Η Audi γιορτάζει για ένα γεγονός που αποτελεί σημαντικό σταθμό στην ιστορία της: το κοντέρ της γραμμής παραγωγής του εργοστασίου στο San José Chiapa έγραψε 8 εκατομμύρια Audi με τεχνολογία 4κίνησης quattro, μία ενσωματωμένη τεχνολογία που εξασφαλίζει μεγάλη ώθηση τόσο στον τομέα της ασφάλειας, όσο και της οδηγικής ευχαρίστησης, ακόμα και συνθήκες χιονιού ή πάγου. Το μοντέλο «ορόσημο» ήταν ένα κόκκινο garnet Audi Q5 2.0 TFSI quattro.
Η τεχνολογία quattro πρωτοεμφανίστηκε το 1980 και είναι σήμερα διαθέσιμη σε πάνω από 100 εκδόσεις μοντέλων. Το σύστημα 4κίνησης quattro είναι στάνταρ στα Audi Q7, A4 allroad quattro*, A6 allroad quattro*, A8, R8 και σε όλα τα μοντέλα εκδόσεων S και RS, ενώ διατίθεται σαν option σε όλα τα υπόλοιπα μοντέλα και εκδόσεις. Το 2015, το 44% των πελατών της Audi σε ολόκληρο τον κόσμο, επέλξαν μοντέλα με σύστημα 4κίνησης quattro.
Το Audi Q5 βρίσκεται στην κορυφή της λίστας των προτιμήσεων με 262.000 πωλήσεις. Τα μοντέλα quattro σημείωσαν αξιοσημείωτα νούμερα πωλήσεων στις αγορές των ΗΠΑ, του Καναδά, της Ρωσίας, καθώς και στις αγορές της Μ.Ανατολής. Στη Γερμανία οι πωλήσεις των μοντέλων quattro έφτασαν τα 122.048 αυτοκίνητα.
Η Audi προσφέρει το σύστημα quattro σε διάφορες εκδόσεις, προσαρμοσμένο ειδικά για κάθε μοντέλο. Για τη σειρά των μοντέλων compact με εγκάρσια τοποθετημένο κινητήρα, στον πίσω άξονα έχει τοποθετηθεί ένας ηλεκτρονικά ελεγχόμενος υδραυλικός πολύδισκος συμπλέκτης. Στο σπορ μοντέλο R8, με τον κινητήρα στο κέντρο, ο πολύδισκος συμπλέκτης βρίσκεται στον εμπρός άξονα.
Ανάλογα με τις οδηγικές συνθήκες, τα ενεργά αυτά συστήματα κατανέμουν, με μεταβαλλόμενο ποσοστό, τη ροπή και στους δύο άξονες.
Το μπλοκέ κεντρικό διαφορικό που χρησιμοποιείται σε πολλά μοντέλα της Audi με κινητήρα τοποθετημένο κατά το διαμήκη άξονα, είναι ένα αμιγώς μηχανικό σύστημα πλανητικών γραναζιών. Σε κανονικές συνθήκες μοιράζει τη ροπή στους εμπρός και πίσω τροχούς, σε ποσοστό 40:60.
Μπλοκέ διαφορικό διατίθεται και στον πίσω άξονα, σε μερικά μοντέλα με κορυφαίους κινητήρες.
Το ενεργό αυτό σύστημα μοιράζει τη ροπή στους δύο πίσω τροχούς μέσω δύο ηλεκτρονικών πολύδισκων μικρών συμπλεκτών. Σε ακραίες καταστάσεις, σχεδόν το 100% της ροπής πηγαίνει σε έναν μόνο τροχό και το σύστημα σπρώχνει στην κυριολεξία το αυτοκίνητο μέσα στη στροφή, περιορίζοντας έτσι κάθε περίπτωση εμφάνισης υποστροφής.
Quattro με ultra technology
Η πιο πρόσφατη φάση εξέλιξης από την Audi είναι το σύστημα 4κίνησης quattro με ultra technology, το οποίο έχει και αυτό σχεδιαστεί για μοντέλα με κινητήρες τοποθετημένους κατά το διαμήκη άξονα.
