«Στον κεντρικό άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη και από τον Πειραιά μέχρι τα σύνορα θα τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα του έργου και θα έχουμε επιπλέον δικλείδες ασφαλείας», δήλωσε για τον εκσυγχρονισμό του ελληνικού σιδηροδρόμου στα Παραπολιτικά 90,1 ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης. Όπως ανέφερε, το νομοσχέδιο έχει δύο πυλώνες, αφενός τις τεχνολογικές δικλείδες ασφαλείας και αφετέρου την καλύτερη εκπαίδευση προσωπικού.
«Με το νέο σύστημα γεωεντοπισμού θα μπορούμε να βλέπουμε την ακριβή θέση των τρένων» είπε ο κ. Κυρανάκης και μίλησε για τη βιντεοεπιτήρηση με τις κάμερες στην καμπίνα του οδηγού και το Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας. «Στο ΕΚΕ θα υπάρχει εκπρόσωπος της Πυροσβεστικής και της Αστυνομίας και θα υπάρχουν αυτόματες ειδοποιήσεις» ανέφερε.
«Με κάθε ειλικρίνεια αυτή τη στιγμή προφανώς το δόγμα στο σιδηρόδρομο όπως είναι και τα τελευταία 150 χρόνια είναι ότι τα τρένα είναι ασφαλή εφόσον τηρείται ευλαβικά ο γενικός κανονισμός κίνησης όμως εμάς δεν μας αρκεί αυτό και θέλουμε να βάλουμε επιπλέον δικλείδες ασφαλείας για να αισθάνονται όλοι πιο ασφαλείς και να μηδενιστεί η πιθανότητα σύγκρουσης τρένου στην Ελλάδα» ξεκαθάρισε ο κ. Κυρανάκης.
Ειδικότερα, αναφορικά με το νέο νομοσχέδιο για τους σιδηροδρόμους και αν θα τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα:
Στον κεντρικό άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη, από τον Πειραιά μέχρι τα σύνορα θα τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα, θα έχουμε ευρωπαϊκές προδιαγραφές αλλά θα έχουμε όμως και πολύ νωρίτερα από το τέλος της θητείας μας, θα έχουμε επιπλέον δικλείδες ασφαλείας και αυτός ήταν ο στόχος μας.
Το νομοσχέδιο προβλέπει δύο βασικούς πυλώνες οι οποίοι δεν μπορούν να λειτουργήσουν ο ένας χωρίς τον άλλο, προβλέπουν και τεχνολογικές δικλείδες ασφαλείας και αυστηροποίηση στην εκπαίδευση και στην επαναξιολόγηση του προσωπικού. Το ένα δεν στέκεται μόνο του ούτε οι τηλεδιοικήσεις, τα συστήματα γεωεντοπισμού, το σύστημα αυτόματης πέδησης και όλα αυτά λειτουργούν χωρίς ανθρώπους ούτε ο ανθρώπινος παράγοντας μπορεί να λειτουργεί χωρίς να έχει την ενίσχυση που χρειάζεται από συστήματα ασφαλείας.
Ερωτηθείς αν υπάρχει ενδεχόμενο σύγκρουσης δύο τρένων:
Με το νέο σύστημα γεωεντοπισμού σε απόκλιση λίγων εκατοστών εμείς σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο δηλαδή και στα 2.000 χλμ θα μπορούμε να βλέπουμε την ακριβή θέση των τρένων. Θα βλέπει επιτέλους ο κόσμος που είναι τα τρένα. Αυτό δεν θα γίνεται με GPS, γίνεται με διόρθωση επίγειων σταθμών που υπάρχουν ήδη και το πληροφοριακό σύστημα θα είναι έτοιμο σε λιγότερο από τρεις μήνες. Τα πρώτα τεστ είναι πετυχημένα, ουσιαστικά το δορυφορικό σύστημα διορθώνεται από επίγειους σταθμούς και μπορούμε έτσι να ξεχωρίζουμε ένα τρένο που είναι στη γραμμή ανόδου από τη γραμμή καθόδου.
Στο πρώτο κεφάλαιο του νομοσχεδίου προβλέπει την ίδρυση ενός ενιαίου Κέντρου Εποπτείας (ΕΚΕ) στο οποίο όλα τα τοπικά κέντρα τηλεδιοίκησης, το σύστημα γεωεντοπισμού, τα συστήματα βιντεοεπιτήρησης, μπαίνει κάμερα και στην καμπίνα των μηχανοδηγών ώστε να διαπιστώνεται ότι έχουμε δύο μηχανοδηγούς – και δεν καταργούνται οι δύο μηχανοδηγοί όπως ακούστηκε. Μπαίνουν και στο εμπρόσθιο μέρος του τρένου και όλα τα συστήματα βιντεοεπιτήρησης ώστε να βλέπουμε όχι μόνο τη θέση των τρένων αλλά και πόσα βαγόνια έχουν. Όλα αυτά σε πραγματικό χρόνο. Στο Ενιαίο Κέντρο θα είναι και ένας εκπρόσωπος της Αστυνομίας και της Πυροσβεστικής αλλά και ένας εκπρόσωπος από την κάθε σιδηροδρομική επιχείρηση η οποία έχει εκείνη τη στιγμή ένα δρομολόγιο πάνω στο δίκτυο. Άρα λοιπόν με αυτόματες ειδοποιήσεις όταν παραβιάζεται ένας κανόνας και υπάρχει δυνητικός κίνδυνος επειδή ένα τρένο μπήκε στη λάθος γραμμή αυτομάτως το Κέντρο έχει τη δυνατότητα να δώσει εντολή ακινητοποίησης.
