Η Volvo, μετά από πολλά χρόνια «σκλαβιάς» και απομείωσης στην αγκαλιά της Ford, πουλήθηκε το 2010 στην πανίσχυρη Κινέζικη Geely, που πλήρωσε 2 δισ. δολάρια για την αγορά της και επενδύει άλλα 11 δισ. σε ένα πρόγραμμα εξέλιξης της φίρμας μέχρι το 2018.
Όταν θα ολοκληρωθεί η νέα σειρά μοντέλων, παλαιότερο των οποίων θα είναι το XC90, που βασίζεται σε τεχνολογίες της φίρμας και στη νέα μεταβλητή πλατφόρμα της.
Το XC90 που ήρθε την κατάλληλη στιγμή στην ελληνική αγορά, καθώς η επιλογή της Volvo για χρήση 2λιτρων κινητήρων το ευνοεί, αφού προσφέρει φορολογικό πλεονέκτημα απέναντι σε κινητήρες μεγαλύτερο κυβισμού. Διαθέτει εντυπωσιακό αμάξωμα, ποιότητα κατασκευής, δίλιτρο πανίσχυρο κινητήρα και άφθονη τεχνολογία που του επιτρέπει να στοχεύει στα ίσια τα ανάλογα μοντέλα της Γερμανικής… τρόικα (Audi, BMW & Mercedes) καθώς επίσης και του «αφορισμένου» στη χώρα μας Cayenne.
Το νέο μοντέλο εμφανίζεται 13 χρόνια μετά την πρώτη έκδοση και απέχει παρασάγγας από αυτήν, αποδεικνύοντας αυτό που όλοι ήδη γνωρίζουν για την νέα τάξη πραγμάτων στη σουηδική φίρμα. Ότι δηλαδή, οι Κινέζοι βάζουν τα χρήματα (πολλά χρήματα) και οι Σουηδοί δημιουργούν απερίσπαστοι εξελιγμένα μοντέλα που σίγουρα θα φέρουν μετά από δεκαετίες τη Volvo, εκεί που ήταν τη δεκαετία του ’70, δηλαδή στις πρώτες θέσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Το νέο XC90 εντυπωσιάζει τόσο με τον όγκο, όσο και με την επιβλητική φουτουριστική του σχεδίαση, αντιληπτή κυρίως από το εμπρός και πίσω τμήμα, ενώ η αισθητική της μάσκας του διχάζει. Αρέσει, δεν αρέσει, αυτό είναι σίγουρα υποκειμενικό, αλλά το ότι, τραβά τα βλέμματα είναι κάτι δεδομένο εκ του αποτελέσματος της εμπειρίας μας οδηγώντας το για πολλά χιλιόμετρα.
Με άφθονους χώρους, έχει 5 ή 7 θέσεις (η τρίτη σειρά καθισμάτων κοστίζει 1.600 ευρώ), άριστη ποιότητα υλικών/φινιρίσματος, και η αίσθηση στην καμπίνα επιβατών θυμίζει ακριβό βρετανικό ξενοδοχείο, ενώ η οδική συμπεριφορά δεν δίνει αφορμές επικρίσεων, τουλάχιστον στα χιλιόμετρα που το οδηγήσαμε.
Ο χώρος αποσκευών φαίνεται ρηχός, καθώς υπάρχει και ρεζέρβα από κάτω, αλλά είναι μεγάλος, αφού ακόμα και στην 7θέσια διάταξη φτάνει τα 451 λίτρα.
Επαρκείς είναι και οι χώροι για μικροπράγματα στο εσωτερικό, ενώ το ταμπλό χαρακτηρίζεται από μια μεγάλη οθόνη αφής επιπέδου ταμπλέτας τοποθετημένης στο κέντρο, από την οποία ελέγχονται όλες σχεδόν οι λειτουργίες του αυτοκινήτου, καταργώντας ένα μεγάλο αριθμό διακοπών. Πρόκειται για μια λύση η οποία θέλει εξοικείωση, ειδικά από τους πρεσβύτερους.
Η άνεση της αερανάρτησης αγγίζει το τέλειο, όχι όμως και οι αεροδυναμικοί θόρυβοι που γίνονται αισθητοί μετά τα 130-140 χλμ., αλλά και ο θόρυβος κύλισης που παράγεται από τα τεράστια ελαστικά και περνά μέσα στην καμπίνα. Εξαίρεση οι εγκάρσιες ανωμαλίες των δρόμων, όπου τα πολύ χαμηλού προφίλ ελαστικά ζορίζουν την ανάρτηση, με αποτέλεσμα ενοχλητικούς θορύβους.
Πολύ καλές εντυπώσεις μας άφησαν τα φρένα που καταφέρνουν να ελέγχουν με ευκολία τα περισσότερα από 2.000 κιλά βάρους του αμαξώματος, ενός βάρους που αντέχουν και οι αναρτήσεις, αφού δεν επιτρέπουν τις μεγάλες κλίσεις στις στροφές.
