Εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα επαναστατικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης που το 2021 έκανε το ντεμπούτο του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Τορίνο και κέρδισε το βραβείο σχεδιασμού. Πρόκειται για το XEV YOYO, ένα ακόμα δημιούργημα της Κινέζικης αυτοκινητοβιομηχανίας που απειλεί ήδη σοβαρά τις παραδοσιακές μάρκες της Γηραιάς Ηπείρου.

Η XEV είναι μια παγκόσμια εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων και τεχνολογίας με έδρα την Σαγκάη, αλλά το σχεδιαστικό της κέντρο βρίσκεται στο Τορίνο όπου και ιδρύθηκε η εταιρία το 2018. Πρώτο μοντέλο της startup εταιρίας το ηλεκτρικό «μικροαυτοκίνητο» με το όνομα YOYO οι πωλήσεις του οποίου ξεκίνησαν τον Μάιο του 2021 στην Ευρώπη, ενώ ήδη το δίκτυο καλύπτει 20 χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα με την Σπανός Α.Ε.

Το YoYo κατασκευάζεται στην Κίνα, σ’ ένα πλήρως αυτοματοποιημένο εργοστάσιο και βασίζεται στη πλατφόρμα X-Plalform που αναπτύχθηκε ανεξάρτητα, ειδικά για αστική μετακίνηση (συμπεριλαμβανομένου του συστήματος εύκολης αλλαγής μπαταρίας).

Με μια ματιά

Με μήκος 2,53 μ., πλάτος 1,5 μ. και με διάμετρο πλήρους στροφής 9,0μ. το YOYO είναι αυστηρά 2θέσιο (βολεύονται δυο μεγαλόσωμοι ενήλικες), ενώ διαθέτει χώρο αποσκευών 180 λίτρων. Η απόδοση του ηλεκτροκινητήρα που βρίσκεται στο πίσω μέρος (όπου και οι κινητήριοι τροχοί) είναι 20 ίπποι και η τελική ταχύτητα ξεπερνά τα 80 χλμ./ώρα (με τον επιλογέα στη θέση sport). Η ενέργεια παρέχεται στον κινητήρα από συστοιχία τριών μπαταριών συνολικής χωρητικότητας 10,4 kWh, με την αυτονομία στον κύκλο WLTP να φθάνει (κατά τον κατασκευαστή) τα 150 χιλιόμετρα. Σημαντικό είναι ότι, η φόρτιση της μπαταρίας μπορεί να γίνει σε οικιακό ρεύμα ακόμα και σε μονοφασική εγκατάσταση, εντός σχεδόν 5 ωρών από 0-100%.

Το πλέον ενδιαφέρον εδώ είναι το ότι, οι τρεις μπαταρίες είναι αφαιρούμενες (από θυρίδα στο πίσω μέρος που κλειδώνει) και η εταιρεία σταδιακά δημιουργεί ένα δίκτυο όπου ο οδηγός μέσα σε 5 λεπτά θα αντικαθιστά τις άδειες μπαταρίες, με άλλες πλήρως φορτισμένες ώστε να εξακολουθήσει να κινείται το αυτοκίνητο χωρίς να συνδεθεί με φορτιστή.

Το YoYo είναι μια ιδιαίτερα όμορφη και με ευχάριστο εσωτερικό κατασκευή που βασίζεται σε αυτοφερόμενο αμάξωμα – «κλωβό» με μπάρες ασφαλείας, με αναρτήσεις που περιλαμβάνουν γόνατα Μακφέρσον εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω. Το βάρους 500+ κιλών όχημα, φρενάρει με 4 δισκόφρενα, διαθέτει ABS, αλλά και σύστημα Hill Start Assist. 

Η κορυφαία από τις 4 διαθέσιμες εκδόσεις διαθέτει επαρκέστατο εξοπλισμό που περιλαμβάνει: υποβοηθούμενο σύστημα διεύθυνσης, κεντρική οθόνη αφής 10,2” με ραδιόφωνο και λειτουργία Mirror Screen για κινητό, καθώς και ζάντες αλουμινίου 15”. Πλούσιος είναι και ο στάνταρ εξοπλισμός, με κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα, ηλεκτρικούς καθρέφτες, Bluetooth και 3 θύρες USB.

Με το ΥΟΥΟ στον φυσικό του χώρο

Με ιδιαίτερες επιφυλάξεις πήραμε από την Σπανός Α.Ε., ένα ΥΟΥΟ στην έκδοση Joy (3η από τις 4 εκδόσεις) με σκοπό να κινηθούμε αποσπασματικά στους δρόμους της πόλης, καθώς η καθημερινότητά μας απαιτεί αυτονομία 150+ χιλιόμετρα. 

Όμως, η πρώτη επαφή με το ηλεκτρικό «μικροαυτοκίνητο» ομολογουμένως μας κέρδισε, τόσο με την ευχάριστη σχεδίαση και τα ζωηρά χρώματα, όσο και με την ευρυχωρία για τους επιβάτες αλλά και τον εξοπλισμό. 

Στη συνέχεια, τα ευχάριστα και εύχρηστα χειριστήρια (εξαιρείται το ποδοχειρόφρενο) σε συνδυασμό με την ευελιξία στην κίνηση και την σχεδόν πάντα εξεύρεση χώρου στάθμευσης, μεγάλωσαν την εκτίμηση μας στο μικρό όχημα, ενώ η ευανάγνωστη οθόνη πολυμέσων κάνει πιο εύκολη την ζωή του οδηγού στην καθημερινότητα, αλλά όταν συνδέσεις το smartphone, στερείσαι τις υπηρεσίες του ραδιοφώνου.

