Ο γνωστός και σαν «εθνικός μας αγώνας», ή «το ράλι των θεών», παρά την επιστροφή του στα… άγια χώματα της περιοχής Λαμίας, δεν κατάφερε να αποκτήσει έστω και περιστασιακά την αίγλη που είχε ο ίδιος αγώνας όταν προσμετρούσε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC).

Η έλλειψη εργοστασιακών ομάδων σε συνδυασμό με οδηγούς σαφώς υποδεέστερους αυτών του WRC, αλλά και ο σχετικά μικρός (σε σχέση και με τα αναμενόμενα λόγω επιστροφής στη Λαμία) αριθμός φιλάθλων που παρακολούθησαν τις 6 ειδικές διαδρομές, έκαναν φανερό ότι ο αγώνας μας έχει γίνει «από δήμαρχος, κλητήρας» και παρά τις προσπάθειες οργανωτών, χορηγών, αλλά και των 81 πληρωμάτων που εκίνησαν, απέχει πολύ από το Ακρόπολις που ξέραμε, τόσο ώστε να δικαιούται τον τίτλο, «το ράλι των θνητών». Έτσι το μόνο θετικό που μένει, είναι το ότι ο αγώνας υπάρχει ακόμα (και ενδεχομένως ελπίζει κάποια στιγμή να επανέλθει στα σαλόνια του WRC), αλλά και η δημοσιότητα που αναμφίβολα του δίνει σε παγκόσμιο επίπεδο η τηλεοπτική κάλυψη του Eurosport.

Πάντως, ο αγώνας επιβεβαίωσε τη φήμη του ως ενός από τους σκληρότερους αγώνες ράλι, καθώς με την επιστροφή του στη Στερεά Ελλάδα, άνθρωποι και μηχανές ήρθαν αντιμέτωποι με τις δύσκολες και απαιτητικές ειδικές διαδρομές της Φθιώτιδας και της Φωκίδας, σε μια προσπάθεια να συνδυάσουν ταχύτητα με… επιβίωση. Οι πρωταγωνιστές του Ευρωπαϊκού, αλλά και του Ελληνικού Πρωταθλήματος έδωσαν μάχες σε έξι ειδικές διαδρομές συνολικού μήκους 104,84 χλμ., μπροστά σε χιλιάδες θεατές που βρέθηκαν στην ευρύτερη περιοχή.

Το πρώτο σκέλος του SEAJETS Ράλι Ακρόπολις 2016 χαρακτηρίστηκε από εκπλήξεις και εναλλαγές σε επίπεδο κορυφής.

Έτσι μετά το πέρας των 6 ειδικών της 1ης ημέρας, ο Alexey Lukyanuk (Ρώσος) με το Ford Fiesta R5 βρίσκεται επικεφαλής, με μόλις 2 δευτερόλεπτα διαφορά από τον δεύτερο Ralfs Sirmacis (Λετονός) με το Skoda Fabia R5. Ο Ρώσος αντιμετώπισε μία σειρά προβλημάτων με το Fiesta, και συγκεκριμένα με τον κινητήρα, ο οποίος και είχε μειωμένη ισχύ στο πρώτο loop ειδικών. Αυτό εκμεταλλεύτηκε ο 22χρονος Λετονός Ralfs Sirmacis, που τέθηκε από νωρίς επικεφαλής. Ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα, ειδικά αν αναλογιστούμε ότι αυτή είναι και η πρώτη του εμφάνιση με το συγκεκριμένο αυτοκίνητο στο χώμα. Ο Lukyanuk βελτίωσε σημαντικά τις επιδόσεις του στη συνέχεια, και, όταν στο τέλος τού αφαιρέθηκε μία ποινή 10 δευτερολέπτων που είχε δεχθεί για πρόωρη εκκίνηση, βρέθηκε πρώτος με βραχεία κεφαλή στο τέλος της ημέρας. Σε κάθε περίπτωση, όλα είναι ανοιχτά αύριο, και η μάχη για την πρώτη θέση σε καμία περίπτωση δεν έχει τελειώσει.

Μεγάλος άτυχος της σημερινής ημέρας ήταν ο Πρωταθλητής Ευρώπης του 2015, Kajetan Kajetanowicz, που μόλις στην πρώτη ειδική του αγώνα τούμπαρε με το Ford Fiesta R5, με αποτέλεσμα να χάσει πολύ χρόνο μέχρι να επανέλθει στο δρόμο. Στη συνέχεια μπορεί να κέρδισε ειδικές (τις μισές της ημέρας), αλλά το γεγονός ότι βρίσκεται περισσότερο από 14 λεπτά μακριά από την κορυφή δεν του επιτρέπει να ελπίζει σε κάτι σημαντικό.

