Η επιθετική διείσδυση της Κίνας στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων (EV) βασίζεται σε δύο βασικούς άξονες: Χαμηλές τιμές, υψηλή τεχνολογία. Το ζήτημα έχει φτάσει πλέον και στα ανώτατα πολιτικά κλιμάκια, πυροδοτώντας μια διαμάχη μεταξύ δυτικών χωρών και Κίνας. Στον ταχέως εξελισσόμενο κόσμο των ηλεκτρικών οχημάτων, δύο ονόματα ξεχωρίζουν: BYD και Tesla.
Η BYD αποτελεί τη «ναυαρχίδα» της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας και μάλιστα φαίνεται να κερδίζει τη μάχη των καινοτομιών. Η κινεζική εταιρεία, μητρική της YangWang που πρόσφατα κυκλοφόρησε το πλεούμενο SUV, έχει περισσότερες από 13.000 αιτήσεις για πατέντες που αφορούν την ηλεκτροκίνηση, όταν η Tesla έχει μόλις 863 διπλώματα ευρεσιτεχνίας.
Οι δύο στρατηγικές
Η BYD κινούμενη παρασκηνιακά όλο το προηγούμενο διάστημα, εστιάζει στην τεχνολογία προστασίας των μπαταριών. Με αυτόν τον κλάδο σχετίζεται σχεδόν το 50% των διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας, όπως αναφέρει το arenaEV. Οι καινοτομίες της έχουν αναδείξει την BYD ως ηγέτιδα δύναμη στην ανάπτυξη και την κατασκευή μπαταριών ιόντων λιθίου με καθόδους φωσφορικού σιδήρου, οι οποίες είναι ιδιαίτερα πιο προσιτές από τις τριμερείς μπαταρίες λιθίου που χρησιμοποιούν νικέλιο και κοβάλτιο.
Στον αντίποδα η στρατηγική της Tesla βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην ανάπτυξη λογισμικού που σχετίζεται με την φόρτιση και την επικοινωνία μεταξύ ηλεκτρικού οχήματος και οδηγού, εστιάζοντας στη βελτιστοποίησης της οδηγικής εμπειρίας και της συνδεσιμότητας.
Η εξήγηση της συντριβής
Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί, όπως εξηγούν ειδικοί της τεχνολογίας, πως το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας δεν αντανακλά απαραίτητα και την κυριαρχία μιας εταιρείας. Μια αυτοκινητοβιομηχανία του μεγέθους της Tesla θα μπορούσε να έχει καταθέσει τουλάχιστον δεκαπλάσιες αιτήσεις για διπλώματα ευρεσιτεχνίας. Η απάντηση στα ερωτήματα που εγείρονται για τη συντριβή της Tesla από την BYD ενδεχομένως να βρίσκεται στον κίνδυνο της «μίμησης».
Τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας δημιουργήθηκαν για να προσφέρουν ένα επίπεδο προστασίας από τη μίμηση. Για την BYD, που έχει εστιάσει στην ανάπτυξη μπαταριών με τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας, είναι κρίσιμο να κατοχυρώσει τις καινοτομίες της, καθώς αυτές μπορούν να αντιγραφούν με μια απλή αποσυναρμολόγηση των μπαταριών της.
Από την πλευρά της η Tesla αναπτύσσει τις καινοτομίες αποκλειστικά στα εργοστάσιά της. Έτσι κρατάει μυστικές τις πατέντες της, αποφεύγοντας να καταθέσει αιτήσεις για δίπλωμα ευρεσιτεχνίας, καθώς θα υποχρεωνόταν να δημοσιοποιήσει κρίσιμες πληροφορίες για την πατέντα της.
Παρά τη μεγάλη τους διαφορά στην προσέγγιση σχετικά με τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας, τόσο η BYD όσο και η Tesla έχουν αναδειχθεί με τις καινοτομίες τους στους δύο αδιαμφισβήτητους ηγέτες του κλάδου των ηλεκτρικών οχημάτων. Ο αγώνας για την κυριαρχία στην ηλεκτροκίνηση συνεχίζεται με τις δύο εταιρείες να παραμένουν στην πρώτη γραμμή με διαφορετικές στρατηγικές και προτεραιότητες. Και όλοι αναμένουν το επόμενο κεφάλαιο στην εποχή των EV.