Σε μεγάλο αναβρασμό βρίσκεται εδώ και περίπου 10 ημέρες ο χώρος των φίλων και συλλεκτών ιστορικών αυτοκινήτων (πρόκειται για οχήματα ηλικίας άνω των 30 ετών). Αιτία, η κοινή υπουργική απόφαση (ΚΥΑ) των υπουργείων Οικονομικών και Υποδομών-Μεταφορών, που επί της ουσίας ακινητοποιεί μέχρι νεωτέρας σχεδόν το σύνολο των ιστορικών αυτοκινήτων που διαθέτει η χώρα μας, ή για την ακρίβεια όσα από αυτά έχουν κατασκευαστεί από το 1970 και εντεύθεν.
Σαν να μην φτάνει αυτό, η με τα στοιχεία Α οικ. 94748-4130/2019 – ΦΕΚ 570/Α/25-2019 ΚΥΑ, δείχνει να μην ξέρει πρόσωπα και πράγματα, καθώς χωρίς στις συζητήσεις με τους φορείς των ιστορικών οχημάτων να έχει συμπεριλάβει την ΕΛΠΑ (εκπρόσωπο της Δ.Ο.Α. στην Ελλάδα), αποφασίζει ότι:
«Συστήνεται Επιτροπή αποτελούμενη από εκπροσώπους των Διεθνών Ομοσπονδιών (Δ.Ο.Α.-Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου Δ.Ο.Π.Α.-Διεθνής Ομοσπονδία Παλαιού Αυτοκινήτου και Δ.Ο.Μ.-Διεθνής Ομοσπονδία Μοτοσικλέτας) στην Ελλάδα, του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών της Ενιαίας Ομοσπονδία Βιοτεχνών Επισκευαστών Αυτοκινήτων Μηχανημάτων και Μοτοσυκλετών (Ε.Ο.Β.Ε.Α.Μ.Μ.) με έργο επανεξέταση, εντός δέκα (10) μηνών από τη συγκρότηση της, του χαρακτηρισμού ως ιστορικού ενδιαφέροντος των οχημάτων με έτος πρώτης ταξινόμησης (κυκλοφορίας) από το 1970 και μετέπειτα…».
Αμέσως μετά την έκδοση του παραπάνω αναγραφόμενου ΦΕΚ, σπεύδει η Ομοσπονδία Μηχανοκίνητου Αθλητισμού Ελλάδος (ΟΜΑΕ) να εκδώσει την παρακάτω ανακοίνωση:
«Σχετικά με την έκδοση πινακίδων για αγωνιστικά αυτοκίνητα, σύμφωνα με την ΚΥΑ 94748-4130 που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 570/25.02.2019/Τεύχος Δεύτερο, και βάσει της παραγράφου 1, η Ομοσπονδία υποχρεούται στην έκδοση αγωνιστικών πινακίδων.
Προσπαθώντας να διευκολύνουμε τους αγωνιζόμενους και ιδιοκτήτες των αγωνιστικών αυτοκινήτων, διευκρινίζουμε τα παρακάτω:
- Οι αγωνιζόμενοι και οι ιδιοκτήτες αγωνιστικών αυτοκινήτων έχουν τη δυνατότητα να αντικαταστήσουν την αγωνιστική πινακίδα τους της ΕΛΠΑ με κόστος 10 € (που αφορά μόνο στο κόστος της πινακίδας), εφ’ όσον έχουν ήδη πληρώσει στην ΕΛΠΑ για το 2019. Απαραίτητη προϋπόθεση για αυτό είναι η κατάθεση της πινακίδας της ΕΛΠΑ στην ΟΜΑΕ και η επίδειξη της απόδειξης πληρωμής στην ΕΛΠΑ για το 2019.
- Εφ’ όσον αγωνιζόμενος ή ιδιοκτήτης θέλει να ανανεώσει και αντικαταστήσει την πινακίδα ΕΛΠΑ πρέπει να καταβάλει στην Ομοσπονδία 50 €, το οποίο είναι το τέλος ανανέωσης για το 2019, και να παραδώσει στην Ομοσπονδία την πινακίδα της ΕΛΠΑ.