Με τον Kajetanowicz ουσιαστικά εκτός, οι Jaromir Tarabus και Λάμπρος Αθανασούλας, αμφότεροι με Skoda Fabia R5, δίνουν τη δική τους μάχη για το βάθρο. Ο Έλληνας οδηγός (που έχει να οδηγήσει από το Ράλι Μόντε Κάρλο) αρχικά ήταν τρίτος, αλλά ένα τετ-α-κε και η υπερβολική φθορά των ελαστικών του, είχαν ως αποτέλεσμα να πέσει τέταρτος πίσω από τον Τσέχο. Η μεταξύ τους διαφορά, που αγγίζει τα 20 δευτερόλεπτα, δεν είναι απαγορευτική, και ο Αθανασούλας θα διεκδικήσει μία θέση στο βάθρο. Την πρώτη εξάδα συμπληρώνουν οι Raul Jeets και Jaroslav Koltun με Ford Fiesta R5 και Skoda Fabia R5, αντίστοιχα, με τη μεταξύ τους διαφορά να είναι μόλις 2 δευτερόλεπτα!

Στην κατηγορία ERC2, o Πολωνός Wojciech Chuchala με το Subaru Impreza WRX έχει σημειώσει πολύ καλές επιδόσεις και βρίσκεται επικεφαλής, παρά το πρόβλημα που αντιμετώπισε με τη σπασμένη εξαγωγή του αυτοκινήτου του. Την ίδια ώρα, ο Peter Ranga με το Lancer EVO IX παραμένει σε απόσταση βολής, έτοιμος να εκμεταλλευτεί το παραμικρό λάθος.

Στην κατηγορία ERC3, ο Murat Bostanci από την Τουρκία με το Ford Fiesta R2 τέθηκε επικεφαλής με το πέρας της τελευταίας ειδικής, εκμεταλλευόμενος την εγκατάλειψη του Lukasz Pieniazek με το Opel Adam R2, από πρόβλημα στο κιβώτιο.

Η δεύτερη και τελευταία ημέρα του αγώνα περιλαμβάνει ακόμα 6 ειδικές διαδρομές, συνολικού μήκους 126,68 χιλιομέτρων. Κάτι που σημαίνει ότι ο αγώνας έχει πολύ δρόμο και, ως γνωστόν, σε ένα Ακρόπολις κανείς δεν μπορεί να προδικάσει το αποτέλεσμα.

Ο ελληνικός αγώνας

Το Ακρόπολις του 2016 δεν προσμετρά μόνο στο ERC, αλλά και στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Ράλλυ. Κάθε ημέρα του αγώνα προσμετρά ξεχωριστά σε εθνικό επίπεδο, ωστόσο όσοι συμμετέχουν και τις δύο ημέρες έχουν τη δυνατότητα να «κρατήσουν» το καλύτερό τους αποτέλεσμα. Έτσι, η σημερινή πρώτη ημέρα σηματοδότησε το 2ο γύρο του Παν.Π.Ρ. (ο 1ος είχε προηγηθεί πριν από μερικές εβδομάδες στον Πύργο), με τους Αθανασούλα-Παναγιωτούνη να αποκομίζουν τη μέγιστη συγκομιδή βαθμών. Το πλήρωμα του Skoda Fabia R5 δεν είχε ανταγωνισμό σε εθνικό επίπεδο, αφού κανείς Έλληνας συμμετέχων δεν είχε αυτοκίνητο αντίστοιχων προδιαγραφών.

Παρόλα αυτά, η μάχη της 2ης θέσης στον ελληνικό αγώνα συγκέντρωσε τεράστιο ενδιαφέρον και κρίθηκε στην τελευταία ε.δ., με δύο πληρώματα να σημειώνουν εντυπωσιακές επιδόσεις και το 2ο σκαλί του βάθρου να κρίνεται εντέλει στις λεπτομέρειες. Μάλιστα, είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι αμφότερα τα ελληνικά πληρώματα, αν συμμετείχαν στην κατηγορία του ERC2, θα είχαν σημειώσει με άνεση το «1-2».

Ο λόγος, λοιπόν, για τους Βασίλη και Γιάννη Βελάνη με το Mitsubishi Lancer EVO IX, που κατάφεραν στην τελευταία ε.δ. να διατηρήσουν τη 2η θέση που είχαν από την έναρξη της ημέρας στην κατοχή τους. Το πλήρωμα του Lancer έκανε έναν πραγματικά εντυπωσιακό χρόνο στο πρώτο πέρασμα από τη Νέα Γραβιά, ενώ στη συνέχεια κατάφερε να διατηρηθεί μπροστά από τους Φιλιππίδη-Μαχαίρα που ακολουθούσαν. Οι τελευταίοι έγραψαν εξαιρετικούς χρόνους με το δικό τους Lancer ένατης γενιάς, και στην τελευταία ειδική σημείωσαν έναν εκπληκτικό χρόνο στο Παλαιοχώρι 2, όντας 4οι Γενικής.

Παρόλα αυτά, οι Βασίλης και Γιάννης Βελάνης κατάφεραν να διατηρηθούν μπροστά για μόλις 1,6 δευτερόλεπτα, κατακτώντας το 2ο σκαλί του βάθρου.

