Ιταλοί αρχαιολόγοι, που πασχίζουν επί αιώνες να ανακαλύψουν το υποθετικό πρόσωπο που ήταν το μοντέλο του Λεονάρντο ντα Βίντσι για να φιλοτεχνήσει τον περίφημο πίνακα της Τζοκόντα, εντόπισαν κατά πάσα πιθανότητα τα οστά της μυστηριώδους γυναίκας στην περιφέρεια του μοναστηριού της Σαντ’ Όρσολα στη Φλωρεντία. Αυτό τουλάχιστον ανακοίνωσαν σήμερα οι χρηματοδότες των ανασκαφών.
Ύστερα από πολύμηνη διακοπή, οι αρχαιολόγοι επέστρεψαν στο σκάμμα τους, που είχαν αρχίσει να ερευνούν τον περασμένο χρόνο στην περιφέρεια του μοναστηριού, όπου κατ’ αυτούς ενδέχεται να βρίσκονται τα λείψανα της Λίζα Γκεραρντίνι, η οποία θεωρείται πως υπήρξε το μοντέλο για τη διάσημη Μόνα Λίζα.
Τρεις νέοι τάφοι, περιέχοντες πολλούς σκελετούς, ήλθαν στο φως από την σκαπάνη των αρχαιολόγων, τονίζει η Επιτροπή Αξιολόγησης των Πολιτιστικών Αγαθών, που υποστηρίζει τις ανασκαφές.
Τα λείψανα θα σταλούν εν συνεχεία στο Γραφείο Συντήρησης Πολιτιστικών Αγαθών, του οποίου η έδρα βρίσκεται στη Ραβένα, προκειμένου να εξετασθούν και να αξιολογηθούν, τονίζουν οι ερευνητές.
Κατά τη διάρκεια των ανασκαφικών εργασιών αποκαλύφθηκαν και τα ερείπια ενός παλιού πρεσβυτέριου, που είχε ανεγερθεί από τις φραγκισκανές μοναχές που είχαν εγκατασταθεί στο κοινόβιο στα τέλη του 15ου και αρχές του 16ου αιώνα.
Η Λίζα Γκεραρντίνι (1479-1542), γνωστή επίσης και ως Λίζα ντελ Τζοκόντο, είχε παντρευτεί έναν πλούσιο έμποριο μεταξιού της Φλωρεντίας. Δεν είναι λίγοι οι ειδικοί που θεωρούν πως αποτέλεσε το μοντέλο για τον αξεπέραστο πίνακα, ο οποίος εκτίθεται στο Μουσείο του Λούβρου—καίτοι η πραγματική ταυτότητα του μοντέλου δεν έχει εξακριβωθεί με βεβαιότητα.
Το διάσημο έργο περιβάλλεται από μία αχλύ μυστηρίου, που έχει δώσει τροφή σε πολλές αντικρουόμενες απόψεις, με αρκετούς άλλους ερευνητές να έχουν φθάσει έως του σημείου να υποστηρίζουν πως μοντέλο του πίνακα υπήρξε ένας νεαρός άνδρας, υπόθεση που αντιμετωπίζουν με μεγάλο σκεπτικισμό οι υπεύθυνοι του Λούβρου.