Είναι έντεκα και είναι είδωλα της K-Pop, της ποπ μουσικής σκηνής της Νότιας Κορέας που έχει εξελιχθεί σε ένα παγκόσμιο φαινόμενο. Όμως κανένα μέλος του συγκροτήματος Eternity δεν είναι αληθινό. Όλοι, τραγουδιστές και χορευτές είναι δημιουργήματα της τεχνητής νοημοσύνης.
Το συγκρότημα Eternity είναι μια ακόμη απόδειξη πως τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και εικονικής πραγματικότητας είναι όχι απλώς δυσδιάκριτα, αλλά σε κάποιες περιπτώσεις «αόρατα». Όποιος έχει αμφιβολίες αρκεί να δει το τελευταίο βίντεο κλιπ του συγκροτήματος για το τραγούδι «DTDTGMGN» .
Το εν λόγω συγκρότημα δεν είναι το μοναδικό γκρουπ εικονικής πραγματικότητας. Η εταιρεία που το δημιούργησε, η Pulse9, πιστεύει ακράδαντα πως τα αστέρια της μουσικής που δημιουργούνται από υπολογιστή έχουν σημαντικό πλεονέκτημα έναντι των ανθρώπινων ανταγωνιστών τους.
Επικεφαλής του συγκροτήματος είναι η Zae-in και μπορεί να τα κάνει όλα, εκτός του να υπογράψει αυτόγραφα δια ζώσης. «Συγκεντρώνει όλα τα χαρακτηριστικά που θα ήταν δύσκολο για τους περισσότερους ανθρώπους να τα έχουν», δηλώνει η CEO της εταιρείας Park Ji-eun. «Μπορεί να τραγουδήσει, να ραπάρει και να χορέψει εξίσου πολύ καλά. Είναι επίσης εξαιρετικά δημιουργική ως σχεδιάστρια μόδας και έχει μια τρομερή υποκριτική ικανότητα».
Και αυτό είναι λογικό καθώς πίσω από τη Zae – in βρίσκονται τουλάχιστον 10 διαφορετικοί καλλιτέχνες, μεταξύ των οποίων τραγουδιστές, χορευτές και ηθοποιοί. Αυτοί προσέφεραν τα ταλέντα τους και η τεχνητή νοημοσύνη τα ενώνει όλα για να δημιουργήσει μια υπερκαλλιτέχνιδα. Και οι δεξιότητές της διαρκώς πληθαίνουν. Είναι μια «μήτρα» που μπορείς να προσθέτεις διαρκώς ταλέντα και αυτή με τη σειρά της να «γεννάει» νέες καλύτερες εκδοχές της Zae – in.
Το ίδιο το avatar, μιλώντας στο CΝΝ, δήλωσε πως υπάρχει «η ποπ τραγουδίστρια Zae – in, η ηθοποιός Zae-in, η δημοσιογράφος Zae-in». «Υπάρχουν πολλές και διαφορετικές Zae-ins, επομένως το μοναδικό μας πλεονέκτημα είναι ότι μπορούμε να κάνουμε όλα αυτά που ένα άτομα δεν μπορεί να κάνει». «Το μόνο πράγμα που δεν μπορούμε να κάνουμε είναι να υπογράψουμε ένα αυτόγραφο», πρόσθεσε χαμογελώντας.
Η τεχνολογική έκρηξη στον ψηφιακό κόσμο με την εμφάνιση της τεχνητής νοημοσύνης έχει διαμορφώσει ένα νέο ρεύμα με εταιρείες, όπως η Pulse9, να αναπτύσσουν πειστικούς εικονικούς χαρακτήρες. Μάλιστα τα νέα προγράμματα τεχνητής νοημοσύνης εξαλείφουν ακόμη και την ανάγκη τα εικονικά είδωλα να χρειάζονται την ανθρώπινη παρουσία, όπως συνέβαινε για παράδειγμα με τα deepfake βίντεο.
Η δημιουργία του Eternity
Η Pulse9 ξεκίνησε σχεδιάζοντας τα 11 μέλη του συγκροτήματος. Για αυτόν τον σκοπό δημιούργησε 101 ψηφιακά πρόσωπα, τα οποία ήταν εμπνευσμένα από υπάρχουσες διασημότητες της K-Pop. Ακολούθως τα ταξινόμησε σε τέσσερις κατηγορίες: «σέξι», «χαριτωμένο», «έξυπνο» και «αθώο». Με μια διαδικτυακή δημοσκόπηση κατέληξε σε 11 εξ αυτών.