Αρκετά πιο πίσω, οι Καμιτσάκης-Μπαρδάκης με το Mitsubishi Lancer EVO IX είχαν τη δική τους μάχη με τους Κυπρίους Παντελή-Κωνσταντίνου με Lancer δέκατης γενιάς, επικρατώντας με βραχεία κεφαλή. Πολύ καλές επιδόσεις σημείωσαν και οι Αλυγιζάκης-Χατζηδάκης με ακόμα ένα Lancer EVO IX, κερδίζοντας στο νήμα τους «Ιαβέρη Jr»-Κολτσίδα με ίδιο αυτοκίνητο.

Τις εντυπώσεις όμως έκλεψαν και οι Αναγνωστάκος-Μπακλώρης με το MG ZR, οι οποίοι σημείωσαν πολύ καλές επιδόσεις σε επίπεδο Γενικής, επικρατώντας άνετα στην κατηγορία F2.

Στους άτυχους συνδυασμούς της ημέρας συγκαταλέγονται οι Χαλιβελάκης-Τσαούσογλου, που εγκατέλειψαν έπειτα από έξοδο, οι Σπανός-Γκοτοβός από πρόβλημα στα φρένα, οι Μποζιονέλος-Παναρίτης από δυναμό και οι Λευκαδίτης-Τσιούκας από ημιαξόνιο.

Η δεύτερη ημέρα, που βαθμολογείται ξεχωριστά, όπως προαναφέραμε, περιλαμβάνει 126,68 χιλιόμετρα, και το ενδιαφέρον θα είναι αντίστοιχο με το Σάββατο.

Στο τελευταίο σέρβις της ημέρας, λίγο πριν την ολονύκτια ανάπαυση ανθρώπων και μηχανών, οι πρωταγωνιστές δήλωσαν:

1. KAJETANOWICZ Kajetan – BARAN Jaroslaw – FORD Fiesta R5

«Ήταν μία από τις πιο δύσκολες μέρες στην καριέρα μου. Φαίνεται περίεργο, αλλά διασκεδάσαμε πολύ. Δουλέψαμε σκληρά ανάμεσα στις ειδικές στο δεύτερο loop, γιατί είχαμε προβλήματα με τα φρένα, και προσπαθούσαμε να τα επισκευάσουμε. Φυσικά θα ήθελα να κερδίσω, αλλά η μέρα ήταν αρκετά καλή. Κερδίσαμε τις τρεις από τις έξι ειδικές, και είναι ωραίο να βλέπεις ότι έχεις την ταχύτητα. Αύριο θέλω να οδηγήσω χωρίς λάθη και προβλήματα».

2. LUKYANUK Alexey – KAPUSTIN Roman – FORD Fiesta R5

«Δεν είχαμε απώλεια ισχύος σε αυτό το loop. Αλλά παλεύουμε στο αυτοκίνητο, και αυτό δεν είναι ευχάριστο. Δεν είμαι σίγουρος αν το πρόβλημα είναι στη βαλβίδα pop-off ή στη χαρτογράφηση του κινητήρα. Σίγουρα κάποιος ευθύνεται για αυτό, και δεν είναι ωραίο να οδηγείς έτσι. Το Ακρόπολις είναι ένα δύσκολο ράλι, και ελπίζω αύριο τα πράγματα να είναι καλύτερα».

3. TARABUS Jaromir – TRUNKAT Daniel – SKODA Fabia R5

«Ήταν μια καλή μέρα για μας. Η 3η θέση είναι τέλεια. Δεν είχαμε ουσιώδη προβλήματα. Αύριο η μέρα θα είναι μεγαλύτερη και θα κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε».

9. ATHANASSOULAS Lambros – PANAGIOTOUNIS Elias – SKODA Fabia R5

«Κάναμε μια λάθος επιλογή στο Service, σκληραίνοντας το αυτοκίνητο, και αυτό εντέλει έγινε πιο νευρικό. Στην πρώτη ειδική του loop είχαμε ένα τετ-α-κε και χάσαμε περίπου 15 δλ., ενώ παράλληλα νομίζαμε πως είχαμε κλατάρισμα. Μάλλον πρέπει να αλλάξουμε και πάλι το στήσιμο, οι ανταγωνιστές μας είναι πολύ γρήγοροι».

11. SIRMACIS Ralfs – SIMINS Arturs – SKODA Fabia R5

«Ήταν τέλεια ημέρα για εμάς. Στο τέλος τα ελαστικά ήταν σε κακή κατάσταση, έτσι κόψαμε ρυθμό γιατί οι ειδικές ήταν πολύ γλιστερές. Ζούμε μεγάλες στιγμές. Αύριο, με νέα λάστιχα, θα πιέσουμε, γιατί θέλουμε τη νίκη».

erc1 erc3 erc5 erc6 erc7 erc8 erc9 erc10

Νίκος Τσάδαρης