Ο σοβαρός εξοπλισμός αναμφισβήτητα βελτιώνει την ποιότητα απεικόνισης και σε ορισμένα φωτογραφικά είδη είναι προαπαιτούμενος, όπως η φωτογραφία φύσης, συναυλίας, ή η αθλητική φωτογραφία, όπου ο φωτογράφος θα χρειαστεί γρήγορο auto-focus και «φωτεινούς» φακούς. Βασικό πλεονέκτημα είναι ότι επιτυγχάνουμε το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα με λιγότερη προσπάθεια, κερδίζοντας χρόνο σε σύγκριση με εξοπλισμό κατώτερης κατηγορίας. Αυτό όμως δεν πρέπει να αποτελεί πανάκεια, ώστε μόνο με πολύ ακριβό εξοπλισμό να μπορεί ο καλός επαγγελματίας να κάνει σωστά τη δουλεία του. Παρακάτω σας παραθέτουμε 8 βασικά σημεία τα οποία πρέπει κάποιος να προσέξει και προτάσεις για τα εργαλεία που πρέπει να εξοπλιστεί, ώστε να μπορέσει να καταξιωθεί στο φωτογραφικό στερέωμα.
Σώμα μηχανής και φακοί
Προϋπόθεση για τον καλό φωτογράφο, είναι να κάνει την σωστή αγορά σύμφωνα με τις δικές του ανάγκες. Έτσι θα πρέπει να «ακούτε» τις ανάγκες σας και στην συνέχεια να επιλέγετε αυτό που πραγματικά χρειάζεστε. Από την εμπειρία μας λοιπόν γνωρίζουμε ότι είναι προτιμότερο να επενδύσετε σε φακούς παρά σε σώματα (εάν δεν γίνεται να κάνετε και τα δύο). Οι φακοί έχουν την τάση να κρατούν τις τιμές τους σταθερές για χρόνια. Ενώ οι τιμές στα σώματα των μηχανών μειώνονται μετά την παρουσίαση νέου μοντέλου. Οι φακοί των μεγάλων εταιρειών Nikon & Canon είναι οι καλύτεροι αντικειμενικά αλλά συνήθως και οι ακριβότεροι. Υπάρχουν όμως και ποιοτικές/οικονομικές εναλλακτικές σε Tamron, Sigma και Tokina, οι οποίοι δεν χάνουν σε ποιότητα κατασκευής, έχουν ταχύτητα εστίασης και ποιότητα κρυστάλλων, αλλά το κόστος είναι πολύ χαμηλότερο. Πλέον μπορείτε να βρείτε μεγάλη ποικιλία σε φακούς όλων τον εταιρειών και σε εξαιρετικές τιμές και στη χώρα μας. Δείτε εδώ τις προτάσεις μας.
Τρίποδο
Το τρίποδο αποτελεί βασικό μέρος του φωτογραφικού εξοπλισμού. Αναλαμβάνει τη σταθεροποίηση της μηχανής σε ένα συγκεκριμένο σημείο για τη σύνθεση του κάδρου και μας απαλλάσσει από το φαινόμενο κουνήματος σε οποιαδήποτε ταχύτητα κλείστρου. Ωστόσο, δεν προσφέρουν όλα τα τρίποδα την ίδια σταθερότητα. Σημαντικό ρόλο παίζουν η σχεδίαση, το υλικό, το βάρος και πολλές άλλες παράμετροι. Η ιαπωνική εταιρία Velbon παρουσίασε μια νέα σειρά τριπόδων αλουμινίου για φωτογραφία και video. Τα EX-330Q, EX-888, EX-540 και N-635d προορίζονται αποκλειστικά για φωτογραφικές εφαρμογές και καλύπτουν μεγάλο εύρος επιτρεπτού φορτίου 1-10kg. Συγκεκριμένα το N-635d έρχεται με αποσπώμενη κεφαλή PHD-65D, σε αντίθεση με τα υπόλοιπα τρία που διαθέτουν μη εναλλάξιμη κεφαλή τριών κατευθύνσεων. Το DV-7000n επιτρέπει ομαλές κινήσεις κατά την εγγραφή video με υδραυλική κεφαλή PH368 και μέγιστο βάρος τα 6kg. Συνιστώμενη χρήση τους αποτελεί η macro φωτογράφηση. Τέλος, η βάση Dolly DL-11 συνεργάζεται με μεσαίου βάρους τρίποδα (6kg) και έχει διάμετρο ανάπτυξης 61-84εκ..
Studio Flash
Στη φωτογράφιση πορτρέτου, σε εξωτερικούς χώρους χρησιμοποιούνται όλο και περισσότερο, στις μέρες μας, τα φορητά φλας. Το σύστημα ELB1200 της Elinchrom, δίνει τη λύση αφού δίνει ισχύ 1200 Watt χάρη στη φορητή γεννήτρια που εξασφαλίζει 400 φλασιές πλήρους ισχύος (με Battery HD). Προσφέρει χρόνους ανακύκλωσης 1.7 sec και είναι ανθεκτικό στην υγρασία και τη σκόνη. Επίσης, η κεφαλή είναι εξοπλισμένη με πιλότο LED 50W (ισοδύναμο σε 250W αλογόνου) που ελέγχεται μέσω dimmer. Τα επίπεδα θορύβου κινούνται εξαιρετικά χαμηλά, και μπορεί να αντεπεξέλθει τόσο στη φωτογραφία όσο και στο video.
