Όταν ένα όχημα πρόκειται να παραμείνει αχρησιμοποίητο για περισσότερο από ένα μήνα, καλό είναι πριν το κινήσουμε, να φροντίσουμε ώστε όλα να λειτουργούν στην εντέλεια και κυρίως αυτά τα οποία θωρακίζουν την ασφάλεια.
Οι τέσσερις προτάσεις που ακολουθούν, είναι το μίνιμουμ που οφείλουμε να κάνουμε στα οχήματά μας, εφόσον βέβαια αυτά έχουν μείνει πολλές ημέρες ακίνητα και χωρίς φροντίδα.
1. Έλεγχος της στάθμης των υγρών: Τα επίπεδα λαδιού κινητήρα και ψυκτικού πρέπει να ελέγχονται πριν από την εκκίνηση του κινητήρα. Μετά την εκκίνηση, πρέπει να αφήσουμε τον κινητήρα σε λειτουργία για λίγα λεπτά πριν ξεκινήσουμε. Αυτό επιτρέπει στα υγρά να κυκλοφορούν σε όλους τους εύκαμπτους σωλήνες και να λιπάνουν όλα τα μέρη». Σημαντικό είναι εδώ, να ελέγξουμε αν υπάρχουν διαρροές στο έδαφος, ειδικά κάτω από την περιοχή του κινητήρα.
2. Έλεγχος της πίεσης των ελαστικών: Όταν δεν κινούμε το αυτοκίνητό μας με την πάροδο του χρόνου, η πίεση των ελαστικών μειώνεται. Αυτό συμβαίνει λόγω της διαδικασίας διαπερατότητας, κατά την οποία τα ελαστικά συνήθως χάνουν λίγο αέρα κάθε μέρα, ειδικά το καλοκαίρι. Εάν το όχημα παραμείνει ακινητοποιημένο και τα ελαστικά χάσουν όλο τον αέρα τους, και να παραμορφωθούν. Γι’ αυτό, ιδανικά, θα έπρεπε πριν το lockdown να έχουμε φουσκώσει τα ελαστικά μας, στο μέγιστο της πίεσης που επιτρέπει ο κατασκευαστής. Σε κάθε περίπτωση, πριν ξεκινήσουμε το αυτοκίνητο, ελέγχουμε την πίεση, βάζοντας αυτήν ακριβώς που συνιστά ο κατασκευαστής και μόνο.
3. Έλεγχος βασικών λειτουργιών: Για την επανεκκίνηση ενός οχήματος μετά από μακρά ακινησία, πρέπει να ελέγχουμε όλα τα στοιχεία που χρησιμοποιούνται κατά την οδήγηση, συμπεριλαμβανομένων των φώτων, των ενδείξεων στο ταμπλό, των παραθύρων, των υαλοκαθαριστήρων και όλων των ηλεκτρονικών συσκευών. Σε πολλά από τα σύγχρονα μοντέλα, αυτές οι πληροφορίες εμφανίζονται στην οθόνη πολυμέσων, μέσω προειδοποιητικών μηνυμάτων ή λυχνιών. Συνήθως, αν κάτι δεν λειτουργεί σωστά, μια προειδοποιητική λυχνία (ή μήνυμα) στην οθόνη τι πρέπει να ελεγχθεί. Επίσης, είναι σημαντικό να ελέγξουμε ότι, όλα τα συστήματα υποστήριξης του οδηγού είναι σε λειτουργία, ενώ απαραίτητος είναι και ο έλεγχος του κυκλώματος των φρένων που γίνεται ως εξής: πατάμε το πεντάλ του φρένου και το κρατάμε πατημένο παρατηρώντας αν μένει στην θέση του, ή σιγά σιγά υποχωρεί προς το πάτωμα, οπότε υπάρχει πρόβλημα που πρέπει να διορθωθεί άμεσα. Τέλος βάζοντας σε λειτουργία τον κινητήρα προσέχουμε μήπως ακούγονται ασυνήθιστοι θόρυβοι.
4. Τι πρέπει να απολυμάνουμε: Σε περίπτωση που το αυτοκίνητο ήταν εκτεθειμένο σε εξωτερικό χώρο, θα πρέπει να το καθαρίσουμε με έμφαση στους τομείς της μεγαλύτερης επαφής, τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό του, ως εξής:
- Ιδιαίτερη προσοχή στο καθάρισμα δίνουμε στις εξωτερικές και εσωτερικές λαβές θυρών, στο τιμόνι, στον μοχλό ταχυτήτων, στην οθόνη αφής, στους διακόπτες καθαριστήρων – φλας – φώτων, στους μοχλούς ρύθμισης καθισμάτων και στα χειριστήρια παραθύρων.
- Επίσης, το ταμπλό είναι ένα από τα πιο σημαντικά σημεία εστίασης του καθαρισμού, καθώς οι άνθρωποι συνήθως βήχουν ή φτερνίζονται προς την κατεύθυνση του. Το ίδιο και τα πατάκια δαπέδου, που συγκεντρώνουν βρωμιά από τα πέλματα των παπουτσιών.
- Τέλος, καθάρισμα (με ηλεκτρική σκούπα, πινέλο, ή επαγγελματική απολύμανση) χρειάζονται και οι αεραγωγοί, ώστε να διασφαλιστεί η ποιότητα του αέρα.
Καθάρισμα χρειάζονται επίσης εξωτερικά τα τζάμια και τα πλαίσια των θυρών, καθώς πολλές φορές για να κλείσουμε την πόρτα την σπρώχνουμε από το πλαίσιο ή από τις γυάλινες επιφάνειες.
Στην διαδικασία καθαρισμού είναι σημαντικό να χρησιμοποιούμε τα σωστά προϊόντα καθαρισμού, δηλαδή: μαλακό σαπούνι και νερό, ειδικά προϊόντα περιποίησης αυτοκινήτου και υγρά απολύμανσης που περιέχουν 70% αλκοόλ.
Νίκος Τσάδαρης