Εμπεριστατωμένες μελέτες σε σχέση με τις επιπτώσεις των τροχαίων δυστυχημάτων, κατέληξαν σε ένα συμπέρασμα που δεν είναι τόσο προφανές όσο ακούγεται.
Οι γυναίκες διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να τραυματιστούν σε ατυχήματα με αυτοκίνητο. Ο λόγος είναι ότι ανάμεσα στα δύο φύλα υπάρχουν εγγενείς διαφορές στην ανατομία και τη δύναμη, αλλά και διότι οι άνδρες έχουν ιστορικά (όπως και σε πολλά άλλα πεδία), αποτελέσει την νόρμα στις δοκιμές σύγκρουσης, παρέχοντας τα πρότυπα για την πλειοψηφία των ανδρεικέλων που χρησιμοποιούνται στα crash test. Αυτό όμως δεν συμβαίνει στην Volvo, όπως –τουλάχιστον- ισχυρίζεται ο σουηδός κατασκευαστής.
Επωφελούμενη από την έρευνα στην ασφάλεια που κάνει εδώ και μισό αιώνα και βασίζεται σε πραγματικά ατυχήματα, η μάρκα είναι σε θέση να αναγνωρίσει ποιοι τραυματισμοί παρουσιάζονται σε διαφορετικές συγκρούσεις για τους άνδρες, τις γυναίκες και τα παιδιά και να μεταφέρει αυτή τη γνώση στους μηχανικούς της που είναι επιφορτισμένοι με την ασφάλεια. Η εταιρεία μοιράζεται επίσης τη γνώση και τις πληροφορίες της με άλλους, έχοντας μακρά παράδοση στη στενή συνεργασία με κυβερνήσεις, νομοθέτες και ερευνητές, με στόχο να γίνει η οδική κυκλοφορία ασφαλέστερη για όλους.
“Γνωρίζουμε ότι το φύλο, η ηλικία, το μέγεθος και το σχήμα του σώματος χρειάζεται να ληφθούν υπόψη ώστε να προστατεύεται κάθε σώμα”, δήλωσε η καθηγήτρια Lotta Jakobsson, μία από τις πιο πεπειραμένες μηχανικούς Ασφάλειας. “Επομένως, κάνουμε το καλύτερο δυνατό για να κατανοήσουμε τους υποκείμενους παράγοντες και να χρησιμοποιήσουμε αυτή τη γνώση για την εξέλιξη της ασφάλειας στα αυτοκίνητά μας, όπως αποδεικνύεται σε βάθος χρόνου από τις πολλές καινοτομίες που βοηθούν στο να είναι ασφαλέστεροι άνδρες και γυναίκες”.
Το 1970 ιδρύθηκε η Ομάδα Έρευνας Οδικών Ατυχημάτων της Volvo. Έκτοτε, η ομάδα έχει συγκεντρώσει και αναλύσει δεδομένα από περισσότερα από 40.000 αυτοκίνητα και 70.000 επιβάτες. Αυτό οδήγησε σε πολλά από τα καινοτόμα συστήματα που υπάρχουν στα αυτοκίνητα της σήμερα. Καινοτομίες όπως το WHIPS (το σύστημα προστασίας από τραυματισμό τύπου “whiplash”), το σύστημα προστασίας από πλευρική σύγκρουση (SIPS) και οι αερόσακοι τύπου κουρτίνας περιγράφονται παρακάτω:
• Οι γυναίκες γενικά διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο τραυματισμού του αυχένα και της σπονδυλικής στήλης από τους άνδρες, λόγω διαφορών στην ανατομία. Όχι όμως όταν κάθονται σε ένα κάθισμα της Volvo, χάρη στο σύστημα προστασίας από τραυματισμό τύπου “whiplash” (WHIPS), που συνδυάζει ένα μοναδικό στιβαρό προσκέφαλο με έξυπνη σχεδίαση καθίσματος για να υποστηρίζει τόσο το κεφάλι όσο και τη σπονδυλική στήλη, προστατεύοντας το λαιμό. Ύστερα από μία σχετικά μεγαλύτερη πτώση των αριθμών των τραυματισμών ανάμεσα σε γυναίκες μέσα σε ένα Volvo με WHIPS, η τεχνολογία τώρα παρέχει συγκρίσιμο κίνδυνο τραυματισμού του αυχένα και της σπονδυλικής στήλης για τους άνδρες και για τις γυναίκες και έχει ελαττώσει κατά το ήμισυ το μακροπρόθεσμο κίνδυνο τραυματισμού, σε σύγκριση με προηγούμενα αυτοκίνητα της ίδιας μάρκας.
