Σε ημέρες όπου η αγορά αυτοκινήτου κατακλύζεται από μοντέλα SUV για κάθε γούστο και κάθε βαλάντιο, υπάρχουν ακόμα κάποιες αυτοκινητοβιομηχανίες, που στην γκάμα μοντέλων τους, διατηρούν τα MPV, αυτά που αποκαλούμε πολυμορφικά, αλλά στην ουσία είναι, πολυχρηστικά.

Ένα από τα μοντέλα αυτά, την 3η γενιά της Mercedes B-Class, δοκιμάσαμε πρόσφατα, διαπιστώνοντας ότι, για να έχεις σε ένα αυτοκίνητο μεγαλύτερους χώρους και υψηλότερη θέση οδήγησης, δεν χρειάζεται κατ΄ ανάγκη να αγοράσεις ένα όποιο SUV, υφιστάμενος και τα όποια «προβλήματά» του (αεροδυναμικό μειονέκτημα, μεγάλες κλίσεις, υποδεέστερη οδική συμπεριφορά).

Σχεδίαση – Κατασκευή

Η νέα B-Class, «δανείζεται» το πάτωμα και την τεχνολογία από την A-Class, όντας εξελιγμένη, πιο αιχμηρή σε σχήμα και αναβαθμισμένη ποιότητα, σε σχέση με την προηγούμενη γενιά. Επίσης, είναι μακρύτερη κατά 26 χλστ (συνολικά 4.419 χλστ), φαρδύτερη 10 χλστ (συνολικά 1.796 χλστ), ενώ μεγαλύτερο κατά 30 χλστ, είναι και το μεταξόνιο (ίδιο με της A-Class στα 2.729 χλστ).  Οι μεγαλύτερες διαστάσεις έχουν άμεσο θετικό αντίκτυπο στους διαθέσιμους χώρους για τους επιβάτες, αλλά όχι και για τον χώρο αποσκευών, η χωρητικότητα του οποίου μειώθηκε λίγο και είναι τώρα στα 455 λίτρα, ενώ με την αναδίπλωση των χωριστών (40:20:40) πίσω καθισμάτων, φτάνει τα 1.540 λίτρα.

Αισθητικά, το μακρύ αιχμηρό αμάξωμα, με τους μεγάλους προβολείς και τις διπλές απολήξεις της εξάτμισης, είναι από συντηρητικό έως αδιάφορο, ενώ δείχνει χαμηλό, κάτι που στην πράξη δεν δημιουργεί προβλήματα.

Εσωτερικό

Η θέση οδήγησης είναι 8 εκατοστά ψηλότερα απ’ ότι στην A-Class, με πολλές δυνατότητες ρύθμισης, στοιχεία που δίνουν στον οδηγό, αίσθηση ασφάλειας και ισορροπίας, εποπτική ορατότητα και άνεση, ενώ η ποιότητα υλικών και κατασκευής δεν επιδέχεται κριτική. Επιπλέον, οι πολλές θέσεις για μικροαντικείμενα και το αναδιπλούμενο κάθισμα του συνοδηγού, διευρύνουν τις μεταφορικές δυνατότητες του μοντέλου, κάνοντας ταυτόχρονα την ζωή οδηγού και επιβατών πιο εύκολη.

Φυσικά, η επανάσταση στο εσωτερικό σε σχέση με αυτό της προηγούμενης γενιάς, έχει να κάνει με το εντυπωσιακό ταμπλό που φιλοξενεί την μακρόστενη «ενιαία», ομιλούσα, οθόνη πολυμέσων (στην πραγματικότητα πρόκειται για δύο οθόνες «εν σειρά») και το τιμόνι με τις διακόπτες επαφής στα χειριστήρια. Μιλάς («Hey Mercedes») και η οθόνη σου απαντά, χωρίς να χρειάζεται τα αγγλικά σου να είναι επιπέδου… Οξφόρδης (το σύστημα έχει data από εκατομμύρια διαφορετικές προφορές ώστε να αναγνωρίζει αυτά που του λες). Αν πάλι δεν γνωρίζεις γρι από αγγλικά, κάνεις τις ρυθμίσεις με τους αντίχειρες από τα χειριστήρια στο τιμόνι που λειτουργούν σαν το «ποντίκι» του υπολογιστή. Υπάρχει ακόμα και touchpad στη βάση της κεντρικής κονσόλας (που όμως είναι πολύ ευαίσθητο και στην θέση που είναι τοποθετημένο, πρέπει να έχεις το νου σου να μην ακουμπάς, γιατί θα αλλάζουν οι ρυθμίσεις),  όπως και η δυνατότητα ρυθμίσεων απευθείας από την οθόνη, με αφή. Εδώ πραγματικά μιλάμε για το κορυφαίο σύστημα πολυμέσων, όπου (αν βέβαια διαβάσεις προσεκτικά το βιβλίο χρήσης) το σύστημα MBUX κάνει εύκολα και άμεσα τα πάντα σε επίπεδο ρυθμίσεων – πληροφόρησης.

