Για το Opel Mokka X, έχουμε αναφερθεί και στο πρόσφατο παρελθόν από αυτήν εδώ τη στήλη. Ήρθε όμως το πλήρωμα του χρόνου και τις πρώτες ημέρες του Νοεμβρίου, κάναμε μαζί του ένα ταξίδι μέχρι τη Μονεμβασία, οδηγώντας δυο από τις εκδόσεις του, αυτήν με τον νέο πετρελαιοκινητήρα 1600 κ.εκ., 136 ίππων κι αυτήν με τον βενζινοκινητήρα 1400 κ.εκ. απόδοσης 140 ίππων. Όμως πριν σας πούμε αυτές τις πρώτες εντυπώσεις μας, να θυμηθούμε επί τροχάδην τη δεύτερη αυτή γενιά του SUV της Opel, που ακούει στο όνομα Mokka, παρουσιάστηκε το 2012 και μέχρι σήμερα έχει ξεπεράσει τις 600.000 πωλήσεις. Το Mokka X που τοποθετείται μεταξύ της Β και C κατηγορίας αυτοκινήτων, μπορεί να είναι μικρότερο σε μέγεθος (Μ 4.275 / Π 2.038 / Υ 1.658 χλστ) αλλά δεν υστερεί σε χώρους από αυτό της πρώτης γενιάς. Η εμφάνιση εμπρός είναι εναρμονισμένη με τη νέα σχεδιαστική φιλοσοφία της Opel με στοιχεία όπως οριζόντια εμπρός μάσκα σε σχήμα φτερού και φώτα ημέρας LED σε σχήμα «διπλού φτερού». Η πρόσοψη είναι διαμορφωμένη με μεγαλύτερη ακρίβεια με ανάγλυφες επιφάνειες και λιγότερα πλαστικά ένθετα, κάτι που χαρίζει μεγαλύτερο εύρος, στιβαρότητα και δυναμισμό. Ανάλογη η σχεδίαση και πίσω, με ένα ακόμα στοιχείο διπλού φτερού στα πίσω φώτα (προαιρετικά διατίθενται με τεχνολογία LED). Στο προφίλ του αμαξώματος διακρίνονται τα ανάγλυφα χαρακτηριστικά του και οι σπορ λεπτομέρειες που αναδεικνύονται από την κλασική «λεπίδα» της Opel. Νέες ζωηρές αποχρώσεις όπως οι «Amber Orange» και «Absolute Red» μαζί με το προαιρετικό OPC Line Sport Pack με εμπρός και πίσω σπόιλερ και πλαϊνά μαρσπιέ τονίζουν τη σπορ εμφάνιση. Το εσωτερικό, πλήρως ανανεωμένο, είναι βασισμένο πάνω σε αυτό του Astra. Το νέο ταμπλό οργάνων έχει οριζόντια διάταξη στοιχείων με κύριο χαρακτηριστικά την απλότητα και την αναγνωσιμότητα. Η κεντρική κονσόλα είναι πλήρως ανασχεδιασμένη γύρω από τις οθόνες αφής 7 και 8 ιντσών των συστημάτων infotainment νέας γενιάς. Είναι εντυπωσιακή, με σχεδιαστική λιτότητα με λιγότερους διακόπτες, καθώς πολλές από τις λειτουργίες ελέγχονται τώρα από capacitive οθόνες αφής. Επιπλέον, η κεντρική οθόνη πληροφοριών προσφέρει βελτιωμένη αναγνωσιμότητα χάρη στις νέες 3,5″ μονόχρωμες και 4.2″ έγχρωμες οθόνες με λευκό φωτισμό LCD. Οι χώροι επαρκούν για 4 άτομα (δύσκολα και 5), με 17 χώρους αποθήκευσης μικροαντικειμένων και 306-1.372 λίτρων χωρητικότητας σε αποσκευές, ανάλογα με την θέση των πίσω -με διαιρούμενη πλάτη- καθισμάτων. Ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί στα συστήματα υποστήριξης του οδηγού, που επιγραμματικά είναι τα εξής:
- Το σύστημα Adaptive Forward Lighting με πλήρη λειτουργικότητα LED προσαρμόζει αυτόματα τις λειτουργίες φωτισμού των προβολέων στην οδηγική κατάσταση, ώστε πάντα να επιτυγχάνεται η βέλτιστη απόδοση φωτισμού, κάνοντας τη νυχτερινή οδήγηση πιο ευχάριστη και ασφαλέστερη.
