Η Mercedes-Benz, στην κατηγορία των ελαφρών επαγγελματικών, εστιάζει στη στρατηγική ηλεκτροκίνησης eDrive@VANs με την οποία υιοθετεί μια νέα και ολοκληρωμένη προσέγγιση βασιζόμενη σε πέντε κεντρικούς πυλώνες: ολιστικό οικοσύστημα, εξειδικευμένες λύσεις ανά κλάδο, βιώσιμη ανάπτυξη, συνέργειες και διαμοιρασμό τεχνολογίας.
Χρησιμοποιούνται συστηματικά συνέργειες μεταξύ επιβατηγών και επαγγελματικών οχημάτων προκειμένου τα προσφερόμενα οχήματα να πληρούν τις υψηλές προδιαγραφές της μάρκας, όσον αφορά στην εμπειρία των πελατών της. Και φυσικά, δεν αφήνει κανένα περιθώριο για συμβιβασμούς στην εργονομία, την ασφάλεια και την άνεση.
Με στρατηγικό στόχο τον εξηλεκτρισμό ολόκληρης της προϊοντικής γκάμας των Vans, αυτή τη στιγμή η προϊοντική παλέτα των ηλεκτρικών Vans της μάρκας περιλαμβάνει οχήματα τόσο επαγγελματικών όσο και επιβατικών εκδόσεων. Το ευρύχωρο και λειτουργικό eVito Van, στην μεσαία κατηγορία και το πρωτοποριακό eSprinter Van στην μεγάλη κατηγορία, αποτελούν τις δύο προτάσεις για τον εξηλεκτρισμό της μεταφοράς φορτίου. Παράλληλα, το 9θέσιο eVito Tourer και η πολυτελής EQV είναι οι προτάσεις μηδενικών ρύπων της γερμανικής φίρμας για την μεταφορά επιβατών.
Σε ότι αφορά στο συνολικό κόστος χρήσης, τα νέα ηλεκτρικά Vans τοποθετούνται στα ίδια (αν όχι και χαμηλότερα) επίπεδα σε σύγκριση με τις αντίστοιχες εκδόσεις τους με συμβατικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης. Το σχετικά υψηλότερο κόστος κτήσης αντισταθμίζεται από το χαμηλότερο κόστος χρήσης καθώς και από τα κρατικά κίνητρα για την μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση που ήδη υφίστανται ή θα τεθούν σε εφαρμογή λίαν συντόμως (λ.χ. η απουσία Ειδικού Τέλους Ταξινόμησης στα ηλεκτρικά οχήματα, η επιδότηση αγοράς ηλεκτρικού οχήματος αλλά και τα φορολογικά οφέλη όπως οι υπεραποσβέσεις). Άλλωστε, οι ραγδαίες εξελίξεις στην τεχνολογία των μπαταριών, των υποδομών αλλά και του ευρύτερου οικονομικού περιβάλλοντος υπόσχονται ότι τα ηλεκτροκίνητα οχήματα θα έχουν ταχύτερη απόσβεση από τα συμβατικά οχήματα και θα προσφέρουν ξεκάθαρα εμπορικά και περιβαλλοντικά οφέλη.
