Πιο «εκρηκτικό» από ποτέ, το ολοκαίνουργιο Focus ST των 250 ίππων θέλει να πείσει πως είναι άξιος εκπρόσωπος της σχολής των «καυτών» χάτσμπακ.
To όνομα ST (Sport Technologies) εμφανίστηκε πριν από 15 χρόνια για να τονίσει το οδηγοκεντρικό προφίλ της Ford. Έτσι, το 2002 προέκυψε το πρώτο Focus ST170 με το 2λιτρο ατμοσφαιρικό κινητήρα των 170 ίππων, για να ακολουθήσει το 2005 το Focus ST δεύτερης γενιάς με 5κύλινδρο τούρμπο κινητήρα 225 ίππων.
Αμφότερα τα μοντέλα ποτέ δεν έκρυψαν το GT χαρακτήρα τους, αφήνοντας στις αντίστοιχες εκδόσεις RS τη δόξα των απόλυτα σπορ δημιουργιών.
Σήμερα το Focus ST 3ης γενιάς, το οποίο η Ford χαρακτηρίζει ως το πρώτο παγκόσμιο μοντέλο της επιδόσεων μιας και θα πωλείται σε 40 χώρες σε όλο τον κόσμο, δείχνει έτοιμο για άλλα κόλπα…
Κάνει μπαμ
Tο νέο Focus ST ξεχωρίζει από μακριά και αυτό δεν οφείλεται μόνο στην αποκλειστική απόχρωση Tangerine Scream (προσφέρονται άλλα 5 χρώματα), αλλά και στα μυώδη χαρακτηριστικά που απέκτησε.
Τεράστια κυψελωτή γρίλια μπροστά, «ποδιές», αεροτομή πίσω, τροχοί 18 ιντσών με ειδικά εξελιγμένα για το Focus ελαστικά Goodyear Eagle F1 και η εντυπωσιακή εξαγωνική απόληξη της εξάτμισης στο κέντρο του πίσω προφυλακτήρα με το διαχύτη, χτίζουν μια εικόνα που δηλώνει ξεκάθαρα τις καυτές της προθέσεις.
Από 33.480 ευρώ
Το νέο Focus ST είναι διαθέσιμο σε δύο επίπεδα εξοπλισμού, το ST2 και το ST3. To πρώτο διαθέτει όλα τα στοιχεία άνεσης και ασφάλειας που περιμένεις από μια τέτοια πρόταση συν στοιχεία, όπως ηλεκτρονικό κλιματισμό, εκκίνηση με κουμπί, αισθητήρες φώτων και καθαριστήρων.
Η έκδοση ST3 διαθέτει επιπλέον στοιχεία όπως φώτα Bi-Xenon και ημέρας LED, δερμάτινα καθίσματα, μπάκετ καθίσματα για τους πίσω (!) κ.α..
Η τιμή εκκίνησης για το ST2 είναι 33.480 ευρώ, ενώ για το ST3 συν 2.450 ευρώ. Σίγουρα, με αυτές τις τιμές το Focus ST δεν είναι ευκαιρία, ειδικά τις μέρες που ζούμε.
Από εκεί και πέρα όμως, το Focus ST είναι μια φρέσκια «καυτή» πρόταση, που αφήνει πίσω το χλιαρό GT μανδύα και συνάδει με τον GTi χαρακτήρα του ηλεκτρονικού σήμερα, που είναι ικανό να σε εξιτάρει, χωρίς να σε ταλαιπωρεί.
Κινητήρας-Επιδόσεις: Εκρηκτικός μηχανισμός
Αφήνοντας πίσω το 2,5 λτ. 5κύλινδρο κινητήρα, το ST επιστρέφει με 2λιτρο EcoBoost βενζινοκινητήρα με άμεσο ψεκασμό, turbo χαμηλής αδράνειας και διπλό μεταβλητό χρονισμό των βαλβίδων (Ti-VCT).
Με βελτιώσεις σε εισαγωγή/εξαγωγή και νέα χαρτογράφηση, η απόδοση σκαρφάλωσε στους 250 ίππους με ροπή 360 Nm στις 1.750 σ.α.λ..
Στην πράξη, ο κινητήρας εντυπωσιάζει μιας και χαμηλά είναι εύρωστος με γερό τράβηγμα από το ρελαντί σχεδόν, ενώ όταν πατήσεις αποφασιστικά το γκάζι γίνεται εκρηκτικός προσφέροντας «καυτές» επιδόσεις (0-100 χλμ./ώρα σε 6,7 δλ.) κολακευμένος και από το «πυκνό» 6άρι μηχανικό κιβώτιο με το θετικό επιλογέα από τον οποίο όμως θα ήταν επιθυμητό να είχε πιο κοντές διαδρομές.
Ένα ακόμη στοιχείο εντυπωσιασμού είναι ο ήχος, που θυμίζει τον πάλαι ποτέ 5κύλινδρο, χάρη στη συνεργασία εισαγωγής και εξάτμισης με το αναβαθμισμένο αντιηχείο της Ford.
