Απολαύστε μια ρομαντική βόλτα με ποδήλατο σε μερικές από τις πιο οργανωμένες πόλεις στον κόσμο, που μεταξύ άλλων προσφέρουν στους πολίτες και τους επισκέπτες τους, άνετους ποδηλατόδρομους, ενοικιαζόμενα ποδήλατα και αμέτρητες διαδρομές ιδανικές για εξερευνήσεις.
Το CNN μας παρουσιάζει οκτώ πόλεις σε όλο τον κόσμο, που σας καλούν να χρησιμοποιήσετε το ποδήλατο σας, ακολουθώντας τη νέα τάση στις μετακινήσεις και ενισχύοντας την οικολογική συνείδηση.
Ουτρέχτη, Ολλανδία
Λίστες όπως αυτή, ξεκινούν παραδοσιακά με την πόλη Άμστερνταμ. Παρόλο που η πιο πυκνοκατοικημένη πόλη της Ολλανδίας είναι αναμφισβήτητα μια όαση για τους ποδηλάτες, ταυτόχρονα όμως κατακλύζεται από ορδές τουριστών, που γεμίζουν τους δρόμους με τα ενοικιαζόμενα ποδήλατα τους.
Κινηθείτε, λοιπόν, νοτιοανατολικά ως την Ουτρέχτη, μια πόλη που επιθυμεί να γίνει ένας από τους κορυφαίους προορισμούς ποδηλασίας στον κόσμο.
Στο κέντρο της πόλης, περίπου το 50% των μετακινήσεων πραγματοποιούνται με ποδήλατα, ενώ οι τοπικές αρχές αναμένεται να εγκαινιάσουν σύντομα έναν χώρο στάθμευσης για 12.000 δίτροχα, που θα είναι το μεγαλύτερο παγκοσμίως.
Όπως σε όλες τις πόλεις της Ολλανδίας, οι επισκέπτες από περιοχές με διαφορετική κουλτούρα στην καθημερινή κυκλοφορία θα εντυπωσιαστούν με την οργάνωση αυτής της συνήθειας.
Η ποδηλασία στην Ουτρέχτη αντιμετωπίζεται, όπως ακριβώς και το περπάτημα, με τα κράνη και τα ειδικά ενδύματα να χρησιμοποιούνται σπάνια, λόγω της επαρκούς προστασίας που προσφέρουν οι διαχωρισμένοι ποδηλατόδρομοι.
Σεβίλλη, Ισπανία
Η Σεβίλλη είναι η απάντηση σε όσους ισχυρίζονται ότι η προώθηση της αστικής χρήσης ποδηλάτου είναι ένα πολύ φιλόδοξο σχέδιο, που μπορεί να διαρκέσει δεκαετίες.
Το 2006, η κυβέρνηση της πρωτεύουσας της Ανδαλουσίας, εξοργίστηκε από την ύπαρξη στην πόλη τεσσάρων ωρών καθημερινής αιχμής και αποφάσισε να αναλάβει δράση.
Οι αντιδράσεις ήταν πολλές, αφού οι επικριτές επεσήμαναν ότι η Ισπανία έχει ελάχιστη παράδοση στις μετακινήσεις με ποδήλατο, ενώ άλλοι θεώρησαν αδύνατο κάποιοι να το χρησιμοποιήσουν ειδικά το καλοκαίρι με τις θερμοκρασίες να δημιουργούν μια αποπνικτική ατμόσφαιρα.
Παρόλα αυτά κατασκευάστηκαν στην πόλη περίπου 50 μίλια από ποδηλατόδρομους μέσα σε ένα χρόνο (σήμερα αγγίζουν τα 80 μίλια), ενώ θα λειτουργήσει και το δημοτικό πρόγραμμα ενοικίασης ποδηλάτων, που ονομάζεται Sevici.
Το αποτέλεσμα; Μέσα σε περίπου έξι χρόνια, οι διαδρομές με ποδήλατο αυξήθηκαν από λιγότερο από 0,5% σε περίπου 7% και οι υπεύθυνοι μεταφορών από όλο τον κόσμο βρήκαν την τέλεια ευκαιρία για διερευνητικές βόλτες στον ήλιο, μελετώντας το παράδειγμα της πόλης.
Μόντρεαλ, Καναδάς
Με μακρά παράδοση, μία από τις λίγες πόλεις της Βόρειας Αμερικής σε αυτού του είδους τις λίστες, το Μόντρεαλ ξεκίνησε την κατασκευή ποδηλατοδρόμων τη δεκαετία του 1980 και σήμερα έχει περίπου 400 χιλιόμετρα από αυτούς.
