Μια νέα λέξη μπαίνει σιγά σιγά στο λεξιλόγιο όλων μας – ή έστω όλων όσοι ασχολούνται ενεργά και δραστήρια με τον κόσμο των ιστότοπων κοινωνικής δικτύωσης: το «μετασύμπαν» ή metaverse, αγγλιστί. Η λέξη χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τον συγγραφέα Νιλ Στέφενσον στο βιβλίο του με τίτλο «Snow Crash» το 1992: μέσα σε αυτό το sci-fi μυθιστόρημα παρακολουθούμε την εξέλιξη της εικονικής πραγματικότητας και την βαθμιαία «εισβολή» της στον διαδικτυακό χώρο. Με βάση τον όρο αυτό, το Facebook έκανε την «ανακοίνωση της δεκαετίας», όπως έγραψαν πολλά διεθνή ΜΜΕ, δια στόματος, ποιοι άλλου, του ιδρυτή του.
Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ, ιδιοκτήτης του Facebook, παρουσίασε το ιδιαίτερα φιλόδοξο όραμά του να μετατρέψει το Facebook ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης σε μια «εταιρεία- μετασύμπαν» (metaverse company) μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια. Τι είναι λοιπόν το «μετασύμπαν» του Ζούκερμπεργκ; Είναι ένας μονίμως συνδεδεμένος, ονλάιν, κόσμος όπου οι άνθρωποι εργάζονται και επικοινωνούν μέσα σε ένα αποκλειστικά εικονικό περιβάλλον, χρησιμοποιώντας τα ειδικά εξαρτήματα εικονικής πραγματικότητας. «Ένα ενσωματωμένο Ίντερνετ, όπου αντί να βλέπεις απλά περιεχόμενο- είσαι μέσα του», τόνισε ο επικεφαλής του Facebook.
Τι είναι όμως το Metaverse
«Πριν το Διαδίκτυο, όταν ήθελες να βρεις πληροφορίες για ένα ταξίδι που θα έκανες ή την πόλη που θα επισκεπτόσουν, έπρεπε ή να πας σε βιβλιοθήκη και να βρεις σχετικό βιβλίο ή να απασχολήσεις ταξιδιωτικό πράκτορα. Επίσης, μπορούσες να πάρεις τα σχετικά φυλλάδια που υπήρχαν. Από όταν όμως εμφανίστηκε το ιντερνετ, εμφανίστηκαν και τα ταξιδιωτικά sites. Πλέον, με το metaverse, θα φοράμε ειδική μάσκα με γυαλιά και ακουστικά και θα “μεταφερόμαστε” στην πόλη που έχουμε προγραμματίσει να πάμε πραγματοποιώντας ένα εικονικό τουρ», αναφέρει ένα αμερικανικό άρθρο.
Όπως είπε ο «Ζουκ» σε εκτενή του συνέντευξη στο The Verge, «οι άνθρωποι δεν θα έπρεπε να ζουν και να αλληλεπιδρούν μέσω «μικρών, λαμπερών ορθογωνίων [σ.σ: εννοεί τα smartphones και τα tablet]. Σε πολλές από τις συναντήσεις που έχουμε σήμερα, κοιτάς σε ένα πλέγμα προσώπων σε μια οθόνη. Ούτε έτσι επεξεργαζόμαστε τα πράγματα», κάνοντας λόγο για ένα ψηφιακό σύμπαν μέσα στο οποίο οι χρήστες θα μπορούν να κάνουν ό,τι θέλουν με τον πλέον ρεαλιστικό τρόπο, καθισμένοι στον καναπέ του σπιτιού τους.
Ο 28χρονος έδωσε για παράδειγμα τη μελλοντική δυνατότητα κάποιου να μεταπηδάει εικονικά σε μια 3D συναυλία, αφού προηγουμένως την παρακολουθούσε σε μια οθόνη κινητού. «Νιώθεις σαν να είσαι παρών με άλλους ανθρώπους, σαν να είσαι σε άλλο μέρος, έχοντας διαφορετικές εμπειρίες που δεν θα είχες απαραίτητα σε μια 2D εφαρμογή ή ιστοσελίδα, όπως ο χορός, για παράδειγμα, ή διαφορετικά είδη fitness».
Το Facebook εργάζεται επίσης σε ένα «απέραντο γραφείο» (infinite office) που θα επιτρέπει στους χρήστες να δημιουργήσουν τον ιδανικό χώρο εργασίας μέσω της εικονικής πραγματικότητας (VR). «Στο μέλλον, αντί να το κάνεις απλά αυτό σε μια τηλεφωνική κλήση, θα είσαι σε θέση να κάθεσαι σαν ολόγραμμα στην πολυθρόνα μου, ή εγώ θα μπορώ να κάθομαι σαν ολόγραμμα στην πολυθρόνα σου, και η αίσθηση θα είναι σαν να είμαστε στον ίδιο χώρο, ακόμα και αν είμαστε σε διαφορετικές πολιτείες, ή εκατοντάδες μίλια μακριά».
Τέλος, οι χρήστες του νέου συστήματος θα μπορούν να εμφανίζονται είτε με τη δική τους μορφή είτε να χρησιμοποιούν κάποιο avatar, που θα έχει όποια μορφή εκείνοι επιθυμούν. «Το μετασύμπαν αυτό θα αποτελέσει τον διάδοχο του Facebook», καταλήγει ο Ζούκερμπεργκ.
Ο ίδιος ο Ζούκερμπεργκ δεν παρέλειψε να σχολιάσει και τις σημερινές συσκευές εικονικής πραγματικότητας, αποκαλώντας τις «ογκώδεις και δύσχρηστες» και λέγοντας πως δεν μπορούν να τις χρησιμοποιούν όλη μέρα οι άνθρωποι. «Ευελπιστώ ότι όλο αυτό θα αποτελέσει το επόμενο κεφάλαιο στην εταιρεία μας. Πιστεύω ότι θα καταφέρουμε να το έχουμε έτοιμο μέσα στην επόμενη πενταετία. Αυτή η τεχνολογία θα αποτελέσει την μετάβαση ώστε οι χρήστες να πάψουν να μας βλέπουν ως μια εταιρεία κοινωνικής δικτύωσης, αλλά ως μια εταιρεία που αποτελεί ένα μετασύμπαν», καταλήγει με νόημα στο Verge το αφεντικό του Facebook και του Instagram.