- Opel OnStar, η προσωπική υπηρεσία υποστήριξης και συνδεσιμότητας (όπου διατίθεται), και η επόμενη γενιά συστημάτων IntelliLink infotainment μετατρέπουν το Mokka X σε ένα από τα καλύτερα συνδεδεμένα SUV της αγοράς. Ενσωμάτωση τηλεφώνου μέσω Apple CarPlay και Android Auto είναι εφικτή (όπου διατίθεται).
- Προηγμένη εμπρός κάμερα Opel Eye με περισσότερες λειτουργίες για High Beam Assist, Traffic Sign Assist, Lane Departure Warning, Following Distance Indication και Forward Collision Alert.
- Πρόσθετα συστήματα υποστήριξης όπως Park Assist ή κάμερα οπισθοπορείας μαζί με χαρακτηριστικά όπως «Keyless Open & Start» και εργονομικά καθίσματα δοκιμασμένα και πιστοποιημένα από το AGR (Campaign for Healthier Backs) μειώνουν τον κίνδυνο ακούσιας επαφής και αυξάνουν τα επίπεδα άνεσης.
Τα κινητήρια σύνολα του Mokka X περιλαμβάνουν 2 πετρελαιοκινητήρες 1,6λτ και 2 βενζινοκινητήρες 1,4λτ, με ιπποδυνάμεις από 110 έως 152 ίππους. Όλα τα εξαρτήματα των κινητήρων έχουν σχεδιαστεί με γνώμονα τη μείωση των εκπομπών θορύβων και κραδασμών ώστε να διασφαλίζεται μία εξαιρετικά ομαλή λειτουργία. Όσον αφορά τα κιβώτια ταχυτήτων, έχουμε ένα μηχανικό κιβώτιο πέντε σχέσεων για το βασικό βενζινοκινητήρα 1.6λτ – 110 ίππων και μηχανικά κιβώτια 6 σχέσεων για όλους τους υπόλοιπους κινητήρες. Το Mokka X προσφέρεται με κίνηση μόνο στους εμπρός τροχούς και με κίνηση στους τέσσερις τροχούς (εδώ το βάρος αυξάνεται κατά 60 κιλά). Το σύστημα τετρακίνησης βασίζεται σε έναν ηλεκτρονικά ελεγχόμενο, πολύδισκο συμπλέκτη που κατανέμει ομαλά την ισχύ μεταξύ εμπρός και πίσω άξονα από 100:0 έως 50:50, ενώ σε συνήθη καθημερινή χρήση λειτουργεί σαν ένα οικονομικό προσθιοκίνητο αυτοκίνητο. Το AWD σύστημα ενεργοποιείται όταν το όχημα είναι σταματημένο για να αποτρέψει την ολίσθηση των τροχών κατά την εκκίνηση. Αυτό ενεργοποιείται αυτόματα σε κλάσμα δευτερολέπτου μόλις ο οδηγός πατήσει το συμπλέκτη («active on demand system»). Μετά την εκκίνηση, όλη η ισχύς μεταφέρεται στους εμπρός τροχούς και το AWD σύστημα ενεργοποιείται μόνον όταν οι οδηγικές συνθήκες απαιτούν βελτίωση της πρόσφυσης, κυρίως σε ολισθηρές επιφάνειες. Σε υγρούς και βρεγμένους δρόμους, συμβαίνει μία περιστασιακή ανακατανομή της κινητήριας ισχύος. Ανάλογα με την κατάσταση του οχήματος και τις συνθήκες του δρόμου, η ροπή μεταφέρεται και στους πίσω τροχούς. Επομένως, ακόμα και στιγμιαία, όπως όταν πέσει σε λακκούβα ή πάγο, πρόσθετη ροπή στους πίσω τροχούς παρέχει μέγιστη πρόσφυση και ευστάθεια, αυξάνοντας επομένως την αίσθηση ασφάλειας και οδηγικής απόλαυσης. Το all-wheel drive σύστημα διατίθεται σε συνδυασμό με τον βενζινοκινητήρα 1.4λτ με 140 ίππους (Κατανάλωση