Πόση απήχηση μπορεί να έχει ένα μικρό full υβριδικό όχημα; Πόσο μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα στις επιλογές της κατηγορίας του; Το Toyota Yaris HSD δίνει απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα.
Έφτασε, πλέον, η εποχή που η υβριδική τεχνολογία στην πιο ολοκληρωμένη της μορφή, είναι προσιτή και προσβάσιμη από όλους.
Η πιο τρανή απόδειξη γι’ αυτό είναι όλη η υβριδική γκάμα της Toyota που ξεκίνησε να απευθύνεται σε ψαγμένους, οικολογικά ευαισθητοποιημένους ανθρώπους και έχει καταφέρει να αφορά πλέον σε όλους.
Στην αρχή μιλάγαμε με θαυμασμό (αλλά και σκεπτικισμό) για το Prius 1ης γενιάς, ενώ τώρα, το υβριδικό Yaris αποτελεί «απλώς» την ολοκλήρωση της κινητήριας γκάμας του.
Το όλο project αποτελεί ένα μεγάλο «στοίχημα» για την Toyota, όσον αφορά στην αποδοχή του κόσμου, αλλά και ένα μεγάλο πείραμα για τους μηχανικούς της, αναφορικά με τις προτιμήσεις που θα διαμορφώσουν τις παραμέτρους του υβριδικού συστήματος αυτού καθ΄ αυτού. Πού θα δώσουν περισσότερη βάση, στη δύναμη ή τη ροπή;
Απ’ ό,τι φαίνεται η υλοποίηση του project δεν «μπάζει» από πουθενά, και οι οδηγικές του αξίες είναι ισοβαρείς με τις οικολογικές.
Εμφάνιση: Το πιο όμορφο Yaris
Το Yaris HSD έχει κάποιες διαφορές στην εμφάνιση από τα απλά, που έχουν καταφέρει να το δείχνουν ακόμα πιο φρέσκο και ενδιαφέρον στο μάτι. Οι διαφορές εστιάζονται στο εμπρόσθιο μέρος, με το διαφορετικό προφυλακτήρα, που ασπάζεται τη λογική του «under priority».
Έτσι, εδώ δεσπόζει μία μεγάλη εισαγωγή αέρα στο κάτω μέρος, που χαμηλώνει και το οπτικό κέντρο βάρους. Αυτή πλαισιώνεται από διαφορετικούς προβολείς ομίχλης, αλλά και από διαφορετική, πιο minimal, μάσκα από τις συμβατικές εκδόσεις του μοντέλου. Παράλληλα, τα φωτιστικά σώματα έχουν ένα σιρίτι από LED ημέρας στο πάνω μέρος τους.
Πλευρικά διακρίνονται οι αλουμινένιες ζάντες που έχουν σχέδιο μοναδικά διαμορφωμένο για το Yaris HSD, αλλά και τα διακριτικά της έκδοσης. Αυτά τοποθετούνται και στην πόρτα αποσκευών του μοντέλου, αν και στο πίσω μέρος εκείνο που ξεχωρίζει είναι τα φωτιστικά με λαμπτήρες LED. Φυσικά, τα σήματα της Toyota έχουν μπλε φόντο, ενώ, το πιο σημαντικό όλων, είναι η βελτίωση του αεροδυναμικού συντελεστή στο Cd:0,286.
Αυτό είναι αποτέλεσμα μια συνολικής βελτίωσης όλων των εξωτερικών επιφανειών του αυτοκινήτου, αλλά και την προσεκτικής δουλειάς που έχει γίνει για την ομαλοποίηση του αέρα στο κάτω μέρος του αμαξώματος. Αξίζει να σημειωθεί ότι, το αμάξωμα είναι κατά 2 εκατοστά μακρύτερο από τα συμβατικά Yaris, μήκος που έχει δοθεί όλο στο εμπρόσθιο μέρος και είναι, επί της ουσίας, «αόρατο».
Εσωτερικό: «Γαλάζιο» και άνετο
Στο εσωτερικό, οι αλλαγές έχουν να κάνουν με τη διαμόρφωση της κατάλληλης ατμόσφαιρας. Παρακάτω διακρίνεται το μπλε φόντο του πίνακα οργάνων, με τα χαρακτηριστικά δαχτυλίδια και τους μπλε δείκτες στα όργανα, το μπλε τελείωμα στο λεβιέ ταχυτήτων, που θυμίζει την ύπαρξη του E-CVT κιβωτίου, αλλά και την εξτρά λειτουργία στο Toyota Touch & Go σύστημα infotainment που απεικονίζει τη λειτουργία, σε real time, του υβριδικού συστήματος.
