Η κοινοτοπία της ύπαρξης αλλά και η ανθρώπινη μοναξιά μπήκαν από νωρίς στο συγγραφικό στόχαστρο του κορυφαίου θεατράνθρωπου, που βάλθηκε να διακωμωδήσει τραγικά το βαρετό της ζωής και την ελαφρότητα της καθημερινότητας. Καθώς «είναι αφύσικο πράγμα να ζεις», όπως δήλωνε εμφατικά ο πολυγραφότατος Ιονέσκο, μετουσίωσε τις αναζητήσεις του στη ζωή σε θεατρικά έργα, πάντα εκεί στην κόψη του παραλόγου με τη λογική, «την τρέλα των δυνατών», όπως την ήθελε ο ανανεωτής δραματουργός. Κι αν περίφημες ατάκες από θεατρικά του έργα, όπως ότι «µπορείς πάντα να προβλέψεις τα γεγονότα αφού έχουν γίνει» και «η κοινωνική πρόοδος είναι σίγουρα καλύτερη µε λίγη ζάχαρη», δεν βγάζουν νόημα εκτός του παράλογου πλαισίου, είναι γιατί έτσι ακριβώς τις ήθελε ο επίσηµος εκφραστής του: να αναδεικνύουν το αδιέξοδο και μάταιο της επικοινωνίας και -µέσω αυτής- το ανούσιο και το παράλογο της ίδιας της ζωής! Εξάλλου, «δεν είναι η απάντηση που μας διαφωτίζει, αλλά η ερώτηση», ισχυριζόταν ο επαναστάτης αυτός της δραματουργίας, ο συνιδρυτής του Θεάτρου του Παραλόγου (µαζί µε τους Σάµιουελ Μπέκετ, Ζαν Ζενέ και μερικούς ακόμη πειραματικούς συγγραφείς της δεκαετίας του ’50), ο άνθρωπος που ανανέωσε τη σύγχρονη θεατρική γραφή και πράξη, μπολιάζοντάς τη με γλυκόπικρο χιούμορ, σαρκασμό, γελοιότητα αλλά και τη μοναδική αίσθηση του μάταιου, του τίποτα, του μηδέν και του κενού. Κάθε εξουσία αποδομήθηκε στο έργο του Ιονέσκο, το οποίο αποτύπωσε το ιδιαίτερο μεταπολεμικό κλίμα της δεκαετίας του ’50, δίνοντας νέα ώθηση στη θεατρική τέχνη. Κι όσο παράλογο κι αν θα του ακουγόταν, σήμερα περιλαμβάνεται κι αυτός στους κλασικούς του θεάτρου: οι παράλογες καταστάσεις που δημιουργούν μια ταυτοχρόνως κωμική και γκροτέσκα ατμόσφαιρα είναι συνώνυμο της θεατρικής του πένας… Πρώτα χρόνια
Ο ανανεωτής του θεάτρου Ευγένιος Ιονέσκο
Ο σπουδαίος ρουμάνος δραματουργός που θεμελίωσε το «Θέατρο του Παραλόγου»!