Η προσθήκη του πρωτοποριακού δημοτικού σχεδίου ανταλλαγής οχημάτων Bixi, που αργότερα υιοθετήθηκε από το Παρίσι και το Λονδίνο, είχε ως αποτέλεσμα μια αξιοσημείωτη αύξηση της χρήσης ποδηλάτων, που ήταν άκρως εντυπωσιακή, ειδικά για μια χώρα όπου οι ημερήσιες θερμοκρασίες κατά τη διάρκεια του χειμώνα δεν ξεπερνούν τους 10 βαθμούς Κελσίου.
Οι στατιστικές για την ποδηλασία στο Μόντρεαλ δείχνουν ότι η πόλη εξακολουθεί να έχει δουλειά να κάνει, αν και τα αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας έδειξαν ότι σχεδόν το ήμισυ του ενήλικου πληθυσμού της πόλης, κάνει βόλτες με ποδήλατο, τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα, αλλά λίγο περισσότερο από το 2% των μετακινήσεων γίνεται με δύο τροχούς.
Βερολίνο, Γερμανία
Λιγότερο γνωστή για την κουλτούρα του ποδηλάτου από τα ολλανδικά και δανικά παραδείγματα, η Γερμανία προσπαθεί να ενισχύσει τη χρήση του σε πολλές πόλεις της και το Βερολίνο είναι ένα παράδειγμα, που ξεχωρίζει.
Περίπου το 13% του συνόλου των διαδρομών στην πόλη γίνονται με ποδήλατο, ποσοστό σχεδόν διπλάσιο από 20 χρόνια πριν, ενώ σε ορισμένα προάστια αγγίζει και το 20%.
Αυτό είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακό δεδομένου ότι ο καιρός στην πόλη, ειδικά τον χειμώνα, θεωρείται σχεδόν απαγορευτικός για ποδηλασία, ενώ ταυτόχρονα η πόλη έχει μια μακρά παράδοση στην κατασκευής αυτοκινήτων και στην γρήγορη οδήγηση στους αυτοκινητόδρομους.
Εκτός από την έξυπνη και σταθερή δημόσια πολιτική με σκοπό την τόνωση της χρήσης του ποδηλάτου, το Βερολίνο έχει μια σειρά ακόμα από πλεονεκτήματα. Οι δρόμοι είναι συχνά εξαιρετικά ευρείς και η μορφολογία του εδάφους είναι σε μεγάλο βαθμό επίπεδη.
Παράλληλα, ενώ πολλοί Βερολινέζοι ζουν σε διαμερίσματα, μια δυσκολία για αυτούς που χρησιμοποιούν ποδήλατα, τα παραδοσιακά συγκροτήματα εργατικών κατοικιών της πόλης είναι χτισμένα γύρω από μια κεντρική αυλή, δίνοντας χώρο για ασφαλή αποθήκευση.
Πόρτλαντ, Όρεγκον
Οι υποδομές για ασφαλή χρήση του ποδηλάτου στην πόλη ξεκίνησαν πριν από 20 χρόνια κι έτσι η ποδηλασία είναι ριζωμένη στην κουλτούρα της πόλης, με το Πόρτλαντ να δίνει πλέον την αίσθηση μιας ευρωπαϊκής πόλης.
Αυτές οι υποδομή περιλαμβάνουν πάνω από 65 μίλια μονοπάτια για ποδήλατα, 30 μίλια από δρόμους χαμηλής κυκλοφορίαςκαι 175 μίλια από το ποδηλατόδρομους, οι οποίοι χρησιμοποιούνται από το 8% των πολιτών, που ισχυρίζονται ότι το ποδήλατο είναι το πρωταρχικό μέσο μεταφοράς του και από το 10% των πολιτών, που το ποδήλατο είναι το δευτερεύον όχημά τους.
Αυτοί οι αριθμοί αυξάνονται σε ετήσια βάση, χάρη στο μεγάλο σχεδιασμό της πόλης για το 2030, που εγκρίθηκε ομόφωνα από το Δημοτικό Συμβούλιο το 2010.
Το σχέδιο αναμένεται να προσελκύσει νέους αναβάτες, με τη δημιουργία μεγαλύτερου δικτύου ποδηλάτων, μείωση των ορίων ταχύτητας στα οχήματα σε καθορισμένους δρόμους (αυξάνοντας έτσι την ασφάλεια για τους αναβάτες) και αύξηση των χώρων στάθμευσης ποδηλάτων.
Η πιο συναρπαστική εξέλιξη για τους ποδηλάτες του Πόρτλαντ είναι τα προγραμματισμένα για το 2015 εγκαίνια της Tilikum Crossing, μια γέφυρας που θα ενώνει το ανατολικό με το δυτικό κομμάτι της πόλης, που σήμερα χωρίζεται από τον ποταμό Willamette.
