Ο διαγωνισμός της Eurovision κινδυνεύει τις τελευταίες ώρες να «τιναχτεί στον αέρα», με τις συνεντεύξεις ισχυρών χωρών να έχουν αναβληθεί αλλά και με μεγάλες διαδηλώσεις και έντονες αντιδράσεις για τη συμμετοχή του Ισραήλ.

Η διαχρονική επιμονή της Ευρωπαϊκής Ραδιοτηλεοπτικής Ένωσης (EBU), που συνεδριάζει μετά τον σάλο του αποκλεισμού του εκπροσώπου της Ολλανδίας από τις πρόβες, να χαρακτηρίζει την Eurovision ως έναν θεσμό αυστηρά μη πολιτικό διαψεύδεται για μία ακόμη φορά και μάλιστα με μεγάλη ένταση.

Σύμφωνα με τη dailymail, μεγάλες αντιδράσεις έχει προκαλέσει η συμμετοχή του Ισραήλ, το οποίο, μάλιστα, πάει στον αυριανό τελικό με μεγάλες αξιώσεις, όπως προκύπτει από τα προγνωστικά, κάτι που αποδεικνύει περίτρανα πως όχι μόνον ο Ευρωπαϊκός Διαγωνισμός Τραγουδιού είχε ανέκαθεν πολιτική ταυτότητα αλλά και η προσπάθεια των διοργανωτών του να αρνηθεί αυτήν την πραγματικότητα μέσα από διάφορους κανονισμούς και απαγορεύσεις είναι επί της ουσίας προσχηματική και αρκούντως υποκριτική.

Και αυτό διότι η EBU, ενώ έκλεισε τα αυτιά της σε όλους όσοι την καλούσαν να αποκλείσει το Ισραήλ από τον φετινό διαγωνισμό, μεταξύ των οποίων και συμμετέχοντες καλλιτέχνες, περνώντας ένα ηχηρό μήνυμα υπέρ της κατάπαυσης του πυρός στη Γάζα, έχει φιλοξενήσει πολλές φορές κατά το παρελθόν συγκεκριμένες πολιτικές και κοινωνικές θέσεις. Οι ψηφοφορίες δε, αποτελούν, σταθερά, κινήσεις στην πολιτική σκακιέρα της εκάστοτε εποχής.

Ο αποκλεισμός της Ρωσίας

Πιο πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί ο αποκλεισμός, από το 2022, της συμμετοχής της Ρωσίας εξαιτίας των πολεμικών επιθέσεών της εναντίον της Ουκρανίας. Η πανηγυρική νίκη, μάλιστα, των Ουκρανών «Kalush Orchestra» και του τραγουδιού τους, «Stefania», το οποίο δεν έκανε μεν ευθεία αναφορά στον πόλεμο αντηχούσε, όμως, δυναμικά την επίθεση, που δέχεται η εθνική ταυτότητα της χώρας, έμοιαζε σχεδόν προδιαγραμμένη, κάτι το οποίο ελπίζουμε να μην επαναληφθεί και φέτος. Όσο για την απόρριψη του αιτήματος του προέδρου της Ουκρανίας, Βολοντίμιρ Ζελένσκι, να μιλήσει μέσω βίντεο στον τελικό της περσινής Eurovision, αυτή, προφανώς, σχετιζόταν με την ανάγκη που νιώθουν οι διοργανωτές να κρατούν τουλάχιστον τα προσχήματα.

Διαδηλώσεις και αντιδράσεις για τη συμμετοχή του Ισραήλ

Οι αντιδράσεις εναντίον του Ισραήλ ξεκίνησαν αμέσως μετά την ανακοίνωση της πρόθεσής του να συμμετάσχει στον φετινό διαγωνισμό τραγουδιού της Eurovision και εντάθηκαν όταν δημοσιοποιήθηκαν οι στίχοι του τραγουδιού, που θα το εκπροσωπούσε.

Το κομμάτι είχε, αρχικά, τον τίτλο «October Rain», ο οποίος παρέπεμπε στην επίθεση της Χαμάς, τον Οκτώβριο του 2023, σε ισραηλινό φεστιβάλ μουσικής, με τραγικό απολογισμό τουλάχιστον 1.160 νεκρούς και 250 ομήρους. Οι διοργανωτές ζήτησαν από το Ισραήλ να κάνει τις απαραίτητες αλλαγές, τόσο στον τίτλο όσο και στους στίχους, που συνδέονται με πολιτικό περιεχόμενο, και κάπως έτσι καταλήξαμε στο «Hurricane», το οποίο ερμήνευσε στον β’ ημιτελικό της Πέμπτης η 20χρονη Έντεν Γκολάν σε μια ομολογουμένως δυναμική και εντυπωσιακή ζωντανή εμφάνιση.

