Το Snapchat, ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης ιδιαίτερα δημοφιλές μεταξύ των εφήβων, καλλιεργεί την εικόνα μιας ευχάριστης και καλοπροαίρετης εφαρμογής προκειμένου να πάρει αποστάσεις από το Instagram, το TikTok και άλλες πλατφόρμες που κατηγορούνται για τις επιπτώσεις τους στην ψυχική υγεία των νέων. Όμως δεν πείθει τους πάντες.

«Όταν ξεκινήσαμε το Snapchat, θέλαμε κάτι διαφορετικό. Δεν μας άρεσαν (τα υπάρχοντα) μέσα κοινωνικής δικτύωσης», δήλωσε αυτή την εβδομάδα ο Ίβαν Σπίγκελ επικεφαλής του Snap.

Στη διάρκεια του ετήσιου συνεδρίου της εταιρείας στη Σάντα Μόνικα υπενθύμισε ότι η Snap ξεκίνησε πρώτη τα vertical videos και το 2013 τα «stories» που εξαφανίζονται μέσα σε 24 ώρες, εφαρμογές τις οποίες έχουν έκτοτε αντιγράψει πολλές πλατφόρμες.

«Δεν υπάρχουν “likes” ή σχόλια, μοιράζεστε την άποψή σας», υπογράμμισε. «Και αυτό δουλεύει. Περισσότεροι από 850 εκατ. άνθρωποι χρησιμοποιούν το Snapchat (κάθε μήνα) και ο αριθμός τους αυξάνεται».

Όμως, αν και η εφαρμογή έχει γίνει το βασικό μέσο επικοινωνίας πολλών εφήβων, η εταιρεία δεν είναι ακόμη ιδιαίτερα κερδοφόρα και παραμένει στη σκιά των γιγάντων, όπως η Meta, η Google και το TikTok.

Μια θέση που έχει και τα πλεονεκτήματά της: το Snapchat μπορεί να παριστάνει τον καλό μαθητή στις αρχές, τις ενώσεις και τους γονείς που ανησυχούν για τις βλαπτικές συνέπειες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στους νέους.

«Παρατηρήσαμε ότι ο χρόνος που περνούν (οι νέοι) στο TikTok, το Instagram και το YouTube έχει αρνητικές συνέπειες (…) στην ψυχική τους υγεία. Αντιθέτως, ο χρόνος που περνούν στο Snapchat έχει θετικό αντίκτυπο στις φιλικές σχέσεις και την ευημερία τους, αλλά όχι σοβαρές επιπτώσεις στην αυτοεκτίμησή τους», κατέληξαν ερευνητές του πανεπιστημίου του Άμστερνταμ, την έκθεση των οποίων επικαλέστηκε πρόσφατα ο Σπίγκελ.

«Είναι η λιγότερο βλαπτική εφαρμογή»

Snapchat

«Είναι η λιγότερο βλαπτική εφαρμογή», σημείωσε η Αντριάνα Βεκιόλι που παράγει διαδικτυακό περιεχόμενο.

Η ίδια αναφέρθηκε στην πίεση που νιώθουν κυρίως οι νέες γυναίκες «να είναι όμορφες αντί να είναι ο εαυτός τους» και εκτίμησε ως θετικό το γεγονός ότι στο Snapchat οι σέλφις «εξαφανίζονται». «Αυτό προσφέρει περισσότερη ελευθερία».

Ωστόσο ο Μάθιου Μπέργκμαν, που ίδρυσε μια οργάνωση προάσπισης «θυμάτων μέσων κοινωνικής δικτύωσης», καταγγέλλει ότι επειδή στο Snapchat δεν αποθηκεύονται τα μηνύματα, αυτό διευκολύνει εγκληματικές δραστηριότητες, όπως η ανταλλαγή εικόνων παιδικής πορνογραφίας ή η πώληση ναρκωτικών.

«Σκεφτείτε ότι έχετε μια αίθουσα με ηλεκτρονικά παιχνίδια και γνωρίζεται ότι διακινητές χρησιμοποιούν ένα δωμάτιο για να πωλούν παράνομες ουσίες σε παιδιά. Θα είστε υπεύθυνος. Δεν μπορείτε να κλείνετε τα μάτια στις επικίνδυνες δραστηριότητες που προωθούνται από την πλατφόρμα σας», εκτίμησε ο δικηγόρος αυτός.

Η οργάνωσή του εκπροσωπεί «180 γονείς τα παιδιά των οποίων πέθαναν από δηλητηρίαση από φαιντανύλη εξαιτίας αλλοιωμένων φαρμάκων που αγόρασαν από το Snapchat».

Εξάλλου για τον Μπέργκμαν η εφαρμογή αυτή δεν διαφέρει από τις άλλες. «Όλες αυτές οι πλατφόρμες έχουν το ίδιο οικονομικό μοντέλο που συνίσταται στο να προσελκύουν στον μέγιστο δυνατό βαθμό την προσοχή των χρηστών εις βάρος της ασφάλειάς τους».

«Όλες χρησιμοποιούν τις ίδιες μεθόδους για να κάνουν τα παιδιά να εξαρτηθούν από αυτές», κατήγγειλε.

«Τελικά το Snap, όπως και η Meta, είναι μια εταιρεία», σημείωσε η Τζάσμιν Ένμπεργκ αναλύτρια στην Emarketer. «Πρέπει να βρει μια δύσκολη ισορροπία μεταξύ της προστασίας των χρηστών της και την παραγωγής κέρδους».

Στο ετήσιο συνέδριο του Snap από τη μία παρουσιάστηκαν νέα προϊόντα που έχουν στόχο να προσελκύσουν τους παραγωγούς διαδικτυακού περιεχομένου, ενώ από την άλλη δεν έλειπαν τα καθησυχαστικά μηνύματα: Ο Ίβαν Σπίγκελ ξεκίνησε την ομιλία του με ένα νέο πρόγραμμα που έχει στόχο να ενημερώσει τους γονείς για τους κινδύνους του ψηφιακού κόσμου.

«Γνωρίζουμε ότι έχουμε μεγάλη ευθύνη προς την κοινότητα», τόνισε «και είμαστε αποφασισμένοι να έχουμε θετικό αντίκτυπο».

Πηγή: ΑΠΕ