• Σε σχέση με τους άνδρες, οι γυναίκες είναι πιο πιθανό να τραυματιστούν στο στήθος σε ένα ατύχημα με αυτοκίνητο, λόγω διαφορών στην αντοχή του σκελετού. Για καλύτερη προστασία, η σουηδική εταιρία εξελίσσει συνεχώς τη δομή των αυτοκινήτων της, και λανσάρισε τους πλευρικούς αερόσακους προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν οι συνέπειες μιας σύγκρουσης για τους επιβάτες. Η καινοτομία SIPS (Side Impact Protection System – Σύστημα Προστασίας από Πλευρικές Συγκρούσεις), χρησιμοποιεί μια έξυπνη δομή για να αναβαθμίσει συνολικά την ασφάλεια. Το SIPS, μαζί με τους πλευρικούς αερόσακους, ελαττώνει τους σοβαρούς τραυματισμούς στο στήθος κατά περισσότερο από 50% για το σύνολο των επιβατών, σε σχέση με προηγούμενα μοντέλα πριν από την εφαρμογή του.
• Οι γυναίκες ήταν επίσης στο επίκεντρο της έρευνάς μας για την ανάπτυξη των Πλευρικών Αερόσακων τύπου Κουρτίνας (IC – Inflatable Curtain). Τα διαφορετικά ύψη των επιβατών καθιστούν τους Αερόσακους τύπου Κουρτίνας ένα ζωτικό χαρακτηριστικό ασφαλείας, καθώς καλύπτουν ολόκληρη την επιφάνεια των παραθύρων, προσφέροντας την αναγκαία προστασία στο κεφάλι σε μία πλευρική σύγκρουση. Μαζί με το SIPS και τους πλευρικούς αερόσακους, οι Αερόσακοι τύπου Κουρτίνας (IC) μειώνουν την πιθανότητα τραυματισμών στο κεφάλι κατά σχεδόν 75%, σε σχέση με προηγούμενα μοντέλα πριν από την εφαρμογή τους. Το IC ήταν το πρώτο σύστημα αερόσακων που προσφέρει βελτιωμένη προστασία τόσο για τους εμπρός όσο και για τους πίσω επιβάτες.
• Για να μάθει περισσότερα σχετικά με τον κίνδυνο που διατρέχουν οι έγκυες γυναίκες στις συγκρούσεις, η Volvo ανέπτυξε το πρώτο στον κόσμο ψηφιακό ανδρείκελο σύγκρουσης με βάση το μέσο σωματότυπο μιας εγκύου γυναίκας. Το υπολογιστικό μοντέλο επιτρέπει τη μελέτη παραμέτρων όπως η μετακίνηση του επιβάτη και το πώς η ζώνη ασφαλείας και ο αερόσακος βοηθούν στην προστασία της γυναίκας και του εμβρύου.
• Πρόσφατα, τα ερευνητικά δεδομένα ανέδειξαν την σημασία της προστασίας της σπονδυλικής στήλης και της μέσης για όλους τους ανθρώπους, ανεξάρτητα από το φύλο και το σωματότυπό τους. Περαιτέρω ανάλυση και μελέτη εστίασαν στην πολυπλοκότητα των συγκρούσεων με εκτροπή από το δρόμο και των τραυματισμών που συνεπάγονται. Η τεχνολογία που προέκυψε και λανσαρίστηκε αρχικά στο XC90 και πλέον σε όλα τα αυτοκίνητα που βασίζονται στην πλατφόρμα SPA, είναι ένας αποσβεστήρας ενέργειας στα καθίσματα που υπερβαίνει κατά πολύ τα τρέχοντα πρότυπα που επιβάλλουν οι κανονισμοί για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων.
Νίκος Τσάδαρης