/βενζίνης, 999 κ.εκ.
- Ισχύς: 90 ίπποι/4.000-5.500 σ.α.λ.
- Ροπή: 160 Nm/1.800-3.800 σ.α.λ.
- Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
- Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
- Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Ημιάκαμπτος Άξονας
- Τροχοί: 205/60/16
- Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
- Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 10,1 μ.
- Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 12,5΄΄
- Τελική ταχύτητα: 176 χλμ/ώρα
- Κατανάλωση αερίου (δοκιμής): 4,3 κιλά/100 χλμ
- Κατανάλωση βενζίνης (δοκιμής): 6,5 λτ/100 χλμ
- Συνολική αυτονομία: 460+ χλμ
- Μέσος όρος εκπομπών CO2 (WLTP): 93-116 γρ/χλμ
- Τιμή: 19.500 ευρώ (Ambition)
Νίκος Τσάδαρης