Ο ιδιαίτερα πλούσιος εξοπλισμός περιλαμβάνει ESP, 7 αερόσακους, ενεργό σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας, σύστημα αναγνώρισης εμποδίων και αυτόματου φρεναρίσματος, 7 αερόσακους, κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικούς καθρέφτες, σύστημα επιλογής τρόπου οδήγησης, cruise control, κάμερα οπισθοπορείας, αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, αυτόματη πόρτα χώρου αποσκευών, ζάντες αλουμινίου, σύστημα πολυμέσων με χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών και πολλά ακόμα, ανάμεσα στα οποία και κιτ επισκευής ελαστικού, καθώς λείπει η ρεζέρβα (σοβαρό μειονέκτημα όταν κινείσαι στους δρόμους της Ελλάδας).

Κινητήρας – Κιβώτιο

Έκπληξη για όσους αμύητους είναι η διαπίστωση ότι, όλο αυτό το «θηρίο» κινείται από ένα 4κυλινδρο, υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα, μόλις 1.332 κ.εκ. Η απόδοσή στην έκδοση που παρουσιάζουμε ήταν 163 ίππους  (υπάρχει και με 136 στην B 180) στις 5500 στροφές, με πλούσια ροπή 250 Nm που εμφανίζεται στις 1620 στροφές, αλλά στην πράξη αισθάνεσαι ότι είναι παρούσα από το ρελαντί. Το αξιολογότατο έργο του κινητήρα αξιοποιεί το γνωστό πλέον αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη επτά σχέσεων της μάρκας, που έχει τον επιλογέα στο τιμόνι, σε ένα μικρό μοχλό σαν αυτό των φλας και χρειάζεται συνήθεια για κάποιον που οδηγεί και άλλα αυτοκίνητα, γιατί πολλές φορές πας να αλλάξεις πορεία και αλλάζεις… ταχύτητα.

Οι εντυπωσιακές για το μέγεθος και βάρος (1400 κιλά) του οχήματος επιδόσεις, είναι 8.5 δεύτερα για τα 0-100 χλμ. από στάση και 223 χλμ/ώρα τελικής ταχύτητας, με τις ενδιάμεσες επιταχύνσεις (πολύτιμες στα προσπεράσματα) να παίρνουν άριστα, καθώς ο κινητήρας στροφάρει από πολύ χαμηλά. Με όλα αυτά βέβαια, η μέση κατανάλωση των 7,9 λίτρων/100 χλμ. (με άριστη λειτουργία του συστήματος star/stop) που διαπιστώσαμε στην διάρκεια της δοκιμής μας, είναι μεν υψηλή για τον κυβισμό του κινητήρα, αλλά λογική σε σχέση με την απόδοση και το βάρος του μοντέλου.

Τέλος, ο κινητήρας έχει τέσσερις επιλογές (Dynamic Select) λειτουργίας (individual, sport, comfort & Eco), ενώ το κιβώτιο «μαθαίνει» το στιλ του οδηγού και ακολουθεί σε ραθυμία ή σβελτάδα, ανάλογα με το πώς πατά το γκάζι.

Από την θέση του οδηγού

Η νέα B-Class, που εκ πρώτης όψεως μπορεί και να απογοητεύει πολλούς με την συντηρητική της σχεδίαση, κερδίζει τον οδηγό από την πρώτη στιγμή που θα καθίσει στην θέση οδήγησης. Κάθεσαι καλύτερα, σε απόσταση από τον συνοδηγό και την οροφή, με σχεδίαση που υποδέχεται και στηρίζει σωστά το σώμα και με εργονομία που δεν υστερεί σε οτιδήποτε. Ανάλογη άνεση έχουν και οι υπόλοιποι επιβάτες, εκτός από τον μεσαίο του πίσω καθίσματος, που θα πρέπει να κάνει υποχωρήσεις εξαιτίας του μεγάλου κεντρικού τούνελ.

