Τα ελαστικά είναι από τα πλέον αναλώσιμα εξαρτήματα ενός αυτοκινήτου που ωστόσο η απόδοσή τους είναι κρίσιμη για την απόδοση και την ασφαλή οδική συμπεριφορά.
Το βασικό «πρόβλημα» που υπάρχει κατά το σχεδιασμό ενός ελαστικού είναι η επιλογή της ωφέλιμης περιοχής λειτουργίας καθώς δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα το ίδιο καλό σε διαφορετικές συνθήκες περιβάλλοντος και οδοστρώματος.
Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αφορά τα χειμερινά ελαστικά που μπορούν να κυκλοφορούν με άνεση στο χιονισμένο τερέν, όμως αν κανείς εξακολουθήσει να τα χρησιμοποιεί το καλοκαίρι, είτε αυτά θα καταστραφούν είτε η απόδοση θα είναι πολύ κακή. Το ίδιο συμβαίνει και αντίστροφά για τα συμβατικά ελαστικά που σε χειμερινές συνθήκες έχουν μειωμένη απόδοση.
Για την κατασκευή ενός ελαστικού χρησιμοποιούνται περισσότερα από 20 διαφορετικά μίγματα ελαστικών, από τα οποία επιλέγεται ο ιδανικός συνδυασμός ώστε να δώσει κάποια χαρακτηριστικά απόδοσης. Αν σκεφτούμε ότι στην «εξίσωση» υπεισέρχονται παράγοντες όπως η δομή του σκελετού, η χάραξη του πέλματος κλπ καταλαβαίνουμε ότι οι πιθανοί συνδυασμοί είναι πάρα πολλοί.
Μία ερευνητική ομάδα μηχανικών στο πανεπιστήμιο του Leipzig της Γερμανίας προσπαθεί να φτιάξουν ελαστικά τα οποία να προσαρμόζουν την συμπεριφορά τους ανάλογα τις συνθήκες που επικρατούν.
Η λύση που μελετούν αφορά τον ηλεκτρονικό έλεγχο της δομής των ελαστικών με πιεζο-κεραμικούς μηχανισμούς, με χρήση υλικών που έχουν ιδιότητες «μνήμης» και μπορούν να αντιληφθούν τις διαφορετικές συνθήκες περιβάλλοντος ή της κατάστασης του οδοστρώματος.
Κατά τη διάρκεια της οδήγησης θα μπορεί εν κινήσει να αλλάζει το βάθος των αυλακώσεων, η σκληρότητα του πέλματος κλπ ώστε το ελαστικό να εξακολουθεί να έχει την ίδια απόδοση.
Η ερευνητική εργασία έχει ήδη πατενταριστεί και θα παρουσιαστεί σε συνέδριο στο Ανόβερο. Απομένει να δούμε την ανταπόκριση των εταιρειών ώστε να δούμε αν αυτή η τεχνολογία θα βρει εμπορική χρήση σε μαζική παραγωγή.
Πηγή: gocar.gr