Τα ηλεκτρικά Vans στην Ελλάδα
Στην χώρα μας είναι ήδη διαθέσιμα προς παραγγελία το eVito Van, το eSprinter Vanκαι η EQV, ενώ πολύ σύντομα αναμένεται και το eVito Tourer, με τις εξής τιμές (συμπεριλαμβάνεται ΦΠΑ 24%):
- eVito Van Long: από €53.500, με χωρητικότητα μπαταρίας 35 kWh
- eVitoVan ExtraLong: από €54.400, με χωρητικότητα μπαταρίας 35 kWh
- eSprinter Van: από €66.900, με χωρητικότητα μπαταρίας 35 kWh
- eSprinter Van: από €75.210, με χωρητικότητα μπαταρίας 47 kWh
- EQV 300 Long: από €91.900, με χωρητικότητα μπαταρίας 90 kWh
eVito Tourer: Εννέα θέσεις – Μηδενικοί ρύποι
Οι επιδόσεις και η αυτονομία του ολοκαίνουριου eVito Tourer ικανοποιούν όλες τις απαιτήσεις, είτε πρόκειται για υπηρεσίες Shuttle ξενοδοχείων, ΤΑΞΙ ή γενικότερα υπηρεσίες μεταφοράς επιβατών. Το μοντέλο δεν διαφέρει σε τίποτα από αυτό με το κινητήρα εσωτερικής καύσης. Όμως, πίσω από το «πρόσωπο» του αυτοκινήτου με την υποδοχή φορτιστή στην μπροστινή αριστερή πλευρά του προφυλακτήρα, κρύβεται το ηλεκτρικό σύστημα μετάδοσης κίνησης (eATS) το οποίο τροφοδοτεί τους εμπρός τροχούς με ισχύ 204 ίππων. Ο ηλεκτροκινητήρας, το κιβώτιο ταχυτήτων με σταθερές σχέσεις μετάδοσης, το σύστημα ψύξης και το ηλεκτρονικό σύστημα ισχύος αποτελούν μια συμπαγή μονάδα. Η ενέργεια συσσωρεύεται σε μια μπαταρία ιόντων-λιθίου στο υποδάπεδο του οχήματος και όντας τοποθετημένη χαμηλά στο κέντρο, επιδρά θετικά στην οδηγική συμπεριφορά του μοντέλου, ενώ δεν περιορίζει καθόλου την αξιοποίηση του χώρου επιβατών/αποσκευών. Η τελική ταχύτητα, η οποία φτάνει τα 140 km/h, ή προαιρετικά τα 160 km/h, εγγυάται γρήγορες μετακινήσεις εντός και εκτός πόλης.
Το eVitoTourer διαθέτει υδρόψυκτο φορτιστή εναλλασσόμενου ρεύματος με ισχύ 11kW, ώστε να μπορεί να φορτίζεται με εναλλασσόμενο ρεύμα στο σπίτι, την επιχείρηση ή και σε δημόσιους σταθμούς φόρτισης. Επομένως, με μέγιστη χωρητικότητα φόρτισης 100 kW, το ηλεκτρικό όχημα μπορεί να φορτίζεται από το 10% στο 80 % σε λιγότερο από 45 λεπτά σε σταθμούς ταχείας φόρτισης. Η μπαταρία με ωφέλιμη χωρητικότητα 90 kWh προσφέρει αυτονομία 421 χιλιομέτρων. Το πολυθέσιο χωρίς τοπικές εκπομπές ρύπων, διατίθεται σε δύο διαφορετικά μήκη αμαξώματος: στην έκδοση Long με συνολικό μήκος 5.140 χλστ. ή στην έκδοση Extra-Long με 5.370 χλστ.
Το eVito Tourer φορτίζει επίσης τις μπαταρίες του κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Κατά την κύλιση ή την επιβράδυνση του οχήματος, η κινητική ενέργεια μετατρέπεται σε ηλεκτρική και χρησιμοποιείται για τη φόρτιση της μπαταρίας (ανάκτηση ενέργειας). Ο οδηγός μπορεί να επηρεάζει σημαντικά την απόδοση της λειτουργίας ανάκτησης ενέργειας χρησιμοποιώντας τα χειριστήρια αλλαγής προγράμματος ανάκτησης πίσω από το τιμόνι. Για αποδοτική και άνετη οδήγηση φροντίζει ένα νέο χαρακτηριστικό του μοντέλου, η βαθμίδα ανάκτησης ενέργειας D Auto. Οι πληροφορίες από το σύστημα αναγνώρισης σημάτων κυκλοφορίας και τα συστήματα υποβοήθησης ασφάλειας αλληλεπιδρούν και ο βαθμός ανάκτησης ενέργειας προσαρμόζεται σε πραγματικό χρόνο ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες. Επιπλέον, τρία προγράμματα οδήγησης επιτρέπουν στον οδηγό να επιλέγει εξατομικευμένα μεταξύ άνεσης και μέγιστης αυτονομίας, ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες ή προτιμήσεις.
EQV: Hi-End υπηρεσίες μετακίνησης
Η EQV 300, το ηλεκτρικό premium πολυθέσιο της Mercedes, είναι το 2ο μοντέλο της οικογένειας EQ που κάνει την είσοδό του στην ελληνική αγορά μετά την EQC. Η EQV δεν υπολείπεται σε τίποτα συγκριτικά με τη V-Class. Διατηρεί την πολυτέλεια, την δυναμική εξωτερική εμφάνιση, τον εργονομικό και πολυμορφικό σχεδιασμό του εσωτερικού χώρου, τα ευφυή συστήματα υποβοήθησης και ασφάλειας καθώς και το νέο σύστημα πολυμέσων MBUX που ικανοποιούν και τις υψηλότερες απαιτήσεις.
