Μία παραγωγή της όπερας «Τανχόιζερ» του Βάγκνερ, που μετέφερε χρονικά την ρομαντική αυτή παράσταση στην εποχή του Ναζισμού, αποσύρθηκε από το πρόγραμμα καθώς ο ρεαλισμός ορισμένων από τις σκηνές της προκάλεσε δυσφορία, ανακοινώθηκε σήμερα από την Όπερα του Ντίσελντορφ, στη δυτική Γερμανία.
«Η Όπερα εξαρχής ήταν βέβαια πως η ιδέα της μεταφοράς του έργου στην εποχή του Ναζισμού από τον σκηνοθέτη της παράστασης Μπούρκχαρτ Κοζμίνσκι θα προκαλούσε σάλο», εξήγησε η διεύθυνση σε ανακοίνωση, που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της.
«Όμως προς μεγάλη μας κατάπληξη διαπιστώσαμε πως ορισμένες σκηνές, όπως κυρίως οι άκρως αληθοφανείς σκηνές της εκτέλεσης, προκάλεσαν στους θεατές μία πολύ έντονη αντίδραση, τόσο σε σωματικό, όσο και σε ψυχικό επίπεδο, η οποία τους ανάγκασε να επισκεφθούν γιατρούς», εξήγησε η διεύθυνση.
Στην ίδια ανακοίνωση, η διεύθυνση προσθέτει πως δεν μπορεί να παρουσιάζει το έργο στην πλήρη του μορφή και πλέον από σήμερα θα προτείνει μία συντομευμένη παραλλαγή της όπερας, καθώς ο σκηνοθέτης αρνήθηκε να τροποποιήσει την άποψή του.
Σε μία από τις σκηνές, παρουσιάζεται μία οικογένεια να ξεγυμνώνεται, να ξυρίζεται και κατόπιν να ξυλοκοπείται από τους Ναζί, σύμφωνα με τα μέσα ενημέρωσης.
Το Βένουσμπουργκ -όπου διαδραματίζεται η υπόθεση της όπερας- είχε ανυψωθεί σε σύμβολο του ηδονισμού από τον Ρίχαρντ Βάγκνερ, αλλά μετατράπηκε σε κολαστήριο των Ναζί στην παράσταση. Αυτό προκάλεσε έντονες αποδοκιμασίες από την πλευρά του κοινού μόλις 30 λεπτά μετά το άνοιγμα της αυλαίας στην πρεμιέρα.
«Ο Βάγκνερ σαφώς και ήταν αντισημίτης, αλλά δεν είχε καμία σχέση με το Ολοκαύτωμα», δήλωσε στο Γερμανικό Πρακτορείο ο πρόεδρος της Εβραϊκής κοινότητας του Ντίσελντορφ Μίχαελ Ζέντελ-Χάισε. Ο ίδιος χαρακτήρισε «κακόγουστη» την παραγωγή, χωρίς ωστόσο να αξιώσει να κατέβει.