Παράλληλα, τα μαλακά πλαστικά σιρίτια έχουν ανοιχτό γκρι (Ice Grey) χρώμα, ενώ μπλε είναι και οι ραφές στην (προαιρετική) δερμάτινη ταπετσαρία, το δερμάτινο τιμόνι και το δερμάτινο λεβιέ του χειρόφρενου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, ο εξοπλισμός άνεσης και ασφάλειας είναι υπερπλήρης από τη βασική έκδοση (Active) με 7 αερόσακους και ESP, ενώ περιλαμβάνονται και όλες οι ηλεκτρικές ευκολίες, συν του αυτόματου διζωνικού κλιματισμού, αλλά το σύστημα Touch (& Go) δεν διατίθεται στη βασική έκδοση.
Το ενεργειακό flow είναι ορατό μόνο μέσα από τη συγκεκριμένη οθόνη λειτουργίας του συστήματος infotainment, με αποτέλεσμα όταν αυτή προβάλλει π.χ. το ραδιόφωνο, ο οδηγός να μην μπορεί να αξιολογήσει τι καταναλώνει.
Xώροι: Στα επίπεδα του απλού
Φυσικά, το πιο σημαντικό επίτευγμα στο εσωτερικό είναι ότι, οι χώροι για επιβάτες και αποσκευές (286 λτ.) δεν άλλαξαν καθόλου σε σχέση με τις απλές εκδόσεις, αφού οι πιο compact μπαταρίες είναι, εξ ολοκλήρου, τοποθετημένες κάτω από το πίσω κάθισμα. Αυτό επιτρέπει την άνετη μετακίνηση 5 επιβατών εμπρός και πίσω, κάτι που ενισχύεται και από το επίπεδο πάτωμα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, ο χώρος αποσκευών έχει και «ράφι» για την καλύτερη εκμετάλλευσή του ανάλογα με τις ανάγκες. Κατά τα λοιπά, η γενικότερη εικόνα στο εσωτερικό παραμένει ευχάριστη, ποιοτική και λειτουργική στα πρότυπα των απλών εκδόσεων του μοντέλου.
Downsized υβριδική τεχνολογία
Το πιο σημαντικό τεχνολογικό επίτευγμα του νέου Yaris HSD δεν είναι η υβριδική του λειτουργία αυτή καθ΄ αυτή, αλλά η σμίκρυνση που υπέστη η συγκεκριμένη διάταξη για να μην… ταράξει την «αστικότητα» του μοντέλου.
Αρχής γενομένης από το θερμικό μοτέρ, του οποίου η χωρητικότητα έχει πέσει στα 1,5 λίτρα (από τα 1,8 του μοτέρ των Prius και Auris HSD). Το μοτέρ αυτό είναι κατά 5 εκατοστά που κοντό και κατά 17 κιλά πιο ελαφρύ, συμβάλλοντας στον περιορισμό κατά 20% (περίπου 42 κιλά) του συνολικού βάρους του συστήματος HSD, συγκριτικά με το βάρος του στο Auris.
Φυσικά για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο, περίπου το 70% όλων με των μερών του κινητήρα βενζίνης είναι είτε νέα ή ανασχεδιασμένα. Έτσι, η συνολική θερμική απόδοση του 1.500άρη βενζινοκινητήρα, έχει βελτιωθεί κατά 6% σε σχέση με τα νούμερα του Prius 2ης γενιάς (στον οποίο και βασίζεται), συμβάλλοντας στον περιορισμό της κατανάλωσης και των εκπομπών ρύπων.
Άλλωστε το 16βάλβιδο μοτέρ κάνει χρήση του κύκλου Atkinson (που εξασφαλίζει αποτελεσματικότερη μετατροπή της ενέργειας που παράγεται κατά την διαδικασία της καύσης, σε κινητική ενέργεια ικανή να δώσει ώθηση στο αυτοκίνητο), ενώ έχει και μεταβλητό χρονισμό των βαλβίδων (VVT-i).
Άλλες τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας αποτελούν το σύστημα ανακύκλωσης των καυσαερίων (ERG), η ηλεκτρική αντλία νερού, η καδένα χρονισμού χαμηλή τριβής, η ελαφριά πολλαπλή εισαγωγής (με ρητίνες) καθώς και η πολλαπλή εξαγωγής compact διαστάσεων.
Σε συνδυασμό με τη χρήση ενός πιο compact E-CVT συστήματος μετάδοσης, αλλά και ενός πιο «μαζεμένου» ηλεκτρικού κινητήρα, το συνολικό μήκος του υβριδικού συστήματος του Yaris έχει περιοριστεί κατά 6%, ενώ είναι ελαφρύτερο κατά 11 κιλά σε σχέση με το σύστημα του Auris HSD.
Σμίκρυνση έχει υποστεί και η συστοιχία των μπαταριών υβριδίου-μετάλλου. Ο αριθμός των κελιών έχει περιοριστεί από τα 168 (του Auris HSD) στα 120, μία μείωση της τάξης του 20%, με ένα πλεονέκτημα βάρους 11 κιλών. Παράλληλα έχει περιοριστεί κατά 67% και ο χρόνος επαναφόρτισής τους (σε σχέση με το Auris Hybrid).