Σε αυτή την περίπτωση ένας ενεργά ελεγχόμενος πολύδισκος συμπλέκτης στο πίσω μέρος του άξονα μετάδοσης, κατανέμει σε διαρκώς μεταβαλλόμενο ποσοστό τη ροπή ανάμεσα στους δύο άξονες, σε λειτουργία 4κίνησης. Υπάρχει επίσης δυνατότητα πλήρους απεμπλοκής των πίσω τροχών.
Και οι δύο συμπλέκτες είναι ανοιχτοί σε περιπτώσεις όπου η κίνηση σε όλους τους τροχούς δεν προσφέρει κανένα πλεονέκτημα. Με αυτόν τον τρόπο, τα υποσυστήματα μετάδοσης του πίσω άξονα παραμένουν ελεύθερα χωρίς να κινούνται. Η μονάδα ελέγχου του συστήματος χρησιμοποιεί πληθώρα δεδομένων ώστε να κατασκευάσει ένα μοντέλο που προβλέπει την οδηγική κατάσταση του αυτοκινήτου κατά μισό δευτερόλεπτο πριν την εμφάνισή της.
Εάν το σύστημα διαγνώσει, ότι ο εσωτερικός τροχός πρόκειται να εμφανίσει απώλεια πρόσφυσης, ενεργοποιεί προληπτικά ξανά το σύστημα 4κίνησης. Σαν αποτέλεσμα, το σύστημα κίνησης σε όλους τους τροχούς να βρίσκεται πάντα σε ετοιμότητα, μόλις οι συνθήκες το απαιτήσουν. Το νέο αυτό σύστημα συμβάλλει καθοριστικά στην οικονομία, χωρίς όμως να επιφέρει καμία επίπτωση στην πρόσφυση ή την οδική συμπεριφορά.
Η ιστορία του quattro
Το 1980, η Audi αποτέλεσε, με το σύστημα μόνιμης 4κίνησης, ορόσημο στην παγκόσμια αυτοκινητιστική ιστορία. Μέχρι τότε κανένας άλλος κατασκευαστής δεν είχε κατασκευάσει, για μαζική παραγωγή, ένα τόσο γρήγορο και ελαφρύ σύστημα 4κίνησης. Η συγκεκριμένη τεχνολογία λανσαρίστηκε το 1980 στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου της Γενεύης, στο μοντέλο Ur-quattro.
Το 1986 η Audi αντικατέστησε το 1ης γενιάς χειροκίνητης εμπλοκής κεντρικό διαφορικό, με το διαφορικό τύπου Torsen, το οποίο είχε τη δυνατότητα μεταβαλλόμενης κατανομής της ροπής.
Το 2005 σειρά είχε το πλανητικό διαφορικό, με την ασύμμετρη, δυναμική κατανομή της ροπής.
Το κεντρικό μπλοκέ διαφορικό βελτιώνεται και αυτό συνεχώς από την Audi και θεωρείται σαν σημείο αναφοράς σήμερα σε τομείς όπως είναι η πρόσφυση και η οδική συμπεριφορά, σε συνδυασμό πάντα με το ιδιαίτερα χαμηλό βάρος.
Η τεχνολογία quattro χάρισε επίσης πολλούς αγωνιστικούς θριάμβους στην φίρμα. Ο κατάλογος των επιτυχιών περιλαμβάνει μέχρι στιγμής τέσσερα Παγκόσμια Πρωταθλήματα Ράλι, έξι πρώτες θέσεις στη φημισμένη ανάβαση του Pikes Peak, ένα τίτλο στην Αμερικανική σειρά αγώνων TransAm, δύο τίτλους DTM, 11 εθνικά πρωταθλήματα Super Touring Car, και ένα Παγκόσμιο τίτλο Touring Car World Cup.
Η πιο πρόσφατη νίκη για την τεχνολογία quattro ήταν τον περασμένο Νοέμβριο, όταν ο Mattias Ekström και η ιδιωτική ομάδα rallycross EKS, κατάκτησαν τον παγκόσμιο τίτλο οδηγών και κατασκευαστών, με το Audi S1 EKS RX Quattro, στο πρωτάθλημα FIA World Rallycross.
Νίκος Τσάδαρης