Ένα όνομα έχει συνδεθεί όσο κανένα άλλο ως συνώνυμο με τις γιορτές και τα Χριστούγεννα στην Αθήνα. Το Μινιόν. Το γνωστό πολυκατάστημα που καθιέρωσε τις εκπτώσεις στην Ελλάδα, λάνσαρε τις κυλιόμενες σκάλες, έβαλε λίστες γάμου και έφερε τον αέρα των Harrods στην πρωτεύουσα. Το θρυλικό Μινιόν είναι το πολυκατάστημα που οι Αθηναίοι άφησαν ένα μέρος της καρδιάς τους, οι επαρχιώτες έκαναν ουρές μόνο και μόνο για να το επισκεφτούν ως αξιοθέατο και τα παιδιά ζούσαν μεγάλες στιγμές με τον Άγιο Βασίλη. Τέτοιες μέρες οι μνήμες από το Μινιόν ζωντανεύουν για όσους το έζησαν ως παιδιά ή μεγαλύτεροι και βέβαια για όσους έζησαν τη μεγάλη φωτιά εκείνης της Παρασκευής 19ης Δεκεμβρίου του 1980, όταν στις τρεις τα ξημερώματα ακούστηκαν εκρήξεις και το πολυκατάστημα τυλίχθηκε στις φλόγες. Ήταν μόλις μια εβδομάδα πριν τα Χριστούγεννα του 1980 όταν η Αθήνα «ξύπνησε» χωρίς το «στολίδι» της αθηναϊκής αγοράς της εποχής… Το μεγάλο επίτευγμα του Μινιόν δεν ήταν ότι απλά έγινε ένα από τα πρώτα εμπορικά πολυκαταστήματα στην Ευρώπη, αλλά ότι άλλαξε για τα καλά το ελληνικό επιχειρηματικό τοπίο.
Οι καινοτομίες του Μινιόν
Το «Μινιόν» περίπτερο
Το Μινιόν ξεκίνησε ως περίπτερο το 1934. Τότε που η Αθήνα ξεκίνησε να μεταμορφώνεται. Το Σύνταγμα, η πλατεία της Ομόνοιας και οι γύρω δρόμοι συγκεντρώνουν πλέον όλη τη ζωή της πρωτεύουσας. Τότε ο Γιάννης Γεωργακάς μαζί με τον συνέταιρό του, αποφασίζουν να ανοίξουν ένα περίπτερο στο κέντρο της Αθήνας στα Χαυτεία, που το ονομάσουν «Μινιόν». Το περίπτερο βρίσκεται στη γωνία των οδών 28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) και Δώρου και οι πελάτες ήδη το ξεχωρίζουν για την ταμπέλα που αναγράφει «Μινιόν-Απροσδόκητο Ξεπούλημα». Το «Μινιόν» περίπτερο καταφέρνει από στόμα σε στόμα να κερδίσει την προτίμηση των καταναλωτών. Τα χρόνια περνούν και ο Γεωργακάς αποφασίζει πως ήρθε η ώρα το Μινιόν να μεγαλώσει, να γεμίσει ακόμη περισσότερα προϊόντα και να εξυπηρετήσει περισσότερους πελάτες. Τη θέση του περιπτέρου παίρνει ένα πολυκατάστημα, στο ίδιο σημείο, 20 χρόνια μετά, στις αρχές του 1950, με 1.000 άτομα προσωπικό. Οι δουλειές πήγαιναν καλά και το πολυκατάστημα ήταν πλέον θεσμός για την Αθήνα και τα περισσότερα ραντεβού των επαρχιωτών, δεν δίνονταν πλέον στην πλατεία της Ομόνοιας αλλά «έξω από το Μινιόν». Η πυρκαγιά του 1980
Το πολυκατάστημα φορούσε για μία ακόμη φορά τα γιορτινά του, καθώς είχαν ήδη έρθει οι γιορτές του 1980 και τα πιτσιρίκια της Αθήνας ανυπομονούσαν να φωτογραφηθούν πλάι στον Άγιο Βασίλη. Τίποτα δεν προμήνυε το κακό που θα ακολουθούσε, τα ξημερώματα της 19ης Δεκεμβρίου 1980. Μια πυρκαγιά, από άγνωστη μέχρι και σήμερα αιτία, ξεσπάσει στο εσωτερικό, ενώ την ίδια στιγμή καιγόταν και το κοντινό πολυκατάστημα του «Κατράντζου». Η πυροσβεστική χωρίστηκε στα δύο, αντιμετωπίζοντας για πρώτη φορά, μια πρωτοφανή κατάσταση στην καρδιά της πόλης. Στο σημείο μάλιστα, έφθασε και ο τότε πρωθυπουργός, Γεώργιος Ράλλης, που έκανε λόγο για «μεγάλη καταστροφή». Και ενώ καταβλήθηκαν υπεράνθρωπες προσπάθειες, το Μινιόν, κάηκε ολοσχερώς ενώ ο «Κατράντζος» κατέρρευσε και δεν λειτούργησε ποτέ ξανά. Ο δημιουργός και ψυχή του «Μινιόν», Γιάννης Γεωργακάς υπολόγισε μόνο σε 2 δισεκατομμύρια δραχμές το εμπόρευμα που χάθηκε, ενώ, όπως δήλωσε, το κατάστημα ήταν ασφαλισμένο μόνο για 200 εκατομμύρια δραχμές. Η δεύτερη ευκαιρία
Το Μινιόν χάρη σε μια σειρά από δάνεια, επαναλειτούργησε, όμως το 1983, η επιχείρηση κρατικοποιήθηκε και δεν εμφάνισε κέρδη. Μετά το 1990 όμως, το «Μινιόν» ξαναπερνάει στα χέρια του ιδιοκτήτη με τη βοήθεια κάποιων συνεταίρων. Πάλι όμως δεν θα καταφέρει να ορθοποδήσει οικονομικά. Σε αυτή τη δεύτερη εποχή του Μινιόν τα δεδομένα έχουν αρχίσει να αλλάζουν. Είναι η ίδια περίοδος που η ισπανική επιχείρηση Zara μπαίνει στην αγορά με προϊόντα δικά της και μέσα σε ένα χρόνο αδειάζουν τα ράφια και οι ουρές εμφανίζονται. Το Μινιόν βλέποντας τον ανταγωνισμό μπαίνει σε νέες συμφωνίες και νέα προϊόντα, ενώ ταυτόχρονα μεγάλες επιχειρήσεις όπως ο όμιλος Μαρινόπουλου και η εταιρεία Κλαουδάτος κάνουν την εμφάνισή τους με αποκλειστικές συνεργασίες και καλές τιμές, ενώ στο παιχνίδι μπαίνει και ο Λαμπρόπουλος. Ένας πόλεμος εκπτώσεων σε δύο φάσεις ξεκινάει σε μια κρίσιμη φάση και τελικά τα αποτελέσματα δεν ευνοούν το θρυλικό Μινιόν. Φωτογραφίες αρχείου: Από τη σελίδα «Μινιόν Το Πολυκατάστημα της Αθήνας» στο facebook.