Πάντως αν και η Ford κάνει λόγο για κατανάλωση 7,2 λτ./100 χλμ. (μείωση 20% σε σχέση με πριν), αν αποφασίσει κανείς να εκμεταλλευτεί στο έπακρο τον κινητήρα, η κατανάλωση ανεβαίνει κατακόρυφα…
Εσωτερικό: Ποιοτικό και σπορτίφ
Οι γνωστές, από τα απλά Focus, φόρμες του άνετου εσωτερικού, στην περίπτωση του ST, έχουν διανθιστεί με σπορτίφ λεπτομέρειες, όπως αλουμινένια πεντάλ, δέρμα σε τιμόνι και επιλογέα, στραμμένα προς τον οδηγό τρία όργανα στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας (θερμοκρασία και πίεση λαδιού και πίεση τούρμπο) και (κυρίως) εξαιρετικά μπάκετ της Recaro για οδηγό και συνοδηγό με πινελιές στο χρώμα του αμαξώματος.
Για πρώτη φορά μάλιστα, προσφέρονται και ειδικά καθίσματα τύπου μπάκετ και για τους πίσω επιβάτες.
Από εκεί και πέρα η ποιότητα κατασκευής δεν παρουσιάζει ελλείμματα, όπως και το τελικό φινίρισμα στα μαλακά πλαστικά, ενώ το μόνο ουσιαστικό παράπονο έχει να κάνει με την εργονομία της φλύαρης κεντρικής κονσόλας με τα πολλά και μικροσκοπικά κουμπιά που απαιτούν ιδιαίτερη εξοικείωση.
Στο δρόμο: ST’ άρματα!
Βασισμένο στο δυναμικό και ζυγισμένο πλαίσιο του Focus III, το ST έχει δεχθεί ιδιαίτερες περιποιήσεις, όπως 10 χλστ. πιο χαμηλή ανάρτηση (η πίσω προέλευσης RS) με ειδικών προδιαγραφών ελατήρια, αμορτισέρ, σάιλεντ μπλοκ και αντιστρεπτικές αλλά και εντελώς νέο τιμόνι με κρεμαγιέρα μεταβλητού βήματος.
Από εκεί και πέρα η πράξη δείχνει να δικαιώνει τις επιλογές των τεχνικών. Καθηλωμένος στο εξαιρετικό μπάκετ και με τον υπέροχο ήχο να σε εξιτάρει το πώς θα κινηθεί το ST είναι στο χέρι σου.
Με την αρωγή του ηλεκτρονικού οπλοστασίου μπορείς να κινηθείς εξαιρετικά γρήγορα και με ασφάλεια. ESP τριών σταδίων (on, off και sport λειτουργία), Torque Vectoring Control (φρενάρει τον εσωτερικό τροχό για μείωση της υποστροφής) και Cornering Under Steer Control (εφαρμόζει πέδηση που δημιουργεί ροπή περιστροφής αμαξώματος ανάλογα με την τάση υποστροφής πριν την επέμβαση του ESP) κάνουν άψογη δουλειά και σε προστατεύουν από τις υπερβολές.
Ευθύβολο, γρήγορο και παράλληλα διασκεδαστικό, το ST αποδεικνύει πως τα ηλεκτρονικά δεν σκοτώνουν πάντα την απόλαυση. Με σχεδόν μηδενικές κλίσεις και γερό κράτημα, το ST σε γεμίζει σιγουριά, που τονίζεται από το εξαιρετικό τιμόνι που είναι γρήγορο (1,8 στροφές !) και ακριβές.
Δεν «κόβει» και θα κουράσει στην πόλη με το μεγάλο κύκλο στροφής του (μαζί και τα κοπανήματα από την ανάρτηση), αλλά είναι εντυπωσιακό το πώς από αδρανές στην ευθεία μεταπλάθεται σε ξυράφι στις στροφές, που ναι μεν τραβάει όταν πατήσεις άτσαλα το γκάζι, αλλά δεν «ψαρεύει».
Μέσα σε όλα, το πίσω μέρος είναι συμμετοχικό, ακούγοντας στο τσίμπημα των φρένων ή το άφημα του γκαζιού, οπότε το τελικό οδηγικό αποτέλεσμα ζωγραφίζει χαμόγελα.
Από εκεί και πέρα αν απενεργοποιήσεις το ESP, ειδικά σε γλιστερά κομμάτια, θα γίνει αισθητή η απουσία μπλοκέ διαφορικού και του συστήματος Revoknuckle, αλλά για να βρεθείς εκτεθειμένος θα πρέπει να μη σκεφτείς πριν δώσεις την όποια εντολή στα πηδάλια.
Σε κάθε περίπτωση, τα φρένα είναι συμπαραστάτες με άψογη αίσθηση και φοβερή αποτελεσματικότητα.
Πηγή: autotriti.gr