Οι αεροπορικές πτήσεις είναι σταθερά στις μέρες μας, έχοντας ήδη αλλάξει τον τρόπο που ταξιδεύουμε αλλά και φέρνοντας τον κόσμο πολύ κοντύτερα.

Παρά ταύτα, τείνουμε να θεωρούμε τα επιβατικά αεροσκάφη λίγο-πολύ στάνταρ, σαν να μην εξελίσσεται λες ο σχεδιασμός και ο τρόπος λειτουργίας τους.

Κι όμως, αναρίθμητα concepts κυκλοφορούν κάθε χρόνο που ψάχνουν να αλλάξουν τους κανόνες του παιχνιδιού προς όφελος της ταχύτητας, την άνεσης και της ασφάλειας.

Οραματιστές αεροναυπηγοί από τα πέρατα του κόσμου αναπτύσσουν συνεχώς πειραματικούς σχεδιασμούς για τις πτήσεις του άμεσου ανθρώπινου μέλλοντος, φέρνοντας στον αέρα έναν άνεμο αλλαγής…

Το αερόπλοιο του μέλλοντος

aerroxxcxxxpttes1

Τα αερόπλοια σφράγισαν την εμπορική αεροπορία και έζησαν τις δικές τους ένδοξες στιγμές πριν συναντήσουν την πτώση τους εκεί στα μέσα του 20ού αιώνα. Κι όμως, κάποιοι θαρραλέοι νοσταλγοί του αερόπλοιου προσπαθούν να το επαναφέρουν σήμερα στη ζωή και η πλέον ενδιαφέρουσα προσπάθεια είναι αναμφίβολα το Aether Airship. Το πνευματικό παιδί του σχεδιαστή Mac Byers δεν μοιάζει σε τίποτα με τα αερόπλοια του παρελθόντος και τις τραγωδίες που μας θυμίζουν (όπως το Χίντενμπουργκ), γι’ αυτό και το design του βγάζει και φουτουρισμό και ασφάλεια.

Και βέβαια σε επίπεδο άνεσης θυμίζει περισσότερο κρουαζιερόπλοιο παρά επιβατικό αεροπλάνο, καθώς ο σκοπός είναι να παραμένει ο επιβάτης στο εσωτερικό του χωρίς να χρειάζεται να κατεβαίνει. Γι’ αυτό και προσφέρει πολλαπλές επιλογές σε φαγητό και διασκέδαση, ευρύχωρα προσωπικά δωμάτια αλλά και την πλέον υπέροχη θέα που μπορεί να εξασφαλίσει ανθρώπινη δημιουργία!

Παρά το γεγονός ότι ο σχεδιασμός παραμένει ακόμα σε στάδιο σύλληψης, δείχνει αγέρωχα το μέλλον, καθώς πολλές φίρμες εξερευνούν πια σοβαρά το ενδεχόμενο της αναβίωσης των αερόπλοιων, αφού είναι οικονομικότερα στο ταξίδι και προσφέρουν μια εντελώς διαφορετική εμπειρία πτήσης…

Ο καλός βομβαρδιστής

aerroxxcxxxpttes2

Προσπαθώντας να κλέψει από τη Βρετανία τον πρώτο λόγο στους υπερηχητικούς αεροδιαστημικούς σχεδιασμούς, η καναδική Bombardier εισέβαλε πρόσφατα στο τοπίο με το φοβερό και τρομερό concept της για επιβατικό τζετ αεροσκάφος που είπε Antipode. Το αποτέλεσμα είναι ένα μικρό μεν αεροπλάνο που μπορεί να μεταφέρει λίγους επιβάτες, το κάνει ωστόσο με ταχύτητες Mach 24! Καλύπτοντας δηλαδή την απόσταση Λονδίνου-Νέας Υόρκης σε 11 λεπτά ακριβώς!

Για να το κάνει βέβαια αυτό, έχει επαναστατικοποιήσει τη λειτουργία του αεριωθούμενου κινητήρα πηγαίνοντας πολλά βήματα παρακάτω την τζετ τεχνολογία. Οι απαιτήσεις του σχεδιασμού θέλουν το αεροπλάνο να απογειώνεται κατακόρυφα και μόλις πιάσει το επιθυμητό ύψος, να προωθείται μπροστά με αστρονομικές ταχύτητες Mach 24.

Το μόνο σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζει το concept είναι οι πολύ υψηλές θερμοκρασίες που δημιουργούνται στην άτρακτο λόγω της τριβής, αν και οι σχεδιαστές διατείνονται ότι αυτό έχει λυθεί μέσω μιας σειράς αεραγωγών στη μύτη του σκάφους. Αν το πολυμήχανο Antipode οργώσει ποτέ τους αιθέρες, κανείς δεν ξέρει, για την ώρα πάντως ο δραστικός σχεδιασμός του ανανεώνει ριζικά την αεροπορία πυροδοτώντας ήδη τα επόμενης γενιάς τζετ επιβατικά…

Όριό μας, τα αστέρια

aerroxxcxxxpttes3

Το Γερμανικό Κέντρο Αεροδιαστημικής αναπτύσσει ήδη το δικό του μοντέλο για πτήσεις υψηλών ταχυτήτων. Αν και δεν μένει στα γνωστά και παραδεδομένα, καθώς ο σχεδιασμός των Γερμανών κατέληξε σε κάτι που λειτουργεί και μοιάζει περισσότερο με διαστημικό λεωφορείο παρά με συμβατικό αεροπλάνο. Το SpaceLiner συνδυάζει τα καλύτερα χαρακτηριστικά του πυραύλου και του αεροπλάνου, καθώς μεταφέρεται εκτός ατμόσφαιρας με τη βοήθεια πυραύλου και μετά λειτουργεί σαν κανονικό αεροσκάφος.

