Μετά από 50 χρόνια σιωπής, ο ανεξάρτητος φωτογράφος από το Βιετνάμ, Nguyễn Thanh Nghe, ισχυρίστηκε ότι αυτός είναι ο πραγματικός δημιουργός της εμβληματικής φωτογραφίας «Το κορίτσι της Ναπάλμ», η οποία δείχνει ένα γυμνό παιδί να τρέχει από μια βόμβα το 1972.
Ο Nghe δήλωσε ότι η φωτογραφία, η οποία έχει αποδοθεί στον φωτογράφο του Associated Press (AP) Nick Ut, ήταν στην πραγματικότητα δικό του έργο. Ο ισχυρισμός του ήρθε στο πλαίσιο ενός νέου ντοκιμαντέρ για τον πόλεμο, με τίτλο «The Stringer», που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Sundance στο Παρκ Σίτι στη Γιούτα, το Σάββατο.
Το AP αντέτεινε δηλώνοντας ότι «δεν υπάρχει κανένας λόγος να συμπεράνει κανείς ότι οποιοσδήποτε άλλος εκτός από τον φωτογράφο Ut είναι ο δημιουργός της». Το παγκόσμιο πρακτορείο ειδήσεων εξέφρασε την έκπληξή του και την απογοήτευσή του για το γεγονός ότι οι δημιουργοί του ντοκιμαντέρ παρουσίασαν την υπόθεση ως αμφισβητήσιμη.
Η φωτογραφία, γνωστή και ως «Ο τρόμος του πολέμου», αποτέλεσε μία από τις πιο τρομακτικές εικόνες του 20ού αιώνα. Υπολογίζεται ότι περίπου ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι είδαν τη φωτογραφία μέσα σε 24 ώρες από την πρώτη της δημοσίευση, με δισεκατομμύρια άλλους να τη βλέπουν στη συνέχεια.
Ο Nick Ut, σήμερα 73 ετών, ήταν 21 χρονών όταν την τράβηξε και κέρδισε το βραβείο Πούλιτζερ. Η φωτογραφία άσκησε τεράστια επιρροή, συμβάλλοντας στην αποτύπωση των φρικαλεοτήτων του πολέμου του Βιετνάμ, με τον πρόεδρο Ρίτσαρντ Νίξον να αμφισβητεί αν είχε παραποιηθεί.
Σύμφωνα με την Daily Mail, ο Nghe συμμετείχε στην παρουσίαση του ντοκιμαντέρ στο Sundance, όπου δήλωσε μέσω μεταφραστή: «Εγώ τράβηξα τη φωτογραφία». Η δήλωσή του προκάλεσε ενθουσιώδη χειροκροτήματα από το κοινό, ωστόσο ο Nghe δεν εξήγησε γιατί περίμενε πάνω από μισό αιώνα -από τις 8 Ιουνίου 1972– για να διεκδικήσει τη φωτογραφία.
Η εικόνα δείχνει την Kim Phuc Phan Ti να τρέχει γυμνή στον δρόμο με τα χέρια ανοιχτά, φωνάζοντας μετά τα σοβαρά εγκαύματα που υπέστη από την επίθεση με ναπάλμ. Η φωτογραφία τραβήχτηκε αμέσως μετά τη χημική επίθεση σε πολίτες στην πόλη Τρανγκ Μπανγκ στο νοτιοανατολικό Βιετνάμ, που ανάγκασε την ομάδα των παιδιών να το σκάσουν.
Ο Nghe δήλωσε ότι βρισκόταν εκεί ως οδηγός για ένα συνεργείο του NBC News και ότι πούλησε την εικόνα στην AP για 20 δολάρια και ότι το πρακτορείο τού έδωσε μια εκτύπωση της φωτογραφίας, την οποία αργότερα η σύζυγός του κατέστρεψε.
Η έρευνα για την αξίωση του Nghe πραγματοποιήθηκε από την ομάδα του «The Stringer», με επικεφαλής το ζευγάρι Gary Knight και Fiona Turner και με σκηνοθεσία από τον Βιετναμέζο-Αμερικανό, Bao Nguyen.
Η AP ζήτησε από τους δημιουργούς να απελευθερώσουν τους συμμετέχοντες από τις συμφωνίες μη αποκάλυψης και να μοιραστούν την ανάλυση των υλικών που είχαν συγκεντρώσει για την ταινία. Υποστήριξε ότι η έρευνά της για τη φωτογραφία είχε ολοκληρωθεί και είχε καταλήξει στο ότι ο Ut ήταν ο μοναδικός που τράβηξε την εικόνα.
Ο πρώην φωτοειδησεογράφος της AP στη Σαϊγκόν, Carl Robinson, αναφέρει στην ταινία ότι του δόθηκε εντολή να αποδώσει τη φωτογραφία στον Ut, παρά τις αμφιβολίες του. Ο ίδιος δήλωσε μετά την προβολή του ντοκιμαντέρ ότι «δεν ήθελε να πεθάνει προτού φανερωθεί η αλήθεια για αυτή την ιστορία» και ζήτησε συγγνώμη από τον Nghe.
Η έρευνα του ντοκιμαντέρ υπήρξε ενδελεχής, με τη βοήθεια της γαλλικής εγκληματολογικής ομάδας INDEX για την ανάλυση των πιθανών θέσεων των φωτογράφων. Συμπέραναν ότι ήταν εξαιρετικά απίθανο ο Ut να είχε βρεθεί στη θέση για να τραβήξει τη φωτογραφία.
Ο δικηγόρος του Ut, James Hornstein, δήλωσε ότι θα προσφύγει στα δικαστήρια για να αποκαταστήσει τη φήμη του Ut. Το ντοκιμαντέρ δεν έχει ακόμη σχέδια διανομής.
Αξιοσημείωτο είναι ότι το Associated Press, που έχει αποδώσει τη φωτογραφία στον Ut για περισσότερες από πέντε δεκαετίες, συνεχίζει να ζητά περαιτέρω αποδείξεις και να επανεξετάσει το θέμα με αντικειμενικότητα.