Δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι το σκληροτράχηλο στομάχι που χρειάζεται για να αφεθούν στα θέλγητρα της «διεστραμμένης» λογοτεχνίας και να καταβυθιστούν στα έγκατα της ανθρώπινης αχρειότητας. Μιας λογοτεχνίας που πολλές κοινωνίες προσπάθησαν να εξοβελίσουν από την επικράτειά τους φτάνοντας πολύ μακριά είναι η αλήθεια για να απαγορεύσουν βιβλία που εξέθεταν ανεπανόρθωτα το πλαίσιο που τα είχε γεννήσει και υποβαστάξει. Βιβλία που προκάλεσαν για χάρη της πρόκλησης και άλλα βέβαια που ήρθαν στον κόσμο για να διαρρήξουν τους δεσμούς με τη σεμνοτυφία και τα πουριτανικά ήθη και να ανοιχτούν σε έναν νέο και γενναίο κόσμο. Χαρίζοντας έτσι φωνή στις ακραίες παρυφές του ανθρώπινου ψυχισμού, που παρέμενε μέχρι πρότινος μυστικός και ενοχικός και ζητούσε πια επιτακτικά χώρο έκφρασης. Σκοτεινά μυθιστορήματα με μακάβριες περιγραφές, αρρωστημένη φαντασία και μπόλικες δόσεις αποκρουστικής διαστροφής, που άλλοτε λογίστηκαν αριστουργήματα του γραπτού λόγου και άλλοτε αναθεματίστηκαν ως φτηνά έργα του Σατανά και έτρεχαν μετά οι λογοκριτές να τα απαγορεύσουν. Ας δούμε λοιπόν δέκα μόνο, πλην χαρακτηριστικά, στιγμιότυπα της παγκόσμιας λογοτεχνίας που δεν άφησαν κανέναν αναγνώστη ασυγκίνητο…
«Αμερικανική Ψύχωση» – Μπρετ Ίστον Έλις (1991)
«Γυμνό Γεύμα» – Γουίλιαμ Μπάροουζ (1959)
«Ματοβαμμένος Μεσημβρινός» – Κόρμακ ΜακΚάρθι (1985)
«Νεκρωταφίο ζώων» – Στίβεν Κινγκ (1983)
«Τα βιβλία του αίματος» – Κλάιβ Μπάρκερ (1984-1985)
«Ο εξορκιστής» – Γουίλιαμ Πίτερ Μπλάτι (1971)
«Τελευταία έξοδος για το Μπρούκλιν» – Χιούμπερτ Σέλμπι (1964)
«Εργοστάσιο σφηκών» – Ίαν Μπανκς (1984)
«Τροπικός του Καρκίνου» – Χένρι Μίλερ (1934)
«Οι 120 μέρες των Σοδόμων» – Μαρκήσιος ντε Σαντ (1785)