Οι τουριστικές Adventure ήταν μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1990, τα βασικά προϊόντα της βαυαρικής εταιρείας που ουσιαστικά εφηύρε το «γένος» με την R80 G/S, το 1981. Άξιος συνεχιστής είναι το σημερινό BMW R1200GS.

Ο ανταγωνισμός από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 έχει ενταθεί, οι μνηστήρες συνωστίζονται έξω από το «κάστρο» της BMW, κάποιοι αποτελούν πιστά ή περίπου αντίγραφα, αλλά το γερμανικό πάντσερ συνεχίζει απτόητο να κυριαρχεί. Παγκοσμίως το R1200GS πουλάει όσο όλες οι άλλες Adventure μαζί!

Αλλά βέβαια η BMW δεν μένει απαθής, στις δάφνες της. Εδώ και χρόνια δουλεύει σκληρά πάνω στον αντικαταστάτη του 1200GS. Που θα φέρει τη σημαντικότερη αλλαγή από καταβολής μοτοσυκλετών BMW.

Ο δικύλινδρος μπόξερ θα είναι τελικά υγρόψυκτος! Η εταιρεία αναγκάστηκε να αλλάξει το συμβολικό κινητήρα της όχι από τη δύναμη των ανταγωνιστών, αλλά από την αυστηρή νομοθεσία περί ρύπων και θορύβου. Όπου απέτυχαν οι ανταγωνίστριες εταιρείες, τα κατάφερε η γραφειοκρατία των Βρυξελλών.

Έτσι αφού χρησιμοποιήθηκε σαν αερόψυκτος για 90 χρόνια συνεχώς, από το 1923 στο R32, ο V-180ο όπως αποκαλούν κάποιοι περίεργοι των ογκώδη επίπεδο δικύλινδρο, αποκτά χιτώνια και ψυγείο «νερού».

Σύμφωνα με τον ιδιοφυή Kevin Cameron η αλλαγή δεν έρχεται δίχως κάποιες «ουρίτσες»: «Όποτε αυξάνεται ο κυβισμός του κινητήρα, συνήθως προκύπτει πρόβλημα ψύξης. Καθώς μεγαλώνουν η διάμετρος και η διαδρομή, ο κυβισμός αυξάνεται δυσανάλογα περισσότερο από την επιφάνεια του κυλίνδρου που ψύχεται. Καθώς η παραγόμενη θερμότητα είναι ευθέως ανάλογη του κυβισμού, δεν είναι απίθανο ένας κινητήρας από έναν κυβισμό και μετά να μην μπορεί να ψυχθεί επαρκώς αυτόνομα».

Η υψρόψυξη έχει σχεδόν μόνο θετικά αποτελέσματα. Επιτρέπει στις βάσεις των βαλβίδων να διατηρούν σταθερές τις διαστάσεις τους. Και διευκολύνουν την αύξηση της ιπποδύναμης καθώς ο αέρας που μπαίνει σε ένα λιγότερο καυτό κύλινδρο διαστέλλεται λιγότερο και άρα χάνει λιγότερη πυκνότητα ενώ παράλληλα μια κυλινδροκεφαλή με χαμηλότερη θερμοκρασία μπορεί να λειτουργήσει χωρίς προανάφλεξη (πειράκια) σε πολύ υψηλότερες στροφές.

Οι σύγχρονοι κινητήρες μοτοσυκλετών έχουν πλέον σχέση συμπίεσης 13 προς 1, όταν οι περισσότεροι αερόψυκτοι πρέπει να μην ξεπερνούν το 10,5 προς 1.

Η υψηλή σχέση συμπίεσης αυξάνει τη ροπή του κινητήρα, μειώνει την κατανάλωση –στοιχεία πολύ σημαντικά για ένα μοντέλο τουρισμού, όπως το R1200GS.

Στις φωτογραφίες που παραθέτουμε, κάποιες διαφορές από το 1200GS είναι εμφανείς: φαίνονται για παράδειγμα οι εισαγωγές καυσίμου που έχουν αλλάξει θέση και πλέον έρχονται από επάνω αντί από το πλάι. Αυτό σημαίνει ότι η εξαγωγή βρίσκεται τώρα στο κάτω μέρος των κυλίνδρων και όχι μπροστά.

Με δεδομένη τη χρήση των GS, δεν αναμένεται να προσπαθήσουν οι γερμανοί μηχανικοί για απόδοση στα επίπεδα ενός Multistrada για παράδειγμα (με 134 ίππους). Θεωρείται λογική μια αύξηση 15-20% που θα ανεβάσει την δύναμη στους 115-120 ίππους και τη ροπή στα 13kgm, δηλαδή ίσως παραπάνω και από το νέο Τriumph Tiger Explorer.

Άλλες ορατές αλλαγές είναι ή μεταφορά του συνόλου μονόμπρατσου ψαλιδιού/άξονα/Paralever στην άλλη μεριά της μοτοσυκλέτας. Απέναντι μετακόμισε και το τελικό της εξάτμισης.

Το Τelelever μπροστά έχει αλλαγές που του επιτρέπουν να φορέσει ακτινικές δαγκάνες. Οι στρουμπουλές προεξοχές των πλαστικών κάτω από το «ρεζερβουάρ» κρύβουν τα ψυγεία (;) και τον ανεμιστήρα. Το φέρινγκ και η ζελατίνα έχουν αποκτήσει λίγο πιο αυστηρές γραμμές για να προσδώσουν φρεσκάδα στο σύνολο. Ίσως το φωτιστικό σώμα να φέρει πλέον προβολείς LED.

Σύμφωνα με τις φωτογραφίες το R1250GS βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο εξέλιξης, και πολύ κοντά στην παραγωγή. Σε μια από τις εικόνες φαίνεται το ρεζερβουάρ καλυμμένο με καμουφλάζ, πράγμα που σημαίνει ότι πρόκειται για το τελικό του σχήμα. Σε μια άλλη οι εισαγωγές αέρα για το ψυγείο δεν εφαρμόζουν σωστά, άρα πρόκειται για στοιχεία στο αρχικό τους στάδιο εξέλιξης.

Σε πρόσφατο κατάλογο με τις αλλαγές στα μοντέλα 2013, η BMW παρέλειψε να αναφέρει το παραμικρό για το R1200GS, πράγμα που από μόνο του υπονοεί ότι το μοντέλο απλά δεν θα υπάρχει το 2013… Διότι θα έρθει το νέο.

Η συγκυρία είναι σωστή φέτος καθώς διεξάγεται η έκθεση της Κολωνίας, γνωστή ως Intermot.

Παγκόσμια παρουσίαση γερμανικής μοτοσυκλέτας σε γερμανική έκθεση λοιπόν; Ακριβώς. Γιατί μη ξεχνάμε ότι του χρόνου η διετής Ιntermot δεν διεξάγεται. Αν το 1250 δεν είναι φέτος έτοιμο, θα πρέπει του χρόνου να παρουσιαστεί σε ιταλική έκθεση, ή να περιμένει πια το 2014…