Την έντονη αντίδραση της Μόσχας προκάλεσε ένας νεαρός γλύπτης, που εγκατέστησε παράνομα στο Γκντανσκ της Πολωνίας ένα έργο του στο οποίο απεικονίζεται ένας Σοβιετικός στρατιώτης να βιάζει μια έγκυο γυναίκα.
Ο Ρώσος πρεσβευτής στη Βαρσοβία δήλωσε ότι «σοκαρίστηκε βαθιά», σε ανακοίνωση που αναρτήθηκε στον ιστότοπο της πρεσβείας.
Το μεγάλο γλυπτό τοποθετήθηκε τη νύχτα του Σαββάτου προς την Κυριακή, χωρίς την έγκριση των τοπικών αρχών, κοντά σε ένα μνημείο αφιερωμένο στον Κόκκινο Στρατό που εκδίωξε τους Γερμανούς από το Γκντανσκ το 1945.
Αστυνομικοί το απομάκρυναν από το σημείο αυτό μετά από μερικές ώρες.
Το έργο ανήκει στον Γιέρζι Μπόγκνταν Σούμζικ, που σπουδάζει ακόμη στη Σχολή Καλών Τεχνών του Γκντανσκ.
«Έχω σοκαριστεί βαθιά από αυτήν την απρέπεια του φοιτητή ο οποίος προσέβαλε με την ψευτοτέχνη του τη μνήμη περισσότερων από 600.000 Σοβιετικών στρατιωτών οι οποίοι πέθαναν για την ελευθερία και την ανεξαρτησία της Πολωνίας», τόνισε ο Ρώσος πρεσβευτής Αλεξάντρ Αλεξέγεφ.
Ο διπλωμάτης χαρακτήρισε «πρόστυχο» και «ολοφάνερα βλάσφημο» το γλυπτό, καλώντας τις αρχές «να αντιδράσουν με τον κατάλληλο τρόπο».
Η εισαγγελία του Γκντανσκ θα αποφασίσει μέχρι αύριο αν θα ασκήσει δίωξη στον νεαρό για «υποκίνηση σε ρατσιστικό ή εθνικό μίσος».
Το ιδιωτικό τηλεοπτικό κανάλι TVN24, επικαλούμενο δηλώσεις του φοιτητή, ανέφερε ότι στόχος του ήταν να διαμαρτυρηθεί για την παρουσία, στο κέντρο του Γκντανσκ, του μνημείου του Κόκκινου Στρατού, ενός παλιού σοβιετικού άρματος μάχης Τ-34 που χρησιμοποιήθηκε κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Τα μνημεία του Κόκκινου Στρατού προκαλούν μέχρι και σήμερα πολλές αντιδράσεις στην Πολωνία καθώς πολλοί είναι αυτοί που υποστηρίζουν ότι δεν συμβολίζουν μόνο την απελευθέρωση της χώρας από τους Ναζί αλλά επίσης και την εξάρτηση της χώρας από τη Μόσχα, επί μισό αιώνα.
Στο Γκντανσκ η κατάσταση είναι ακόμη πιο περίπλοκη. Η χανσεατική πόλη Γκντανσκ ή Ντάντσιχ όπως προφέρεται στα γερμανικά πριν από τον πόλεμο ήταν μια ελεύθερη πόλη που κατοικείτο κυρίως από Γερμανούς ενώ κατά τη διάρκεια του πολέμου μετατράπηκε σε καθαρά γερμανική πόλη.
Ορισμένοι ιστορικοί υποστηρίζουν ότι προς τα τέλη του πολέμου οι Σοβιετικοί στρατιώτες διέπραξαν βιασμούς, όμως δεν υπάρχει κανένα στατιστικό στοιχείο για αυτά τα εγκλήματα.
«Το μνημείο εικονίζει μια σκηνή βιασμού. Το αφιερώνω στη μνήμη των γυναικών, η τραγωδία των οποίων συχνά αποσιωπάται», δήλωσε ο Σούμζικ στο κανάλι.