μικτού κύκλου 6,5-6,42 λτ/100 χλμ), τον 1.6 CDTI με 136 ίππους (Κατανάλωση μικτού κύκλου 4,7-4,51 λτ/100 χλμ) και τον εντελώς νέο 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo με 152 ίππους (Κατανάλωση μικτού κύκλου 6,5-6,41 λτ/100 χλμ). Και στις τρεις περιπτώσεις συνδυάζεται με εξάρι μηχανικό κιβώτιο. Ο βασικός εξοπλισμός θεωρείται ιδιαίτερα πλούσιος, με το Mokka X να είναι ένα από τα καλύτερα συνδεδεμένα αυτοκίνητα της κατηγορίας, χάρη στο Opel OnStar και την τελευταία γενιά infotainment IntelliLink συμπεριλαμβανομένης ενσωμάτωσης smartphone. Το μικρομεσαίο SUV διατίθεται σε τρεις εκδόσεις (Active, Color Active & Innovation) με τιμές που για τους μεν βενζινοκινητήρες ξεκινούν από τις 20.000 και φτάνουν τις 28.000 ευρώ, ενώ τα πετρελαιοκίνητα έχουν σαν βάση τις 21.900 ευρώ για να φτάσουν την μέγιστη τιμή των 30.700 ευρώ. Να σημειώσουμε εδώ ότι, όπως σε όλα τα Opel από 1ης Οκτωβρίου, η εγγύηση ισχύει για πέντε χρόνια, μια πρωτοβουλία της GM Hellas που τετραπλασιάζει τον χρόνο σε σχέση με τα στάνταρ του εργοστασίου. Οδηγώντας για πολλά χιλιόμετρα και σχεδόν σε κάθε είδους δρόμο (και σχετικά ομαλό χωματόδρομο) το Mokka X, αρχικά με τον νέο πετρελαιοκινητήρα 1.6λτ-136 ίππων και στη συνέχεια τον 1.4 βενζίνης των 140 ίππων, μείναμε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι από την ποιότητα υλικών/συναρμολόγησης και το κράτημα στο δρόμο, που δεν είχε τίποτα να ζηλέψει ακόμα και από τα σπορ μοντέλα της φίρμας. Επιπλέον, εργονομία, ορατότητα και φρένα, αντέχουν και σε αυστηρή κριτική, ενώ η κατανάλωση για τον πετρελαιοκινητήρα ήταν 6,9 λτ/100 χλμ και για τον βενζινοκινητήρα 7,2 λτ. Το τιμόνι δίνει σωστή και γρήγορη πληροφόρηση στον οδηγό και τον μοχλό ταχυτήτων «μαχαίρι στο βούτυρο», το Mokka X είναι ένα από τα πλέον ευκολοδήγητα SUV που έχουμε οδηγήσει. Μειονέκτημα θεωρούμε τα καθίσματα, που είναι πολύ ψηλά, με μικρό πάγκο, σκαλωτή ρύθμιση πλάτης και περιορισμένη πλευρική στήριξη. Επιπλέον, η άριστη στον ασφαλτόδρομο ανάρτηση, δείχνει σκληρή και απότομη στον βατό χωματόδρομο που οδηγήσαμε για περίπου 6-7 χιλιόμετρα, ενώ δεν μας άρεσε η ροπή του πετρελαιοκινητήρα στις πολύ χαμηλές στροφές (μέχρι τις 1.500 σ.α.λ.). Αντίθετα, η ροπή και η συμπεριφορά του βενζινοκινητήρα των 140 ίππων, δείχνει να ταιριάζει καλύτερα στα χαρακτηριστικά και την φύση του αυτοκινήτου, ενώ το σύστημα τετρακίνησης (που δεν καταφέραμε να αξιολογήσουμε πόσο αποτελεσματικό είναι σε δύσκολες προσπελάσεις), δεν δείχνει να μειώνει τις επιδόσεις και την ευχρηστία της κατασκευής. Στη διάρκεια της δοκιμής μας, είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε την αρτιότητα της υπηρεσίας