Το σύγχρονο γεροδεμένο πλαίσιο «κρύβει» την ταχύτητα και «ισοπεδώνει» τις κακοτεχνίες των δρόμων, αλλά η ανάρτηση σε κάποιες περιπτώσεις παράγει θορύβους που δεν συνηθίζονται σε αυτοκίνητα με σήμα το αστέρι. Από την άλλη, η – με προσανατολισμό την άνεση ρυθμισμένη – ανάρτηση, διαχειρίζεται με ευκολία και αποτελεσματικότητα το βαρύ αμάξωμα, που δεν γέρνει ιδιαίτερα και πατάει καλά στον δρόμο, όντας ακριβές και ευέλικτο.

Εύκολη στην χρήση και με ελαφρώς υποστροφικές τάσεις (ο κινητήρας είναι τοποθετημένος εμπρός από τον «πλωριό» άξονα) στις στροφές, η προσθιοκίνητη B-Class με τον θαυμάσιο και δυνατό κινητήρα, μερικές φορές έχει την τάση να σπινάρει, αλλά δεν «χαζολογάει» στις στροφές, ούτε περιμένει από το ESP για να στρίψει. Κρατάει καλά την επιθυμητή τροχιά ακόμα και στην πίεση, με το ακριβές τιμόνι να απέχει από το άριστα σε αίσθηση (εδώ προέχει η άνεση) και σβελτάδα (3+ στροφές από άκρη σε άκρη) και τα τέλεια φρένα έτοιμα ανά πάσα στιγμή να προλάβουν το «ό μη γένοιτο». Κερασάκι στην τούρτα, η ποιότητα κύλισης, η απουσία αεροδυναμικών θορύβων και η συνολική αίσθηση ποιότητας που αποπνέει η κατασκευή, ενώ θα θέλαμε/περιμέναμε πιο δυνατά φώτα.

Διά ταύτα

Η νέα B-Class δεν είναι SUV, αλλά διαθέτει πολλά από τα θετικά τους στοιχεία, όπως οι χώροι, η θέση οδήγησης και το εσωτερικό ύψος. Ταυτόχρονα, έχει βελτιωμένη αεροδυναμική, μεγαλύτερη ευελιξία, είναι πιο ευκολοοδήγητη, με καλύτερο πάτημα στον δρόμο, περισσότερη άνεση και –φυσικά- όλα τα «πρώτης κλάσης» χαρακτηριστικά που διαθέτει κάθε Mercedes. Ουδέτερη αισθητικά, με πολύ καλή ποιότητα υλικών/συναρμολόγησης και ένα υπέροχο κινητήρα, μπορεί να ανταποκριθεί άνετα και με σβελτάδα στις αυξημένες μεταφορικές ανάγκες μιας οικογένειας. Συνολικά, πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο –διακριτικό στην όψη- οικογενειακό όχημα, με σπορ επιδόσεις και τιμή (από 32.900 ευρώ) που το περιορίζει σε μικρό αγοραστικό κοινό, αλλά δεν είναι ιδιαίτερα υψηλή για τα δεδομένα της μάρκας.

Υπέρ

  • Κινητήρας
  • Επιδόσεις
  • Τεχνολογία – Σύστημα πολυμέσων
  • Ποιότητα υλικών/συναρμογής
  • Χώροι
  • Άνεση
  • Εργονομία
  • Οδική συμπεριφορά – Ευελιξία
  • Φρένα

Κατά

  • Έλλειψη ρεζέρβας
  • Αίσθηση/σβελτάδα τιμονιού
  • Θόρυβοι ανάρτησης
  • Θέση touchpad οθόνης πολυμέσων

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, επιβατικό, MPV
  • Διαστάσεις: 4.419 Χ 1.796 Χ 1.562 χλστ
  • Μεταξόνιο:  2.729 χλστ
  • Βάρος:        1.395 κιλά
  • Ρεζερβουάρ καυσίμων:  43 λτ
  • Χώρος αποσκευών:   455 / 1540 λτ
  • Κινητήρας: 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, βενζίνης με τούρμπο, 1.332 κ.εκ.
  • Ισχύς:  163 ίπποι / 5.500 σαλ
  • Ροπή (Nm @ σαλ):  250 / 1.620
  • Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
  • Κιβώτιο ταχυτήτων:  Διπλού συμπλέκτη, 7 σχέσεων
  • Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Ημιάκαμπτος Άξονας
  • Τροχοί:  205/55/17
  • Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
  • Σύστημα διεύθυνσης: Υποβοήθηση στάνταρντ, με κύκλο στροφής 11,0 μ
  • Επιτάχυνση 0-100 (χλμ/ώρα): 8,5΄΄
  • Τελική ταχύτητα (χλμ/ώρα): 223
  • Κατανάλωση (δοκιμής): 7,9 λτ/100 χλμ
  • Εκπομπές CO2: 139 γρ/χλμ

Νίκος Τσάδαρης