Είναι κάτι παραπάνω από σίγουρο ότι όταν φιλοτεχνούσε ο μεγάλος βρετανός προραφαηλίτης ζωγράφος Τζον Γουίλιαμ Γουότερχαους το αριστούργημά του δεν περίμενε πως η ανθρωπότητα θα το χαρακτήριζε κάποτε πορνογράφημα.
Οι προραφαηλίτες ήταν μια ομάδα βρετανών κυρίως ζωγράφων που ιδρύθηκε το 1848 με αίτημα την ανανέωση της ζωγραφικής μέσω της επιστροφής στην τέχνη των μεγάλων ιταλών δασκάλων της Αναγέννησης, όσην ήταν προγενέστεροι τουλάχιστον του Ραφαήλ.
Και σήμερα μια από τις μεγάλες και γνωστές αίθουσες τέχνης της Αγγλίας, η Manchester Art Gallery, κατέβασε από τον τοίχο τον πίνακα «Ύλας και Νύμφες» του μεγάλου βικτωριανού ζωγράφου γιατί παρουσίαζε λέει το γυναικείο σώμα ως «παθητική διακοσμητική μορφή» και «αντικείμενο»!
Μετά την κατακραυγή βέβαια, οι ιθύνοντες της γκαλερί αναδιπλώθηκαν και λένε τώρα πως τον κατέβασαν προσωρινά ώστε να πυροδοτήσουν έναν δημόσιο διάλογο για τα όρια της τέχνης και της απεικόνισης του ανθρώπινου σώματος.
Ο κόσμος της τέχνης μιλά πάντως για λογοκρισία ή φτηνό διαφημιστικό κόλπο, αναγνωρίζοντας ταπεινά κίνητρα στην γκαλερί και κατηγορώντας τη πως θέλει να εξαργυρώσει κάποια από τη φήμη της εκστρατείας #MeToo.
Είναι αυτές οι γυμνές νύμφες που έφτιαξε ο Γουότερχαους να προσπαθούν να ξελογιάσουν τον Ύλα μέσα στη λίμνη, μια σκηνή που αντλεί την καταγωγή της από την αρχαιοελληνική μυθολογία φυσικά, που μπήκαν στο στόχαστρο της γκαλερί. Ακόμα και τις καρτ ποστάλ με τον αριστουργηματικό πίνακα αφαίρεσαν από το πωλητήριο, για τέτοια ολική εξαφάνιση μιλάμε.
Την ώρα που η επιμελήτρια της γκαλερί, Clare Gannaway, καθησυχάζει τον κόσμο πως σύντομα ο πίνακας θα είναι και πάλι στη θέση του, θεωρητικοί και ιστορικοί της τέχνης λένε πως όλο αυτό λειτουργεί ως ζοφερό δεδικασμένο και για άλλα έργα τέχνης.
Κι όλα αυτά, την ώρα που το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης αρνήθηκε τον Δεκέμβριο να κατεβάσει τον «προκλητικό» πίνακα του μεγάλου Μπαλτίς «Κορίτσι και γάτα», τον οποίο κατηγορούσε το κοινό πως παρουσιάζει το κορίτσι με ξεκάθαρα σεξουαλικά υπονοούμενα…