Η Audi παρουσιάζει στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης μια πρόγευση ενός ακόμα ηλεκτρικού μοντέλου της, το Q4 e-tron concept, ένα πρωτότυπο compact 5θυρο SUV μήκους 4,59 μέτρων. Οι δύο ηλεκτροκινητήρες του Q4 e-tron concept εξασφαλίζουν συνδυασμένη ισχύ 225 kW, ενώ η ισχύς του πρωτότυπου περνά στον δρόμο μέσω της τετρακίνησης quattro. Έτσι, χάρη και στην εξαιρετική του πρόσφυση, το Q4 e-tron concept επιταχύνει από στάση έως τα 100 χλμ/ώρα σε μόνο 6,3 δευτερόλεπτα, με την τελική του ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 χλμ/ώρα. Μια μεγάλη μπαταρία χωρητικότητας 82 kWh καταλαμβάνει σχεδόν όλο το χώρο που υπάρχει στο δάπεδο μεταξύ των δύο αξόνων. Η αυτονομία των 450 χιλιομέτρων (με βάση τα πρότυπα WLTP) αποτελεί σημείο αναφοράς στην κατηγορία του.
Η τεχνολογία του Q4 e-tron concept βασίζεται στην πλατφόρμα MEB, που θα χρησιμοποιηθεί σε μια σειρά ηλεκτρικών μοντέλων του group στο μέλλον, από την compact κατηγορία μέχρι και τα πιο μεγάλα μοντέλα της μεσαίας.
Το Q4 e-tron concept δίνει ήδη μια πρώτη εικόνα για το τι θα διαθέτει το πέμπτο κατά σειρά ηλεκτρικό μοντέλο παραγωγής, που θα παρουσιάσει η μάρκα στα τέλη του 2020. Οι πωλήσεις του e-tron, του πρώτου μοντέλου στη γκάμα, έχουν ξεκινήσει πριν καιρό και τα πρώτα αυτοκίνητα παραδίδονται σύντομα στους ιδιοκτήτες τους. Αργότερα και κατά τη διάρκεια της χρονιάς θα παρουσιαστεί το e-tron Sportback, ενώ θα ξεκινήσει η παραγωγή του Q2L e-tron, ειδικά για την κινεζική αγορά. Ακολουθεί η παρουσίαση του πεντάθυρου κουπέ υψηλών επιδόσεων e-tron GT, το οποίο εξελίσσεται από την Audi Sport GmbH, προγραμματισμένη για το δεύτερο μισό του 2020.
Με εξωτερικές διαστάσεις 4,59 μ. μήκος, 1,90 μ. πλάτος, και 1,61 μ. ύψος το Q4 e-tron θα είναι από τα μεγαλύτερα της compact κατηγορίας. Έτσι, ο χώρος που καταλαμβάνει στο δρόμο καθιστά το ηλεκτρικό SUV ένα πολυσύνθετο, ευρύχωρο εσωτερικά μοντέλο που παράλληλα είναι εξαιρετικό και για τις αστικές μετακινήσεις. Σε ό,τι αφορά το εσωτερικό του, το μεταξόνιό του των 2,77 μέτρων είναι χαρακτηριστικό της επόμενης κατηγορίας. Επιπλέον, η έλλειψη τούνελ για τη μετάδοση δίνει ευρυχωρία στο Q4 e-tron concept ειδικά σε ότι αφορά το διαθέσιμο χώρο για τα πόδια τόσο εμπρός όσο και πίσω.
Η μεταβλητή πλατφόρμα για την ηλεκτροκίνηση (MEB) παρέχει τη δυνατότητα πολλών επιλογών σε ότι αφορά τη μετάδοση και τα επίπεδα ισχύος. Το Q4 e-tron concept διαθέτει την έκδοση performance του ηλεκτρικού κινητήριου συστήματος, στην οποία και οι δύο άξονες κινούνται από έναν ξεχωριστό ηλεκτροκινητήρα που μεταδίδει την κίνηση στους αντίστοιχους τροχούς με αποτέλεσμα το Q4 e-tron concept να είναι quattro. Μεταξύ των δύο αξόνων δεν υπάρχει μηχανική σύνδεση, ενώ ο ηλεκτρονικός έλεγχος εξασφαλίζει πως η κατανομή της ροπής είναι ιδανική, ανά πάσα στιγμή. Αυτό επιτρέπει στο ηλεκτρικό SUV να επιτυγχάνει ιδανική πρόσφυση σε όλες τις καιρικές συνθήκες και σε κάθε τύπου εδάφους.
Στις περισσότερες περιπτώσεις, το Q4 e-tron concept χρησιμοποιεί κυρίως τον πίσω ηλεκτροκινητήρα του, ένα μόνιμα διεγερμένο σύγχρονο κινητήρα, προκειμένου να επιτυγχάνει τη μεγαλύτερη δυνατή απόδοση, ενώ η ροπή κατανέμεται στον πίσω άξονα. Αν ο οδηγός απαιτήσει μεγαλύτερη ισχύ από αυτήν που έχει τη δυνατότητα να παρέχει ο πίσω ηλεκτροκινητήρας, τότε το σύστημα της ηλεκτρικής τετρακίνησης χρησιμοποιεί και τον εμπρός ασύγχρονο ηλεκτροκινητήρα προκειμένου να στείλει, όπως απαιτείται, ροπή και στον εμπρός άξονα. Αυτό γίνεται προληπτικά ακόμα και πριν την εμφάνιση της ολίσθησης σε συνθήκες παγετού ή στις γρήγορες καμπές ή αν το αυτοκίνητο υποστρέφει η υπερστρέφει.
Ο ηλεκτροκινητήρας του πίσω άξονα έχει απόδοση 150 kW (204 ίππους) και 310 Nm, ενώ o εμπρός αντίστοιχα αποδίδει 75 kW (102 ίππους) και 150 Nm. Η συνδυασμένη απόδοση είναι 225 kW (306 ίπποι). Η μπαταρία στο δάπεδο του αυτοκινήτου έχει χωρητικότητα 82 kWh, η οποία κατά τα στάνταρ του WLTP εξασφαλίζει μια αυτονομία μεγαλύτερη των 450 χιλιομέτρων. Η φόρτιση της μπαταρίας γίνεται με ισχύ έως και 125 kW, με αποτέλεσμα η επαναφόρτισή της έως το 80% της χωρητικότητάς της να επιτυγχάνεται μέσα σε μόλις 30 πρώτα λεπτά της ώρας.
Φυσικά, η επίτευξη αυτής της αυτονομίας χρειάζεται πολλά περισσότερα από μόνο μια μπαταρία με μεγάλη χωρητικότητα, αλλά το Q4 e-tron concept διαθέτει κορυφαία εξοικονόμηση ενέργειας. Ξεκινώντας από το χαμηλό συντελεστή οπισθέλκουσας του αμαξώματος, που είναι μόλις 0,28 και συνεχίζοντας στις προηγμένες δυνατότητες ανάκτησης ενέργειας, το compact SUV εξαντλεί κάθε δυνατότητα που αυξάνει την αυτονομία του. Η σύνθετη διαχείριση θερμότητας του συστήματος κίνησης και της μπαταρίας (σε αυτά περιλαμβάνεται και μια αντλία θερμότητας CO2) συμβάλλει με τη σειρά της σε αυτό.
Νίκος Τσάδαρης