Μετά από 50 χρόνια αδράνειας, το πρώτο μοντέλο της Horex βγαίνει και πάλι στους δρόμους σε ένα μήνα. Η γερμανική εταιρεία ανακοίνωσε ότι η παραγωγή του “ασυνήθιστου” Roadster με τον κινητήρα V6 που επρόκειτο να ξεκινήσει μέσα στον Απρίλιο, θα καθυστερήσει για έναν τουλάχιστο μήνα ακόμη.

Αιτία είναι η εγκατάσταση ενός πρόσθετου συστήματος καθαρισμού των καυσαερίων πριν την εξάτμιση.

Η Horex ιδρύθηκε το 1920 αλλά είχε σταματήσει την παραγωγή μοτοσυκλετών εδώ και 50 χρόνια. Μια νέα ομάδα επενδυτών αγόρασε το 2007 τα δικαιώματα και ό,τι υπήρχε από το εργοστάσιο με σκοπό την αναβάθμιση και εκ νέου έναρξη της παραγωγής.

H VR6 Roadster, είναι το πρώτο μοντέλο της εταιρείας και βρίσκεται ένα στάδιο πριν βγει στο δρόμο. Η super naked φορά έναν μοναδικό για μοτοσυκλέτα εξακύλινδρο V κινητήρα με πολύ μικρή περιεχόμενη γωνία (15ο) μεταξύ των κυλίνδρων.

Η διάταξή του είναι εγκάρσια στη μοτοσυκλέτα και οι συνολικές του διαστάσεις ελάχιστα ξεπερνούν εκείνο ενός τρικύλινδρου, χάρη στην ευρηματική διάταξη των κυλίνδρων.

Έχει τρεις βαλβίδες ανά κύλινδρο τις οποίες κινεί με τρεις εκκεντροφόρους. Ο μεσαίος μοιράζει τις υπηρεσίες του και στα δυο μπλοκ των κυλίνδρων εξοικονομώντας χώρο και βάρος.

Με χωρητικότητα 1.218cc και συμβατική τροφοδοσία αποδίδει 161 ίππους, ενώ στην υπερτροφοδοτούμενη έκδοση η απόδοση φτάνει και ξεπερνά τους 200 ίππους στις 8500 σαλ – ανάλογα με τη ρύθμιση της υπερτροφοδότησης.

Όσα κι αν αποδίδει πάντως δεν θα μετατρέπονται σε ανάλογες διαστημικές ταχύτητες αφού έχει ηλεκτρονικό κόφτη στα 250 χ.α.ω. Δεν θα μπορούσε να είναι και διαφορετικά άλλωστε με την πλήρη απουσία προστασίας από τον αέρα.

Η Horex αποφάσισε να εξοπλίσει το VR6 και με βοηθητικό σύστημα ψεκασμού αέρα, προκειμένου να μειώσει τις εκπομπές ρύπων του κινητήρα. Με αυτήν την προσθήκη εξασφαλίζεται ότι ο V6 θα καλύπτει και τις επόμενες προδιαγραφές ρύπων.

Ωστόσο η προσαρμογή τού νέου συστήματος απαιτεί χρόνο και θα καθυστερήσει την έναρξη της παραγωγής μέχρι τα τέλη Μαΐου.

Εκτός από ελάχιστα μέρη του «παζλ» το οποίο συνθέτει μια μοτοσυκλέτα (κάπου γύρω στις 3.500 κομμάτια) όλα τα βασικά τμήματα για την παραγωγή του Roadster βρίσκονται είτε ήδη αποθηκευμένα στο εργοστάσιο του Augsburg, είτε καθοδόν προς αυτό. Δείτε εδώ τη συναρμολόγηση της μοτοσυκλέτας σε 40 δευτερόλεπτα:

Η καθυστέρηση οφείλεται σε δύο παράγοντες. Ο πρώτος έχει να κάνει με την ανελαστική κατάσταση στις παραδόσεις ανταλλακτικών, οφειλόμενη στις μεγάλες παραγγελίες που δέχονται οι προμηθευτές από τις αυτοκινητιστικές εταιρείες.

«Υποχρεωθήκαμε να αντιμετωπίσουμε καθυστερήσεις που ξεπεράστηκαν μόνο μέσω αύξησης του κόστους», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Horex, Clemens Neese.