Το αποτέλεσμα όλων αυτών δίνει μια συνδυαστική ισχύ της τάξης των 100 ίππων, με πλούσια διαθέσιμη ροπή, μόλις 3,5 λτ./100 χλμ. και εκπομπές μόλις 79 γρ./χλμ. , με τη βοήθεια συστημάτων όπως το Star&Stop και ανάκτησης ενέργειας κατά το φρενάρισμα.
Στην πράξη
Στην πράξη, όλη αυτή η τεχνολογία λειτουργεί όπως περιμένεις, χαρίζοντάς σου τη δυνατότητα για κίνηση με μηδενικούς ρύπους, χωρίς να της λείπει η δύναμη και η ροπή από χαμηλά. Ωστόσο, υπάρχουν κάποια πράγματα που χρήζουν αναθεώρησης, όσον αφορά στην λειτουργία του συνόλου.
Έτσι το αυτόματο κιβώτιο είναι αργό στη λειτουργία του, ο κινητήρας παράγει ένα πιο τραχύ θόρυβο από τα αναμενόμενα, ενώ το πραγματικό εύρος της αμιγώς ηλεκτρικής λειτουργίας είναι ελάχιστο.
Έτσι, στην ουσία αποδεικνύεται ότι, το πραγματικό βασίλειο του Yaris HSD είναι η κίνηση στην πόλη, κατά την οποία το Yaris μπορεί να εκμεταλλεύεται το σταμάτα – ξεκίνα, την ανάκτηση ενέργειας κατά το φρενάρισμα, αλλά και τις χάρες του αυτόματου κιβωτίου, χωρίς τις απαιτήσεις της πιο γρήγορης οδήγησης.
Παράλληλα, στο Eco Mode, η απόκριση στο πεντάλ του γκαζιού μετριάζεται, η λειτουργία του κλιματιστικού ρυθμίζεται για πιο οικονομική απόδοση, με απώτερο σκοπό, την περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης κατά 10% σε σχέση με τη λειτουργία του αυτοκινήτου στο Normal mode.
Παρά το downsized υβριδικό του σύστημα, το βάρος του Yaris HSD έχει αυξηθεί σε σχέση με το απλό. Παράλληλα, η τοποθέτηση των μπαταριών στο κέντρο του αυτοκινήτου έχει συμβάλλει και αυτή στην αλλαγή των δυναμικών του χαρακτηριστικών σε σχέση με τις απλές του εκδόσεις.
Η ανάρτηση έχει κρατήσει το βασικό της σχεδιασμό, με γόνατα ΜακΦέρσον μπροστά και ημιάκαμπτο πίσω άξονα, αλλά το σετάρισμα έχει αλλάξει ελαφρώς. Αξίζει να σημειωθεί ότι, η ηλεκτρική κρεμαγιέρα είναι κοντύτερη των απλών εκδόσεων, ενώ στην εξίσωση προσθέστε και το μακρύτερο μήκος.
Όλα αυτά δεν έχουν πειράξει την πολύ ποιοτική κύλιση του μοντέλου, που το διακρίνει και στις «απλές» του εκδόσεις. Ωστόσο, οι αντιδράσεις των αξόνων έχουν γίνει πιο ξερές και το πλαίσιο μοιάζει να καταπονείται ελαφρώς περισσότερο.
Επίσης, τα φρένα δεν έχουν τόσο προοδευτική αίσθηση, αν και παραμένουν αποτελεσματικά. Φυσικά, το Yaris παραμένει φιλικό και ποιοτικό, με ασφαλή οδική συμπεριφορά, ευελιξία και σταθερότητα στον ανοιχτό δρόμο.
Value for money
Το value for money στο Yaris HSD είναι μία υπόθεση που δε φαίνεται με την πρώτη ματιά. Είναι κρυμμένη πίσω από την ιδιαίτερα χαμηλή κατανάλωση, χαμηλότερη από κάθε άλλο μοντέλο της κατηγορίας στον κύκλο πόλης, τα μηδενικά τέλη κυκλοφορίας, την ελεύθερη είσοδο στον «πράσινο» δακτύλιο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις καθημερινές υποχρεώσεις του καθενός.
Παράλληλα, εξαιτίας του υβριδικού συστήματος δεν υπάρχει και άρα δεν χρειάζεται αλλαγή, ο δίσκος πλατό, η μίζα, ο ιμάντας του δυναμό ιμάντας χρονισμού, τη στιγμή που τα τακάκια του συστήματος πέδησης έχουν μεγαλύτερο προσδόκιμο ζωής (περί τις 100.000 χλμ.) εξαιτίας του Ηλεκτρονικά Ελεγχόμενου Συστήματος Πέδησης (ECB).
Τέλος, όπως κάθε Toyota, έτσι και το Yaris HSD καλύπτεται από την 6ετή (ή 180.000 χλμ.) εγγύηση της Toyota.
Πηγή: autotriti.gr