Η αύξηση στη χρήση smartphone και οθονών αφής μέσα στα αυτοκίνητα κάνει επιτακτική την συζήτηση για τους κινδύνους που κρύβει η απόσπαση προσοχής στη διάρκεια της οδήγησης. Ωστόσο, οι ειδικοί ασφαλείας της Volvo λένε ότι, οι περισπασμοί είναι αναπόσπαστο μέρος της ζωής και ότι η τεχνολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να υποστηριχτούν οι άνθρωποι στις καθημερινές τους μετακινήσεις.
Η έρευνα της εταιρείας για την ασφάλεια και η προσέγγιση του ζητήματος μέσω της συμπεριφορικής επιστήμης υποδεικνύουν ότι, η σύγχρονη τεχνολογία μέσα στο αυτοκίνητο μπορεί, εφόσον χρησιμοποιείται σωστά, να παίξει ενεργό ρόλο στη μείωση της απόσπασης προσοχής, να ενισχύσει την οδική ασφάλεια και να βοηθήσει τους ανθρώπους να γίνουν καλύτεροι και πιο συγκεντρωμένοι οδηγοί.
«Είναι εύκολο να αντιμετωπίζουμε τα τηλέφωνα και τις οθόνες ως τη μάστιγα του σύγχρονου οδηγού. Όμως είναι γενικά η ζωή που δεν βοηθά στη συγκέντρωση», δήλωσε η Μαλίν Έκχολμ (Malin Ekholm), επικεφαλής του Volvo Cars Safety Centre.
«Γνωρίζουμε ότι οι άνθρωποι δεν χάνουν επίτηδες τη συγκέντρωσή τους, αλλά αυτό συμβαίνει. Μπορεί να έχετε καθυστερήσει στις υποχρεώσεις σας και να είστε αγχωμένοι. Ή μπορεί να οδηγείτε ύστερα από μια κακή μέρα στη δουλειά. Όλα αυτά σας επηρεάζουν ως οδηγό».
Η Μαλίν Έκχολμ έκανε, μεταξύ άλλων, τις συγκεκριμένες τοποθετήσεις στη διάρκεια μιας ειδικής διαδικτυακής εκπομπής που οργάνωσε η μάρκα για την ασφάλεια αυτή την εβδομάδα. Στο πλαίσιο αυτού του πρώτου Volvo Studio Talk, το όποιο οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να παρακολουθήσουν εδώ, τόσο η ίδια όσο και άλλοι ειδήμονες σε θέματα ασφαλείας συζήτησαν για την απόσπαση προσοχής και άλλα επείγοντα ζητήματα που αφορούν την οδική ασφάλεια.
Ορισμένοι ίσως πουν ότι, όσον αφορά την απόσπαση προσοχής ένα αυτοκίνητο της δεκαετίας του 1940 είναι πιο ασφαλές από τα σημερινά – άλλωστε, δεν διαθέτει οθόνη, συνδεσιμότητα για τηλέφωνο, ούτε καν ραδιόφωνο. Όμως αυτό δεν έχει σχέση με τον τρόπο που λειτουργούν σήμερα οι οδηγοί και η κοινωνία.
«Η πραγματικότητα είναι ότι άνθρωποι θέλουν να συνδέονται με τους φίλους, την οικογένειά τους, την εργασία τους και να ψυχαγωγούνται. Καθένας τους ανταποκρίνεται διαφορετικά στους περισπασμούς», ανέφερε η Μαλίν Έκχολμ. «Επομένως, θέλουμε να ασχοληθούμε με τους ανθρώπους εκεί που βρίσκονται, όχι εκεί που εμείς θα θέλαμε να είναι. Για αυτό, εστιάζουμε στο πώς η τεχνολογία θα χρησιμοποιηθεί με το σωστό τρόπο, έτσι ώστε να μπορούμε να την αξιοποιήσουμε για να σας βοηθήσουμε να είστε ασφαλείς πίσω από το τιμόνι».
Επίσης, η σουηδική μάρκα πιστεύει ότι, η απόσπαση προσοχής μπορεί επίσης να αντιμετωπιστεί με in-car κάμερες και άλλους αισθητήρες που εποπτεύουν τον οδηγό. Με την χρήση αυτών των τεχνολογιών, εάν ένας ξεκάθαρα αφηρημένος (ή υπό την επήρεια μέθης) οδηγός δεν ανταποκρίνεται στις προειδοποιητικές ενδείξεις και ρισκάρει ένα σοβαρό, ενδεχομένως θανατηφόρο, ατύχημα, το αυτοκίνητο θα μπορούσε να παρέμβει.
Αυτή η παρέμβαση θα μπορούσε να περιλαμβάνει τον περιορισμό της ταχύτητας του αυτοκινήτου, την ειδοποίηση της υπηρεσίας βοήθειας on Call και, ως τελευταίο μετρό, την ενεργή επιβράδυνση και την ασφαλή στάθμευση του αυτοκινήτου. Η Volvo σχεδιάζει να εξοπλίσει με αυτές τις κάμερες τα αυτοκίνητα επόμενης γενιάς που θα βασίζονται στην ευέλικτη πλατφόρμα της εταιρείας, SPA2.
Νίκος Τσάδαρης