Η γέφυρα θα διαθέτει λωρίδες για πεζοπορία και ποδηλασία, δίνοντας μια ακόμα ευκαιρία για ποδηλατάδα στην πόλη.
Τόκιο, Ιαπωνία
Μπορεί η πόλη των 13 εκατομμυρίων κατοίκων να μοιάζει ο τελευταίος προορισμός σε όλο τον κόσμο για όσους αγαπούν την ποδηλασία, παρόλα αυτά ένα εκπληκτικό 14% του συνόλου των μετακινήσεων γίνονται με ποδήλατο.
Η ποδηλασία εδώ είναι λίγο διαφορετική, αφού λίγοι είναι αυτή που χρησιμοποιούν το ποδήλατο τους για να φτάσουν στη δουλειά.
Αντίθετα, είναι ιδανικό μέσο μεταφοράς στις αμέτρητες συνοικίες που απαρτίζουν την πόλη, ενώ η χρήση ποδηλάτου επιτρέπεται και σε πολλά μονοπάτια και πεζοδρόμια.
Οι ποδηλάτες του Τόκιο χρησιμοποιούν ποδήλατα με σταθερό πάτημα, εφοδιασμένα με καλάθια για τα ψώνια και καθίσματα για ένα ή δυο μικρά παιδιά.
Ποδηλατούν σε αργούς ρυθμούς, αποφεύγοντας με δεξιοτεχνία τους πεζούς, οι οποίοι έχουν ένα είδος στωικής ανοχής για τους άλλους που κάνει πιο εύκολη τη ζωή σε μια τέτοια μεγάλη πόλη.
Μπογκοτά, Κολομβία
Η πρωτεύουσα της Κολομβίας δεν είναι και η πιο προφανής επιλογή σε μια παρόμοια λίστα, αφού λιγότερο από το 5% των αστικών διαδρομών γίνονται με ποδήλατα.
Παρόλα αυτά αξίζει τη θέση της για την προσπάθεια, που γίνεται να χρησιμοποιήσουν οι πολίτες της τα ποδήλατα τους, σε μια πόλη που ο πληθυσμός αγγίζει τα 9 εκατομμύρια και είναι χτισμένη 2.600 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας.
Τα εύσημα ανήκουν στον πρώην δήμαρχο της πόλης, Enrique Penalosa, ο οποίος με την ανάληψη των καθηκόντων του το 1998, ακύρωσε τη δημιουργία της προγραμματισμένης εθνικής οδού στο κέντρο της πόλης και ξεκίνησε τις διαδικασίες για να αποκτήσει η Μπογκοτά σχεδόν 200 μίλια από προστατευόμενους ποδηλατόδρομους και, σύντομα, το δικό της σχέδιο εκμίσθωσης ποδηλάτων.
Ο καλύτερος τρόπος για να απολαύσετε μια βόλτα με ποδήλατο στην Μπογκοτά είναι το εβδομαδιαίο τελετουργικό της Κυριακής, γνωστό ως Ciclovia, που διαθέτει 70 μίλια δρόμων σε ποδήλατα και πεζούς, απαγορεύοντας την κίνηση των αυτοκινήτων.
Κοπεγχάγη, Δανία
Μια λίστα με τις κορυφαίες πόλεις για ποδηλασία θα ήταν ελλιπής χωρίς την παρουσία της Κοπεγχάγης. Περισσότεροι από τους μισούς κατοίκους της πρωτεύουσας της Δανίας μετακινούνται με ποδήλατα και με έναν εκτιμώμενο αριθμό 650.000 ποδηλάτων, υπάρχουν περισσότερα ποδήλατα από ανθρώπους.
Αρκετά από αυτά είναι διαθέσιμα προς ενοικίαση στους τουρίστες, ενώ παράλληλα το μικρό “μαζεμένο” μέγεθος της πόλης, σε συνδυασμό με την ανεκτή κίνηση στους δρόμους, καθιστά το ποδήλατο ιδανικό μέσο εξερεύνησης.
Οι αρχές της πόλης έχουν αποφασίσει, όχι μόνο την περαιτέρω αύξηση της χρήσης ποδηλάτου, αλλά και την επικράτηση του ασφαλούς και ξεχωριστού συστήματος της Κοπεγχάγης, με τη δημιουργία ποδηλατοδρόμων πλάτους έως τρία μέτρα.
Η επίσημη Πρεσβεία Ποδηλασίας της Δανίας κάνει προσπάθειες για να εξαπλώσει αυτή την ιδέα, ενώ ο ιδρυτής της ομάδας Copenhagenize, Colville-Andersen, έχει ξεκινήσει τη δική του καμπάνια με σκοπό να προωθήσει και σε άλλες πόλεις το δανικό μοντέλο.