- Εφ’ όσον ο ιδιοκτήτης ή αγωνιζόμενος αγωνιστικού αυτοκινήτου δεν έχει εκδώσει ποτέ ΔΤΤ και αγωνιστική πινακίδα, πρέπει να εκδώσει πρώτα ΔΤΤ στην ΟΜΑΕ και στη συνέχεια αγωνιστική πινακίδα με τέλος 50 Ευρώ.
- Σύμφωνα με την ανωτέρω ΚΥΑ, όλα τα αγωνιστικά αυτοκίνητα εμπίπτουν σε μία ενιαία κατηγορία. Η ΚΥΑ δεν διαχωρίζει τα αγωνιστικά ανάλογα με την ηλικία τους. Κατόπιν αυτού, όλα τα αγωνιστικά αυτοκίνητα ανεξαρτήτως ηλικίας (συμπεριλαμβάνονται και όσα αγωνιστικά συμμετείχαν στην κατηγορία Sporting Ιστορικών μέχρι πρότινως) θα πρέπει να διαθέτουν αγωνιστικές πινακίδες εκδοθείσες από την ΟΜΑΕ.
- Οι πινακίδες ΕΛΠΑ, εφ’ όσον συλλεχθεί ικανός αριθμός, θα επιστρέφονται στον φορέα έκδοσης.
Ενημέρωση: Η κίνηση όλων των αγωνιστικών αυτοκινήτων (ιστορικών και σύγχρονων) στους δρόμους (με εξαίρεση για τους αγώνες ράλλυ κ.λπ) είναι απόλυτα απαγορευμένη βάσει της ΚΥΑ.
Η κίνηση κατά τη διάρκεια των αγώνων (Ράλλυ κ.λπ.) ορίζεται από τη διαδρομή, όπως αυτή περιγράφεται στο Road Book με ευθύνη του Σωματείου το οποίο διοργανώνει τον αγώνα.
Μέχρι τη στιγμή που η Ομοσπονδία θα είναι σε θέση να εξυπηρετήσει τεχνικά (πινακίδες κ.λπ.) θα δίδεται βεβαίωση στην οποία θα αναφέρεται ο αριθμός της αγωνιστικής πινακίδας, ο ιδιοκτήτης, η μάρκα, ο τύπος κ.λπ. για κάθε ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο ξεχωριστά.
Η εν λόγω βεβαίωση θα εκδίδεται ατελώς».
Διαβάζοντας την ανακοίνωση αυτή, ο ενδιαφερόμενος αντιλαμβάνεται ότι ένας εκ των μελών της υπό σύσταση επιτροπής επανεξέτασης της ιστορικότητας των οχημάτων, θα είναι άνθρωπος της ΟΜΑΕ σαν εκπρόσωπου της Δ.Ο.Α.
Όμως πριν καταλάβουμε τι ακριβώς γίνεται, έρχεται το δελτίο Τύπου της ΕΛΠΑ, να μπερδέψει ακόμα περισσότερο την τραγική για τους ιδιοκτήτες παλαιών οχημάτων κατάσταση, καθώς η ιστορική λέσχη αναφέρει τα εξής:
«Η ΕΛΠΑ ενημερώνει
Η ΕΛΠΑ σχετικά με την υπ’ Αριθμόν Α ΟΙΚ 94748-4130, Κ.Υ.Α. (ΦΕΚ 570/19 τ. Β/25/02/2019) που αφορά την διαχείριση των Πινακίδων των Αγωνιστικών αλλά και Ιστορικών Οχημάτων, ενημερώνει ότι:
Για την Ελλάδα υπάρχει ΜΟΝΟΝ ένα μέλος που εκπροσωπεί την Διεθνή Ομοσπονδία Αυτοκινήτου ΔΟΑ (FIA – Federation International del’ Automobile), και αυτό είναι η ΕΛΠΑ.