Το ηλεκτρικό σύστημα μετάδοσης κίνησης (eATS) βρίσκεται στο εμπρός μέρος του οχήματος και αποδίδει μέγιστη ισχύ 204 ίππων και ροπή έως 362 Nm. Με τελική ταχύτητα που μπορεί να φτάσει τα 140 km/h, ή προαιρετικά τα 160km/h, η EQV υπόσχεται ευχάριστες και γρήγορες διαδρομές εντός αλλά και εκτός πόλης.
Eίναι εξοπλισμένη με υδρόψυκτο φορτιστή εναλλασσόμενου ρεύματος (OBL), με ισχύ 11 kW ο οποίος επιτρέπει τη φόρτιση με εναλλασσόμενο (AC) ή συνεχές ρεύμα (DC) στο σπίτι, την επιχείρηση ή σε δημόσιους σταθμούς φόρτισης. ΗEQV φορτίζεται μέσω της υποδοχής του οχήματος CCS που βρίσκεται στην επάνω αριστερή πλευρά του προφυλακτήρα και, χάρη στη μέγιστη χωρητικότητα φόρτισης 110 kW, μπορεί να φορτιστεί σε περίπου 45 λεπτά από 10 έως 80% σε σταθμούς ταχείας φόρτισης.
Η EQV 300 φορτίζει τις μπαταρίες της και κατά την διάρκεια της οδήγησης. Κατά την κύλιση ή την επιβράδυνση του οχήματος, η κινητική ενέργεια μετατρέπεται σε ηλεκτρική και χρησιμοποιείται για τη φόρτιση της μπαταρίας (ανάκτηση ενέργειας). Ο οδηγός μπορεί να επηρεάζει σημαντικά την απόδοση της λειτουργίας ανάκτησης ενέργειας χρησιμοποιώντας τα χειριστήρια αλλαγής προγράμματος ανάκτησης πίσω από το τιμόνι. Η βαθμίδα ανάκτησης ενέργειας DAuto φροντίζει για την αποδοτική και άνετη οδήγηση: οι πληροφορίες από το σύστημα αναγνώρισης σημάτων κυκλοφορίας και τα συστήματα υποβοήθησης ασφάλειας αλληλεπιδρούν και ο βαθμός ανάκτησης ενέργειας προσαρμόζεται σε πραγματικό χρόνο ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες. Επιπλέον, τρία προγράμματα οδήγησης επιτρέπουν στον οδηγό να επιλέγει εξατομικευμένα μεταξύ άνεσης και μέγιστης αυτονομίας, ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες ή προτιμήσεις.
Τοποθετώντας τις συστοιχίες των μπαταριών στο κάτω μέρος του αμαξώματος, διατίθεται το πλήρες εύρος χώρου – χωρίς περιορισμούς στο εσωτερικό του οχήματος. Ως αποτέλεσμα, το μοντέλο μπορεί να φιλοξενήσει έως και 8 επιβάτες συμπεριλαμβανομένου του οδηγού και να ικανοποιεί τις υψηλότερες απαιτήσεις όσον αφορά στη λειτουργικότητα και την μεταβλητότητα καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών τόσο για ιδιωτική όσο και για επαγγελματική χρήση. Διατίθεται σε δύο διαφορετικά μήκη αμαξώματος: στην έκδοση Long με συνολικό μήκος 5.140 χλστ. ή στην έκδοση Extra-Long με 5.370 χλστ.