Στην δοκιμή μας, οδηγήσαμε την τετρακίνητη πετρελαιοκίνητη έκδοση D5 των 225 ίππων, με το στάνταρ αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων, που μάλλον είναι και ο ιδανικός συνδυασμός για τη χώρα μας.
Η θέση οδήγησης είναι καλή παρά τις δερμάτινες επενδύσεις, όπως και η γενική εργονομία, ενώ τα πολύ δυνατά φώτα που κάνουν κυριολεκτικά τη νύχτα μέρα, εκπλήσσουν ευχάριστα.
Ο δίλιτρος κινητήρας μετακινεί άνετα το βαρύ αμάξωμα, ακόμα και πλήρες φορτίου, ειδικά στη ρύθμιση dynamic, που δίνει αισθητή διαφορά στη σβελτάδα. Το βαρύ όχημα εμπνέει σιγουριά, πατάει σωστά στο δρόμο, διαθέτει άριστη ποιότητα κύλισης (εδώ βοηθά και η ηχομόνωση), έχει καλό κράτημα και υποστρέφει στην πίεση, αλλά τα ηλεκτρονικά συστήματα μαζί με την τετρακίνηση βοηθούν στον έλεγχο της όποιας τάσης εκτροπής. Το τιμόνι έχει περιορισμένη αίσθηση, ιδιαίτερα στις χαμηλές ταχύτητες, κάτι σχεδόν συνηθισμένο σε μεγάλα SUV με δυνατότητες κίνησης εκτός δρόμου.
Τα λάστιχα χαμηλού προφίλ του αυτοκινήτου της δοκιμής μας, δεν ευνοούν την άνεση, ούτε βέβαια και την επιλογή off road (με χαμηλές ταχύτητες), αν και η απόστασή του από το έδαφος φτάνει τα σχεδόν 24 εκατοστά, ύψος που με άλλα ελαστικά ενδείκνυται για χωμάτινες εξορμήσεις.
Με μέση κατανάλωση των 9,5 λίτρων ανά 100 χλμ. και τιμή από 64.150 ευρώ, δε σπάει ταμεία αλλά σίγουρα παίρνει πωλήσεις από τους τρεις γερμανούς… καμπαλέρος της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Το XC90 πωλείται σε τέσσερα επίπεδα εξοπλισμού, Kinetic, Momentum, Inscription και R-Design, ενώ εφοδιάζεται με τα πιο σύγχρονα συστήματα ασφαλείας, όπως π.χ. σύστημα αυτόματης πέδησης και αποφυγής σύγκρουσης, ραντάρ απόστασης, προειδοποίηση παρέκκλισης από τη λωρίδα, έλεγχο κούρασης του οδηγού, κλπ. Στις κορυφαίες εκδόσεις, θα ξεχωρίζει ο λεβιές ταχυτήτων από κρύσταλλο του διάσημου οίκου Orrefors και το ηχοσύστημα της B&W, το οποίο μετατρέπει την καμπίνα του XC 90 σε συναυλιακό χώρο, με ενισχυτή 1400 Watt και 19 μεγάφωνα.
Το σίγουρο πάντως με το XC 90 είναι το γεγονός ότι η Volvo τα τελευταία χρόνια, σημειώνει μεγάλες προόδους και ήδη φτάνει το κλαμπ των τριών Γερμανών κατασκευαστών (Audi, BMW, Mercedes) οι οποίοι χρόνια τώρα μονοπωλούν τους αγοραστές υψηλού επιπέδου.
Με δεδομένη την υψηλού επιπέδου τεχνογνωσία και τα πολλά χρήματα των κινέζων ιδιοκτητών της που την αφήνουν να λειτουργεί αυτόνομα, η σουηδική φίρμα θα γίνει αναμφίβολα αυτό που ήταν πριν σχεδόν 40 χρόνια. Μια από τις πλέον περιζήτητες στον κόσμο. Αιχμή του δόρατος στην προσπάθεια αυτή το νέο XC90 στην κατηγορία των μεγάλων πολυτελών αυτοκινήτων, μιας κατηγορίας που τα τελευταία χρόνια γνωρίζει άνθηση στην παγκόσμια αγορά.
Yπέρ
– Κινητήρας
– Αυτόματο κιβώτιο με 8 σχέσεις
– Φρένα
– Ποιότητα κατασκευής
– Χώροι
– Εξοπλισμός
– Δυνατότητα 7θέσιου
– Τιμή
Kατά
– Περιορισμένες off road δυνατότητες
– Κλίσεις αμαξώματος στις στροφές
– Περιορισμένη αίσθηση τιμονιού
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κινητήρας: 1.969 κ.εκ
Ισχύς: 225 ίπποι/4.250 σαλ
Ροπή: 47,9 χγρμ/1.750-2.500 σαλ
Μετάδοση: Στους 4 τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 8 σχέσεων
Τελική ταχύτητα: 220 χλμ/ώρα
Επιτάχυνση 0-100: 7,8’’
Μεικτή κατανάλωση: 9,5λτ/100 χλμ
Βάρος: 2.078 κιλά
Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4.950Χ2.140Χ1.776 χλστ
Τιμή: Από 64.150 ευρώ
Νίκος Τσάδαρης