Λόγω οικονομικής αδυναμίας της ΕΛΠΑ για την διοργάνωση των Διεθνών Αγώνων εξουσιοδοτήθηκε η ΟΜΑΕ για την διεξαγωγή τους. Η εξουσιοδότηση αυτή μετά από διαβουλεύσεις επιβεβαιώθηκε από το Παγκόσμιο Συμβούλιο του Σπορ (World Sports Council), χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η ΟΜΑΕ κατέστη Εθνική Αθλητική Αρχή (ASN Association Sportif National) διά την Ελλάδα στην σχέση του εξουσιοδοτηθέντος αντιπροσώπου (Delegate) της ΔΟΑ (FIA) με αντικείμενο την διοργάνωση Διεθνών Αγώνων, η ΟΜΑΕ δεν έλαβε ΠΟΤΕ την Αθλητική Ιδιότητα από την FIA.
Εθνική Αθλητική Αρχή (ASN Association Sportif National) ήταν από το 1929 και παραμένει μέχρι σήμερα η ΕΛΠΑ η οποία είναι ο ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ κάτοχος της Εθνικής Αθλητικής Ιδιότητας (Pouvoir Sportif) για την ΔΟΑ (FIA).
Σε ότι αφορά το θέμα της διαχείρισης των Αγωνιστικών Πινακίδων σύγχρονων Αγωνιστικών Οχημάτων (κόκκινες) και το καθεστώς πινακίδων των Αγωνιστικών Ιστορικών Οχημάτων η ΕΛΠΑ ουδέποτε εκλήθη να συμμετάσχει σε οποιαδήποτε διαβούλευση με τις εμπλεκόμενες Αρχές της Πολιτείας ως το ΜΟΝΑΔΙΚΟ Μέλος και κατά συνέπεια ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ εκπρόσωπος της ΔΟΑ (FIA) στην Ελλάδα.
Τέλος σε ότι αφορά το θέμα της διακρίβωσης και ταυτοποίησης των Ιστορικών Οχημάτων και την ταξινόμηση αυτών, τα πάντα περιλαμβάνονται, προβλέπονται και ρυθμίζονται στους σχετικούς Διεθνείς Κανονισμούς της ΔΟΑ (FIA), Παράρτημα «Κ» και κάθε αντίθετη αντιμετώπιση από αυτούς συνιστά παραβίαση Διεθνών Συμβάσεων στις οποίες η Χώρα μας έχει προσχωρήσει ανεπιφύλακτα. (Σύμβαση Βιέννης)».
Μετά από όλα αυτά όπως καταλαβαίνουμε το «σήριαλ» Ιστορικά Οχήματα στην Ελλάδα που ξεκίνησε στις 16-10-2017 με την πρώτη ΚΥΑ, θα συνεχιστεί για καιρό σε όλα τα μέτωπα, με θύματα τους κατόχους των αυτοκινήτων αυτών, αλλά και όσους επαγγελματίες βιοποριζόντουσαν από τις αναπαλαιώσεις και συντηρήσεις οχημάτων τα οποία αποτελούν τμήμα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και όχι τεκμήρια πλούσιας διαβίωσης (όπως ίσως κάποιοι νομίζουν).
Σε κάθε περίπτωση πάντως, δεν είναι καθόλου τιμητικό για δυο σοβαρά υπουργεία να μην ξέρουν ποιοι ακριβώς είναι οι συνομιλητές τους και να συστήνουν επιτροπές με εκπροσώπους Διεθνών Οργανισμών, χωρίς οι Οργανισμοί αυτοί (στην περίπτωσή μας η Δ.Ο.Α. ή FIA) να γνωρίζουν κάτι.
Κλείνοντας, θα περιμέναμε από τους συναρμόδια Υπουργεία να επικοινωνήσουν επισήμως με την FIA, προκειμένου να βεβαιωθούν για το ποιος οργανισμός την εκπροσωπεί στην Ελλάδα.
Νίκος Τσάδαρης