Ραδιοσυχνότητες
Χρόνια τώρα οι φωτογράφοι, κυρίως οι επαγγελματίες, χρησιμοποιούν ραδιοσυχνότητες για να πυροδοτούν τα φλας. Αρχικά, οι επιλογές αφορούσαν κυρίως σε απολύτως χειροκίνητο έλεγχο της λάμψης. Σταδιακά άρχισαν να κάνουν την εμφάνισή τους πιο εξελιγμένες λύσεις πομποδεκτών, κυρίως από τρίτους κατασκευαστές, που επέτρεπαν, όχι μόνο το διαχωρισμό των φλας σε ομάδες, αλλά υποστήριζαν πλήρη έλεγχο λάμψης μέσω TTL. Η Nissin αποφάσισε να σχεδιάσει μια ολοκληρωμένη λύση, ενσωματώνοντας δέκτη ραδιοσυχνοτήτων μέσα στο Di700A και παρέχοντας στο χρήστη μια dedicated μονάδα commander, το Air 1, που λύνει τα χέρια όλων εκείνων που καταπιάνονται με φωτογραφία βασισμένη σε φλας.
Ομπρέλες για Studio Flash
Κάποιοι επαγγελματίες μπορεί να είναι αρκετά τυχεροί ώστε να έχουν πρόσβαση σε studio φωτιστικό εξοπλισμό. Σε αυτές τις συνθήκες συνήθως έχουμε τον κύριο και τον δευτερεύοντα φωτισμό. Ο πρώτος προσομοιώνει το φως του ήλιου και ο δεύτερος χρησιμοποιείται να απαλείψει τις σκιές ή να φωτίσει το φόντο, για κόντρα φως κλπ. Σε περιβάλλον studio προσαρμόζονται στα flash ειδικά εξαρτήματα lightmodifiers (ομπρέλες, softbox κλπ.) που διαχέουν και μαλακώνουν το σκληρό φως από τα flash. Αν διαθέτουμε μόνο μια φωτιστική πηγή μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ανακλαστήρες κοντά στο μοντέλο, για να κατευθύνουμε το φως κατάλληλα και συνάμα να το μαλακώσουμε. Σε αυτήν τη περίπτωση το φως ελέγχεται πλήρως. Για τον απαραίτητο εξοπλισμό των photo studio πατήστε εδώ.
Φωτιστικά ρεύματος, μπαταρίας (Tungsten & LED)
Ένα από τα κύρια πλεονεκτήματα του τεχνητού φωτισμού, είναι ότι προσφέρεται όλο το 24ωρο και σε οποιοδήποτε location, εσωτερικό ή εξωτερικό. Στο studio όμως για να προσομοιάσουμε αυτόν το φωτισμό χρειαζόμαστε ισχυρά φλας που συνοδεύονται από softbox διάφορων μεγεθών, λάμπες πυράκτωσης (tungsten), φθορισμού, LED. Για τους εξωτερικούς χώρους καλό θα ήταν να έχουμε προβλέψει και για φωτιστικά μπαταρίας LED, εκεί όπου δεν υπάρχει η δυνατότητα ρεύματος. Η καλή φωτογραφία άλλωστε απαιτεί και σωστό φωτισμό.
Συντήρηση εξοπλισμού
Όσο ακριβός και να είναι ο φακός ή το σώμα της μηχανής μας γενικότερα, δεν θα αργήσει να βγάλει προβλήματα εφόσον δε προστατεύεται και δεν συντηρείται. Το πιο σημαντικό κομμάτι της δουλείας ενός φωτογράφου είναι η συντήρηση του εξοπλισμού. Μέσα από την συντήρηση κρατάμε «σε φόρμα» τον εξοπλισμό μας, τα αποτελέσματα μας είναι συνεχώς άρτια και βεβαίως έτσι επεκτείνουμε και την ζωή των εργαλείων μας. Για την αγορά εξοπλισμού έχουμε επενδύσει χρόνο και χρήμα, δεν πρέπει να τον αφήνουμε μετά στην μοίρα του, στην σκόνη και την υγρασία!
Συνεχής εκπαίδευση
Ίσως η πιο σημαντική συμβουλή και στον τομέα της φωτογραφίας. Η εκπαίδευση είναι το Α και το Ω σε κάθε επάγγελμα, έτσι και εδώ. Χωρίς συνεχή και σωστή εκπαίδευση δεν πρόκειται κάποιος να εξελιχθεί, καθώς θα βρίσκεται συνεχώς σε μία ανησυχία μήπως υπάρξει κάποιος καλύτερος και «κλέψει τη δουλειά του». Άλλωστε η δουλειά βγαίνει από μέσα μας και η εκπαίδευση θα καθορίσει πόσο καλοί είμαστε. Ελπίζουμε με τις παραπάνω προτάσεις μας, να μπορέσαμε να σας μεταφέρουμε ένα δείγμα από τον υπέροχο κόσμο του φωτογράφου. Μην ξεχνάτε ότι οι σωστοί και καλοί φωτογράφοι, αν και έχουν άποψη και συγκεκριμένη γνώμη για την ποιότητα και την τεχνική της φωτογραφίας, έχουν επίσης τα μάτια και κυρίως το μυαλό τους, ανοιχτό σε νέες ιδέες και προσεγγίσεις. Αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος βελτίωσης και ωρίμανσης και στον τομέα της φωτογραφίας.