Η Κίνα έχει μπει δυναμικά στο χώρο των EVs (Electric Vehicles) και σχεδιάζει να εξάγει φθηνά ηλεκτρικά οχήματα σε όλο τον πλανήτη, με εξαίρεση τις ΗΠΑ και την Ευρώπη, επειδή δέχεται πρόστιμα, αυστηρούς δασμούς και σκληρούς περιορισμούς.
Πρόσφατα, ο όμιλος BYD, που ηγείται των κινεζικών EVs, έκλεισε συμφωνία στη Βραζιλία, την έκτη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο. Εκεί θα αναβιώσει ένα εγκαταλελειμμένο εργοστάσιο της Ford, παράγοντας ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα, αλλά και κατασκευάζοντας σασί λεωφορείων και φορτηγών. Επιπλέον, θα επεξεργάζεται υλικά μπαταριών, ενώ η εταιρεία σκοπεύει να αγοράσει στη χώρα ορυχεία εξόρυξης λιθίου, βασικού μετάλλου για μπαταρίες EV.
Το επενδυτικό πλάνο είναι ύψους ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων και θα σφραγιστεί από κινεζική χορηγία στο διάσημο ποδοσφαιρικό τουρνουά Copa America.
Η εφημερίδα Financial Times έγραψε πως το Πεκίνο κάνει άνοιγμα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στις αγορές των αναπτυσσόμενων χωρών, προσφέροντας «γη και ύδωρ», για να εξοστρακίσει τους δυτικούς ανταγωνιστές.
Ενδεικτικά, στην Ινδονησία, που είναι πλούσια σε μεταλλεύματα που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή EVs, η Κίνα ζήτησε να φτιάξει εργοστάσια, προσφέροντας ως αντάλλαγμα στήριξη στη δημιουργία ορυχείων και βιομηχανιών, αλλά και δάνεια με ιδιαίτερα χαμηλό επιτόκιο.
Επίσης, φλερτάρει με την κυβέρνηση του Μεξικού, για να χρησιμοποιήσει τη χώρα ως «δούρειο ίππο», γιατί διαθέτει πρόσβαση στην αμερικανική και καναδική αγορά μέσω της εμπορικής συμφωνίας USMCA. Έτσι, σκοπεύει να ανακατέψει την τράπουλα στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, χωρίς ανοιχτή σύγκρουση με την Ουάσιγκτον.
Τα «φάουλ» ΗΠΑ και Ευρώπης
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας προέβλεψε ότι το 2024 θα πωληθούν 10,1 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Κίνα, 3,4 εκατ. στην Ευρώπη και 1,7 εκατ. στις ΗΠΑ, ενώ λιγότερα από 1,5 εκατ. θα πωληθούν παντού στον κόσμο. Ωστόσο, ο παγκόσμιος στόλος EV θα οκταπλασιαστεί σε περίπου 240 εκατ. το 2030. Αυτό συνεπάγεται ετήσιες παγκόσμιες πωλήσεις 20 εκατ. ηλεκτρονικών οχημάτων το 2025 και 40 εκατ. το 2030, ή το 30% του συνόλου των πωλήσεων αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με ειδικούς, τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EVs) είναι φθηνότερα από τα δυτικά και κυρίως τα αμερικανικά, επειδή διαθέτουν χαμηλότερη ποιότητα μέχρι στιγμής. Η κυβέρνηση Μπάιντεν, λοιπόν, αντί να εκμεταλλευτεί αυτό το γεγονός προς όφελός της, επέβαλε αδικαιολόγητες κυρώσεις στο Πεκίνο. Αυτό συνέβη για ψηφοθηρικούς λόγους λόγω των αμερικανικών εκλογών, γιατί ο Τραμπ κατεβαίνει με ατζέντα κατά της Κίνας και ψαλιδίζει τα ποσοστά του τωρινού προέδρου, που περιγράφεται ως «μαλθακός» απέναντι στο Πεκίνο.
Την ίδια πολιτική φέρεται πως αρχίζει να εφαρμόζει σιγά-σιγά και η Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά για διαφορετικούς λόγους. Στελέχη της αγοράς ανέφεραν ότι με αυτόν τον τρόπο, όχι μόνο δεν μειώνεται η επιρροή της Κίνας, αλλά ισχυροποιείται, γιατί «αναγκάζεται να προσφέρει ρεαλιστικές λύσεις σε τρίτες χώρες», με αποτέλεσμα να γίνουν δεκτές.
Η Ilaria Mazzocco, ανώτερη συνεργάτης του Κέντρου Στρατηγικών και Διεθνών Σπουδών, σημείωσε ότι η Δύση πρέπει να κατανοήσει πως και άλλες χώρες διεκδικούν μερίδιο στο μέλλον. Έτσι, πρέπει να της βοηθήσει και όχι αναγκάσει να σέρνονται από πίσω της.
«Δεν μπορείς να πεις σε κάποιον που θέλει να αναπτυχθεί: “Σας παρακαλώ, μη φτιάξετε εργοστάσια με τη βοήθεια της Κίνας, καλύτερα να μείνετε φτωχοί και να πεινάτε”. Το Πεκίνο προσφέρει βιώσιμες λύσεις που κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί. Γιατί δεν κάνεις το ίδιο, εφόσον μπορείς και καλύτερα;», είπε χαρακτηριστικά.