Όσο βρισκόταν στη σκηνή η εκπρόσωπος του Ισραήλ υπήρξαν κάποια μεμονωμένα γιουχαρίσματα από το κοινό, τα οποία ήταν πολύ πιο έντονα κατά την πρόβα της. Στο μεταξύ, στο Μάλμε, όπου ζει η πλειοψηφία των Παλαιστινίων μεταναστών της Σουηδίας, έχουν πραγματοποιηθεί τις τελευταίες ημέρες δεκάδες, μαζικές διαδηλώσεις εναντίον του Ισραήλ, οι οποίες αναμένεται να συνεχιστούν και κατά την ημέρα του τελικού.

Τις τελευταίες ημέρες πραγματοποιούνται στο Μάλμε τεράστιες διαδηλώσεις υπέρ της Παλαιστίνης, στις οποίες συμμετείχαν άτομα όπως η Γκρέτα Τούνμπεργκ, αναγκάζοντας την ισραηλινή αποστολή και την τραγουδίστρια Έντεν Γκολάν να διαμένουν σε ένα περιφρορούμενο από ένοπλους αστυνομικούς ξενοδοχείο.

Αντιδρούν και οι διαγωνιζόμενοι καλλιτέχνες

Η EBU, βεβαίως, κάνει ό,τι μπορεί προκειμένου να μη δει το «φως» της δημοσιότητας οποιαδήποτε εικόνα σχετίζεται με ανάλογες πολιτικές αντιδράσεις. Δεν είναι, ωστόσο, σε θέση να καταπνίξει κάθε μορφή διαμαρτυρίας, καθώς υπάρχουν και οι αιφνιδιασμοί. Όπως, για παράδειγμα, η επιλογή του σουηδού τραγουδιστή, Έρικ Σάαντε, να εμφανιστεί στον α’ ημιτελικό με ένα παλαιστινιακό μαντήλι δεμένο στο μπράτσο του, η άρνηση του εκπροσώπου της Ολλανδίας, Joost Klein, να φωτογραφηθεί με την Ισραηλινή Έντεν Γκολάν και η κάλυψη του κεφαλιού του την ώρα που έκανε δηλώσεις στη συνέντευξη Τύπου, μετά τον β’ ημιτελικό, την ίδια στιγμή που η δική μας, Μαρίνα Σάττι, είχε γυρίσει την πλάτη της και χασμουριόταν επιδεικτικά.

«Αστακός» το Μάλμε

Μια μεγάλη διαδήλωση με τίτλο «Stop Israel» έχει προγραμματιστεί για το Σάββατο στο κέντρο του Μάλμε, ανήμερα του τελικού, ενώ περίπου 10.000 άνθρωποι συμμετείχαν σε μια διαμαρτυρία την Πέμπτη κατά της συμμετοχής του Ισραήλ στον διάσημο διαγωνισμό τραγουδιού.

Οι δρόμοι γύρω από τη Malmo Arena, όπου διεξάγεται ο τελικός του Σαββάτου, έχουν ήδη αποκλειστεί ενώ ένοπλοι αξιωματικοί περιπολούν την περιοχή. Έχουν επίσης στηθεί τσιμεντένια φράγματα γύρω από τον χώρο μαζί με ειδικά φράγματα ασφαλείας για βόμβες, αφού υπάρχουν ανησυχίες ότι μπορεί να γίνει στόχος τρομοκρατικής επίθεσης.

Οι διοργανωτές ανακοίνωσαν ότι θα διεξαχθούν επιπλέον έλεγχοι σε όσους θα παραβρεθούν στον τελικό στη Malmo Arena, χωρητικότητας 12.000 ατόμων, και θα αφαιρέσουν τυχόν παλαιστινιακές σημαίες και φιλοπαλαιστινιακά σύμβολα.

Δεν είναι εξάλλου τυχαίο πως τα μέτρα ασφαλείας είναι δρακόντεια, με αστυνομικές ενισχύσεις να έχουν καταφθάσει ακόμη και από γειτονικές χώρες, αλλά και ότι κάποιοι κάτοικοι των εβραϊκών κοινοτήτων της πόλης σκόπευσαν να απομακρυνθούν αυτές τις ημέρες από την περιοχή υπό τον φόβο επιθέσεων.