Η πληροφορία η οποία αυτή τη στιγμή καταγράφεται έγχαρτα και μπορεί να δηλώσει μια άδειά του ή μια βάρδια του στο χαρτί αυτό αλλάζει. Θα δηλώνονται σε πραγματικό χρόνο σε πληροφοριακό σύστημα, μεγάλο μέρος της πληροφορίας θα παράγεται αυτόματα και δεν θα περιμένουμε να δηλώνεται κατ’ επιλογή ή με πρωτοβουλία του εργαζόμενου άρα σε πραγματικό χρόνο θα ξέρουμε ποιος έχει ποια βάρδια, που βρίσκεται, ποιοι κανόνες έχουν παραβιαστεί ώστε να μπορεί να υπάρχει μια διαρκής αξιολόγηση. Άρα δεν θα μπορεί αυτή η πληροφορία να αλλάξει εκ των υστέρων όπως είδαμε να γίνεται. Δεύτερον στο πρόβλημα των διαλόγων της ντροπής που μας έχουν στενοχωρήσει όλους αλλά και δεν τιμούν και τη μεγάλη πλειοψηφία των εργαζομένων στο σιδηρόδρομο. Η μεγάλη πλειοψηφία είναι σοβαροί άνθρωποι και σωστοί επαγγελματίες όμως υπάρχουν κάποιες εξαιρέσεις που ακούσαμε στους διαλόγους της ντροπής και οι οποίοι θα πρέπει να φύγουν. Στο νέο νομοσχέδιο προβλέπεται πλέον αναλόγως τον κίνδυνο παραβίασης ή το είδος της παραβίασης από υποχρεωτική επανεκπαίδευση μέχρι και απόλυση από το δημόσιο. Αυτό προβλέπεται για πρώτη φορά στον Οργανισμό μας. Πρέπει να λάβουμε τις αυστηρότερες των ποινών και επίσης το είδος των τηλεπικοινωνιών δηλαδή τις αυστηρές εντολές που πρέπει να δίνονται θα τις αναβαθμίσουμε σε επίπεδο στρατιωτικών προδιαγραφών για αυτό και βάζουμε το ΓΕΕΘΑ και το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας στη συνεργασία μας για τα ψυχομετρικά τεστ τα οποία θα διενεργηθούν για το σύνολο του προσωπικού.
Ερωτηθείς αν θα εφαρμοστεί άμεσα η νομοθεσία για τα άτομα που συμμετείχαν στους διαλόγους της ντροπής:
Έχω την εικόνα ότι αρκετοί από αυτούς που ακούσαμε στους διαλόγους είναι ούτως ή άλλως κατηγορούμενοι για την υπόθεση των Τεμπών οπότε ούτως ή άλλως οι άνθρωποι αυτοί έχουν οδηγηθεί στη Δικαιοσύνη. Όμως το σύνολο του προσωπικού, και παλιοί και καινούργιοι θα περάσουν από αυτές τις εξετάσεις αξιολόγησης.
Θα δημοσιοποιήσετε τα στοιχεία τόσοι πέρασαν και τόσοι είναι εκτός;
Βεβαίως, απόλυτη διαφάνεια.
Ερωτηθείς αν τώρα τα τρένα είναι ασφαλή:
Με κάθε ειλικρίνεια αυτή τη στιγμή προφανώς το δόγμα στο σιδηρόδρομο όπως είναι και τα τελευταία 150 χρόνια είναι ότι τα τρένα είναι ασφαλή εφόσον τηρείται ευλαβικά ο γενικός κανονισμός κίνησης όμως εμάς δεν μας αρκεί αυτό και θέλουμε να βάλουμε επιπλέον δικλείδες ασφαλείας για να αισθάνονται όλοι πιο ασφαλείς και να μηδενιστεί η πιθανότητα σύγκρουσης τρένου στην Ελλάδα.
Σχετικά με τη σιδηροδρομική γραμμή στη Θεσσαλία:
Στη γραμμή αυτή στη Θεσσαλία που θα αποκατασταθεί και θα έχει τηλεδιοίκηση και PCS αυτή τη στιγμή δεν μπαίνει κανένα τρένο αν δεν εκκενώσει το προηγούμενο. Μόνο ένα τρένο βρίσκεται σε αυτή τη γραμμή άρα δεν υπάρχει καμία περίπτωση σύγκρουσης.
Σε ό,τι αφορά τη δικογραφία για τον Κώστα Καραμανλή για την τραγωδία των Τεμπών:
Έχει δεσμευτεί δύο μήνες πριν ο πρωθυπουργός ότι η κοινοβουλευτική μας ομάδα δεν θα σταθεί εμπόδιο στη διερεύνηση πολιτικών προσώπων και υπουργών από τη Δικαιοσύνη. Αυτή ήταν η θέση μας όλα αυτά τα χρόνια που συζητάμε για τις ευθύνες των Τεμπών και αυτό τηρήθηκε όταν ήρθε η δικογραφία για τον κ. Τριαντόπουλο, το ίδιο θεωρώ ότι θα γίνει νομίζω ότι το ίδιο επιθυμεί και ο κ. Καραμανλής ο οποίος αυτά τα οποία θέλει να αποδείξει θέλει να τα αποδείξει ενώπιον της Δικαιοσύνης. Είχε πει στη Βουλή πριν από ένα χρόνο όταν κατηγορηθήκαμε ότι τον χειροκροτήσαμε και τον χειροκροτήσαμε όταν είπε ότι «δεν θα κάνω χρήση καμίας ασυλίας εφόσον χρειάζεται διερεύνηση από την ποινική Δικαιοσύνη».