Εντελώς «ατζαμήδες» λόγω ελλιπέστατης εκπαίδευσης ήταν τα πληρώματα των δύο αντιτορπιλικών του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού που ενεπλάκησαν σε δυστυχήματα το καλοκαίρι, σύμφωνα με τα όσα έγιναν γνωστά από το CNN.
Προβλήματα με την εκπλήρωση ουσιαστικών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, διαπιστώθηκε ότι είχαν τα πληρώματα των δύο αμερικανικών αντιτορπιλικών που είχαν εμπλοκή σε δυστυχήματα ναυτικών συγκρούσεων το καλοκαίρι στον Ειρηνικό ωκεανό, σύμφωνα με στοιχεία της αρμόδιας υπηρεσίας (Government Accountability Office -GAO) που διαβιβάστηκαν στο Κογκρέσο κι έχει στην διάθεσή του το αμερικανικό δίκτυο.
Το αντιτορπιλικό USS Fitzgerald διαπιστώθηκε ότι είχε ληγμένη εκπαιδευτική πιστοποίηση σε 10 επί συνόλου 10 τύπων αποστολών μάχης τον Ιούνιο. Το δεύτερο αντιτορπιλικό USS John McCain είχε αφήσει τις πιστοποιήσεις του να λήξουν για τις έξι από το σύνολο των 10 τύπων αποστολών μάχης, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία.
Οι αποκαλύψεις αυτές ρίχνουν φως σ’ έναν καθοριστικό παράγοντα που μπορεί να συνετέλεσε στις συγκρούσεις των δύο πολεμικών πλοίων με εμπορικά πλοία, τον Ιούνιο και τον Αύγουστο με συνέπεια τον θάνατο 17 ναυτών. Πρόκειται για το επίπεδο της παρεχόμενης ναυτικής εκπαίδευσης. Τα αρχεία ναυτικής εκπαίδευσης στα δύο πολεμικά πλοία ήταν σε χειρότερη κατάσταση από το μέσο όρο των αμερικανικών πολεμικών πλοίων, που δραστηριοποιούνται επιχειρησιακά στην περιοχή του Ειρηνικού ωκεανού, ενώ δεν είναι τα μοναδικά.
Τα στοιχεία από την έρευνα που έκανε το GAO δείχνουν ότι οι εκπαιδευτικές πιστοποιήσεις για τα 11 πλοία του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού που σταθμεύουν στην Ιαπωνία έχουν λήξει σε πενταπλάσιο ποσοστό από το 7% τον Ιανουάριο του 2015, στο 37% τον Ιούνιο. Τα 2/3 των εκπαιδευτικών πιστοποιήσεων έχουν λήξει εδώ και τουλάχιστον πέντε μήνες.
Τα δύο θανατηφόρα ναυτικά δυστυχήματα με την εμπλοκή των αμερικανικών πολεμικών πλοίων στον Ειρηνικό προκάλεσαν την αποπομπή του πρώην διοικητή του 7ου Αμερικανικού Στόλου υποναυάρχου Τζόζεφ Όκοϊν, αλλά και την δραστική επανεξέταση των μεθόδων και της διαδικασίας εκπαίδευσης, συντήρησης, αλλά και ανάπτυξης στο εξωτερικό, των μονάδων του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού.
Από την πλευρά του, ένας αξιωματικός του αμερικανικού ναυτικού αμφισβήτησε την εγκυρότητα των στοιχείων του GAO, υποστηρίζοντας ότι η έρευνα του επικεντρώθηκε σε πιστοποιητικά υψηλού επιπέδου αναφορικά με την διεξαγωγή ναυτικών πολεμικών αποστολών κι όχι στα πιστοποιητικά που διέπουν τις καθημερινές δραστηριότητες των πολεμικών πλοίων, για τις οποίες τα πλοία του στόλου του Ειρηνικού, έχουν καλύτερες επιδόσεις. Υπάρχουν συνολικά 22 πιστοποιήσεις για ένα πλοίο του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού, ενώ το GAO διερεύνησε μόνο τις μισές, επεσήμανε ο αξιωματικός. Ο ίδιος τόνισε ότι δεν δημοσιοποιήθηκε το σύνολο των αρχείων εκπαίδευσης των δύο πολεμικών πλοίων με την επίκληση της συνέχισης των ερευνών για τα δύο δυστυχήματα.
Υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού δήλωσαν στην διάρκεια των ερευνών την προηγούμενη εβδομάδα ότι η υπηρεσία τους είναι δεσμευμένη προς την κατεύθυνση εντοπισμού κι εξακρίβωσης των κύριων αιτιών και προβλημάτων που συντέλεσαν στα δύο περιστατικά των ναυτικών συγκρούσεων. «Ζητάμε από τους ναύτες να κάνουν υπερβολικά πολλά πράγματα…, και ίσως είμαστε υπερβολικοί», δήλωσε ο υποδιοικητής Ναυτικών Επιχειρήσεων ναύαρχος Ουίλιαμ Μόραν στην αρμόδια Επιτροπή Άμυνας της Βουλής των Αντιπροσώπων στην διάρκεια ειδικής ακρόασης. «Αυτό είναι ακριβώς το σημείο το οποίο θα πρέπει να ερευνηθεί εξονυχιστικά», πρόσθεσε.
Ο Μόραν δήλωσε προς την επιτροπή ότι ήταν λάθος η αντίληψή του να θεωρεί ότι οι ναυτικές δυνάμεις που σταθμεύουν στην Ιαπωνία είναι οι πιο επαγγελματικές και άρτια εκπαιδευμένες, επειδή επιχειρούν συνεχώς.
Μία εκπρόσωπος του Ναυτικού Στόλου του Ειρηνικού δήλωσε ότι οι έρευνες θα διεξαχθούν σε όλες τις διαστάσεις των επιχειρήσεων των πλοίων επιφανείας, με έμφαση στον 7ο Ναυτικό Στόλο, υπό το πλαίσιο της έρευνας που έχει διατάξει ο διοικητής Ναυτικών Επιχειρήσεων ναύαρχος Τζον Ρίτσαρντσον.