Το πρώτο βίντεο κλιπ που δημιούργησε η Pulse 9 το 2021 δεν ήταν ιδιαίτερα επιτυχημένο. Για το τραγούδι με τον ειρωνικό τίτλο «I’m Real», τα μέλη του Eternity δημιουργήθηκαν με τη χρήση της τεχνολογίας deepfake με αποτέλεσμα οι εκφράσεις του προσώπου να μοιάζουν αφύσικες και ασυγχρόνιστες με το σώμα. Το βασικό συναίσθημα του κοινού ήταν μάλλον η δυσφορία, καθώς έβλεπαν κάτι που προσπαθούσε να μοιάζει με ανθρώπινο, αλλά που ήταν εύκολα αντιληπτό πως δεν ήταν.
Η εταιρεία έπαθε και έμαθε… Πέντε μήνες αργότερα κυκλοφόρησε το επόμενο μουσικό βίντεο του Eternity, το «No Filter». Οι θεατές παρατήρησαν σημαντική βελτίωση και το πραγματικό με το εικονικό, άρχισαν να γίνονται δυσδιάκριτα. Όλα φαίνονταν πολύ πιο ρεαλιστικά. Με το «DTDTGMGN», που κυκλοφόρησε το περασμένο Οκτώβριο, η Pulse 9 έκανε ένα τεράστιο άλμα, αξιοποιώντας και τα νέα τεχνολογικά επιτεύγματα.
«Μέχρι πέρυσι, το πρόσωπο ήταν το μόνο εικονικό μέρος του ερμηνευτή, όμως σήμερα, με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, είναι όλο το σώμα», είπε η Park Ji-eun, υπογραμμίζοντας επίσης πως και στο «No Filter» είχε χρησιμοποιηθεί τεχνητή νοημοσύνη, ωστόσο άνθρωποι επεξεργάστηκαν το τραγούδι και έγραψαν τους στίχους.
Εικονικά είδωλα, μια νέα τάση στην Κ-Pop
Με την τεχνητή νοημοσύνη πειραματίζονται όλο και περισσότερες εταιρείες που ασχολούνται με την K-Pop. Μεταξύ αυτών και η SM Entertainment, το πρακτορείο που βρίσκεται πίσω από κορυφαία αστέρια της νοτιοκορεάτικης ποπ σκηνής. Η SM είχε παρουσιάσει πριν από τρία χρόνια το Aespa, ένα συγκρότημα με τέσσερις ανθρώπους και τους αντίστοιχους ψηφιακούς καλλιτέχνες. Η Metaverse Entertainment παρουσίασε το επίσης εικονικό girl band «MAVE» με τη χρήση CGI.
Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε στο CNN ο τεχνικός διευθυντής της εταιρείας, Kang Sung-ku, η Metaverse Entertainment χρησιμοποίησε τεχνολογία AI για να δημιουργήσει πρόσωπα, συγχωνεύοντας τα χαρακτηριστικά και τα χτενίσματα που θεωρούνταν πιο επιθυμητά σε τέσσερις τελικούς χαρακτήρες. Επίσης με την τεχνολογία καταγραφής κίνησης προσέφερε σε πρόγραμμα βαθιάς εκμάθησης τα αναγκαία δεδομένα από πραγματικά σόου της K-Pop, ώστε στη συνέχεια αυτό να δημιουργήσει μουσικά βίντεο. Τα φωνητικά του γκρουπ είναι εν μέρει ανθρώπινα και εν μέρει από την τεχνητή νοημοσύνη.
«Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε εικονικούς ανθρώπους με πλήρη τεχνητή νοημοσύνη (που είναι) πραγματικά πιστευτοί», είπε στο CNN, ενώ το βίντεο κλιπ του σινγκλ του MAVE, «Pandora», έχει ήδη συγκεντρώσει 26 εκατομμύρια προβολές στο YouTube από την κυκλοφορία του τον Ιανουάριο.
