Για πρώτη φορά στα 62 χρόνια από την ίδρυσή του, το ξακουστό, όσο και πρωτότυπο Φεστιβάλ της «Μέκκας της οπερέτας» στο Μέρμπις, στη λίμνη Νόιζιντλερζεε, ανατολικά της Βιέννης στα σύνορα με την Ουγγαρία, του οποίου οι υπερπαραγωγές φιλοξενούνται συχνά στην Τηλεόραση της Βουλής των Ελλήνων, αναγκάστηκε, λόγω της επιδημίας του κορονοϊού, να ματαιώσει τη φετινή διοργάνωση του.
«Ήταν ένα πλήγμα, έπειτα από όλες αυτές τις προετοιμασίες και με όλη αυτή τη χαρά για το καλοκαίρι στο Μέρμπις, να ακούσει κανείς ότι το Φεστιβάλ δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί», τόνιζε σε σημερινές δηλώσεις του, ο από το 2018 διευθυντής του Πέτερ Έντελμαν όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Για τους 50 ηθοποιούς που είχαν ήδη προκριθεί στις ακροάσεις και για τους άλλους 300 συντελεστές η φετινή υπερπαραγωγή του Φεστιβάλ με το έργο του Λέοναρντ Μπερνστάιν «West Side Story», που θα είχε πρεμιέρα στις 9 Ιουλίου και θα «ανέβαινε» έως τα τέλη Αυγούστου, ανήκει στο παρελθόν, χωρίς αυτό να είναι και απόλυτα ακριβές.
Κι αυτό γιατί ο Πέτερ Έντελμαν σχεδιάζει ήδη την μεταφορά του έργου – του οποίου τα σκηνικά είχαν αρχίσει να «κτίζονται» στο Μέρμπις – στη διοργάνωση του Φεστιβάλ έναν χρόνο αργότερα, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο του 2021.
Δεκάδες είναι τα τηλεφωνήματά του τις τελευταίες ημέρες , μεταξύ Βιέννης-Λονδίνου-Νέας Υόρκης-Βιέννης, καθώς υπάρχει θέμα δικαιωμάτων, αφού ο λιμπρετίστας του μεγάλου μιούζικαλ του Λέοναρντ Μπέρνσταϊν, ο Στίβεν Σόντχαιλ βρίσκεται εν ζωή.
Επιπλέον, ο Πέτερ Έντελμαν, για να «σώσει» την παραγωγή της παράστασης για το Φεστιβάλ του 2021, προσπαθεί να προχωρήσει κατά τέτοιο τρόπο ώστε τα συμβόλαια να διατηρήσουν την ισχύ τους, ελπίζοντας ότι όλοι οι καλλιτέχνες θα είναι διαθέσιμοι και την ερχόμενη χρονιά.
Ο ίδιος θα προσπαθήσει να πραγματοποιηθούν φέτος τουλάχιστον οι παράλληλες, μικρότερες εκδηλώσεις που συνοδεύουν κάθε χρόνο την κεντρική παραγωγή του Φεστιβάλ και των οποίων η παρουσίαση μπορεί να γίνει και με περιορισμένο κοινό.
Και αυτό βέβαια, στη βάση εκείνων των μέτρων που ενδεχόμενα θα ισχύουν και μετά τα τέλη Ιουνίου, ημερομηνία, μέχρι την οποία απαγορεύονται στην Αυστρία όλες οι πολιτιστικές και αθλητικές εκδηλώσεις παρουσία κοινού.
Η ματαίωση των φετινών παραστάσεων του Φεστιβάλ σημαίνει για την περιοχή γύρω από το Μερμπις, που βρίσκεται στο αυστριακό ομόσπονδο κρατίδιο Μπούργκενλαντ, απώλεια εσόδων πάνω από 30 εκατομμύρια ευρώ.
Για το Μέρμπις έχει αρχίσει από τον Ιανουάριο του 2018 μία νέα εποχή με την ανάληψη της διεύθυνσης του από τον Αυστριακό βαρύτονο Πέτερ Έντελμαν, που είχε διαπρέψει στο παρελθόν ως τραγουδιστής σε διεθνείς λυρικές σκηνές και αίθουσες συναυλιών.
Ο ίδιος είναι από το 2010 καθηγητής στο Ινστιτούτο Τραγουδιού και Μουσικού θεάτρου στο φημισμένο Πανεπιστήμιο Μουσικών και Εικαστικών Τεχνών της Βιέννης, έχοντας αναλάβει από το 2014 και τη διεύθυνση του Ινστιτούτου.
Η γραφική κωμόπολη Μέρμπις στις όχθες της λίμνης Νόιζιντλερζεε θεωρείται διεθνώς «Μέκκα της οπερέτας», με το πρωτότυπο υπαίθριο Φεστιβάλ του Μέρμπις, το «φεστιβάλ της λίμνης», να συγκεντρώνει στις έξι εβδομάδες που διαρκεί – με τέσσερις παραστάσεις την εβδομάδα – πάνω από 120.000 επισκέπτες.
Το Φεστιβάλ θεωρείται το πλέον επιτυχημένο θερινό φεστιβάλ θεάτρου στην Ευρώπη, χωρίς αυτό να συνιστά υπερβολή, γιατί το Μέρμπις, με το φεστιβάλ του, αποτελεί για την οπερέτα αυτό που είναι για τις όπερες του Μότσαρτ το Σάλτσμπουργκ της Αυστρίας ή για εκείνες του Ρίχαρντ Βάγκνερ, το Μπάιροϊτ της Γερμανίας.
Και αυτό, μιας και η οπερέτα, το ελαφρύ λυρικό θέατρο με τις βιεννέζικες ρίζες, γνωρίζει στο Μέρμπις μια πραγματική αναγέννηση, προσελκύοντας κάθε χρόνο τους λάτρεις της οπερέτας, όχι μόνον από την Αυστρία αλλά και κατά χιλιάδες από τις γειτονικές της χώρες.
Με τα 3.600 τετραγωνικά μέτρα της, η σκηνή του Φεστιβάλ δεν είναι μόνον η μεγαλύτερη σκηνή οπερέτας στον κόσμο, αλλά ξεχωρίζει συγχρόνως με την πρωτοτυπία της καθώς επιπλέει πάνω στα νερά της λίμνης Νόιζιντλερζεε.
Η λίμνη αποτελεί μέρος του σκηνικού πολλών παραστάσεων, ενώ ο αμφιθεατρικός χώρος των θεατών προσφέρει 6.200 θέσεις που γεμίζουν κάθε βράδυ των παραστάσεων, μέχρι την τελευταία.