eVito Van: Ηλεκτρικές αστικές μεταφορές
Το eVito Van έχει τα ίδια προσόντα με το γνωστό Vito Vanμε κινητήρα εσωτερικής καύσης. Ο ηλεκτροκινητήρας υψηλής απόδοσης έχει ισχύ έως 116 ίππους, κατανάλωση ρεύματος σε μικτό κύκλο δοκιμών 24,9–20,5 kWh/100 km, μηδενικής εκπομπές CO2 και ροπή στρέψης έως 300 Nm. Με αυτονομία που φτάνει τα 184 km, το ηλεκτρικό Van προσφέρεται για δρομολόγια εντός του αστικού ιστού. Η μπαταρία διαθέτει ωφέλιμη χωρητικότητα 35 kWh και με ισχύ φόρτισης έως 7,4 kW μπορεί να φορτίζεται από 0 σε 100 % σε περίπου 6 ώρες. Διατίθεται σε δύο εκδόσεις μεταξονίων 5.140 mm ή 5.370 mm, μικτού φορτίου 2,8 ή 3,2 τόνων και μέγιστο όγκο φόρτωσης 6,6 m3. Η τοποθέτηση των συστοιχιών της μπαταρίας κάτω από το πάτωμα του οχήματος προσφέρει απεριόριστη χρήση όλου του χώρου φόρτωσης και έτσι η ηλεκτροκίνηση δεν περιορίζει καθόλου τις μεταφορικές του δυνατότητες.
Ο σχεδιασμός του συστήματος μετάδοσης στο eVito επιτρέπει την προσαρμογή της κατανάλωσης ανάλογα με τις – κατά περίπτωση – ανάγκες του επαγγελματία: το σύστημα ανάκτησης κινητικής ενέργειας τεσσάρων επιπέδων με το οποίο (αντί να καταναλώνεται ενέργεια) η μπαταρία φορτίζεται κατά την κύλιση ή την πέδηση του οχήματος καθώς και η επιλογή ανάμεσα σε τρία προγράμματα (για οικονομικότερη ή πιο άνετη οδήγηση) προσφέρουν την μέγιστη δυνατή απόδοση. Έτσι, το μοντέλο αποτελεί λύση για αστικά κέντρα από εταιρείες μεταφορών, παράδοσης αγαθών, τεχνολογικούς παρόχους αλλά και εμπόρους.
eSprinter Van: Ο ηγέτης των μεγάλων Vans «στην πρίζα»
Το αμιγώς ηλεκτρικό eSprinter, με μικτό φορτίο 3,5 τόνων και μέγιστο όγκο φόρτωσης 11 m3, δεν υπολείπεται σε τίποτα ενός συμβατικού και έρχεται να καλύψει ένα μεγάλο εύρος χρήσης στις αστικές διανομές. Το σύστημα μετάδοσης στους εμπρόσθιους τροχούς αποδίδει μέγιστη ισχύ 116 ίππων και ροπή έως 295Νm. Οι συστοιχίες των μπαταριών είναι τοποθετημένες κάτω από το πάτωμα του οχήματος και δεν επηρεάζουν καθόλου το χώρο φόρτωσης. Η αυτονομία του με την μπαταρία ωφέλιμης χωρητικότητας 47kWh φτάνει τα 168 km ενώ το μέγιστο ωφέλιμο φορτίο τα 891 kg. Εναλλακτικά, με τη μπαταρία των 35 kWh η αυτονομία φτάνει τα 120km και το μέγιστο ωφέλιμο φορτίο τα 1.045 kg.
Χάρη στο σύστημα Combined Charging System (CCS), η φόρτιση του eSprinter είναι εφικτή τόσο σε σταθμούς φόρτισης όσο και σε wallboxes με μέγιστη ισχύ 7,4 kW και εναλλασσόμενο ρεύμα (AC), αλλά και με μέγιστη ισχύ 20 kW και συνεχές ρεύμα (DC). Με την προαιρετική ισχύ φόρτισης DC έως 80 kW, η μπαταρία υψηλής τάσης (35 kWh) βασικού εξοπλισμού φορτίζεται σε μόλις 20 λεπτά από 10 σε 80 % σε σταθμό ταχείας φόρτισης DC.
Με 3 προγράμματα οδήγησης και 4 βαθμίδες ανάκτησης ενέργειας βελτιστοποιεί την κατανάλωση ρεύματος και, συνεπώς, την αυτονομία. Τα 3 προγράμματα οδήγησης «E+», «E» και «C» επιλέγονται μέσω του διακόπτη προγράμματος οδήγησης, ενώ οι 4 βαθμίδες ανάκτησης ενέργειας «D–», «D», «D+» και «D++» μέσω των χειριστηρίων αλλαγής ταχυτήτων στο τιμόνι. Η ενέργεια ανακτάται όταν επιβραδύνει το όχημα. Για παράδειγμα, σε κατηφορικές πορείες όπου απαιτείται πέδηση ή ελεύθερη κύλιση, αντί η ενέργεια να χάνεται στο περιβάλλον υπό μορφή θερμότητας κατά την πέδηση, η μπαταρία φορτίζεται.
