Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε σήμερα την έναρξη έρευνας εναντίον του κολοσσού του διαδικτύου Google για πρακτικές κατά του ανταγωνισμού στις τεχνολογίες διαφημιστικής προβολής στο διαδίκτυο.
Η Google «είναι παρούσα σε σχεδόν όλα τα επίπεδα της αλυσίδας τροφοδοσίας σε ό,τι αφορά τη διαφημιστική προβολή στο διαδίκτυο. Φοβόμαστε μήπως καταστήσει την άσκηση του ανταγωνισμού πιο δύσκολη για τις ανταγωνιστικές υπηρεσίες», ανέφερε σε ανακοίνωση η Επίτροπος Ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βεστάγκερ.
Η Google παρέχει πολλές υπηρεσίες τεχνολογίας που παίζουν έναν ρόλο ενδιάμεσου ανάμεσα στους διαφημιστές και τους συντάκτες για την προβολή διαφημιστικών ανακοινώσεων στους διαδικτυακούς ιστότοπους ή σε εφαρμογές για κινητά.
Κομισιόν για Google: «Ένας δίκαιος ανταγωνισμός είναι σημαντικός»
«Ένας δίκαιος ανταγωνισμός είναι σημαντικός, ώστε οι διαφημιστές να μπορούν να φθάσουν στους καταναλωτές στους ιστότοπους των συντακτών και ταυτόχρονα για να μπορούν οι συντάκτες να πουλήσουν χώρους στους διαφημιστές, προκειμένου να δημιουργήσουν εισοδήματα και να χρηματοδοτήσουν τα περιεχόμενα», εξήγησε η Βεστάγκερ.
Η έρευνα της Επιτροπής θα έχει ως επίκεντρο τη διαφημιστική προβολή, τομέα στον οποίο η Google προτείνει αρκετές υπηρεσίες.
«Η έναρξη μιας επίσημης έρευνας δεν προδικάζει το αποτέλεσμά της», υπογράμμισαν οι Βρυξέλλες. Καμία νομική προθεσμία δεν προβλέπεται για το κλείσιμο μιας τέτοιας διαδικασίας, με τη διάρκεια των ερευνών να ποικίλλει σε μεγάλο βαθμό ανάλογα κυρίως με την πολυπλοκότητα των υποθέσεων.
«Θα συνεχίσουμε να δεσμευόμαστε με εποικοδομητικό τρόπο με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να απαντήσουμε στις ερωτήσεις της και να καταδείξουμε τα πλεονεκτήματα των προϊόντων μας για τις επιχειρήσεις και τους Ευρωπαίους καταναλωτές», δήλωσε εκπρόσωπος της Google.
«Χιλιάδες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις χρησιμοποιούν κάθε μέρα τα διαφημιστικά προϊόντα μας προκειμένου να φθάσουν σε νέους πελάτες και για να χρηματοδοτήσουν τους διαδικτυακούς ιστοτόπους τους. Τα επιλέγουν γιατί είναι ανταγωνιστικά και αποτελεσματικά», ανέφερε.
Το 2019, οι δαπάνες που κατευθύνθηκαν στη διαφημιστική προβολή στο διαδίκτυο στην ΕΕ ανέρχονταν περίπου σε 20 δισ. ευρώ.
Οι Google Ads στο μικροσκόπιο
Η Επιτροπή εξηγεί ότι θα ερευνήσει εάν η Google έχει παραβιάσει τους κοινοτικούς κανόνες ανταγωνισμού, ευνοώντας τις δικές της διαδικτυακές υπηρεσίες τεχνολογίας διαφημίσεων στην λεγόμενη αλυσίδα εφοδιασμού «ad tech», εις βάρος ανταγωνιστικών παρόχων υπηρεσιών τεχνολογίας διαφήμισης, διαφημιζόμενων και εκδοτών στο διαδίκτυο. Η επίσημη έρευνα θα εξετάσει ιδίως εάν η Google στρεβλώνει τον ανταγωνισμό, περιορίζοντας την πρόσβαση τρίτων σε δεδομένα χρηστών για διαφημιστικούς σκοπούς σε ιστότοπους και εφαρμογές, ενώ διατηρεί αυτά τα δεδομένα για δική της χρήση.
Η Αντιπρόεδρος της Επιτροπής, αρμόδια για θέματα ανταγωνισμού Μάργκρετ Βεστάγκερ δήλωσε σχετικά: «Η Google είναι παρούσα σχεδόν σε όλα τα επίπεδα της αλυσίδας εφοδιασμού για διαφημίσεις προβολής στο διαδίκτυο. Ανησυχούμε για το γεγονός ότι η Google έχει καταστήσει πιο δύσκολο για ανταγωνιστικές διαδικτυακές διαφημιστικές υπηρεσίες να ανταγωνίζονται στη λεγόμενη στοίβα τεχνολογίας διαφημίσεων (ad tech stack). Οι ίσοι όροι ανταγωνισμού είναι ουσιαστικής σημασίας για όλους στην αλυσίδα εφοδιασμού. Ο θεμιτός ανταγωνισμός είναι σημαντικός – τόσο για τους διαφημιζόμενους ώστε να προσεγγίσουν τους καταναλωτές στους ιστότοπους των εκδοτών όσο και για τους εκδότες ώστε να πουλήσουν το χώρο τους σε διαφημιζόμενους, να δημιουργήσουν έσοδα και χρηματοδότηση για περιεχόμενο. Θα εξετάσουμε επίσης τις πολιτικές της Google σχετικά με την παρακολούθηση χρηστών για να βεβαιωθούμε ότι συμβαδίζουν με τον θεμιτό ανταγωνισμό. “
Σύμφωνα με την Επιτροπή, το 2019, οι διαφημιστικές δαπάνες προβολής στην ΕΕ εκτιμήθηκαν σε περίπου 20 δισεκατομμύρια ευρώ. Η Google παρέχει πολλές υπηρεσίες τεχνολογίας διαφήμισης που διαμεσολαβούν μεταξύ διαφημιζόμενων και εκδοτών για την προβολή διαφημίσεων σε ιστότοπους ή εφαρμογές για κινητά.
Η έρευνα της Επιτροπής θα επικεντρωθεί στη διαφήμιση προβολής όπου η Google προσφέρει μια σειρά υπηρεσιών τόσο σε διαφημιστές όσο και σε εκδότες. Στο πλαίσιο της εμπεριστατωμένης έρευνάς της, η Επιτροπή μεταξύ άλλων θα εξετάσει ειδικότερα: Tην υποχρέωση χρήσης των υπηρεσιών Google Display & Video 360 (‘DV360′) ή / και Google Ads για την αγορά διαφημίσεων προβολής στο διαδίκτυο στο YouTube. Την υποχρέωση χρήσης του Google Ad Manager για την προβολή διαφημίσεων προβολής στο διαδίκτυο στο YouTube, καθώς και πιθανούς περιορισμούς που θέτει η Google στον τρόπο με τον οποίο υπηρεσίες που ανταγωνίζονται το Google Ad Manager μπορούν να προβάλλουν διαφημίσεις στο Διαδίκτυο στο YouTube.
Η Επιτροπή θα διενεργήσει τώρα σε βάθος την έρευνά της κατά προτεραιότητα. Σημειώνεται ότι η έναρξη της επίσημης έρευνας δεν προδικάζει τα αποτελέσματά της.