Αρχαίες κατάρες που επικαλούνται την οργή των θεών ανακαλύφθηκαν σε μια σειρά μυστηριωδών τάφων κάτω από ένα ιστορικό νοσοκομείο.
Οι ανασκαφές στο πρώην νοσοκομείο Porte Madeleine στην Ορλεάνη της Γαλλίας αποκάλυψαν δεκάδες ταφές ανδρών που χρονολογούνται στην εποχή της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.
Και σε αρκετούς από τους τάφους βρέθηκαν πίνακες κατάρας, γνωστοί ως defixio. Αυτοί επικαλούνται τους ρωμαϊκούς θεούς για να τιμωρηθούν διάφοροι κακοί άνθρωποι, των οποίων τα ονόματα αναφέρονται.
Οι υπεύθυνοι του έργου, Καρολίν Μιλιρού και Ζουλιέν Κουρτουά, ανέφεραν ότι μέχρι στιγμής έχουν βρεθεί 22 πίνακες, διάσπαρτοι σε 11 τάφους, αυξάνοντας τον αριθμό των defixio που έχουν ανακαλυφθεί στη Γαλλία κατά 50%.
Σύμφωνα με την Daily Mail, μέχρι τώρα μόνο δύο από τους πίνακες έχουν αποκρυπτογραφηθεί.
Ο ένας ζητά από τον Άρη, τον θεό του πολέμου, να ασκήσει «μαγεία» σε πολλούς ανθρώπους και τους συνεργάτες τους «που διέπραξαν την άδικη πράξη».
Η Μιλιρού και ο Κουρτουά δήλωσαν: «Πρόκειται για πολύ λεπτά φύλλα μολύβδου με επιγραφές που έχουν στόχο να βλάψουν έναν ή περισσότερους ανθρώπους – οι πίνακες που βρήκαμε είναι είτε τυλιγμένοι είτε διπλωμένοι. Οι πίνακες συνήθως γράφονταν από άτομα που ζητούσαν δικαιοσύνη ή προσπαθούσαν να ασκήσουν μαγεία σε εχθρούς ή αντιπάλους, ή ακόμα και να προστατεύσουν προσωπικά αντικείμενα. Ο στόχος ήταν να επικαλεστούν υπερφυσική βοήθεια, για να θέσουν κάποιον υπό τον έλεγχό τους. Οι συγγραφείς αυτών των επιγραφών ήταν συνήθως ανώνυμοι άνθρωποι, αν και σε ορισμένες περιπτώσεις αναφέρονται τα ονόματά τους. Στις περισσότερες περιπτώσεις οι συγγραφείς είναι ιδιώτες, συχνά κοινοί άνθρωποι, μερικές φορές σκλάβοι ή έμποροι και η επιγραφή απευθύνεται σε θεούς ή πνεύματα. Αν δεν ήξεραν να γράφουν, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να προσέλαβαν έναν επαγγελματία γραφέα».
Ένας άλλος πίνακας, στα λατινικά, επικαλείται τον Ερμή, τον θεό του οικονομικού κέρδους και του εμπορίου, για να καταδικάσει δύο κλέφτες, τον Σγαυρίλο και τον Γνώσιο, και να τους κάνει να επιστρέψουν τα κλοπιμαία τους.
Παρά το γεγονός ότι οι πίνακες βρέθηκαν σε τάφους, θεωρείται ότι οι αποθανόντες ήταν απλώς «μεσάζοντες», μεταφέροντας την κατάρα για κάποιον άλλον.
Οι αρχαιολόγοι ανέφεραν: «Οι κατάρες τοποθετούνταν πάντα κάτω από τη γη, για να φτάσουν στους χθόνιους θεούς και θεές. Εναποτίθεντο σε τάφους ή μνημεία, ή ρίχνονταν σε πηγάδια ή δεξαμενές, ή αποθηκεύονταν σε υπόγειους ιερούς χώρους, ή καρφώνονταν στους τοίχους των ναών. Το πρώην νοσοκομείο στην τοποθεσία αυτή χτίστηκε το 1675 και έκλεισε μόλις το 2015. Ωστόσο, οι τάφοι χρονολογούνται από το τέλος του 1ου αιώνα μ.Χ. έως τα μέσα του 3ου αιώνα μ.Χ. Την εποχή εκείνη, η Γαλλία ήταν η ρωμαϊκή επαρχία της Γαλατίας και η Ορλεάνη λεγόταν Κενάβουμ. Μέχρι στιγμής, έχουν ανασκαφεί 76 αρχαίοι τάφοι, όλοι ανήκουν σε άνδρες, και όλοι είναι τοποθετημένοι σε σειρά χωρίς καύση. Οι αποθανόντες ήταν ηλικίας από 20 έως 50 ετών. Αυτό υποδηλώνει ότι δεν επρόκειτο για έναν συνηθισμένο ταφικό χώρο».
«Πράγματι έχουμε πολλούς πίνακες και σε έναν ασυνήθιστο ταφικό χώρο, με άνδρες μόνο. Υπάρχει αναμφίβολα λόγος για αυτό, και ελπίζουμε να μπορέσουμε να απαντήσουμε σε αυτήν την ερώτηση. Για τον σκοπό αυτό, θα προσπαθήσουμε να αποκρυπτογραφήσουμε και τους άλλους πίνακες. Θα συνεχίσουμε να μελετούμε τα ανθρώπινα οστά που έχουν βρεθεί, ίσως ανακαλύψουμε τον λόγο για τους θανάτους τους ή την επαγγελματική τους θέση», απάντησαν οι αρχαιολόγοι σε μια επικοινωνία μέσω email.