Για να είναι μάλιστα τα υλικά του επαναχρησιμοποιήσιμα, οι Γερμανοί αναπτύσσουν συνοδευτικά αεροπλάνα ώστε να συλλαμβάνουν στον αέρα τους αποσπώμενους προωθητήρες του πυραύλου. Εκεί στις παρυφές της γήινης ατμόσφαιρας, το SpaceLiner πιάνει ταχύτητες Mach 25, καλύπτοντας την απόσταση Ευρώπης-Αυστραλίας σε μόλις 90 λεπτά.

Στο τέλος του ταξιδιού του μάλιστα το ιδιαίτερο αυτό διαστημικό λεωφορείο προσγειώνεται σαν κανονικό αεροπλάνο. Στα μεγάλα «συν» του σχεδιασμού είναι η ταχύτητα και τα επαναχρησιμοποιούμενα υλικά, αλλά και η φιλικότητα στο περιβάλλον, καθώς τα μόνα που καίει το μηχανικό αυτό σύστημα είναι υγρό υδρογόνο και υγρό οξυγόνο, απελευθερώνοντας δηλαδή στην ατμόσφαιρα απλούς υδρατμούς. Το Γερμανικό Κέντρο Αεροδιαστημικής ελπίζει να δει το SpaceLiner στον αέρα μέχρι το 2050…

Ο πολυμήχανος Δαίδαλος

aerroxxcxxxpttes4

Το AWWA-QG Progress Eagle είναι και επισήμως ο πιο περίπλοκος αεροπλανικός σχεδιασμός που έχουν δει ποτέ ανθρώπινα μάτια, λες και έχει στριμώξει κάποιος εντός του όλες τις μελλοντικές τεχνολογίες. Παρά ταύτα, το concept παραμένει μια αρκούντως βιώσιμη λύση για ένα μεγάλο και φιλικό στο περιβάλλον επιβατικό αεροπλάνο και η ανωτερότητά του δεν μπορεί να κρυφτεί.

Καταρχάς, το Progress Eagle είναι πελώριο, μεγαλύτερο από κάθε επιβατικό που κυκλοφορεί σήμερα, καθώς τα τρία καταστρώματά του μπορούν να φιλοξενήσουν άνετα 800 επιβάτες. Ταυτοχρόνως, τα φτερά του είναι πτυσσόμενα ώστε να μπορεί να προσγειωθεί στα υπάρχοντα αεροδρόμια, κάτι που βοηθά στην απήχηση του σχεδιασμού του. Όσο για τη μηχανική του καρδιά, βασίζεται σε έξι κινητήρες υδρογόνου, οι οποίοι παρέχουν επίσης όλο τον ηλεκτρισμό που θα χρειαστεί κατά τη διάρκεια της πτήσης (συνεπικουρούμενοι από τα καινοτόμα ηλιακά πάνελ στα φτερά).

Και βέβαια φέρει πάνω του ένα τεράστιο φίλτρο διοξειδίου του άνθρακα, ώστε να αφήνει πίσω του καθαρό αέρα! Οι ιθύνοντες του concept εμφανίζονται αισιόδοξοι ότι το αεροπλάνο θα εμφανιστεί στους αιθέρες μέχρι το 2030…

Το ανατρεπτικό

aerroxxcxxxpttes5

Ο δημιουργός του το είπε «Mobula» και παραμένει το πιο παράξενο ίσως από όλα τα νέα αεροπλανικά concepts. Ικανό να μεταφέρει περισσότερους από 1.000 επιβάτες στα πέντε καταστρώματά του, το Mobula δεν ασχολείται μόνο με την άνετη κάλυψη της απόστασης ως τον προορισμό, καθώς αυτό που επιζητά είναι να προσφέρει μια εντελώς διαφορετική εμπειρία πτήσης.

Γι’ αυτό και πετάει μόλις λίγα μέτρα πάνω από τον ωκεανό, εκμεταλλευόμενο τα ρεύματα αέρα! Αν και δεν έχει κανένα πρόβλημα να οργώνει, πέρα από τα νερά, και τις στεριές, καθώς μπορεί να προσεδαφιστεί πρακτικά παντού. Όσο για τον ιδιαίτερο σχεδιασμό του, δεν είναι στιλιστικοί οι λόγοι αλλά περισσότερο αεροδυναμικοί, κάνοντας το Mobula ιδανικό για πτήση σε χαμηλά υψόμετρα.

Παρά το γεγονός ότι είναι πιθανότατα καταδικασμένο να παραμείνει σε στάδιο σχεδιασμού, το Mobula προσφέρει χορταστικές ματιές στο μέλλον της αεροπορίας έτσι πρωτοποριακό και θαρραλέο καθώς είναι…