Λύσεις υποδομής και φόρτισης
Η ολοκληρωμένη πρόταση που προσφέρει η Mercedes-Benz Ελλάς περιλαμβάνει λύσεις που αφορούν στην υποδομή φόρτισης, στην παροχή ρεύματος ή τον συνδυασμό και των δυο αυτών υπηρεσιών. Μια πρωτοποριακή πρόταση η οποία περιλαμβάνει πλήρη γκάμα προϊόντων & υπηρεσιών καλύπτοντας όλες τις ανάγκες φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων τόσο σε επίπεδο προσωπικού οχήματος όσο και σε εταιρικών στόλων. Ακολουθώντας την «Προσέγγιση 360ο», την ενεργειακή επιθεώρηση των εγκαταστάσεων, τον έλεγχο επάρκειας ισχύος, τον εξοπλισμό φόρτισης και την εγκατάστασή του καθώς και την παροχή εξειδικευμένων συμβουλευτικών υπηρεσιών, η ηλεκτροκίνηση έρχεται πιο κοντά και στις Εταιρείες. Έμπειρες τεχνικές ομάδες αναλαμβάνουν πανελλαδικά την εγκατάσταση και υποστήριξη των προσφερόμενων υπηρεσιών, ενώ παράλληλα υπάρχει η δυνατότητα παροχής ευέλικτων και κλιμακούμενων προτάσεων που εφαρμόζονται στις ιδιαίτερες και δυναμικές ενεργειακές ανάγκες του εκάστοτε πελάτη.
eVAN Ready App
Η δωρεάν εφαρμογή eVANReady μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να διευκρινίσει εκ των προτέρων εάν η ηλεκτροκίνηση είναι η βέλτιστη επιλογή. Η εκτίμηση του κατά πόσο η μετάβαση σε ηλεκτρική κινητικότητα έχει νόημα είναι πολύ απλή: ανεξάρτητα από το όχημα χρήσης, η εφαρμογή αναλύει τις καθημερινές διαδρομές και την οδηγική συμπεριφορά, προσομοιώνει την αντίστοιχη κατανάλωση ενέργειας και αξιολογεί εάν ένα ελαφρύ επαγγελματικό ηλεκτρικό όχημα Mercedes καλύπτει τις ανάγκες χρήσης καθ’ όλη τη διάρκεια μιας εργάσιμης ημέρας με μία μόνο φόρτιση της μπαταρίας. Αυτή η απλή και εξατομικευμένη αξιολόγηση βοηθά στην απόφαση και αποφυγή τυχόν κακών επενδύσεων.
Πακέτο συντήρησης και πιστοποιητικό μπαταρίας
H αγορά ενός Mercedes eVan περιλαμβάνει και ολοκληρωμένο πακέτο συντήρησης Service Care με το οποίο καλύπτονται τα έξοδα των τεσσάρων πρώτων προγραμματισμένων συντηρήσεων εντός των πρώτων τεσσάρων ετών από την ημερομηνία ταξινόμησης σύμφωνα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή. Χάρη στον τακτικό και επαγγελματικό έλεγχο των εξαρτημάτων υψηλής τάσης καθώς και των υπόλοιπων μερών και λειτουργιών του οχήματος, εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη ετοιμότητα χρήσης και η διατήρηση της αξίας του αυτοκινήτου σήμερα και στο μέλλον.
Παράλληλα, με την απόκτηση ενός ηλεκτρικού μοντέλου της Γερμανικής εταιρίας, ο πελάτης παραλαμβάνει και το πιστοποιητικό μπαταρίας με το οποίο η εταιρία θα αντικαταστήσει την μπαταρία χωρίς καμία επιβάρυνση στην περίπτωση που η χωρητικότητά της μειωθεί σημαντικά τα πρώτα 8 χρόνια ή/και τα πρώτα 100.000km στα eVito Van ή 160.000 km στο eSprinter, eVito Tourer & EQV μετά την πρώτη ταξινόμηση.
Νίκος Τσάδαρης