Διαρρήξεις μουσείων με προηγμένα συστήματα ασφαλείας και ληστείες διάσημων έργων τέχνης έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε κυρίως σε μεγάλες κινηματογραφικές παραγωγές.

Παρόλα αυτά, τέτοια συμβάντα δεν είναι τόσο ασυνήθιστα όσο φαίνονται και η πρόσφατη περίπτωση της κλοπής τριών πινάκων από την Εθνική Πινακοθήκη της Ελλάδας το αποδεικνύει περίτρανα. Ληστείες έργων τέχνης έχουν γίνει ουκ ολίγες στην ιστορία, άλλες πετυχημένες κι άλλες πλήρως αποτυχημένες…

Διαβάστε ποιες από αυτές θεωρούνται οι σημαντικότερες:

Η πρώτη ληστεία

Η αρχή όλων φαίνεται πως έγινε το 1473. Η πρώτη καταγεγραμμένη ληστεία έργου τέχνης στην Ιστορία έχει να κάνει με την αρπαγή ενός τρίπτυχου πίνακα του Ολλανδού ζωγράφου Hans Memling, με τίτλο «Η Τελική Κρίση».

Το έργο μεταφερόταν με πλοίο από την Ολλανδία στη Φλωρεντία όταν κλάπηκε από πειρατές, οι οποίοι το μετέφεραν σε καθεδρικό ναό του Gdansk της Πολωνίας.

Σήμερα, η «Τελική Κρίση» εκτίθεται στο Εθνικό Μουσείο του Gdansk .


Η διασημότερη ληστεία

Η πιο φημισμένη ληστεία δεν θα μπορούσε να σχετίζεται με άλλον πίνακα παρά τον επίσης πιο φημισμένο. Τη Μόνα Λίζα πολλοί προσπάθησαν να την κλέψουν μόνο ένας όμως τα κατάφερε.

Το έργο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι κλάπηκε από το Λούβρο στις 21 Αυγούστου του 1911 και παρέμεινε άφαντο μέχρι και το 1913. Κατά τη διάρκεια των ερευνών οι Αρχές αναγκάστηκαν να συλλάβουν ως ύποπτο μέχρι και τον ίδιο τον Πάμπλο Πικάσο.

Ο διαρρήκτης αποδείχτηκε τελικά πως ήταν ένας από τους υπαλλήλους του μουσείου ονόματι Vincenzo Peruggia. Η μέθοδός του ήταν εξαιρετικά απλή: εκμεταλλευόμενος την ελευθερία που είχε στον χώρο πήρε απλώς τον πίνακα όταν δεν τον έβλεπε κανείς και τον έβαλε μέσα στο… παλτό του.

Ο Peruggia δεν ήταν μόνος στο έγκλημα καθώς συνεργαζόταν με έναν ζωγράφο που σκόπευε να φτιάξει ακριβή αντίγραφα της Μόνα Λίζα και να τα πουλήσει ως αυθεντικά. Η συνεργασία τους δεν απέδωσε τελικά και ο Peruggia προδόθηκε όταν το 1913 προσπάθησε να πουλήσει τον πίνακα σε έναν έμπορο τέχνης από τη Φλωρεντία.

Οι ληστείες της Κραυγής

Μπορεί η Μόνα Λίζα να είναι ο διασημότερος πίνακας όμως υπάρχει κάποιος που φαίνεται πως είναι πιο δημοφιλής στον χώρο των κλεφτών. Πρόκειται για την Κραυγή του Έντβαρντ Μουνχ, η οποία έχει κλαπεί περισσότερες φορές από κάθε άλλο έργο στον κόσμο.

Η πρώτη ληστεία πραγματοποιήθηκε στις 12 Φεβρουαρίου του 1994 στο Lillehammer της Νορβηγίας. Ο πίνακας είχε μεταφερθεί εκεί στο πλαίσιο της διεξαγωγής των Χειμερινών Αγώνων. Τέσσερις άντρες διέρρηξαν την τοπική Εθνική Πινακοθήκη και πήραν την Κραυγή αφήνοντας μάλιστα και το ειρωνικό σημείωμα «Ευχαριστούμε για την ελλιπή ασφάλεια».

Έναν μήνα μετά, οι ληστές επικοινώνησαν με την πινακοθήκη ζητώντας λύτρα ύψους ενός εκατομμυρίου δολαρίων προκειμένου να επιστρέψουν τον πίνακα. Οι αρμόδιοι αρνήθηκαν και στη συνέχεια έστησαν μια μεγάλη αστυνομική επιχείρηση σε συνεργασία με την βρετανική αστυνομία, η οποία οδήγησε τελικά και στην επιστροφή του πίνακα τον Μάιο του ίδιου έτους.

Δέκα χρόνια μετά η Κραυγή κλάπηκε ξανά, αυτή τη φορά από το μουσείο Μουνχ στο Όσλο. Κουκουλοφόροι μπήκαν μέσα στο μουσείο οπλοφορώντας και πήραν τον εν λόγω αριστούργημα μαζί με το έργο Madonna του ίδιου καλλιτέχνη. Το μουσείο αναγκάστηκε να κλείσει για δέκα μήνες και να ξοδέψει έξι εκατομμύρια δολάρια σε αναβάθμιση των συστημάτων ασφαλείας του.

Οι δύο πίνακες βρέθηκαν ξανά, υπό άγνωστες ακόμα συνθήκες, τον Αύγουστο του 2006.

Η μεγαλύτερη ληστεία έργων τέχνης στις ΗΠΑ

Στις 18 Μαρτίου 1990, το μουσείο Isabella Stewart Gardner έμελλε να χάσει έργα τέχνης των οποίων η συνολική αξία ανέρχεται τα 300 εκατομμύρια δολάρια. Μια ομάδα ληστών εισέβαλλαν στο κτίριο ντυμένοι σαν αστυνομικοί και έκλεψαν μέσα σε μια νύχτα 13 υπερπολύτιμα κειμήλια.

Μεταξύ των κλοπιμαίων συγκαταλέγονται έργα των Rembrandt, Vermeer, Manet, Degas, Govaert Flinck καθώς και δύο τεχνουργήματα (ένα γαλλικής και ένα κινεζικής προέλευσης). Κανένα από αυτά δεν έχει βρεθεί προς το παρόν και η υπόθεση παραμένει ανοιχτή.

Ληστεία στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Παρισιού

Μια από τις μεγαλύτερες κλοπές αριστουργημάτων πραγματοποιήθηκε το 2010 στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο Παρίσι. Οι αρχές υποστηρίζουν πως ένας άντρας μόνος του κατάφερε να μπει μέσα στο κτίριο από ένα παράθυρο και να κλέψει τα εξής έργα: Le pigeon aux petits pois του Πικάσο, La Pastorale του Henri Matisse, L’Olivier Près de l’Estaque του Georges Braque, La Femme à l’Éventail του Amedeo Modigliani και Nature Morte aux Chandeliers του Fernand Léger.

Η αξία όλων αυτών των πινάκων ανέρχεται περίπου στα 100 εκατομμύρια ευρώ, ποσό που καθιστά την εν λόγω ληστεία μία από τις μεγαλύτερες στην ιστορία. Οι έρευνες για τη διαλεύκανση της υπόθεσης συνεχίζονται ακόμη.