On Star που είναι πλέον διαθέσιμη και στην Ελλάδα, καθώς ήδη στο κέντρο της υπηρεσίας (στο Λούτον της Αγγλίας) έχουν προσληφθεί και 6 ελληνόφωνοι τηλεφωνητές. Πρόκειται ουσιαστικά για μια συσκευή κινητής τηλεφωνίας, με ισχυρό σήμα και δική της μπαταρία, που εκτός από τις ψυχαγωγικές και επαγγελματικές υπηρεσίες της, έχει ενεργό ρόλο και σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης όπου μπορεί πραγματικά να σώσει ζωές ανεξάρτητα αν το ζητήσει ο ίδιος ο χρήστης ή όχι. Εάν π.χ. κάποιος αερόσακος ενεργοποιηθεί, η Opel OnStar λαμβάνει αυτόματη ειδοποίηση. Στη συνέχεια ένας εκπαιδευμένος σύμβουλος επικοινωνεί με το όχημα για να διαπιστωθεί εάν χρειάζεται να αποσταλεί βοήθεια. Εάν δεν υπάρξει απάντηση, σε συνεννόηση με τις τοπικές αρχές για καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, αποστέλλει άμεσα βοήθεια στο σημείο του συμβάντος. Σύμβουλοι της OnStar, στο high-tech κέντρο εξυπηρέτησης Opel OnStar στο Luton του Λονδίνου, είναι διαθέσιμοι να μας παρέχουν βοήθεια, στην γλώσσα μας, όλο το 24ωρο, 365 ημέρες το χρόνο. Πιέζοντας το μπουτόν SOS, οι χρήστες της Opel OnStar μπορούν να ζητήσουν υποστήριξη όποτε κρίνουν απαραίτητο, όπως για παράδειγμα εάν γίνουν μάρτυρες ενός ατυχήματος. Τα μπουτόν της Opel OnStar θα βρίσκονται στην εμπρόσθια πλαφονιέρα ή στο μεσαίο καθρέπτη σε κάποια μοντέλα. Επιπλέον, η Opel OnStar θα βοηθά τον ιδιοκτήτη και την αστυνομία στον εντοπισμό ενός κλεμμένου οχήματος. Με τη λειτουργία υποστήριξης σε περιπτώσεις κλοπής, η Opel OnStar θα μπορεί να συνεργάζεται στενά με την αστυνομία με σκοπό την ταχεία και ασφαλή επιστροφή του αυτοκινήτου στο νόμιμο ιδιοκτήτη του. Με το Remote Ignition Block, η υπηρεσία Opel OnStar θα μπορεί να στέλνει εξ αποστάσεως σήμα που εμποδίζει την εκκίνηση του οχήματος όταν γίνει αναφορά κλοπής. Η γλώσσα επικοινωνίας είναι αυτή την οποία ο οδηγός έχει επιλέξει στην κεντρική οθόνη πληροφοριών και η υπηρεσία είναι συνδρομητική με κόστος 99 ευρώ το χρόνο, αλλά στα αυτοκίνητα που πωλούνται στην χώρα μας, παρέχεται εντελώς δωρεάν για 5 χρόνια. Αυτό που μας εντυπωσίασε πάντως, ήταν το ότι δοκιμάζοντας την αποτελεσματικότητά της υπηρεσίας, στο βάθος της χαράδρας μεταξύ Λεωνιδίου και Μονής Ελώνης, επικοινωνήσαμε αμέσως με το κέντρο, που σε απαντώντας σε σχετικό αίτημά μας, εντόπισε σε χρόνο «μηδέν» τη θέση μας! Εδώ -και κλείνουμε με αυτό- να ξεκαθαρίσουμε ότι, υπάρχει και διακόπτης αποσύνδεσης του αυτοκινήτου με το κέντρο εφόσον ο οδηγός επιθυμεί να κινηθεί ινκόγκνιτο, αλλά η σύνδεση επανέρχεται αυτόματα αν συμβεί ατύχημα. Περισσότερα (κυρίως σε οδηγικά θέματα) στην δοκιμή διαρκείας που θα ακολουθήσει. Νίκος Τσάδαρης