Μεγάλη επιτυχία σημειώνει στην Ιταλία, από τις πρώτες ώρες της σύστασής του, ο πρώτος διαδικτυακός οίκος αξιολόγησης των δικαιωμάτων των εργαζομένων της χώρας με την ονομασία «Bastard and Poor’s», παράφραση του ονόματος του οίκου αξιολόγησης Standard and Poor’s.
Την ιστοσελίδα δημιούργησε μια ομάδα αγανακτισμένων εργαζομένων που, σύμφωνα με την Deutsche Welle, προσπαθεί να εκθέσει δημοσίως, μέσω διαδικτύου, τις επιχειρήσεις που δεν σέβονται τα δικαιώματα των υπαλλήλων τους.
Οι πρώτες «καταγγελίες» προέρχονται από εργαζόμενους σε γνωστή αλυσίδα σούπερ μάρκετ, οι οποίοι δέχονται ύβρεις από τους ανώτερούς τους και δεν είναι σε θέση, πλέον, να αντέξουν το στρες. Μάνατζερ μεγάλης πολυεθνικής εταιρείας στον κλάδο του επίπλου διαμαρτύρονται, επειδή εργάζονται επτά ημέρες την εβδομάδα, για έξι μήνες και πλέον. Στον «Bastard and Poor’s» προσφεύγουν και υπάλληλοι εταιρειών ιδιωτικής φύλαξης, οι οποίοι έχουν κουραστεί να θέτουν σε κίνδυνο την ζωή τους για χίλια ευρώ, χωρίς κανέναν περιορισμό ωραρίου.
Παράλληλα, οι χρήστες του ιστότοπου καλούνται να παραθέσουν τις προσωπικές τους μαρτυρίες σχετικά με τα ωράρια εργασίας, τις συνθήκες απασχόλησης, την τήρηση των προβλεπόμενων αδειών, κ.ά. θέματα
Ο διαδικτυακός τόπος Bastard and Poor’s ζητά από τους χρήστες να βαθμολογούν τους εργοδότες τους, όπως κάνουν, ακριβώς, οι οίκοι αξιολόγησης με τις διάφορες χώρες. Η βαθμολόγηση ξεκινά από το Α και φτάνει ως το F, υιοθετώντας μια κλίμακα παρόμοια με αυτή των οίκων αξιολόγησης που τόσο επηρέασαν την διεθνή οικονομική πραγματικότητα, τα τελευταία χρόνια.
Όπως υπογραμμίζουν οι σχολιαστές, εκτός από τις επιχειρήσεις, σε δύσκολη θέση έρχονται και τα συνδικάτα, καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις πρόκειται για εργασιακούς τομείς με εποχική απασχόληση, χαλαρές συνεργασίες, δελτία παροχής υπηρεσιών κλπ. Κατηγορίες, δηλαδή, οι οποίες, συχνά, δεν συμπεριλαμβάνονται στα παραδοσιακά πεδία δράσης των συνδικαλιστικών οργανώσεων.
Οι δημιουργοί του Bastard and Poor’ς ευελπιστούν πως οι επιχειρήσεις, μικρές και μεγάλες, θα προσπαθήσουν να αποφύγουν μια τυχόν «αρνητική αξιολόγηση» και ενδεχομένως θα σεβασθούν τα δικαιώματα των εργαζόμενων τους.
Στον ιστότοπο Bastard and Poor’s, αναφέρονται, ήδη, ονόματα γνωστών εταιρειών. Από τον τομέα της κινητής τηλεφωνίας, μέχρι και την αγορά των συνδρομητικών καναλιών. «Για να διαπιστώσουμε αν η αρνητική διαφήμιση, θα βελτιώσει, όντως, τις συνθήκες εργασίας, θα πρέπει να περιμένουμε τουλάχιστο λίγες εβδομάδες», διαμηνύουν οι υπεύθυνοι.