Τελικά, οδηγώντας κατά μήκος και πλάτος των Αθηνών, νοιώσαμε άνετα και ευχάριστα, τόσο από την σβελτάδα (με προφίλ sport) όσο και τις αναρτήσεις που  δουλεύουν ικανοποιητικά στους κακοσυντηρημένους δρόμους της πόλης και ενοχλούν μόνο όταν περνάς πάνω από εγκάρσιες ανωμαλίες και αυτό λόγω του κοντού μεταξονίου. Η ευστάθεια στις στροφές δεν προβληματίζει, ούτε και η κίνηση πίσω, ενώ τα φρένα  υπέρ επαρκούν για τις επιδόσεις του οχήματος.  Η μέγιστη ταχύτητα φθάνει τα 60+ χιλιόμετρα με τον περιστροφικό επιλογέα του κιβωτίου μονής σχέσης στη θέση Drive και σχεδόν 90 χλμ/ώρα στη θέση Sport.

Όσον αφορά το ευαίσθητο θέμα της αυτονομίας, αυτή με υπομονή και τέχνη μπορεί να φθάσει τα 130 χιλιόμετρα, αλλά με την λειτουργία του συστήματος κλιματισμού μειώνεται κατά 20%. Το παρήγορο εδώ είναι το ότι, εάν συνδέσεις τον φορτιστή σε όποια οικιακή πρίζα, έως ότου να πιεις ένα καφέ (που λέει ο λόγος) παίρνεις ενέργεια για 15-20 χιλιόμετρα, ενώ στην μεσημβρινή …σιέστα (για όποιους τυχερούς) μπορείς να φτάσεις και σε πλήρη φόρτιση.

Βέβαια, στη συμβίωσή μας με το ΥΟΥΟ δεν ήταν όλα ρόδινα. Αυτό που μας χάλασε ήταν η ασάφεια του τιμονιού που σε αναγκάζει να κάνεις συνεχείς διορθώσεις σαν να σε επηρεάζει δυνατός πλευρικός άνεμος. Ακόμα περισσότερο χαλαστήκαμε από την διπλή γυάλινη σταθερή οροφή που στερούμενη σκιαδίων τις ώρες ηλιοφάνειας κάνει το εσωτερικό σάουνα, ενώ επηρεάζει και την ορατότητα όταν ο ήλιος «σημαδεύει» το πρόσωπο του οδηγού. Επίσης, διαπιστώσαμε και μερικές μικροφθορές στο – είναι αλήθεια – με δύσκολη αποστολή δημοσιογραφικό όχημα πιο σοβαρή των οποίων ήταν το ότι ο υποδοχέας του φορτιστή ήθελε …κούνημα για να πάρει ρεύμα.

Δια ταύτα

Σε κάθε περίπτωση, ένα όχημα σαν το ΥΟΥΟ δικαιώνει απόλυτα το θεώρημα της ηλεκτροκίνησης και ειδικά αυτό της βιώσιμης κινητικότητας μέσα στον αστικό ιστό.

Μικρό, ευχάριστο, ευέλικτο, με όλες τις σύγχρονες ευκολίες και χώρους για μικροαγορές, κοστίζει 12.990 € (με κρατική επιδότηση) και είναι ιδανικό για το 2ο αυτοκίνητο μιας οικογένειας. Δεν πληρώνει τέλη κυκλοφορίας, κυκλοφορεί παντού και πάντα, ενώ ανήκει στην κατηγορία των τετράτροχων οχημάτων που κινούνται με άδεια μοτοσικλέτας.

Υπέρ

Σχεδίαση – Μέγεθος

Ευελιξία

Εξοπλισμός

Χώροι

Αυτονομία

Σύστημα αντικατάστασης μπαταριών

Τιμή

Κατά

Ασάφεια τιμονιού

Γυάλινη οροφή χωρίς αντιηλιακή προστασία

Εργονομία χειροφρένου 

Λειτουργία οθόνης πολυμέσων

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Κατηγορία: 2θυρο, 2θέσιο όχημα πόλης

Διαστάσεις: 2.530×1.500×1.570 χλστ

Μεταξόνιο:  1.680 χλστ

Χώρος αποσκευών: 180 λτ

Βάρος: 525 κιλά

Μπαταρία: 3 στοιχεία ιόντων λιθίου 10,4 kWh

Κινητήρας: Ηλεκτρικός μόνιμου μαγνήτη

Ισχύς:  20 ίπποι

Ροπή:  32 Nm

Μετάδοση: Στους πίσω τροχούς

Κιβώτιο: Μονής σχέσης

Σύστημα διεύθυνσης: Με ηλεκτρική υποβοήθηση & κύκλο στροφής 9μ.

Τροχοί: 155/65/14

Τελική ταχύτητα: 90 χλμ/ώρα

Κατανάλωση δοκιμής: περίπου 8 kW/100 χλμ

Αυτονομία (δοκιμής): 130 χλμ

Τέλη κυκλοφορίας: 0 €

Τιμή: από 12.990 € (αυτ/το δοκιμής 13.750 €) με επιδότηση