Ο δεύτερος παράγοντας, είπε, ήταν τα αποτελέσματα των μετρήσεων κατά τις δοκιμές πιστοποίησης των καυσαερίων του κινητήρα. Σε αντίθεση με τους κινητήρες προπαραγωγής, οι τελικές δοκιμές στο δυναμόμετρο έδειξαν ότι οι εκπομπές ρύπων με το στάνταρ σύστημα εξαγωγής ήταν οριακά νόμιμες.

Δείτε εδώ την δοκιμή του κινητήρα στο εργαστήριο:

Έτσι, προκειμένου να διασφαλίσει ότι οι εκπομπές θα παραμένουν μέσα στα αποδεκτά όρια μετρήσεων, η Horex αποφάσισε να εγκαταστήσει το βοηθητικό σύστημα ψεκασμού φρέσκου αέρα (SAIS) πριν από τους δύο καταλύτες.

Αυτό σημαίνει ότι ο κινητήρας της όχι μόνον θα συμμορφώνεται με τις τρέχουσες προδιαγραφές, αλλά και με τις μελλοντικές. Στο ζήτημα των εκπεμπόμενων ρύπων ο V6 θα είναι από τους πλέον προηγμένους κινητήρες της αγοράς.

«Η τεχνική πολυπλοκότητα θα μάς κοστίσει κάτι παραπάνω σε χρόνο, αλλά θα είμαστε πιο ασφαλείς», δήλωσε ο Neese. «Είναι πολύ σημαντική επέμβαση, γιατί τα πάντα στον κινητήρα πρέπει να συνεργάζονται άψογα με το νέο σύστημα».

Η απόφαση της προσθήκης τού SAIS σημαίνει βέβαια και πρόσθετα έξοδα για την ανασχεδίαση του κινητήρα, τον αναπρογραμματισμό κάθε λειτουργίας και την προμήθεια των νέων μηχανικών μερών.

Θα απαιτηθούν βέβαια και νέες μετρήσεις των εκπομπών μέχρι να πιστοποιηθεί η μοτοσυκλέτα. Η προσθήκη του SAIS έπαιξε καθοριστικό ρόλο για την αναβολή έναρξης της παραγωγής.

«Η αλλαγή στα σχέδια παραγωγής κάθε άλλο παρά εύκολη ήταν», εξηγεί ο Neese. «Όμως θέλουμε τελικά να παρουσιάσουμε μια μοτοσυκλέτα με τη μέγιστη δυνατή ποιότητα. Και αφού δεν είμαστε διατεθειμένοι να κάνουμε παραχωρήσεις στον τομέα αυτόν, αποφασίσαμε να αλλάξουμε το χρονοδιάγραμμα της παραγωγής μας.»

Βοηθητικό σύστημα ψεκασμού αέρα

Το δεύτερο αυτό σύστημα γνωστό με το ακρωνύμιο SAIS (supplementary air induction system) μειώνει τις εκπομπές ρύπων, διοχετεύοντας φρέσκο αέρα από την εισαγωγή στους αυλούς εξαγωγής του κινητήρα.

Το σύστημα χρησιμοποιεί το ατμοσφαιρικό οξυγόνο για να οξειδώσει τα βλαβερά συστατικά όπως το μονοξείδιο του άνθρακα (CO) και τους άκαυστους υδρογονάνθρακες (HC), μετατρέποντάς τους σε διοξείδιο του άνθρακα και νερό.

Η χημική αυτή αντίδραση αυξάνει τη θερμοκρασία των εκπεμπόμενων αερίων. Οι καταλύτες φτάνουν λοιπόν ταχύτερα στην σωστή θερμοκρασία λειτουργίας, επιτυγχάνοντας περεταίρω σωστότερο καθαρισμό των καυσαερίων.

Η τελική μετάδοση γίνεται με ιμάντα, το ψαλίδι είναι μονόμπρατσο και το βάρος ανέρχεται στα 240 κιλά. Η τιμή της πληθωρικής Horex VR6 Roadster όταν θα κυκλοφορήσει τελικά, θα κυμαίνεται γύρω στις 20.000 ευρώ.