Και η εξέλιξη των εικονικών αστέρων συνεχίζεται. Οι εταιρείες φιλοδοξούν πως με τα νέα προγράμματα τεχνητής νοημοσύνης θα μπορούσαν να τους δώσουν και τη δυνατότητα διάδρασης με τους θαυμαστές. «Το κοινό θα μπορούσε να μιλά με τα ψηφιακά είδωλα ακόμη και να δημιουργούν τη δική τους προσωπική σχέση», υποστήριξε ο Kang Sung-ku, σημειώνοντας πως η Metaverse Entertainment πειραματίζεται ήδη με αυτήν την ιδέα μέσω εφαρμογών που επιτρέπουν στους χρήστες να αλληλεπιδρούν απευθείας με το συγκρότημα MAVE. Τα μέλη επί του παρόντος μιλούν Κορεάτικα, Αγγλικά, Γαλλικά και Ινδονησιακά, αν και θεωρητικά θα μπορούσαν να μιλούν πολλές περισσότερες γλώσσες.
«Υπάρχουν κάποια πράγματα που δεν μπορώ να δημοσιοποιήσω ακόμα, αλλά ίσως θα μπορούσα να σας πως στόχος είναι μια εξατομικευμένη τεχνητή νοημοσύνη, που μπορεί να με παρηγορήσει και να ενδιαφέρεται», είπε ο Kang, συμπληρώνοντας: «Νομίζω ότι θα είναι καλό για όλους».
Μεγάλο το όφελος για τη μουσική βιομηχανία
Είναι γεγονός πως οι εταιρείες της K-Pop βλέπουν με πολύ καλό τρόπο τις εξελίξεις της τεχνολογίας και τον τρόπο που θα μπορούσαν αυτές να αξιοποιηθούν. Η μουσική βιομηχανία της Νότιας Κορέας έχει αναπτύξει ένα εξαιρετικά επίπονο σύστημα ανάπτυξης και προώθησης καλλιτεχνών. Οι πιο ελπιδοφόροι προσεγγίζονται και διαμορφώνονται από νεαρή ηλικία, με χρόνια δαπανηρών και σκληρών μαθημάτων χορού, φωνητικής, μουσικής και styling, αλλά ακόμη και αισθητικών επεμβάσεων πριν κάνουν το ντεμπούτο τους.
Για παράδειγμα, σύμφωνα με τη Wall Street Journal, η SM Entertainment δαπάνησε περίπου 3 εκατομμύρια δολάρια για να παρουσιάσει τελικά το συγκρότημα Girls Generation στην αγορά το 2007. Τα εικονικά αστέρια δεν χρειάζονται όλα αυτά, δεν πιέζονται, δεν έχουν ανθρώπινες αδυναμίες, δεν γερνούν και εν τέλει δεν έχουν απαιτήσεις για συμβόλαια.
Μπορούν να αντικαταστήσουν πλήρως τους ανθρώπους καλλιτέχνες;
Θα μπορούσαν τελικά τα ψηφιακά αστέρια να αντικαταστήσουν πλήρως τους ανθρώπους; Οι έρευνες δείχνουν πως το κοινό παραμένει «πιστό» στους ανθρώπους και ο Kang Sung-ku της Metaverse Entertainment συνομολογεί: Υπάρχει μικρή πιθανότητα οι μεγάλες εταιρείες να αντικαταστήσουν τις μπάντες της πραγματικής ζωής σύντομα. «Η κριτική που γίνεται αφορά στην αντικατάσταση των σημερινών ειδώλων με εικονικά. Ορισμένοι θαυμαστές θα προτιμούν πάντα τους ανθρώπους καλλιτέχνες», ανέφερε.
Η δημιουργός του συγκροτήματος Eternity συμφωνεί, κάνοντας μια σύγκριση της τεχνητής νοημοσύνης με την εφεύρεση της φωτογραφίας τον 19ο αιώνα. «Πολλοί ζωγράφοι φοβούνταν τότε τη νέα τεχνολογία. Όμως σήμερα έχουμε ακόμα ζωγράφους. Νομίζω ότι δεν υπάρχει λόγος να φοβάται κάποιος τα εικονικά είδωλα — είναι απλώς νέο περιεχόμενο», ισχυρίστηκε.