Οι γυναίκες και τα κορίτσια διαδραματίζουν καίριο ρόλο στην επιστημονική κοινότητα και η συμμετοχή τους πρέπει να αυξηθεί, τονίζει ο πρύτανης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), καθηγητής Νίκος Παπαϊωάννου, σε μήνυμά του για τη Διεθνή Ημέρα για τις Γυναίκες και τα Κορίτσια στην Επιστήμη, που έχει καθιερωθεί από τη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών να εορτάζεται κάθε χρόνο στις 11 Φεβρουαρίου, για να μας υπενθυμίζει την ανάγκη προώθησης της πλήρους και ισότιμης πρόσβασης και συμμετοχής στην επιστήμη για γυναίκες και κορίτσια.
«Είναι μια ευκαιρία να ενισχύσουμε με κάθε τρόπο την άποψη ότι “ο κόσμος χρειάζεται την επιστήμη και η επιστήμη τις γυναίκες” όπως αναφέρει σε μήνυμά του ο ΟΗΕ», σημειώνει ο κ. Παπαϊωάννου, υπογραμμίζοντας πως «είναι πιο σημαντικό από ποτέ να προωθηθεί η καθολική και ισότιμη πρόσβαση και συμμετοχή στην έρευνα και την παραγωγή γνώσης, να συντρίψουμε τα στερεότυπα και να νικήσουμε τις διακρίσεις κατά των γυναικών και των κοριτσιών στην επιστήμη».
«Η ισότητα των φύλων έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο μέσα στις δύο δεκαετίες του 21ου αιώνα και αποτελεί, εκτός από υπέρτατη αξία και θεμελιώδες δικαίωμα, κρίσιμη συνιστώσα της οικονομικής ανάπτυξης. Άλλωστε, η ισότητα των φύλων είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη της αειφόρου ανάπτυξης και την εκπλήρωση της υπόσχεσης της Ατζέντας του 2030 των Ηνωμένων Εθνών, “να μη μείνει κανείς πίσω”. Ωστόσο, οι γυναίκες ακόμη και σήμερα δεν έχουν τη θέση που τους αναλογεί στην επιστημονική κοινότητα», σημειώνει ο πρύτανης του ΑΠΘ και προσθέτει: «Πολλές έρευνες που έχουν υλοποιηθεί από αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εθνικούς οργανισμούς και πανεπιστήμια των κρατών μελών, αναδεικνύουν το γεγονός ότι το φύλο εξακολουθεί να αποτελεί αρνητική συνιστώσα στην ίση κατανομή εξουσίας, θέσεων και πόρων στον χώρο της επιστήμης και της τεχνολογίας».
Ο κ. Παπαϊωάννου τονίζει ακόμη ότι «η σιωπηρή προκατάληψη, η “κουλτούρα” επιστημονικών πεδίων που θέλει αυτά να κυριαρχούνται από άνδρες επιστήμονες, οι προοπτικές και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες στη σταδιοδρομία τους, τα κοινωνικά και οικονομικά ζητήματα, είναι παράγοντες που εντείνουν την ανισότητα στην επιστημονική σταδιοδρομία, ακόμα και εντός του πανεπιστημιακού χώρου, ο οποίος οφείλει να χαρακτηρίζεται από τα ιδανικά της δημοκρατίας και της ίσης μεταχείρισης».